Stress kan verschillende oorzaken hebben, maar werkstress wordt vaak veroorzaakt door een te groot verantwoordelijkheidsgevoel en geen nee kunnen zeggen. Hierdoor wordt de werkdruk steeds hoger, waardoor je last krijgt van stressklachten die uiteindelijk zelfs tot een burn-out kunnen leiden. Het risico op een burn-out wordt extra groot als je niet op tijd aangeeft dat er problemen zijn, zodat er een oplossing gevonden kan worden. Een assertiviteitstraining kan daarbij helpen. Een assertiviteitstraining leert je om eerder aan te geven dat je hulp nodig hebt en leert je grenzen stellen. Je komt beter voor jezelf op, waardoor je zelfvertrouwen zal groeien.

Wat is een assertiviteitstraining?

Een assertiviteitstraining is een training om je assertiever te maken. Je krijgt handvatten om gemakkelijker duidelijk te maken wat jij wil en je grenzen aan te geven. Maar een assertiviteitstraining kan je ook helpen als je juist bazig overkomt of snel met anderen in conflict raakt. De training is gericht op effectief communiceren en leert je het verschil tussen assertief communiceren en agressief gedrag. Daardoor wordt je sneller begrepen en krijg je minder conflicten.

Ook word je bewust van hoe je op anderen overkomt. Zo kun je eenvoudiger je communicatie aanpassen op de ontvanger. Doordat jouw communicatie beter begrepen wordt, bouw je zelfvertrouwen op. Je komt zo dus in een positieve cirkel terecht, waardoor je meer zelfvertrouwen krijgt en beter voor jezelf opkomt. Daarnaast is een assertiviteitstraining een leuke leerzame cursus, waarbij je veel leert over jezelf en in rollenspellen kan ervaren welk effect jouw communicatieve vaardigheden op een ander heeft.

Wat leer je op een assertiviteitstraining?

Bij een assertiviteitstraining leer je dus niet alleen assertief gedrag, de training leert je ook sociale vaardigheden, zodat je je assertiviteit kunt tonen, terwijl je geen mensen tegen het hoofd stoot. Aan het begin van de cursus stel je persoonlijke leerdoelen op, zodat je daar gericht aan kan werken. Daarom bestaat een assertiviteitstraining uit verschillende onderdelen, die jou zullen helpen. We zetten er een aantal voor je op een rij.

Effectief communiceren

Hoe kan je duidelijk maken wat je wil zeggen tijdens vergaderingen, presentaties of in een een-op-een gesprek? Je wordt je bewust van hoe je overkomt op andere mensen en welk effect jouw communicatie op ze heeft. Daarnaast leer je tijdens de assertiviteitstraining om effectief te communiceren, zodat je beter kunt samenwerken en je relaties op je werk en in je privéleven gezond houdt. Je leert het verschil tussen assertief gedrag en agressief zijn en hier de balans in te vinden.

Weerbaarheid

Je kunt eenvoudiger nee zeggen en je eigen mening geven, ook als deze tegen de algemene mening in gaat. Je leert grenzen aangeven op een constructieve manier. Ook word je weerbaarder tegen kritiek. Je leert hiermee omgaan en zo naar de kritiek te kijken dat je jezelf kunt verbeteren.

Zelfvertrouwen

Je leert je zekerder te voelen over jezelf en hoe je je zelfvertrouwen kun tonen aan je omgeving. Hierdoor wordt je beter gehoord door je omgeving en kom je kundiger over. Door zelfvertrouwen durf je je eerder uit te spreken en aan te geven als iets niet goed gaat. Daardoor wordt samenwerken eenvoudiger.

Negatieve gedachten verminderen

Tijdens de assertiviteitstraining leer je om je negatieve gedachten te verminderen. Gedachten als ‘dat kan ik niet’, ‘ze begrijpen me toch niet’ of ‘mijn mening is niet belangrijk’, belemmeren je. Je moet deze dus leren loslaten om beter te communiceren.

Minder stress

Doordat je je eerder uitspreekt over je wensen of de problemen waar je tegenaan loopt, kan je het beter loslaten. Assertief communiceren helpt je om eerder aan te geven, dat je hulp nodig hebt. Grenzen aangeven zorgt dat je minder snel overloopt door te veel werk. Hierdoor verminder je de werkstress en ervaar je minder druk in je werk.

Feedback geven

Feedback ontvangen en hier constructief mee omgaan is een kunst. Ook feedback geven is moeilijk, maar het is wel heel belangrijk. Daarom leer je tijdens de assertiviteitstraining de regels van feedback geven goed toe te passen, zodat je een prettige gesprekspartner wordt en je meer gewaardeerd zal worden als collega.

Voor wie is een assertiviteitstraining nuttig?

Eigenlijk kan een assertiviteitstraining voor iedereen nuttig zijn, want iedereen loopt wel eens tegen problemen aan in de communicatie. Sommige mensen hebben hier bijna altijd last van, anderen alleen in bepaalde situaties. Als je je ongemakkelijk voelt in gesprekken of vergaderingen of je je niet gehoord voelt, dan kan een assertiviteitstraining je daarbij helpen.

Ben je soms verlegen, wil je graag aardig gevonden worden of vind je het moeilijk om feedback te geven? Dan is een assertiviteitstraining een goede keuze voor jou. Als je het moeilijk vindt om tegen collega’s of je leidinggevende te zeggen dat iets niet lukt of je lastig om hulp vraagt, dan is een training iets voor jou Maar ook als anderen je juist bazig of arrogant vinden of een bemoeial, kan een assertiviteitstraining je helpen om minder agressief over te komen, terwijl je toch je grenzen aan kan blijven geven.

Wat is de link tussen assertiviteit en stress?

Stress wordt vaak veroorzaakt doordat je het gevoel hebt dat je niet wordt begrepen of gehoord. Daarnaast wordt een stressgevoel veroorzaakt door een te hoge werkdruk. Door assertiever te worden kan je deze problemen zelf verminderen. Door effectief te communiceren zorgt voor meer begrip van je collega’s en laat jou je mening makkelijker duidelijk maken. Dat voorkomt veel frustratie. Frustratie leidt snel tot een stressgevoel.

Wat is de link tussen assertiviteit en stress

Ook kan je het makkelijke loslaten als je je uitgesproken hebt. Bovendien kan je je grenzen stellen, zodat je niet ongewild extra taken of verantwoordelijkheden op je bord krijgt. Door hier duidelijk over te zijn zorg je voor begrip bij je collega’s, zodat er een andere oplossing gezocht kan worden of je hulp krijgt bij je werk. Als de werkdruk vermindert, zorgt dat meteen voor minder stressklachten. Bovendien zorgt assertiviteit voor meer zelfvertrouwen. Minder onzekerheid zorgt ook voor minder stress.

Het gevaar van langdurige stress

Iedereen ervaart wel eens stress en dat hoeft geen probleem te zijn. Een beetje is zelfs goed, omdat dat zorgt dat je scherp blijft en een tandje bij kan zetten. Maar als het stressgevoel te lang duurt of zelfs chronisch wordt, dan heb je een probleem waar je iets tegen moet doen.

Langdurige stress zorgt ervoor dat je moe wordt en geïrriteerd kan worden. Daardoor ben je minder scherp tijdens je werkzaamheden en maak je eerder fouten. Hierdoor wordt je onzeker, waardoor je nog gestrester raakt. In je communicatie kom je sneller geïrriteerd over, waardoor je mensen tegen je in het harnas jaagt. Dan wordt er minder naar je geluisterd als je aangeeft problemen te hebben. Zo raakt je in een vicieuze cirkel, waarbij je door werkdruk je werk minder goed doet, waardoor je onzeker en gestrest wordt, waardoor je je werk weer minder goed kan doen. Als je hier niets aan doet, zal dit uiteindelijk tot ernstige problemen leiden.

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

Zeker als je het gevoel hebt geen controle te hebben over de situatie kunnen langdurige hoge werkdruk uiteindelijk leiden tot een burn-out, waarin je volledig bent vastgelopen en niets meer kunt. Dat wil je natuurlijk voorkomen.

Tips om stress op de werkvloer terug te dringen

Een assertiviteitstraining is dus een goede manier om stressklachten op de werkvloer te voorkomen. Je kan zo’n cursus als individuele werknemer volgens, maar het effect van de cursus is groter als de hele afdeling dezelfde cursus volgt. Dit kun je aanvragen bij je werkgever. Door alle werknemers te leren om beter te communiceren, is er meer begrip onderling. Bovendien is het makkelijker om nee te zeggen, als jouw collega’s beter begrijpen waarom je het doet. Als iedereen zijn grenzen aangeeft en de werkdruk neerlegt waar deze hoort dan zorgt dat ervoor dat het gevoel van druk op de hele afdeling vermindert. Dat heeft een positief effect op elke individuele medewerker.

Hulp bij burn-out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Veel gestelde vragen

Assertiviteit betekent voor jezelf opkomen en zelfbewust zijn. Maar dat is niet alles, want het betekent niet anderen de mond snoeren en overheersen om voor je eigen standpunten en behoeften op te komen. Assertiviteit is niet hetzelfde als egoïsme. Assertiviteit gaat erom dat je voor jezelf opkomt, terwijl je anderen met respect behandelt en luistert naar hun mening en gedachtes. Het gaat dus vooral over effectief communiceren, zodat anderen zich in jouw kunnen verplaatsen en je begrijpen, terwijl jij ook de best doet om de ander te begrijpen.

Assertiviteit toon je door duidelijk te communiceren met anderen. Zo kan je voor jezelf opkomen, terwijl je voor begrip zorgt bij je gesprekpartner. Het gaat erom dat je jezelf niet wegcijfert voor anderen, maar voor je eigen mening durft uit te komen. Je maakt je punt met zelfvertrouwen, maar staat op voor andere meningen en een constructief gesprek. Bovendien ben je niet bang om je verantwoordelijkheid te nemen en stel je je kwetsbaar op als dat nodig is. Assertiviteit bestaat dus voor een groot deel uit communicatieve vaardigheden en deze kan je leren tijdens een assertiviteitscursus.

Volgens onze definitie kan je eigenlijk niet te assertief zijn. Assertief gedrag betekent namelijk dat je voor jezelf opkomt, terwijl je je ook bewust bent van de ander. Maar als er wordt gesproken over personen die te assertief zijn, wordt daar iemand mee bedoeld die alleen voor zichzelf opkomt en anderen overschreeuwt. Dat is echter geen assertiviteit maar eerder egoïsme en agressiviteit.

Als je assertief bent, heb je meer controle over de situatie. Je spreekt namelijk makkelijker uit wat jouw mening is en hoe je je ergens bij voelt. Bovendien geef je makkelijker je grenzen aan, terwijl je tegelijkertijd oog houdt voor je collega’s. Hierdoor verbetert de samenwerking op de werkvloer en wordt je productiever. Je persoonlijke effectiviteit wordt beter. Daarnaast krijg je meer werkplezier en zelfvertrouwen en ervaar je minder werkdruk. Je krijgt makkelijker constructieve feedback, omdat je hier meer voor open staat. Allemaal voordelen die de werkdag een stuk leuker maken en zal zorgen dat je als collega steeds meer wordt gewaardeerd. Een assertiviteitstraining helpt je om dit te bereiken.

Bronnen

  1. Wikipedia.org – Assertiviteit – gevonden op 04-07-2022
    Link naar pagina op wikipedia.org
  2. Psyned.nl – Assertiviteit – gevonden op 04-07-2022
    Link naar pagina op psyned.nl

Was dit artikel behulpzaam?

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.