arrow_drop_up arrow_drop_down
De cirkel van invloed-/ en betrokkenheid in relatie tot stress en burn out

De cirkel van invloed-/ en betrokkenheid in relatie tot stress en burn out

De cirkel van invloed en de cirkel van betrokkenheid zijn twee cirkels die Steven Covey heeft beschreven in zijn zeer succesvolle boek ‘The seven habits of highly affective people’. Het zijn cirkels waardoor je je eigen gedrag beter zult begrijpen en je eigen patronen van handelen en denken zult herkennen.

Elk mens is anders, maar toch hebben we ook heel veel overeenkomsten. Iedereen heeft wel eens het gevoel of de wens gehad om een situatie of een persoon te veranderen zodat deze beter past bij jouw situatie of bij hoe jij in het leven staat. Realistisch gezien is dit vaak helaas niet mogelijk en dit kan voor zeer stressvolle situaties leiden.

Wanneer je het gevoel hebt dat je geen controle hebt over een situatie en alles zich maar op blijft stapelen kan je hier op den duur zelfs een burn-out door krijgen. Het continu aanpassen put je namelijk volledig uit.

Het is daarom heel erg belangrijk dat je leert waar je precies wel en waar je geen invloed over hebt. Wanneer je dit beter begrijpt en jezelf hierin beter traint zal je merken dat je stress zal afnemen en je op een vrijere manier in het leven zult staan. De cirkel van invloed en de cirkel van betrokkenheid kunnen je hierbij helpen. Om dit te bereiken is het eerst belangrijk dat je begrijpt wat deze cirkels precies zijn.

Wanneer stress lang sluimert bestaat de kans dat je burn-out raakt.

 

Wil je dit voorkomen?

>> Download ons ebook symptomen burnout

De Cirkel van betrokkenheid

De eerste cirkel die Steven Covey beschrijft, is de buitenste cirkel, de cirkel van betrokkenheid. Ieder mens krijgt met verschillende situaties en mensen te maken. Over deze situaties en mensen vormen we een mening. Door het vormen van een eigen mening creëer je een betrokkenheid over een onderwerp.

Je betrokkenheid staat niet gelijk aan de invloed die je over deze situatie hebt. Vaak zijn we wel betrokken bij een onderwerp maar kunnen we er geen directe invloed over uitoefenen.

Denk bijvoorbeeld aan een nare en dominante collega op werk. Je hebt deze collega al vaker aangesproken over zijn gedrag en gevraagd zich anders en professioneler op te stellen. Je hebt je hulp aangeboden om hem hierin te begeleiden maar hij heeft dit afgeslagen. Hij zal zichzelf wel verbeteren.

Na enige tijd constateer je helaas dat er niks is veranderd. Wat gebeurt er op zo een moment bij jou? Grote kans dat dit je raakt, dat je hier stress door ervaart en dat dit jou een vervelend gevoel bezorgt. Deze collega heeft een negatieve invloed op je.

Dit is logisch, maar ook onnodig. Je kunt er namelijk helemaal niets aan veranderen. Deze collega bevindt zich namelijk in jouw cirkel van betrokkenheid: Je ziet hoe hij is, je stoort je eraan maar je kunt het niet veranderen. Je hebt geen invloed over hem. Niks wat hij doet kan jou iets positiefs opleveren, dus steek je energie er niet in.

Lees ook: Dominant gedrag van collega of leidinggevende – Hoe blijf je zelf overeind?

De Cirkel van invloed

De tweede cirkel die Steven Covey beschrijft is de binnenste cirkel, namelijk de cirkel van invloed. Hierin bevindt zich alles waar jij wel invloed over hebt, zaken die jij wel kunt beïnvloeden en die jij wel kunt veranderen.

Neem bijvoorbeeld de collega die we hierboven hebben beschreven. Als deze collega jouw aangeboden hulp had aanvaard betekende dit dat hij open stond voor hulp en jij hem hierin kon beïnvloeden door je begeleiding aan te bieden.

Een ander voorbeeld: Er valt een collega weg omdat hij een burn-out heeft. Er ontstaat meer werkdruk en iedereen krijgt er veel meer taken en verantwoordelijkheden bij. Je merkt dat de werkdruk te hoog wordt en dat je het niet meer goed aankunt.

Wat doe je dan? Ga je door tot het bittere einde en beland jij straks ook thuis met je eigen burn-out of geef je je grenzen aan en doe je een stapje terug? Je hebt hier zelf invloed op en je kunt (moet?) zelf stappen ondernemen om de situatie te veranderen.

De cirkel van invloed is van toepassing op alles wat jij zelf kunt veranderen.

Cirkel van invloed en cirkel van betrokkenheid in relatie tot stress en burn-out

Vergroot je cirkel van invloed

Door autonoom te zijn, dicht bij jezelf te blijven en het roer over je eigen leven vast te houden, kun je jouw eigen cirkel van invloed laten groeien. Om deze cirkel te laten groeien, moet je leren hoe je goede prioriteiten stelt en hoe je jouw invloed kunt toepassen in situaties.

Een proactieve houding is hierbij heel erg belangrijk. Dit geldt niet alleen in je privéleven maar ook op de werkvloer. Op de werkvloer kan je te maken hebben met verschillende persoonlijkheden en stressvolle situaties. Het is belangrijk dat je hier je weg in vindt en dat je hier niet aan onderdoor zult gaan.

Neem een proactieve houding aan en probeer problemen op te lossen door de koe bij de horens te vatten. Wees altijd eerlijk en wees niet bang om direct te zijn. Het is beter om een probleem bij de bron aan te pakken. Kijk hierbij ook altijd eerst naar je eigen aandeel in het probleem en jouw gedrag. Dit bevindt zich in jouw cirkel van invloed.

Wat kan jij anders doen? Moet jij je verantwoordelijkheid ergens in nemen? Ben je verantwoordelijk voor een situatie of slechts een toeschouwer? Waar heb je echt invloed op? Waar ben je slechts betrokken bij?

Lees ook: Zo herken je de invloed van jouw direct omgeving op je gedrag

Cirkel van invloed en stress op het werk

Wanneer je werkt is het belangrijk dat er een fijne sfeer heerst. Je wilt natuurlijk met plezier naar je werk gaan en een gezonde verstandhouding met je collega’s onderhouden. Er zullen altijd situaties ontstaan die een negatieve invloed op je hebben.

Dit kunnen situaties zijn waar je het totaal niet mee eens bent maar waar je tegelijkertijd weinig invloed op hebt. Het is belangrijk dat je per situatie kunt plaatsen in welke cirkel dit zich bevindt en hoe je hiermee om moet gaan.

Voorbeeld cirkel van betrokkenheid

Hier een paar voorbeelden van de cirkel van betrokkenheid op het werk.

Voorbeeld 1:

Een collega is heel negatief en klaagt veel over de werkdruk en de leidinggevende. Er ontstaat een roddelcultuur en dit zuigt jouw energie op. Je hebt gevraagd aan de collega of hij hiermee wil stoppen, echter lijkt het alleen maar erger te worden. Wat kun je hieraan doen?

Antwoord: Besef dat dit een situatie is die in de cirkel van betrokkenheid ligt. Je hebt de collega al verzocht hiermee op te houden maar dit gebeurt niet. Meer kan je niet doen. Als je hier meer tijd en energie insteekt zal dit jou niks positiefs opleveren. Neem afstand van deze collega en voorkom zelf dat dit een negatieve invloed op je heeft. Hou je afzijdig en focus je op je werk en andere collega’s die je wel positieve energie opleveren.

Voorbeeld 2:

Een collega heeft een flinke discussie met een andere collega gehad en hierdoor is er een rare sfeer op werk ontstaan. Er heerst veel negativiteit en dit heeft op iedereen een negatieve invloed. Beide collega’s stappen op jou af en vragen jouw hulp hierin. Er wordt voorgesteld om een groepsgesprek aan te gaan met jou als mediator.

Omdat beide partijen jouw hulp hierin vragen wordt er aangegeven dat ze de situatie graag willen veranderen en beide open staan voor hulp. Je kunt je invloed uitoefenen in deze situatie en je collega’s helpen om alles uit te praten. Wanneer je dit doet zal de discussie uitgesproken worden zodat er ook weer een positieve sfeer op werk zal zijn. Dit is een situatie die in jouw cirkel van invloed ligt.

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

Direct contact

PS: je bent niks verplicht, de eerste kennismaking is altijd vrijblijvend.

Neem de touwtjes terug in handen

Het is enorm belangrijk dat je goed onderscheid kunt maken tussen de cirkel van invloed en de cirkel van betrokkenheid. Je zult merken dat je leven een stuk leuker en makkelijker wordt wanneer je deze twee zaken van elkaar kunt scheiden.

Op de werkvloer is dit onderscheid leren maken misschien wel het belangrijkste, je wilt natuurlijk voorkomen dat je straks ook in een burn-out belandt die eigenlijk voorkomen had kunnen worden als je anders op situaties had gereageerd en je minder druk had gemaakt om zaken waar je geen invloed over hebt.

Wereldverbeteraar

Soms zou je de wereld willen veranderen zodat deze beter bij je past, maar dit is helaas niet mogelijk. Hoe sneller je leert te accepteren dat zaken die zich voordoen in de cirkel van betrokkenheid geen zaken zijn die jij kunt veranderen, hoe meer stress er van je af zal vallen.

Focus je op jouw cirkel van invloed en steek daar je energie in. Je zult merken dat je zult groeien en dat je energie haalt uit hetgeen waar je energie insteekt. Blijf je energie steken in zaken die thuishoren in de cirkel van betrokkenheid zal je merken dat dat het alleen maar energie zuigt zonder dat je er wat voor terug krijgt.

Je wordt moe, voelt je futloos en de energie is ver te zoeken. Dit is toch zonde? Probeer te accepteren dat de cirkel van betrokkenheid er is en er mag zijn en dat je hier geen invloed op hebt. Richt je alleen nog op de cirkel van invloed en je zult merken dat je leven direct een stuk leuker en relaxter wordt.

Kunnen wij je helpen?

Stress- of burn-outklachten? Dan ben je hier op de juiste plek. In de afgelopen vijf jaar hebben wij duizenden mensen in Nederland en België geholpen bij het oplossen en voorkomen van burn-out- en stressklachten. Stress en burn-out zijn helaas actueler dan ooit. Wil je dat wij je helpen?

Bekijk ons aanbod voor:

Direct contact

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank vind je honderden artikelen die je verder helpen. Heb je deze artikelen al gelezen:

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burn-out tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies