Last van driftbuien of driftig gedrag?

Last van driftbuien of driftig gedrag?

Last van driftbuien: Mensen hebben vier basisemoties: boos, blij, verdrietig en bang. Soms hebben we wat vaker een bepaalde emotie. Dat kan heel fijn zijn, als je bijvoorbeeld heel vaak blij bent omdat je een fijne periode in je leven hebt. Het kan ook heel vermoeiend zijn, als je bovengemiddeld vaak bang bent door een angststoornis. Ben je heel vaak boos? Ook dat is een emotie die tijden bovengemiddeld vaak voor kan komen. Doe je niks met die boosheid dan kan die (opgekropte) boosheid kan zich uiten in driftbuien

Heb jij vaak last van driftbuien? En hoe kun je hiermee omgaan?

Wat zijn driftbuien?

Driftbuien komen voort uit boosheid en wordt dan ook gedefinieerd als ‘plotseling heel erg boos zijn'. Bij boosheid heb je last van emotionele spanning. De bloeddruk verhoogt en het hart gaat sneller kloppen.

Vanuit het menselijk lichaam is dit een reactie op gevaar. Dit hoeft niet altijd een werkelijk gevaar te zijn. Ook een gedachte ergens aan kan boosheid oproepen. Als de dreiging van dit gevaar verdwijnt, verdwijnt meestal ook de boosheid.

Bij driftige buien vormt deze boosheid zich heel snel. Een goed voorbeeld hiervan is bij jonge kinderen, die bijvoorbeeld niet krijgen wat ze willen. Ze gaan op de grond liggen en schreeuwen, omdat ze niet met de teleurstelling om kunnen gaan. Driftbuien komen ook bij volwassenen nog zeer vaak voor, maar zien er anders uit dan deze driftige buien bij kinderen. De combinatie van opgestapelde teleurstelling, frustratie en woede zorgt voor een uitbarsting. Dit kan zich uiten in woede, schreeuwen en eventueel agressie, of juist een rustigere reactie zoals chagrijnig zijn.

Lees hier ook: Omgaan met teleurstellingen: iedereen kan het!

Hoe ontstaat driftig gedrag?

Boosheid – en daarmee driftig gedrag – heeft verschillende oorzaken:

  • Frustratie of gekwetst worden. Hierbij loopt iets niet zoals jij wilt. Bijvoorbeeld door een belediging. Of een vakantie waar je veel zin in had, kan niet doorgaan.
  • Karakter. Verschillende karakters gaan op verschillende manieren om met boosheid. Sommige mensen zijn chronisch boos en voelen zich tekortgedaan door mensen om zich heen. Terwijl mensen die afhankelijk zijn van waardering van anderen, sneller bang zijn om boos te worden. Zij zullen de woede eerder opkroppen
  • Omgeving. Opvoeding heeft een grote invloed op de mate van boosheid. Stel, je bent als kind nooit terecht geroepen op agressief gedrag, dan kan het goed zijn dat je als volwassene nog steeds agressief reageert. Ook kan het zijn dat je ouders vroeger vaak boos waren. Als kind, en vervolgens nog steeds als volwassene, heb je dit gedrag overgenomen.

Boos zijn is in principe niet erg. Het hoort er – net als de andere drie basisemoties – gewoon bij. Je zult je gegarandeerd een keer boos gaan voelen. Wat wél belangrijk is bij boosheid, is om de emoties te uiten. Opgekropte boosheid kan leiden tot zelfbeschadigend gedrag, depressies, burn-outs en driftige buien (een uitbarsting over een schijnbaar klein probleem). Als de boosheid uiteindelijk zo ver gaat, kan het schadelijk zijn voor de mensen om je heen.

Last van driftbuien en benieuwd hoe je voorkomt dat het je relatie verstoord? Lees hier ons artikel Relatieproblemen door stress.

Last van driftbuien - gevolgen voor de mensen om je heen

Hoe om te gaan met boosheid?

Om driftbuien te voorkomen moeten we dus beter omgaan met boosheid. En de oplossing is hier: het bewustzijn.

In zijn boek Destructieve Emoties vertelt auteur Daniel Goleman over het emotionele brein. Als er iets vervelends gebeurt in onze omgeving, reageert het emotionele brein hier als eerste op. Voordat iets het rationele brein in komt, is het langs het emotionele brein geweest. Dit betekent dat we eerst met emotie reageren, vervolgens pas met ons verstand.

Om deze reden is een oplossing voor boosheid en driftig gedrag dan ook: geef jezelf wat tijd om er rationeel over na te denken. Zodra je boos wordt, geef je jezelf drie uur de tijd. In deze tijd geef je jezelf de ruimte om de gebeurtenis te verwerken en af te handelen. Zijn de drie uur om? Dan is het tijd om volwassen naar de zaak te kijken. Je hoeft niet op je emotie af te gaan, maar op je verstand. Je zal nu ook waarschijnlijk beter met je frustratie om kunnen gaan.

Verbeter je communicatie met dit artikel: Geweldloze communicatie: een geschikt middel tegen stress?

Last van driftbuien – Stappenplan

Hier een stappenplan voor de 3-uur-oefening:

  • Voel je een driftbui opkomen? Laat je niet meeslepen. Onthoud dat woede je eerste emotionele reactie is, en dat een rationele reactie later komt. Adem goed in en uit en probeer de negatieve gedachten te verminderen.
  • Na de eerste reactie blijf je kalm en ga je nadenken over de reden van je frustratie. Geef jezelf hier twee tot drie uur de tijd voor.
    • Wat zit mij dwars?
    • Waarom voel ik mij zo?
    • Is er iets dat ik kan doen om deze situatie in de toekomst te voorkomen?
    • Zo ja; hoe moet ik dat doen?
  • Inmiddels zijn de drie uur voorbij en heb je mogelijk een oplossing gevonden voor de situatie waar je in zit. Je eerste reactie is afgezwakt en als het goed is kan je de situatie nu van een afstandje bekijken. Is er bij stap 2 een oplossing uit gekomen? En ben je er nog steeds van overtuigd dat dit de situatie zal verbeteren? Handel daar dan naar. Is er geen oplossing? Accepteer de situatie dan en probeer het rustig los te laten.

Concluderend: zorg dat je, ook bij boosheid, niet lijdt in stilte. Maar ook niet in driftbuien. Door goed met je boosheid om te gaan voorkom je dat je al je boosheid gaat opkroppen, en voorkom je dat je last hebt van driftbuien.

Hulp bij burn out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Direct contact

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen). Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk!
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burn-out tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
arrow_drop_up arrow_drop_down