arrow_drop_up arrow_drop_down

Bore out - Ziek worden door de verveling

Heb je al een lange tijd geen plezier meer in je werk? Kun je je slecht concentreren? Heb je weinig energie en voel je je lusteloos? Als je een lange tijd weinig voldoening uit je werk haalt, kun je je letterlijk ziek gaan vervelen. Je raakt bore-out. Een bore-out is niet hetzelfde als een burn-out.

Wat is een bore-out dan wel? Hoe krijg je een bore-out? En hoe kom je er weer uit?

Wanneer stress lang sluimert bestaat de kans dat je burn-out raakt.

 

Wil je dit voorkomen?

>> Download ons ebook symptomen burnout

Wat is een bore-out?

Werken tot je erbij neervalt is ondertussen een bekend fenomeen. Maar onderuitgaan door verveling? Kan dat ook? Bij een bore-out heb je stress door verveling op je werk. Je bent een lange tijd mentaal onderbelast. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Misschien heb je te weinig taken, is je werk te eenvoudig of eentonig, haal je geen voldoening uit je werk of heb je werk waarbij je je niet verder kunt ontwikkelen.

Je kunt meer dan er van je verwacht wordt of je vindt de inhoud of aard van je werk niet echt interessant. Door verveling kun je je lusteloos gaan voelen en weet je niet wat te doen. Je probeert de dag door te komen en te verbergen dat je weinig te doen hebt.

Omdat je tijd over hebt op je werk, ga je die met privézaken opvullen. Maar je wilt natuurlijk niet dat anderen opmerken dat je je verveelt. Daarom probeer je de indruk te wekken dat je hard aan het werk bent. Je kunt regelmatig doen alsof je typt, snel een Excelsheet openen als iemand langskomt tijdens privé-internetten of een werkdocument op jouw privétijdschrift leggen.

Hoe ontstaat een bore-out?

Maar waarom zou je werk doen waar je niet blij van wordt? Mensen nemen om verschillende redenen werk aan, ook al past het niet bij ze of is het onder hun niveau. Misschien heb je het werk aangenomen, omdat je er beter mee verdient. Of je hebt nog weinig werkervaring en ben je sowieso al blij dat je werk hebt.

Het kan ook zijn dat je er pas later achter komt dat je werk niet zo veeleisend en stressvol is zoals iedereen beweert. In het begin vind je dat misschien nog wel prettig, omdat je denkt dat een lage werkdruk fijn is. Maar na een tijdje ga je met steeds meer tegenzin naar je werk.

Je zou bij je leidinggevende kunnen aangeven dat je meer werk aankunt of van baan veranderen. Het kan zijn dat je dat niet doet uit angst om alleen maar routineklusjes te krijgen en geen zin hebt in meer. Maar het kan ook heel goed een gebrek aan zelfvertrouwen zijn. Misschien ben je onzeker of je wel meer of ingewikkelder werk aankan. Of vind je het eng om er met je leidinggevende over te spreken.

Een bore-out verbergen

Omdat erover praten voor jou geen optie is, probeer je de verveling te verbergen. Je probeert bij een bore-out de indruk te wekken dat je druk bent. Je bent bang geworden voor een beetje stress of wilt niet onder ogen zien dat je ongelukkig wordt van de situatie. Bovendien is verveling een taboe op de werkvloer. In plaats van erover in gesprek te gaan, zul je er daarom alles aan doen om te verbergen dat je je verveelt.

Je begint het weinige werk dat je hebt heel snel uit te voeren zonder te laten merken dat het af is. De tijd die overblijft op je werk, besteed je vervolgens aan privézaken. Of je verdeelt je werk over een langere tijd en je neemt tussendoor veel pauzes of doet privédingen. Verder ga je je werk op strategisch onhandige momenten uitvoeren, zodat je het wel ‘moet’ uitstellen. Je belt bijvoorbeeld iemand als die zeker niet aanwezig is.

Je gaat je collega’s moeilijke vragen stellen, je blijft zonder noodzaak op je werk zitten of je neemt een volle aktentas mee naar huis zonder thuis te werken. Het kan zelfs zo erg worden dat je vergaderingen slecht gaat voorbereiden, zodat ze langer duren dan nodig is.

Je doet er alles aan om de indruk te wekken dat je een drukke, ijverige medewerker bent. Maar in plaats van te verbergen dat je je verveelt of naar oplossingen te zoeken om je bore-out te verbergen, kun je er natuurlijk veel beter over in gesprek gaan. Het kan moeilijk zijn om deze stap te zetten. Maar bedenk dat hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt. En hoe langer je met een bore-out rond blijft lopen, hoe erger de gevolgen kunnen zijn.

Ziek worden door verveling: bore-out

Gevolgen van een bore-out

In het begin kan je werkomgeving erg aantrekkelijk lijken omdat je niet zo hard hoeft te werken. Maar na een tijdje kom je verveeld, vermoeid, ontevreden en gefrustreerd thuis van je werk. Je kunt niet meer aan jezelf bewijzen dat je steeds grotere dingen kunt bereiken.

Je bewijst daarentegen dat je steeds minder doet en dat ondermijnt je zelfvertrouwen. Een bore-out heeft een grote impact op je zelfbeeld en zelfvertrouwen, omdat je niet laat zien wat je kunt. Je gelooft niet meer in jezelf en je kunt niet meer trots zijn op wat je presteert op je werk.

Je komt in een gevaarlijke situatie terecht waar je moeilijk alleen uit kunt komen. Je hebt op zich best een goede baan, maar de werkelijke situatie heb je voor anderen een lange tijd verborgen gehouden en je zelfvertrouwen is enorm afgenomen. Daardoor durf je niet naar je leidinggevende te gaan om te bespreken wat je echt zou willen en je hebt ook geen vertrouwen in jezelf om ergens anders te gaan solliciteren. Je kunt ook meer conflicten op je werk krijgen. Uiteindelijk voel je je zo waardeloos en denk je echt dat je niets kunt bereiken. Je raakt teleurgesteld in jezelf.

Chronische verveling kan je mentaal en fysiek volledig uitblussen. Je kunt letterlijk ziek worden van verveling en klachten als hoofdpijn, spierpijn en vermoeidheid krijgen. Doordat je je lusteloos en gedemotiveerd voelt, kan een bore-out uiteindelijk leiden tot een depressie, angstaanvallen en slaapstoornissen. Het is dus heel belangrijk om hulp in te schakelen als je een bore-out hebt of bang bent bore-out te raken.

Heb je een bore-out? Of toch een burn-out? Wat zijn precies de verschillen?

Verschil bore-out en burn-out

De symptomen van een bore-out komen voor een groot deel overeen met de symptomen van een burn-out. Je bent bij een beetje inspanning al moe. Je voelt je lusteloos en ontevreden. Je slaapt slecht. Je bent niet geïnteresseerd in je werk of hebt zelfs een afkeer van je werk.

Het verschil tussen een bore-out en een burn-out is de oorzaak van de stress. Bij een bore-out ervaar je stress als gevolg van verveling, terwijl de stress bij een burn-out wordt veroorzaakt door teveel werk of teveel werkdruk en te weinig ontspanning en herstel. Een burn-out ontstaat door overbelasting en een bore-out door onderbelasting. Bovendien is je lichaam volledig uitgeput bij een burn-out en ervaar je ook meer lichamelijke klachten.

Het is zowel bij een burn-out als bij een bore-out erg belangrijk dat je zo vroeg mogelijk ingrijpt. Als je de signalen herkent en op tijd hulp inschakelt, kun je jezelf een hoop ellende en verdriet besparen.

Wat is een bore-out?

Bore-outtest

Om erachter te komen of je vatbaar bent voor een bore-out en een bore-out in een zo vroeg mogelijk stadium te herkennen, zou je jezelf de volgende vragen kunnen stellen:

  • Doe je privézaken op het werk?
  • Voel je jezelf niet uitgedaagd en verveeld?
  • Doe je soms net alsof je druk bezig bent?
  • Ben je moe en lusteloos als je thuiskomt van werk zonder dat je een drukke dag hebt gehad?
  • Ben je ontevreden over je werk?
  • Vind je je werk zinloos?
  • Zou je het werk in minder tijd kunnen voltooien dan je nu doet?
  • Ben je bang om van baan te veranderen omdat je dan minder verdient?
  • Verstuur je privémails onder werktijd?
  • Heb je weinig interesse in je werk?

Als je vier of meer vragen met ‘ja’ hebt beantwoord, dan kun je een bore-out hebben. Geen paniek. Je herkent de symptomen van een bore-out en daarmee heb je al een heel belangrijke stap gezet. Je kunt het beste contact opnemen met een professional. Een coach kan je helpen de oorzaak te achterhalen waarom je onderbelast bent en wat je kunt doen om daar verandering in aan te brengen.

Groter risico op bore-out

Een bore-out hoeft niet altijd werk gerelateerd te zijn. Je kunt een bore-out krijgen als je werkloos bent of met pensioen bent. Ook jongeren die een te laag opleidingsniveau volgen, kunnen last krijgen van een bore-out. Sommigen lopen meer risico op een bore-out dan anderen. Het kan zijn dat je gevoeliger bent voor onderbelasting.

Heb je in het verleden een burn-out gehad? Pas dan op dat je nu niet in het andere uiterste vervalt. Je doet er misschien alles aan om een burn-out te voorkomen en dat is zeker te prijzen. Maar probeer niet krampachtig alles rustig aan te doen. Je zou dan het risico kunnen lopen een bore-out te krijgen. Een coach kan je helpen hier evenwichtig in te worden.

Ben je hoogbegaafd? Dan heb je ook meer kans op een burn-out, omdat je meer uitdaging nodig hebt. Het is voor jou extra belangrijk dat je werk hebt waar je je kennis en kwaliteiten in kunt zetten.

Hoog sensitieve personen (HSP’s) lopen ook meer risico dan minder sensitieve personen. Als HSP ben je stressgevoeliger en kies je er misschien voor onder je niveau te werken om minder stress te hebben. Of je onderschat jezelf en past je makkelijk aan anderen aan. Bovendien zijn veranderingen voor jou heel stressvol, maar is zingeving juist wel belangrijk voor je.

Ben je onzeker, heb je een laag zelfbeeld of ben je iemand die zich altijd wegcijfert? Dan behoor jij ook tot de risicogroep. Je vindt het eng om initiatief te nemen en voor jezelf op te komen, waardoor je snel de conclusie trekt dat je weinig aan de situatie kunt veranderen. Het is voor jou niet makkelijk om aan te geven dat je je verveelt op je werk.

Heb je faalangst? Of ben je bang voor nieuwe dingen? Dan geef je misschien de voorkeur aan een vertrouwde baan die je niet zo leuk vindt dan iets nieuws waar je voor afgewezen kunt worden.

Een evenwichtige kijk op werk

Om een bore-out tegen te gaan, heb je zelfkennis nodig. Wat vind je belangrijk in je werk of wat maakt het werk zinvol voor jou? Hoeveel tijd wil je eraan besteden? En wat wil je minimaal verdienen? Als je deze drie vragen overtuigend kunt beantwoorden, kun je een betere werkkeuze maken.

Een evenwichtige kijk op je werk zal je helpen uit een bore-out te komen of een bore-out te voorkomen. Onderzoek daarom deze drie elementen in je werk en kom in actie om je werksituatie te verbeteren.

  • Wat maakt jouw werk waardevol? Wat vind jij nu echt leuk of interessant om te doen? Welke waarden zijn voor jou belangrijk in het leven? Wil je graag een bijdrage aan de maatschappij kunnen leveren? Is de omgang met collega’s belangrijk voor jou?
  • Niemand kan jou vertellen hoeveel uur je moet werken en hoeveel vrije tijd je nodig hebt. Zorg er daarom voor dat je de juiste balans vindt tussen werk en vrijetijdsbesteding. Probeer werk en privé gescheiden te houden door op je werk ook daadwerkelijk te werken en geen andere dingen te doen. Zo kun je met een voldaan gevoel naar huis gaan en meer genieten van je vrije tijd.
  • Geld is natuurlijk belangrijk voor je motivatie. Zorg dat je goed beloond wordt in relatie tot wat anderen in vergelijkbare functies verdienen en in relatie tot hoeveel geld jij wilt verdienen. Maar neem nooit enkel een baan aan omdat je er veel mee verdient. Als geld het enige is dat je motiveert in je werk, loop je een groot risico een bore-out te krijgen.

Tips om uit een bore-out te komen

  • Neem je werk onder de loep en vraag jezelf af wat jouw werk aantrekkelijk maakt en wat je wilt bereiken.
  • Schakel hulp in. Als het makkelijk zou zijn te veranderen, had je dat al lang gedaan. Waarschijnlijk krijg je zelf niet goed duidelijk wat er moet gebeuren of stel je noodzakelijke stappen uit. Een coach kan je helpen zelfverzekerder te worden, zodat je beter kunt aangeven wat je nodig hebt.
  • Start activiteiten die je leuk of belangrijk vindt. Dat kun je doen als vrijwilliger of in een project binnen je werk of een korte parttime detachering vanuit je werk. Hiermee bouw je zelfvertrouwen en werkervaring op in dingen die beter bij je passen.
  • Bespreek met je leidinggevende wat je wilt veranderen. Zorg dat je met een positieve instelling bij je leidinggevende zit. Geef aan wat je wilt en vermijd een kritische of klagende houding. Kom zelf met een of meer voorstellen voor verandering. Probeer aan te sturen op een open gesprek waarin de leidinggevende met je mee gaat denken. Wie weet komen jullie samen tot nog mooiere ideeën dan jij zelf had kunnen bedenken.
  • Weet je zeker dat het in je huidige baan helemaal niets wordt? Solliciteer dan naar een leukere baan! En start daar met een frisse aanpak en een actieve werkhouding.

Kunnen wij je helpen?

Stress- of burn-outklachten? Dan ben je hier op de juiste plek. In de afgelopen vijf jaar hebben wij duizenden mensen in Nederland en België geholpen bij het oplossen en voorkomen van burn-out- en stressklachten. Stress en burn-out zijn helaas actueler dan ooit. Wil je dat wij je helpen?

Bekijk ons aanbod voor:

Direct contact

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank vind je honderden artikelen die je verder helpen. Heb je deze artikelen al gelezen:

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Jacqueline
Door

Jacqueline

op 25 July 2017

'bore out bij ziekte

Jacqueline
Door

Jacqueline

op 25 July 2017

Hoe om te gaan met bore out door ziekte, ernstig beperkt zijn, veel moeten liggen en erbij een soort van medische burnout. Dan wordt het verhaal toch heel anders? Extreme vermoeidheid speelt hierbij een grote rol. Groet, Jacq

M
Door

M

op 15 May 2019

Kan je je ook verschrikkelijk beroerd voelen door een bore out?

Ruud Meulenberg
B
Door

B

op 2 October 2019

Kan een bore out overgaan in een burn out? Er is recent vastgesteld dat de klachten die ik heb overeenkomstig zijn met een burn out. Nu is het zo dat ik al tijden wacht op taken die meer uitdaging geven in het werk, maar omdat ik inmiddels al bijna een jaar voor meer dan de helft van mn uren in de ziektewet zit krijg ik deze niet en voer ik nog steeds de taken uit waar ik al tijden geen uitdaging meer van krijg.

Ruud Meulenberg
Door

Ruud Meulenberg

op 2 October 2019

Hoi B, Dat kan zeker. Ik heb jouw mail inmiddels ook ontvangen en we nemen zsm contact met je op,

B
Door

B

op 3 October 2019

Inmiddels een kennismakingsafspraak gemaakt voor volgende week met één van de coaches hier uit de buurt.

Ruud Meulenberg
Corrie
Door

Corrie

op 16 June 2020

Is het mogelijk dat ik IPV burnout (na een periode van grote overbelasting door ziek kind) gewoon 'bore-out' ben door teveel van hetzelfde? Ik kan amper nog voor de kinderen zorgen omdat ik stijf sta vd spanning/angst en opzie tegen de dag, omdat ik niet weet wat ik de hele dag moet doen, mét die spanning in mijn lijf. Het put me uit. De hele dag thuis, rust nemen....ik ben er klaar mee, heb uitdaging nodig, maar ben ook zeer snel overprikkeld. Wat is wat?

Ruud Meulenberg
Door

Ruud Meulenberg

op 3 July 2020

Hoi Corrie, Natuurlijk kan dat. Het kan ook zijn dat een gebrek aan balans de boosdoener is. Dan schiet je van het ene uiterste naar het andere. Dit is enorm vermoeiend

Corrie
Door

Corrie

op 16 June 2020

En ik heb heelveel hoofdpijn vd spanning/overprikkeling. Ik pieker veel en zie overal tegenop. Soms denk ik dat ik gewoon andere input nodig heb dan kleuren en voor de kinderen zorgen. Dit put me uit, IPV dat het energie geeft, vanwege het 'aan' staan en de routine.... Dus rust mét andere bezigheden?

Corrie
Door

Corrie

op 24 August 2020

Kun je erg snel ook overprikkeld raken in een boreout? Doordat de sleur/weinig uitdaging je uitput? Helemaal met angst erbij?

Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burn-out tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies