De coronacrisis heeft op veel gebieden verandering teweeg gebracht. Zo ook op de werkvloer. Tijdens de crisis werd het normaal om vanuit huis te werken. Nu de pandemie voorbij is, komen mensen steeds meer terug naar kantoor, maar is er tegelijkertijd een nieuw fenomeen ontstaan: hybride werken. Dat is deels thuis en deels op kantoor werken. Hoe zit dit precies in elkaar en wat zijn de voordelen? Welke valkuilen zijn er en wat doe je met de stress en een burn-out die je kunt ervaren tijdens het nieuwe hybride werken?

Hybride werken als het nieuwe “normaal”

Het is tegenwoordig steeds normaler. Je verdeelt je werktijden over het kantoor en je thuiswerkplek. Na de pandemie hebben we ingezien wat de voordelen zijn van het thuiswerken en dit willen we niet loslaten. Het bleek het beste dit te combineren met een aantal dagen op kantoor werken. Deze balans is men hybride werken gaan noemen.

Hoe kunnen wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland en zeer ervaren in het oplossen van stress en burn-out klachten.

Steeds meer werknemers gaan met hun werkgevers in gesprek om een invulling te geven aan deze manier van werken. Er bestaan vormen waarbij iemand kan beslissen de helft van de week thuis te werken. Anderen kiezen ervoor in de ochtend thuis het werk te starten en pas na de ochtendspits richting werk te gaan.

Wat zijn voordelen van hybride werken?

Er zitten meerdere voordelen aan deze nieuwe manier van werken. Het grootste voordeel is dat je er de balans tussen werk en privé veel beter mee kunt organiseren. Moet je tussendoor even naar de dokter, dan is dat sneller gedaan. Ook is de hybride manier van werken veel efficiënter. Je bent minder tijd en geld kwijt aan reizen. Als derde voordeel geldt dat je het veel meer naar je zin kunt hebben op deze manier. Je raakt minder snel in een sleur en richt je werkplek in op de manier die je zelf wilt. Als laatste draagt het bij aan het milieu. Door simpelweg niet meer elke dag naar kantoor te gaan, is er minder verkeer en zijn er minder uitlaatgassen.

De valkuilen van thuiswerken

Natuurlijk komen er bij de hybride manier van werken ook een aantal valkuilen om de hoek kijken. Zo moet de technologie van het bedrijf op orde zijn. Wanneer je op afstand werkt, wil je geen tijd verliezen aan het regelen van IT-problemen. Andere valkuilen zijn het ontbreken van een goede werkplek of structuur in je dag. Zelfverzorging kan er ook bij inschieten. Daarnaast kan vereenzaming toenemen.

Technologie

Wanneer je besluit hybride te werken en voor een groot deel je werk vanuit huis doet, dan is het belangrijk dat je over een goede internetverbinding en apparatuur beschikt. Niets is minder efficiënt en frustrerend dan afhankelijk zijn van niet werkende technologie. Wanneer deze kant van het werk niet op orde is, zal dat de hybride manier van werken tegenwerken.

Gebrek aan een passende werkplek

Als je langdurig zittend werk achter je laptop doet, is het belangrijk dat je werkplek goed ergonomisch [1] is ingesteld. Dat kan thuis nog wel eens lastig zijn, vooral als je niet beschikt over een goede bureaustoel of bureautafel. Daarnaast zijn mensen zelfs geneigd vanuit bed of op de bank te werken. Op den duur kan dit problemen opleveren voor de rug of polsen.

Valkuilen van thuiswerken of een hybride werkomgeving zoals geen goede werkplek

Gebrek aan structuur

Het kan voorkomen dat thuiswerkende mensen het gevoel hebben dat ze zich minder goed kunnen concentreren. Anders dan bij een kantoor hebben ze geen andere werkende mensen om zich heen en is er veel afleiding. Het is dan ook niet vreemd dat men in de avond doorgaat met werken, omdat het gevoel heerst dat niet alles af is. Dit veroorzaakt op de lange termijn meer stress.

Vereenzaming

Doordat een werknemer heel de dag alleen thuis zit te werken, komt het regelmatig voor dat iemand zich na verloop van tijd eenzaam begint te voelen. Het missen van collega’s om af en toe een praatje mee te maken of koffie mee te drinken, kan ervoor zorgen dat je je somber begint te voelen. Ook kan het er voor zorgen dat je de hele dag in pyjama blijft en je het nut niet meer ziet van jezelf aankleden.

Burn-out op de loer door hybride werken?

Net als bij werken op kantoor, ligt ook bij hybride werken een burn-out op de loer. Door bovengenoemde zaken is de kans op stress op het werk zeer reëel. Door de grote werkdruk kan het zijn dat de stress zó hoog oploopt dat je tegen een burn-out en ziekteverzuim aanloopt.

Gratis e-book:
zo herken je
een burn-out
(Inclusief checklist)

Voorkom dat je energiereserves definitief leeg raken en je in een ernstige burn-out belandt met alle gevolgen van dien. Met dit e-book leer je de symptomen tijdig herkennen.

e-book-symptomen-burnout

Het kan zijn dat je steeds minder plezier van je werk ervaart door het gebrek aan collega’s. Andere redenen voor een burn-out en stress zijn onduidelijke afspraken over het werk dat moet worden gedaan of gestelde eisen waar niet aan kan worden voldaan. Ook het gevoel dat je constant bereikbaar moet zijn voor je werk als je thuis bent, kan leiden tot stress en een burn-out.

Bewaar de balans bij hybride werken

Om dit te voorkomen is het belangrijk dat je de balans bewaart tussen het werk, je stressniveau en je privéleven. Ook wanneer je klachten nog niet zo erg zijn, maar je wel irritaties en knelpunten ervaart, is het goed om de balans eens goed te bekijken. Het is altijd aan te raden zo snel mogelijk eventuele problemen op te lossen, voordat iets uit de hand loopt. Hoe doe je dat precies?

Grenzen stellen.

Zodra je begint met werken in je privésfeer, is het belangrijk dat je leert goed je grenzen aan te geven. Dat je thuis werkt, wilt namelijk niet zeggen dat je ook 24 uur per dag bereikbaar bent. Schakel hierbij de hulp in van je baas of je teamleider. Geef duidelijk aan wat je behoeftes zijn en hoe ze jou daarbij kunnen helpen. Zijn je taken teveel voor je? Geef dat dan aan en zoek actief mee naar een oplossing die voor jou het beste werkt. Dit heeft in het begin soms wat oefening nodig, maar uiteindelijk is het beter zowel voor jou als voor het bedrijf.

Effectief plannen

Hybride werken kan soms echt een uitdaging zijn. Zeker wanneer je kleine kinderen hebt. Je stresslevel is erg gebaat bij een goede en efficiënte planning. Ook hier is het belangrijk dat je dit in overleg met je baas doet. Ga voor jezelf na wat voor jou de beste momenten zijn om geconcentreerd aan het werk te gaan. Maak daar goede en duidelijke afspraken over, zodat iedereen weet waar hij of zij aan toe is. Overleg ook goed over hoe je je werkplek inricht. Vraag je baas om wat je nodig hebt om thuis efficiënt te kunnen werken.

Tijdmanagement

Het verlengstuk van het vorige punt is tijdmanagement. Erg belangrijk wanneer je thuis aan de slag gaat. Probeer dit zo duidelijk mogelijk voor jezelf te krijgen. Onderbrekingen van je werkdag om privéredenen bevorderen je concentratie niet en zullen alleen maar voor stress zorgen. Het kan je het gevoel geven dat je in de avond moet doorwerken om je werk alsnog af te krijgen. Maak dus aan het begin van de week of de dag een planning voor jezelf waarin je duidelijk opschrijft wat er moet gebeuren en hoeveel tijd je hieraan kwijt wilt zijn.

Top tips om stress de baas te blijven bij thuis werken

Zoals je hebt kunnen lezen, kunnen verschillende factoren stress en een burn-out veroorzaken tijdens het hybride werken. Eenzaamheid, werkdruk, verminderde concentratie of een ongeschikte werkplek kunnen hieraan bijdragen. Er zijn een aantal eenvoudige tips waarmee je een groot deel van deze stress de baas kunt blijven wanneer je hybride aan het werk gaat.

#1 Blijf contact houden

Allereerst is het belangrijk dat, hoewel je in je eentje thuis achter je laptop zit, toch zoveel mogelijk met je collega’s in contact blijft. Stel bijvoorbeeld voor met je collega’s de koffiepauze online te organiseren en zo een praatje met iedereen te maken. Bel in het algemeen vaker met ze, het houdt je scherp en gemotiveerd.

#2 Maak een planning

Ten tweede is het maken van een goede planning belangrijker dan je denkt. Het gaat hierbij om het inplannen van de hoeveelheid werk die je moet doen en de tijd die je eraan kwijt bent, maar ook om het tijdig nemen van pauzes. Pauzes zijn belangrijk om stress en een burn-out op het werk te voorkomen. Het is bijvoorbeeld ook aan te raden tijdens deze pauzes even een frisse neus te gaan halen. Zorg dat er een bepaald ritme in je dag zit waar je je prettig bij voelt.

#3 Zorg voor een goede werk omgeving

Ten derde helpt het heel erg goed te kijken naar de werkapparatuur die je thuis gebruikt. Functioneert het niet goed of heb je niet overal toegang toe door de internetverbinding? Geef dit dan aan bij je leidinggevende. Er is weinig dat meer stress geeft als een laptop die niet goed werkt en waardoor je vertraging in je werkzaamheden oploopt.

Daarnaast is het belangrijk dat je goed kijkt naar de thuiswerkplek zelf. Is deze ergonomisch? Krijg je op den duur geen last van je rug? Beschik je over de juiste stoel of hoogte van je werktafel? Is dit niet het geval, dan is het aan te raden daarnaar te vragen bij je baas, zodat je fysieke klachten kunt beperken.

#4 Maak duidelijke afspraken

De laatste tip: maak thuis duidelijke afspraken. Geef aan wat je planning is om de dag goed door te komen en wat je daarbij nodig hebt. Heb je kinderen, dan kun je het beste zoeken naar opvang voor de juiste uren. Op deze manier kun je rustig en gericht aan het werk gaan en heb je geen stress van het moeten entertainen van je kinderen tijdens je werkuren.

Conclusie: Zo bewaar je de balans bij hybride werken!

Hybride werken is na de pandemie de nieuwe manier van werken geworden. De combinatie van thuiswerken en werken op kantoor heeft veel voordelen. Zo is het duurzamer. Minder verkeer op de weg betekent minder uitlaatgassen. Ook is het efficiënter. Door de reistijd naar kantoor te schrappen, kun je meer tijd aan je werk zelf besteden. Ook kun je met thuiswerken vaak de relatie tussen werk en privé bevorderen.

Toch zijn er een aantal valkuilen. Zo kan er vereenzaming optreden door gebrek aan collega’s en kan het voorkomen dat er een gebrek aan structuur is of een goede planning. Ook komt het voor dat je werkplek niet optimaal is voor je gezondheid. Allemaal factoren die bijdragen aan stress en het risico op een burn-out.

Door een paar simpele stappen ben je deze de baas. Denk bijvoorbeeld aan goed overleg met je leidinggevende om ervoor te zorgen dat je werkplek thuis geschikt is. Maak een goede planning die voor jou werkt. Maak afspraken met collega’s om zo veel mogelijk te videobellen en las regelmatig pauzes in. Alleen zo bewaar je de balans bij hybride werken en verminder je stress!

Hulp bij burn-out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is simpelweg ontzettend lastig. De coaches van Meulenberg Training & Coaching begrijpen precies wat je doormaakt en weten hoe zwaar het kan zijn. Ze hebben dit vaak zelf meegemaakt! Met hun jarenlange ervaring en expertise staan ze klaar om jou stap voor stap te helpen aan een volledig herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching en verzuimtraining heb jij je leven lang plezier!

burn-out coach
Wij staan voor je klaar!

Veelgestelde vragen

Heb je een dag vol stress gehad, dan is het aan te raden na je werktijd even naar buiten te gaan voor een ommetje. Een wandeling maken doet wonderen voor je hoofd. Ook sporten om je gedachten te verzetten is heel effectief. Heb je geen zin in actief zijn, dan kun je ook je favoriete gerecht bestellen, een leuke film opzetten of een boek lezen.

Het kan lastig zijn werk en privé in balans te houden. Maak daarom altijd goede afspraken met het thuisfront. Geef door wat je rooster is en wanneer je liever niet wilt worden gestoord. Maak daarbij een goede planning voor jezelf, zodat je weet waar je aan toe bent. Op deze manier werk je efficiënter en zul je minder snel afgeleid zijn.

Het is aan te raden zo veel mogelijk te bellen met collega’s en minder te mailen. Denk daarbij niet alleen aan telefonisch vragen stellen of het gebruikelijke overleg, maar ook aan virtuele koffiepauzes. Op deze manier maak je toch nog een praatje.

Bereid je aan het begin van de week goed voor op het werk dat je moet doen. Maak een duidelijke planning waarbij je je taken over de dagen verdeelt. Zorg ook voor een geschikte werkomgeving waar je op je gemak bent en je je kunt concentreren.

Referenties

  1. Wikipedia.org – Ergonomie – gevonden op 31/07/2023
    Link naar pagina op wikipedia.org

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *