arrow_drop_up arrow_drop_down

Stijve nek of nekpijn door stress

Nekpijn, stijve nek door stress: Heb je regelmatig pijn in schouders en nek? Ervaar je bijvoorbeeld een stekende pijn wanneer je je hoofd beweegt of voel je spierpijn in je nek? Of heb je het idee dat je hoofd niet verder kunt bewegen en dat je nek vast zit? Dan kan het zijn dat je last hebt van een stijve nek! Stijve nekspieren zijn ontzettend vervelend en kennen verschillende oorzaken, bijvoorbeeld door slecht slapen of wanneer je stress ervaart.

In dit artikel zullen wij verder ingaan op wat een stijve nek nu precies is, meer vertellen over de symptomen van nekpijn, wat de oorzaken van het hebben van een stijve nek of nekpijn zijn. Daarnaast zullen wij verder in gaan op de vraag of het ook mogelijk is om een stijve nek zelf te verminderen. En zo ja, hoe je dat precies doet!

Een stijve nek door stress kan duiden op een naderende burn-out

Ebook: burnout en stress

Wil je dit voorkomen?

>> Download ons ebook symptomen burnout

Wat is een stijve nek?

Wanneer je last hebt van een stijve nek, hoef je je niet meteen zorgen te maken. De huisarts bellen is niet nodig: 2 op de 3 mensen hebben wel eens last van stijve nekspieren en het is één van de meest voorkomende problemen. Wanneer mensen spierklachten hebben, is een stijve nek vaak de boosdoener. Een stijve nek komt dus regelmatig voor, maar het heeft verschillende oorzaken.

Je nek bestaat uit spieren, bot en zenuwen. Deze verbinden je hoofd met de rest van je lichaam. Wanneer je het gevoel hebt dat je een stijve nek hebt, betekent dit dat één of meerdere van die spieren stijf en pijnlijk is. Vaak kan je dit voelen, door bijvoorbeeld zachtjes te drukken op de spier. De spier voelt dan hard aan en in de meeste gevallen doet het ook pijn als je erop drukt.

Een stijve nek is ontzettend vervelend en aanhoudende klachten kunnen je zeker belemmeren in je dagelijkse activiteiten. In de meeste gevallen trekt het hebben van een stijve nek na enkele dagen weg of wordt de pijn een stuk minder. Je moet ook merken dat je mobieler wordt en dat je langzaamaan je beweging weer terug krijgt. Mocht dit niet het geval zijn, dan moet je op zoek naar een andere oplossing tegen de nekpijn. Het is dan belangrijk dat je de oorzaak van je stijve nek achterhaalt en kijkt of je hier wat tegen kan doen.

Pijnlijke nek door stress: lees hier de symptomen van stress

Spierpijn nek = stijve nekspieren

Een stijve nek voelt inderdaad aan alsof je spierpijn in je nek hebt. In de spieren hopen afvalstoffen zoals melkzuur zich op, wat de pijn in de spieren veroorzaakt. Door de stijve nekspieren kan je hoofd draaien of bewegen behoorlijk pijnlijk zijn. Toch is het belangrijk dat je je nekspieren wel blijft bewegen. Doe je dit niet, dan hou je de spierpijn alleen maar langer in stand.

Spierpijn komt niet alleen voor in onze nekspieren, maar in alle spieren van ons lichaam. Door spierspanning hopen afvalstoffen zich op in een spier. De spier is hierdoor enigszins gezwollen. Zo’n pijnlijke spier kan tot 10% dikker zijn dan normaal, waardoor hij minder kracht kan leveren. Zolang je de spier niet beweegt, heb je weinig last. Wordt de spier geactiveerd, dan voel je dat de spier stijf aanvoelt en pijnlijk is. Spierpijn verdwijnt binnen enkele dagen en valt onder de ‘onschuldige kwalen’.

Een spier verrekt in je nek?

Het lijkt allemaal een beetje op elkaar, maar een verrekte spier is iets anders dan een stijve nek. Een verrekte spier ontstaat wanneer de spiervezels te ver zijn uitgerekt. In ergere gevallen is hierdoor een scheurtje ontstaan in een aantal spierweefsels of een volledige scheur in de spier.
In tegenstelling tot spierpijn zwelt een verrekte spier niet op. De spier blijft ook pijnlijk als je je niet beweegt. Het herstel van een verrekte spier duurt 1 tot 2 weken.

Pijn in schouder én nek

Er zijn bepaalde spieren die reageren op stress: onze schouder- en nekspieren zijn daar uiterst gevoelig voor. Mensen met stress of een burn-out hebben vaak spierpijn. Te hoge spierspanning in je schouders en nek zorgt ook voor spanningshoofdpijn.

Nek en schouderklachten wijzen helaas maar al te vaak op een te hoog stresslevel.

Wij hebben daar een uitgebreid artikel over geschreven: spierpijn bij burn-out en stress. Pijnlijke, stramme spieren; wat doe je er aan?

Wil je dat wij je helpen?

twijfelen aan jezelf

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

Direct contact

PS: je bent niks verplicht, de eerste kennismaking is altijd vrijblijvend.

Stijve nek en nekpijn: wat zijn de symptomen?

Zoals hierboven al even beschreven, kun je een stijve nek moeilijk niet herkennen. De pijn is aanwezig en zul je bij iedere beweging merken. In de meeste gevallen merk je ook dat je minder mobiel bent en je je hoofd minder makkelijk (of zelfs niet) kunt bewegen.

Het draaien en knikken van je hoofd is pijnlijk. Soms kan het ook zo zijn dat de pijn niet enkel in de nek blijft, maar ook doorstraalt naar je schouders. Het hebben van hoofdpijn is ook één van gevolgen van het hebben van nekpijn. In sommige gevallen ervaar je ook duizeligheid.

Lees ook: pijnlijke spieren door stress

De oorzaken van nekpijn

Een stijve nek komt niet zomaar! Er zijn een aantal oorzaken die een stijve nek als gevolg kunnen hebben. De belangrijkste oorzaak is dat een stijve nek ontstaat door vastzittende spieren. De vastzittende spieren kunnen ontstaan door verkeerde belasting van je nek. Dit kan bijvoorbeeld zijn wanneer je te zware dozen hebt getild, maar ook een verkeerde slaaphouding kan hier aan bijdragen. Het is dan ook belangrijk dat je een matras en kussen hebt welke bij jouw lichaam en slaaphouding past, zodat je een stijve nek op die manier probeert te voorkomen.

Het is ook belangrijk dat je een juiste houding hebt tijdens het zitten. Andere gevolgen van een stijve nek zijn kou op je spieren en het maken van een onverwachte beweging (spierverrekking). Daarnaast kan je last krijgen van een stijve nek nadat je griep hebt gehad. Als laatste kan het hebben van stress ook een boosdoener zijn wanneer het gaat om een stijve nek. Hier zullen wij later in dit artikel nog meer op in gaan.

Lees ook: de gevolgen van stress

Stijve nek of nekpijn door stress

Een stijve nek verminderen en voorkomen

Het belangrijkste wat je kunt doen om je stijve nek te verminderen, is om gewoon door te blijven gaan met je dagelijkse activiteiten. Eén van de grootste fouten die gemaakt worden door mensen die last hebben van een stijve nek, is dat zij krampachtige bewegingen gaan maken of in sommige gevallen zelfs niet meer gaan bewegen. Wanneer je dit doet, krijg je juist meer last van je spieren waardoor je als het ware niet van je klachten afkomt. Je komt dan in een soort vicieuze cirkel terecht en dat moet je natuurlijk voorkomen. Probeer dus zo veel mogelijk mobiel te blijven!

Daarnaast zou je kunnen kijken of het helpt om een warmte kussen of kruik te gebruiken. Warmte is sowieso erg belangrijk, dus het dragen van een sjaal kan ook al verlichting geven. Wanneer je echt lastig door kunt gaan met je dagelijkse activiteiten door de pijn, zou je drie keer per dag een ibuprofen kunnen nemen, gedurende de maaltijd. Na enkele dagen zal dit niet meer nodig zijn.

Hulpverlener inschakelen

Mocht je echt een langere tijd last hebben van je stijve nek of blijft het terug komen? Dan is het aan te raden om contact op te nemen met een hulpverlener, zoals bijvoorbeeld een fysiotherapeut. Zij kunnen naar het probleem kijken en ontdekken wat de oorzaak van de nekpijn precies is. In de meeste gevallen zal de fysiotherapeut je masseren of gebruik maken van een warmte lamp om de pijn te verminderen. Daarnaast geeft hij of zij vaak een aantal opdrachten mee naar huis welke je thuis kunt uitvoeren om de nekpijn te verminderen. Zij zullen zeker met een passende oplossing komen!

Wanneer je last hebt van nekpijn of van nek- en schouderpijn vanwege psychologische factoren, kun je ook met een coach of psycholoog kijken of je deze factoren en stressgevoelens kunt verminderen.

Wordt jouw nekpijn veroorzaakt door stress?

Heb je van alles al geprobeerd maar lijkt niks te werken?

Bekijk dan hier: coaching bij stress

Een stijve nek of nekpijn door stress

Dat stress niet goed voor ons is, dat weten we inmiddels wel. Het hebben van stress kan leiden tot spierspanning, wat uiteindelijk kan leiden tot het hebben van nekpijn. Dat is natuurlijk erg vervelend en om dit tegen te gaan, moet je het probleem proberen aan te pakken: de stress! Dit is de oorzaak en wanneer je deze oorzaak niet goed aanpakt, kan het uiteindelijk zelfs leiden tot een burn-out, waarna je een heel stuk verder van huis bent. Dat wil je natuurlijk zo goed mogelijk proberen te voorkomen!

Om de stressgevoelens te verminderen moet je op zoek naar de oorzaak van het probleem. Wat deze oorzaak precies is, is lastig te zeggen. Het kan zijn dat het een tijdelijke stress is, nadat je bijvoorbeeld bent begonnen bij een nieuwe baan of dat je net wat zwaardere momenten ervaart tijdens het studeren. Deze gevoelens van stress zijn volkomen normaal en iedereen ervaart dit wel eens. Dit soort stressgevoelens zijn ook goed voor ons, omdat ze er voor zorgen dat wij goed blijven functioneren!

Toch kan het hebben van stress ook structureel worden en dat is een stuk minder goed. Het kan bijvoorbeeld komen wanneer je een langer termijn een grote hoeveelheid werkdruk ervaart. Het kan ook komen nadat je niet goed in je vel zit door bijvoorbeeld een vervelende thuissituatie of andere persoonlijke omstandigheden. Wat het ook precies is, het aanpakken van het probleem is erg belangrijk, zodat je voorkomt dat je een langere periode stress ervaart. Wanneer stress aan blijft houden, kan dit namelijk ook leiden tot een burn-out.

Lees ook: symptomen van een burn-out

Hulp bij burn out en stress

Het omgaan met stress en burn-out is niet altijd eenvoudig. Natuurlijk wil je graag doen waar je goed in bent en bezig zijn met de dingen die je energie geven en jezelf opbouwen. Echter zijn er altijd factoren die dit weer in de weg staan. Een grote behoefte om een ander een plezier te doen bijvoorbeeld, of je wens een taak geweldig uit te voeren.

Om stress en burn-out de baas te zijn, doe je er goed aan om het wiel niet opnieuw uit te gaan vinden. Velen proberen dit namelijk wel. Ze gaan zelf op zoek naar antwoorden, terwijl deze antwoorden voor het oprapen liggen bij een goede coach. Een coach helpt je bovendien inzicht te krijgen in jezelf, waardoor je een gezond en evenwichtig zelfbeeld opbouwt en zelf de regie over je leven opbouwt.

Ben jij hier klaar voor?

Bekijk ons aanbod voor:

Direct contact

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank vind je honderden artikelen die je verder helpen. Heb je deze artikelen al gelezen:

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burn-out tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies