Nekpijn of een stijve nek door stress: hoe zorg je voor ontspanning?
arrow_drop_up arrow_drop_down

Stijve nek of nekpijn door stress

Nekpijn, stijve nek door stress: Heb je regelmatig last van je nek en schouders? Ervaar je bijvoorbeeld een stekende pijn wanneer je je hoofd beweegt? Of heb je het idee dat je hoofd niet verder kunt bewegen en dat je nek vast zit? Dan kan het zijn dat je last hebt van een stijve nek! Een stijve nek is ontzettend vervelend en kent verschillende oorzaken, bijvoorbeeld door slecht slapen of wanneer je stress ervaart. In dit artikel zullen wij verder ingaan op wat een stijve nek nu precies is, meer vertellen over de symptomen van nekpijn, wat de oorzaken van het hebben van een stijve nek of nekpijn zijn. Daarnaast zullen wij verder in gaan op de vraag of het ook mogelijk is om een stijve nek zelf te verminderen. En zo ja, hoe je dat precies doet!

 

 

Een stijve nek door stress kan duiden op een naderende burn out

Herken een burn out op tijd met ons gratis E-book:

Symptomen burn out

 

 

Wat is een stijve nek?

Wanneer je last hebt van een stijve nek, hoef je je niet meteen zorgen te maken. De huisarts bellen is niet nodig: 2 op de 3 mensen hebben wel eens last van een stijve nek en het is één van de meest voorkomende problemen. Wanneer mensen spierklachten hebben, is een stijve nek vaak de boosdoener. Een stijve nek komt dus regelmatig voor, maar het heeft verschillende oorzaken. Je nek bestaat uit spieren, bot en zenuwen. Deze verbinden je hoofd met de rest van je lichaam. Wanneer je het gevoel hebt dat je een stijve nek hebt, betekent dit dat één of meerdere van die spieren stijf en pijnlijk is. Vaak kan je dit voelen, door bijvoorbeeld zachtjes te drukken op de spier. De spier voelt dan hard aan en in de meeste gevallen doet het ook pijn om hier op te drukken.

Een stijve nek is ontzettend vervelend en aanhoudende klachten kunnen je zeker belemmeren in je dagelijkse activiteiten. In de meeste gevallen trekt het hebben van een stijve nek na enkele dagen weg of wordt de pijn een stuk minder. Je moet ook merken dat je mobieler wordt en dat je langzaamaan je beweging weer terug krijgt. Mocht dit niet het geval zijn, dan moet je op zoek naar een andere oplossing tegen de nekpijn. Het is dan belangrijk dat je de oorzaak van je stijve nek achterhaalt en kijkt of je hier wat tegen kan doen.

Pijnlijke nek door stress: lees hier de symptomen van stress

 

Nekpijn stress

 

Stijve nek en nekpijn: wat zijn de symptonen?

Zoals hierboven al even beschreven, kun je een stijve nek moeilijk niet herkennen. De pijn is aanwezig en zul je bij iedere beweging merken. In de meeste gevallen merk je ook dat je minder mobiel bent en je hoofd minder makkelijk (of zelfs niet) kunt bewegen. Het draaien en knikken van je hoofd is pijnlijk. Soms kan het ook zo zijn dat de pijn niet enkel in de nek blijft, maar ook doorstraalt naar je schouders. Het hebben van hoofdpijn is ook één van gevolgen van het hebben van nekpijn. In sommige gevallen ervaar je ook duizeligheid.

Lees ook: pijnlijke spieren door stress

 

De oorzaken van nekpijn

Een stijve nek komt niet zomaar! Er zijn een aantal oorzaken die een stijve nek als gevolg kunnen hebben. De belangrijkste oorzaak is dat een stijve nek ontstaat door vastzittende spieren. De vastzittende spieren kunnen ontstaan door verkeerde belasting van je nek. Dit kan bijvoorbeeld zijn wanneer je te zware dozen hebt getild, maar ook een verkeerde slaaphouding kan hier aan bijdragen. Het is dan ook belangrijk dat je een matras en kussen hebt welke bij jouw lichaam en slaaphouding past, zodat je een stijve nek op die manier probeert te voorkomen.

Het is ook belangrijk dat je een juiste houding hebt tijdens het zitten. Andere gevolgen van een stijve nek zijn kou op je spieren en het maken van een onverwachte beweging (spierverrekking). Daarnaast kan je last krijgen van een stijve nek nadat je griep hebt gehad. Als laatste kan het hebben van stress ook een boosdoener zijn wanneer het gaat om een stijve nek. Hier zullen wij later in dit artikel nog meer op in gaan.

Lees ook: de gevolgen van stress

 

Een stijve nek verminderen en voorkomen

Het belangrijkste wat je kunt doen om je stijve nek te verminderen, is om gewoon door te blijven gaan met je dagelijkse activiteiten. Eén van de grootste fouten die gemaakt worden door mensen die last hebben van een stijve nek, is dat zij krampachtige bewegingen gaan maken of in sommige gevallen zelfs niet meer gaan bewegen. Wanneer je dit doet, krijg je juist meer last van je spieren waardoor je als het ware niet van je klachten afkomt. Je komt dan in een soort vicieuze cirkel terecht en dat moet je natuurlijk voorkomen. Probeer dus zo veel mogelijk mobiel te blijven!

Daarnaast zou je kunnen kijken of het helpt om een warmte kussen of kruik te gebruiken. Warmte is sowieso erg belangrijk, dus het dragen van een sjaal kan ook al verlichting geven. Wanneer je echt lastig door kunt gaan met je dagelijkse activiteiten door de pijn, zou je drie keer per dag een ibuprofen kunnen nemen, gedurende de maaltijd. Na enkele dagen zal dit niet meer nodig zijn.

Mocht je echt een langere tijd last hebben van je stijve nek of blijft het terug komen? Dan is het aan te raden om contact op te nemen met een hulpverlener, zoals bijvoorbeeld een fysiotherapeut. Zij kunnen naar het probleem kijken en ontdekken wat de oorzaak van de nekpijn precies is. In de meeste gevallen zal de fysiotherapeut je masseren of gebruik maken van een warmte lamp om de pijn te verminderen. Daarnaast geeft hij of zij vaak een aantal opdrachten mee naar huis welke je thuis kunt uitvoeren om de nekpijn te verminderen. Zij zullen zeker met een passende oplossing komen!

Wanneer je last hebt van nekpijn vanwege psychologische factoren, kun je ook met een coach of psycholoog kijken of je deze factoren en stressgevoelens kunt verminderen.

 

Wordt jouw nekpijn veroorzaakt door stress?

Heb je van alles al geprobeerd maar lijkt niks te werken?

Bekijk dan hier: coaching bij stress

 

 

Stijve nek stress

 

Een stijve nek of nekpijn door stress

Dat stress niet goed voor ons is, dat weten we inmiddels wel. Het hebben van stress kan leiden tot spierspanning, wat uiteindelijk kan leiden tot het hebben van nekpijn. Dat is natuurlijk erg vervelend en om dit tegen te gaan, moet je het probleem proberen aan te pakken: de stress! Dit is de oorzaak en wanneer je deze oorzaak niet goed aanpakt, kan het uiteindelijk zelfs leiden tot een burn out, waarna je een heel stuk verder van huis bent. Dat wil je natuurlijk zo goed mogelijk proberen te voorkomen!

Om de stressgevoelens te verminderen moet je op zoek naar de oorzaak van het probleem. Wat deze oorzaak precies is, is lastig te zeggen. Het kan zijn dat het een tijdelijke stress is, nadat je bijvoorbeeld bent begonnen bij een nieuwe baan of dat je net wat zwaardere momenten ervaart tijdens het studeren. Deze gevoelens van stress zijn volkomen normaal en iedereen ervaart dit wel eens. Dit soort stressgevoelens zijn ook goed voor ons, omdat ze er voor zorgen dat wij goed blijven functioneren!

Toch kan het hebben van stress ook een stuk permanenter zijn en dat is een stuk minder goed. Het kan bijvoorbeeld komen wanneer je een langer termijn een grote hoeveelheid werkdruk ervaart. Het kan ook komen nadat je niet goed in je vel zit door bijvoorbeeld een vervelende thuissituatie of andere persoonlijke omstandigheden. Wat het ook precies is, het aanpakken van het probleem is erg belangrijk, zodat je voorkomt dat je een langere periode stress ervaart. Wanneer stress aan blijft houden, kan dit namelijk ook leiden tot een burn out.

Lees ook: symptomen van een burn out

 

 

Hulp bij stress en burn out

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

levensvisie

 

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burnout tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies