Gratis ebook + Checklist (Zo herken je een burn-out)

Page content

article content

Wat is stress? En hoe kun je stress verminderen?

Wat is stress? Heb je het gevoel als een hamster in een tredmolen rond te rennen zonder iets te bereiken? Hoeveel je ook werkt, het lijkt maar niet te lukken. Misschien werk je zelfs in het weekend hard door, en vind je dus helemaal geen rust meer. Vaak gaat dit ten koste van je gezinsleden. Je bent niet de enige: 1 op de 4 mensen meldt zich weleens ziek door stress gerelateerde klachten.

Wat veroorzaakt stress?

  • Onzekerheid (bijvoorbeeld financieel)
  • Overvol hoofd?
  • Conflicten met anderen?
  • Traumatische ervaringen?

De uitwerking van stress

  • Gezondheidsproblemen: Hoge Bloeddruk, Haaruitval, Hoofdpijn, Hartkloppingen, Nek en Rugproblemen etc.
  • Emotionele problemen: Uitgeput voelen, Niks kunnen hebben van anderen, Geïrriteerd zijn etc.
  • Slaapproblemen: Niet in slaap kunnen komen, Wakker schrikken en niet meer verder kunnen slapen, Zeer vroeg wakker zijn
  • Depressies: Je leven niet meer zien zitten, alles heel negatief benaderen, geen vreugde meer, je wordt overal heel moe van.
  • Verslechterde relaties met anderen: Stress overheerst je leven waardoor je geen oog meer hebt voor een ander, Je raakt geïsoleerd.

Lees ook het artikel: ‘lichamelijke klachten door stress

Wat is stress? wat is stress

Stress is een heel bijzonder systeem dat ervoor zorgt dat je lichaam reageert in noodsituaties. Er komen hormonen vrij waardoor je ademhaling en hartslag omhoog gaan en je bloeddruk stijgt. De bloedtoevoer naar je spieren neemt zo toe, waardoor je lichaam in opperste staat van paraatheid is om in te grijpen in een noodsituatie.

Als deze noodsituatie verdwenen is, nemen deze processen weer af en gaat je lichaam weer in een ruststand. Echter, wanneer een noodsituatie niet wordt weggenomen, kun je last krijgen van chronische stress, te vergelijken met een motor die maar toeren moet blijven maken.

Leren omgaan met stress is dus belangrijk voor een goede lichamelijke en mentale gezondheid. Als een lichamelijke motor continu toeren moet blijven maken is een burn-out niet ver weg

Stress hoeft niet schadelijk te zijn. Zoals eerder omschreven is stress bedoelt om snel en goed te handelen in noodsituaties. Stress kan ook veroorzaakt worden door tijden van inactiviteit of te weinig geestelijke uitdaging.

Het gaat dus om de juiste balans die ligt tussen verveling en overspanning. Net als bij een gitaar klinkt het nergens naar als de snaren te los staan. Maar evengoed zullen de snaren knappen als ze te strak worden gezet.

Stress kan dus de doodsteek of juist de aanjager zijn van intens geluk in het leven. Het gaat er om hoe we met stress omgaan

Verschil in personen

Waar de één gestresst van raakt, heeft een ander helemaal geen last van. Persoonlijke verschillen tussen temparament en gevoel spelen een belangrijke rol.

Ook opvoeding, omgeving, ziekte spelen een belangrijke rol in hoe je omgaat met stress. Mensen die hun normale schema als dermate zwaar beschouwen dat ze het nauwelijks vol kunnen houden kunnen niet meer ontspannen of onverwachte dingen het hoofd bieden.

Net als omgeving, heb je onverwachte dingen niet altijd in de hand. Het is dus belangrijk te leren omgaan met stress

De verkeerde oplossing

Veel gezien is dat mensen proberen chronische stress te verlichten door (extra) te gaan roken, (meer) te gaan drinken, of zelfs drugs te gaan gebruiken.

Anderen ontwikkelen een abnormaal eetpatroon waarvan extreem ondergewicht of overgewicht het gevolg is. Weer anderen kiezen voor een passieve levensstijl waardoor ze, hangend voor de tv, het leed langs zich heen laten gaan.

Ze pakken dan niet de oorzaak van hun problemen aan. Sterker nog: ze verergeren het probleem op die manier juist!

Omgaan met stress vraagt een geschikte aanpak waarbij aandacht wordt geschonken aan voldoende beweging, en een juist eet en slaappatroon. (NIGZ)

Hoe krijg je meer rust? Hoe krijg je meer rust?

Hard werken om de eindjes aan elkaar te knopen. Van hot naar her rennen. Altijd maar in de weer zijn voor anderen. Heb je een hectisch leven? Heb je zo’n druk schema dat je geen moment rust kunt vinden? Lees dan gauw verder waarom het zo belangrijk is je rust te nemen en hoe je meer rust kunt krijgen.

Rust is essentieel

Je hebt voldoende slaap nodig om goed te kunnen functioneren. Als iemand weinig slaapt, kan hij zich minder goed concentreren, minder goed nadenken, minder goed leren en ook minder goed zijn emoties onder controle houden. Gemiddeld heeft een mens acht uur slaap per nacht nodig. Daarnaast moet iedereen zich af en toe ontspannen, want de boog kan niet altijd gespannen zijn.

Je kunt niet uren achter elkaar lichamelijk zwaar werk doen. Op een gegeven moment ben je moe en moet je lichaam rusten. Hetzelfde geldt voor je hersenen, want ons brein is beperkt. Je hoofd heeft rust nodig. Hoe drukker je leven is, hoe belangrijker het is om rust in te plannen. Vooral in deze hectische wereld waarin geen rekening wordt gehouden met je grenzen, is het heel belangrijk dat je zelf je eigen grenzen kent en dat je rustmomentjes inplant. Als je altijd maar door blijft hollen, zul je daar ooit een keer de consequenties van ervaren. Je zou overspannen kunnen raken of een burn-out kunnen krijgen en dan ben je nog verder van huis.

Oorzaak van onrust

Om innerlijke rust te vinden, moet je erachter komen waarom je je onrustig voelt. Neem je teveel hooi op je vork? Heb je moeite om het overzicht te houden en om niet te bezwijken onder de werkdruk? Als je veel dingen tegelijk wilt doen, veroorzaak je onrust in je hoofd. Focus je daarom op een ding tegelijk en denk per dag. Maak een herinnering of notitie van wat je nog meer moet doen, maar concentreer je eerst op wat je eerst moet doen.

Ben je niet tevreden over je prestaties of voel je een sterke prestatiedruk? Of vind je het moeilijk te accepteren wie je bent? Of heb je negatieve gedachten over iets uit het verleden? Piekeren en negatief denken kost veel energie. Probeer de negatieve cirkel te doorbreken en ga eens een avondje sporten. Sporten geeft meer rust in je hoofd. Als je sport, komt er endorfine (bepaald hormoon) in je lichaam vrij waardoor je je goed voelt. Het heeft veel voordelen om meerdere keren per week te sporten. Je wordt er energieker en opgewekter van en je  kunt beter met stress omgaan.

Rust inplannen

Als je een erg druk schema hebt, is het verstandig om wat rustmomentjes in te plannen. Dat kan van alles zijn. Bedenk voor jezelf wat jou nou echt helpt om even te ontspannen. Een avondje een boek lezen? Een warm bad nemen? Doe daarnaast ook kleine dingen waarvan je geniet en doe die bewust. Voel je niet schuldig als je eventjes niets doet of als je een beetje treuzelt. Vaak ontstaan de beste ideeën als je onder de douche staat, autorijdt of als je gewoon lekker niets doet. Op zulke momenten geef je je hersenen de kans om zich even te ontspannen.

Stress verminderen (5 tips) stress verminderen

Plan tijd in voor ontspanning

Ontspanning zorgt ervoor dat je weer ruimte krijgt in je hoofd. Je gunt je hoofd het broodnodige herstel. Je zult ook merken dat na ontspanning je de taken weer aan kunt en dat je een beter overzicht hebt van de belangrijke (en niet belangrijke!) zaken. Geestelijke ontspanning wordt vaak onderschat. De omgeving werkt hieraan mee: als je wilt ontspannen zorg dan voor een kalmerende, rustige omgeving waarin je kunt genieten van de dingen om je heen. (bos, hei, strand, de bergen, etc)

Stel goede prioriteiten

Maak een onderscheid in belangrijke zaken en durf onbelangrijke zaken helemaal niet te doen. Doe belangrijke, urgente zaken zelf, maar kijk bij andere minder belangrijke of urgente zaken of u daarvoor iemand anders kunt vragen.

Mocht het niet lukken om voldoende tijd over te houden, maak dan een weekdagboek, waar in je alles (ja echt alles!) opschrijft wat je in een week hebt gedaan. Het gaat je verbazen hoeveel tijd je over zou kunnen houden, en hoe goed je bent in prioriteiten stellen.

Maak lijstjes (en hou je eraan)

Je hoofd kan overlopen met alles wat je nog moet doen. Dit vervelend knagende gevoel zorgt voor een hoop onrust en overlaadt je hoofd.

Maak een lijst van de dingen die belangrijk zijn, en van de dingen die je eventueel nog zou kunnen doen als je tijd overhoudt. Plan de belangrijke dingen, en deel ze met je gezinsleden. Zorg er dus voor dat je planning op een centrale plek in huis hangt zodat je iedereen de kans biedt je te ondersteunen.

Schrijf van je af

Door van je af te schrijven maak je je hoofd leeg. Je beleeft de dingen die je hebt meegemaakt nogmaals, en je rangschikt dit in je hoofd. Het zorgt ervoor dat je stopt met malen. Je kunt zodoende beter genieten van de dingen die er om je heen gebeuren. Het schrijven hoeft niet in volzinnen of grammaticaal correct te zijn. Schrijf gewoon, en ontdek de kracht hiervan.

Ga simpeler leven

Iedereen is druk met zaken die komen door luxe: 2e auto naar de garage, onderhoud van een vakantiewoning, bijhouden van een grote tuin, maar ook een nieuwe smartphone, de wens naar een nieuwere auto, een extra vakantie etc. Tijd overhouden, en daarmee meer energie hebben, minder stress hebben, en gezonder leven zorgt voor meer geluk, meer innerlijke rust, en minder hectiek

Meer weten over ‘wat is stress’?

Contact

Ruud Meulenberg
Ik ben Ruud Meulenberg. EIgenaar en oprichter van de club. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen)Mijn persoonlijke specialisatie is ondernemers. Ik wens daar ook het goede voorbeeld in te geven: Ik werk 3,5e dag per week, ik sport, heb een gezin en maak plezier.Ik sta altijd open voor een belletje of een mailtje. Voel je vrij hier gebruik van te maken

Comment Section

0 reacties op “Wat is stress? En hoe kun je stress verminderen?

Plaats een reactie


*