Je werk niet afkrijgen: een bron van vermoeidheid en stress
arrow_drop_up arrow_drop_down

Je werk niet afkrijgen: een bron van vermoeidheid en stress

Je werk niet afkrijgen is een veelvoorkomend probleem, waar met jou, velen anderen tegenaan lopen. Tijdens een werkdag duiken er verschillende ad hoc klusjes op die ‘ook nog even af moeten’. Het kan een keer gebeuren dat je hierdoor je werk niet af krijgt, maar als je structureel tijd te kort komt, wordt het een probleem. Niet alleen ga je naar huis met het idee dat je nog veel ‘moet’ waardoor je moeilijk tot rust kunt komen, maar ook kan je leidinggevende ontevreden raken wanneer jouw eigenlijke werk niet af komt. Bovendien zorgt het voor een ontevreden gevoel over je harde werk van die dag.

Een bijkomend nadeel van je werk niet afkrijgen is dat velen extra hard gaan werken om de job gedaan te krijgen, wat weer leidt tot oververmoeidheid, stress en uiteindelijk een burn out.

Wanneer stress lang sluimert bestaat de kans dat je burn-out raakt.

Wil je dit voorkomen?
>> Download ons ebook symptomen burnout

De waan van de dag

‘De waan van de dag’ is een uitdrukking om een situatie aan te duiden waarin iemand zich in een dwingende, niet aflatende stroom aan activiteiten bevindt. In de waan van de dag heb je het gevoel geleefd te worden. Je komt hierdoor onvoldoende aan de echt belangrijke zaken toe. Voor veel mensen is dit dagelijkse koek op het werk. In een sterke waan-van-de-dag-bedrijfscultuur zijn er veel brandjes die geblust moeten worden, word je overspoeld door vragen van anderen of komen er regelmatig onverwachte instructies van het management.

Stress en inefficiënt werken

Dit leidt bij veel werknemers tot stress en inefficiënt werken. Veelal wordt de oorzaak gezocht in een slecht timemanagement van een werknemer, maar in feite is het de bedrijfscultuur die dit veroorzaakt. Je wordt meegezogen in het groepsgedrag, geïnitieerd door het management. Als iedereen altijd maar druk, druk, druk is wordt van jou hetzelfde verwacht. Wanneer je het namelijk niet druk hebt, ontstaat al snel het vermoeden dat je de kantjes eraf loopt.

Als bovenstaande je bekend voorkomt, doe je er goed aan om te proberen je eigen plan te trekken, in plaats van mee te gaan in de, niet efficiënte, normale manier van werken. Inventariseer de vraag die je krijgt en neem de tijd om na te gaan wat precies de bedoeling is. Was je nog met wat anders bezig? Laat je niet opjagen en maak die taak eerst af. Even pas op de plaats is vaak verstandig. Het zorgt voor overzicht en zodoende ook voor efficiëntie.

Zie ook: Timemanagement. Zin of onzin om stress en burn out te bestrijden?

Stress doordat je werkt niet afkrijgt

Hectische werkomgeving

Een hectische werkomgeving kan je stevig uit balans brengen. In de chaos om je heen is het lastig om de rust in jezelf te vinden. Misschien voel je je opgejaagd door chaos om je heen, word je constant uit je concentratie gehaald door de telefoon die gaat, of word je door een collega op je schouder getikt.

Mensen met een sterk verantwoordelijkheidsgevoel hebben dan het gevoel dat ze moeten. Het kan dan voelen alsof je bij alle vergaderingen moet zijn, terwijl je eigenlijk nog een berg werk hebt liggen. Op een gegeven moment hou je zo veel ballen in de lucht dat je het overzicht volledig kwijtraakt.

Je kunt niet continu op je tenen lopen en proberen om alles in goede banen te leiden. Dit gaat misschien een tijdje goed, maar op een gegeven moment slaat de vermoeidheid toe en krijg je een steeds kleiner concentratievermogen. Juist doordat je te veel tegelijk probeert te doen maak je meer fouten, vergeet je belangrijke dingen en neemt je concentratie voor zaken die er wel toe doen af.

Bewaak je eigen grenzen

Probeer daarom dicht bij jezelf te blijven in je werk. Als je jouw omgeving laat bepalen hoe jij je werk moet doen, voel je jezelf steeds meer opgejaagd. Door je eigen grenzen te bepalen en uit te spreken kun je jouw eigen plek vinden in een hectische werkomgeving.

Als je last hebt van een praktisch probleem, zoals veel geroezemoes en lawaai, probeer die dan op te lossen. Wellicht kun je je meest belangrijke werk doen in een afgesloten kantoor. Als het geaccepteerd wordt, kun je ook gewoon een goede noise cancelling koptelefoon opzetten als je aan het werk bent. Deze geeft direct een signaal af naar je collega’s dat je nu even niet beschikbaar bent.

Zie ook: Grenzen aanvoelen en aangeven: Hoe doe je dat?

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we honderden mensen geholpen.

Direct contact

PS: je bent niks verplicht, de eerste kennismaking is altijd vrijblijvend.

De dag verloopt anders dan gepland

Soms kom je vol goede moed aan op je werk. Je hebt er zin in, je gaat knallen vandaag! Je to-do lijst ziet er strak uit en je zit helemaal in een goede flow. Dan gebeurt er iets onverwachts waardoor je dag anders loopt dan gepland. Misschien is er een goede collega jarig en duurt het trakteren wel erg lang, of vraagt je leidinggevende om een gesprek deze middag waar je eigenlijk geen tijd voor hebt. Wil je enige sturing over je eigen werkdag hebben, is het goed om helder aan te geven wat je wel en wat je niet wilt.

Vaak ligt er in deze communicatie een grote kans! In plaats van af te wachten tot een ander (eindelijk) jouw drukke agenda ziet, aangeven dat iets niet kan, of op een ander moment moet.

Te weinig werkuren in een week

Soms voelt het alsof er gewoon niet genoeg uren in een dag zitten om alles gedaan te krijgen. Sommigen die parttime werken, vragen om meer om hun werk gedaan te krijgen. Als je echter nu al het werk gedaan krijgt in de uren van je contract is de kans klein dat je meer uren toegekend krijgt, zonder dat je daarbij ook meer taken en verantwoordelijkheden krijgt. Je doet het immers nu ook al binnen de tijd.

Zeker als veel van jouw tijd wordt opgeslokt door kleine taakjes, telefoontjes, overleggen met collega’s en lange vergaderingen kan je chronisch tijd tekortkomen. Hou eens een week bij hoe je jouw tijd op het werk daadwerkelijk besteedt. Waarschijnlijk zie je direct waar het ‘lek’ zit.

Ook mensen met een fulltimebaan kunnen tijdgebrek ervaren op het werk. Probeer dit tekort niet op te vullen door thuis nog in de avonduren of in het weekend je achterstand weg te werken. Dit werkt op de lange termijn alleen maar averechts. Je kunt het best je leidinggevende aanspreken op het moment dat je merkt dat je het niet meer redt binnen jouw contracturen.

te weinig tijd om je werk af te krijgen

Overwerken of thuiswerken om het werk af te krijgen

Natuurlijk kan het fijn voelen om op vrijdag nog even wat langer op kantoor te blijven om de laatste dingetjes af te ronden. Zo kun jij ontspannen beginnen aan je weekend. Tot het moment dat je iedere vrijdagavond als laatste nog op kantoor zit, of zelfs werk mee naar huis neemt omdat je het doordeweeks niet af krijgt.

Overwerken is mentaal en fysiek uitputtend en kan op de lange termijn problemen opleveren voor de gezondheid. Je lichaam en geest hebben tijd nodig om te herstellen. Van mensen die overwerken is bekend dat ze doorgaans te laat gaan slapen, vaak slecht slapen en minder gezond eten. Hierdoor kom je in een neerwaartse spiraal terecht, met meer dan eens een burn-out als gevolg. Maak het overwerk dan ook bespreekbaar op kantoor, ook als het onderdeel is van de bedrijfscultuur. De kans is groot dat je gelijkgestemden vindt onder je collega’s.

Zie ook: Ongelukkig op het werk? Haal weer voldoening uit je baan!

Druk van collega’s en leidinggevende

Ten slotte kan druk van collega’s en je leidinggevende ervoor zorgen dat jij je werk niet afkrijgt. Constante vragen over waar het rapport blijft of wanneer je klaar bent met de presentatie kan averechts werken. Op het moment dat er te veel van je gevraagd wordt kan je helemaal dichtklappen.

Vaak is er niet één enkele reden waarom jij je werk niet afkrijgt, maar is dit een combinatie van factoren. Misschien kwam diezelfde collega of leidinggevende wel een tijd met je kletsen tijdens de koffiepauze, of heb je nog een stapel werk liggen dat je eigenlijk eerst af moet ronden maar waar je niet aan toekomt binnen je uren.

Wanneer stress lang sluimert bestaat de kans dat je burn-out raakt.

Wil je dit voorkomen?
>> Download ons ebook symptomen burnout

Je werk niet afkrijgen: waar ligt de kern?

Je doet er goed aan om te achterhalen waar de kern, en de oplossing liggen om je werk wel af te krijgen. Zoals zo vaak, heb je hier zelf een grote invloed op. In eerste instantie is het goed de oorzaak te achterhalen. Wat is de reden dat je je werk moet afkrijgen? Waarom sluit je je ogen voor de omstandigheden die dit compleet onmogelijk maken?

Vaak liggen hier factoren als onzekerheid, pleasegedrag en ambitie aan ten grondslag.

De oplossing ligt in dezelfde richting: Wil je je werk afkrijgen, dan is het goed om dicht bij jezelf te blijven. Het is dan goed om scherp aan te voelen wanneer iets wel, of wanneer iets niet kan. Het goed kennen van jezelf is hierbij een vereiste!

Een coach kan je helpen dit vraagstuk op een warme manier op te lossen

Tips om je werk wél af te krijgen

Met deze 3 tips maak je meer kans om je werk wel af te krijgen en de regie over je werkleven terug te pakken. Zeker als jij het gevoel hebt dat je continu achter de feiten aanloopt kunnen deze tips je helpen om weer op het juiste spoor te komen.

Bereid je goed voor op je volgende werkdag

Op het werk komen er vaak onverwachte taken op je pad. Hierdoor ben je vooral bezig met reageren, waarbij je uit het oog verliest wat nou echt belangrijk is voor je werk. Sluit jouw eerstvolgende werkdag eens af door je goed voor te bereiden op de volgende dag. Beantwoord de laatste telefoontjes en e-mails, ruim je bureau op en maak een lijst met 3 tot 5 taken die je de volgende dag wilt uitvoeren. Zo heb je direct een doel en je prioriteiten op een rijtje, en kun je makkelijker weerstand bieden aan ad hoc zaken.

Ik krijg mijn werk nog op tijd af

Concentreer je op één ding tegelijk

Door je op één taak tegelijk te richten kun je je niet alleen beter concentreren, maar neem je ook de tijd om de taak op een creatieve manier aan te vliegen. Door maar in een razend tempo door te snellen werk je vaak op de automatische piloot, waardoor je minder plezier in je werk beleeft en niet altijd met het beste resultaat komt. Geef jouw taken eens je volledige aandacht, zodat je in de flow – het gevoel te versmelten met een bezigheid – komt. Misschien ontdek je zo wel weer waarom je het werk doet wat je doet!

Sluit je af van anderen

Iedere keer dat jij wordt onderbroken of afgeleid ben je uit je concentratie en duurt het een tijdje voordat je weer in het ritme zit. Als je een paar keer per dag (of zelfs uur) wordt gestoord wordt het dus steeds lastiger om je werk af te krijgen.

Zet je telefoon dus helemaal uit op het moment dat je je moet concentreren en sluit ook het e-mailprogramma af. Het is sowieso een goed idee om twee momenten per dag te pakken om je mail te checken, bijvoorbeeld ’s ochtends en aan het eind van de middag. Zo pak je een vast moment om te reageren op binnengekomen berichten in plaats van iedere keer direct ad hoc te antwoorden. Je zult zien dat sommige problemen zichzelf in de tussentijd al opgelost hebben.

Misschien werkt het ook wel goed voor jou om een dag per week thuis te werken, vrij van afleidingen. Je hoeft niet in de file te staan, wordt niet afgeleid door praatjes bij het koffiezetapparaat en collega’s kunnen je niet even tussendoor op de schouder tikken. Zo bespaar je direct een hoop tijd waarin je jezelf volledig aan je taken kunt wijden

Hulp bij burn out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Direct contact

angstcultuur werk

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burnout tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies