Ongelukkig op het werk? Wat je kunt doen om je werkgeluk te vergroten
Cookies
Ongelukkig op het werk? Haal weer voldoening uit je baan!
7 november 2018 
in Geluk

Ongelukkig op het werk? Haal weer voldoening uit je baan!

Ongelukkig op het werk? Heb je zo een belastende baan dat je je niet gelukkig (meer) voelt op het werk? Tel je de uren af totdat het tijd is om naar huis te gaan, zelfs nog voordat je goed en wel op kantoor bent aangekomen?

Miljoenen mensen voelen zich om verschillende redenen ongelukkig op hun werk. Maar in plaats van te proberen de bron van hun ongeluk te achterhalen, geven ze zich over aan hun ellende. Voor veel mensen is abrupt stoppen met werken het eerste waaraan ze toegeven wanneer ze zich ongelukkig voelen op hun werk. Erger nog, sommigen verlaten hun baan zonder een gedegen back-upplan. En dat hoeft eigenlijk niet.

In dit artikel laten we zien wat de reden is van ”ongelukkig op het werk’ en wat je eraan kunt doen wanneer je geen plezier meer hebt in je werk.

Chronisch of acuut ongelukkig

Je ongelukkig voelen op het werk komt vaker voor dan je misschien wel denkt. We hebben ons allemaal op een bepaald moment ongelukkig gevoeld. Sommigen van ons zijn zelfs chronisch ongelukkig in onze huidige functie. Dat dit voor zowel de werknemer als werkgever geen ideale situatie is, hoeft geen betoog, want wie zich ongelukkig voelt op het werk, is minder productief en minder gezond.

Er zijn een paar belangrijke redenen waarom mensen het werk blijven doen dat ze doen, ook al zijn ze er niet (meer) blij mee. Als ze niet begrijpen waarom ze ongelukkig zijn, dan denken ze ook dat het onlogisch is om zich ongelukkig te voelen of denken ze dat er geen manier is om van die negatieve gevoelens af te komen. Soms is het ook dat ze wel weten wat er mis is, maar weten ze niet weten wat ze moeten doen om de situatie te veranderen.

Soms ben je ongelukkig op het werk doordat je niet effeciënt genoeg werkt

Hoe kan ik mijn werk leuker maken?

Wat beïnvloedt de voeldoening in het werk?

Er zijn een paar belangrijke factoren die de werkvoldoening beïnvloeden: trots zijn op je organisatie, je gewaardeerd voelen en eerlijk en respectvol worden behandeld. Het komt helaas nog maar al te vaak voor dat mensen het verrichten van overwerk zien als een manier om zich gewaardeerd te voelen door de baas. Maar eerlijk is eerlijk: overwerk is overgewaardeerd. Mensen worden geprezen omdat ze om 8 uur ’s ochtends aan het werk gaan en om middernacht nog e-mails voor het werk lezen. Niemand kan zo blijven werken zonder hun nachtrust, gezondheid en gezin in gevaar te brengen, en op een dag worden ze wakker en realiseren ze zich dat ze emotioneel uitgeput zijn.

Prioriteit op salaris of op gezondheid en geluk?

Prioriteit geven aan geld boven gezondheid en geluk is één van de redenen voor een burn-out, wat enorme ellende en aanzienlijke schade kan toebrengen aan je geestelijke gezondheid. Ambitie kan dit in de hand werken. Nu is het goed om ambitieus te zijn, maar dan wel om de juiste redenen: wees ambitieus voor wat je wilt bereiken, niet voor wat je denkt dat je zou willen. Een recente enquête toonde aan dat 80 procent van de vrouwen geluk op de werkvloer boven het salaris plaatsten, vergeleken met 55 procent van de mannen. Wees er van overtuigd dat geluk en succes hand in hand gaan. En geluk komt altijd op de eerste plaats.

Redenen van ongelukkig zijn op het werk

Er zijn een aantal redenen waarom mensen zich ongelukkig voelen op het werk. Ze zijn bijvoorbeeld niet tevreden met hun salaris of kunnen niet goed overweg met collega’s. Soms vinden ze het werk zelf dat ze moeten doen niet leuk. Hier zijn een paar veelvoorkomende redenen waarom mensen met loden schoenen naar het werk gaan.

Een leidinggevende

Een grote reden voor ongelukkig zijn op het werk is een leidinggevende. Als je het niet kunt vinden met je baas, is het moeilijk om van je werk te genieten. Veelal zijn dit niet onoverkomelijke problemen. Wanneer er irritatie ontstaat naar een leidinggevende, of vanuit een leidinggevende, zijn vaak de kaders niet helder en weet je als werknemer niet waar je aan toe bent.

Lees hiervoor ook: De rol van de leidinggevende in stresspreventie

Collega’s

We zijn de hele dag omringd door anderen op ons kantoor. Als je niet met hen kunt opschieten, dan zit je in een moeilijk parket. Een goed contact met collega’s draagt voor een belangrijk deel bij aan ons geluksgevoel.

Het soort werk dat je doet

Het kan zijn dat het soort werk zorgt voor ontevredenheid. Daarnaast kan het zijn dat het werk te uitdagend is en dat je meer houdt van regelmaat. Maar het kan ook zijn dat je je verveelt en jezelf moeilijk kunt motiveren. 

Je eigen werkhouding

Een negatieve houding op het werk heeft invloed op de manier waarop je de dingen bekijkt die met je gebeuren. Een kleine, onschuldige opmerking van een collega lijkt veel vervelender als je denkt dat iedereen je een loer wilt draaien. Proberen om je houding op een positieve manier te veranderen kan echter de manier waarop je je baan bekijkt drastisch veranderen.

Woon- werk verkeer en veel kilometers maken

Een lange reis naar het werk kan een enorme domper zijn. Wanneer we een baan aannemen, zijn we enthousiast over onze functie en / of het bedrijf. Dit betekent dat we vaak de ‘kleine’ dingen over het hoofd zien. Het woon-werkverkeer, bijvoorbeeld. Totdat je merkt dat een lange reis onverwacht stressvol is. Ook het verkeer kan tegenzitten, een treinreis waar je geen invloed op hebt en bovendien kan het autorijden zelf stressvol zijn. Het is dan de som van totalen die de stress doen opbouwen.

Gebrek aan waardering

Het is moeilijk om je hart in iets te gooien en er geen erkenning voor te krijgen. Hoewel vaak anders beweerd wordt, zijn veel organisaties output gestuurd. Je wordt dan afgerekend op de resultaten die je boekt, in plaats van de inspanningen die je levert. Feit is dat tijd en toeval je flink tegen kunnen zitten. Zo kun je dus maximaal presteren, zonder dat je je doelstellingen haalt. Ligt dit dan aan jou? Of is de situatie anders geworden?

Overbelasting en oververmoeidheid

Wanneer er aanzienlijk veel werk moet worden verzet, kun je overbelast raken. Soms gaat het om een eenmalige, speciale gelegenheid. Maar bij structureel overwerk is het raadzaam dit met je baas te bespreken.

Lees meer over langdurige vermoeidheid

Waarom vind ik mijn baan niet leuk?

 

Gelukkiger worden op het werk

Voel jij je ook ongelukkig op het werk? Ga dan voor jezelf na wat de precieze oorzaak is, zodat je beter kunt begrijpen waarom je niet blij bent op het werk. Als je eenmaal begrijpt waarom je ontevreden bent op het werk, dan kun je zinvolle actie ondernemen om je (werk)omstandigheden te verbeteren.

Het verschil tussen acuut en chronisch ongelukkig zijn

Ten eerste is het belangrijk om te erkennen dat er een verschil is tussen momenten waarop je je ongelukkig voelt en voortdurend ongelukkig zijn op het werk. Ben je echt ongelukkig in je werk of heb je nu gewoon een slechte week? Wees eerlijk tegen jezelf en probeer objectief naar de omstandigheden te kijken. Als het slechts om een tijdelijk gevoel gaat, dan is het waarschijnlijk het beste om jezelf een aantal nieuwe non-stresstechnieken aan te leren.

Anders is het wanneer je weet dat het ongelukkig gevoel waarschijnlijk niet vanzelf verdwijnt. In dat geval kun je een volgende stap maken en positieve veranderingen in je omgeving brengen. Praat openhartig met je leidinggevende(n) over wat je graag anders zou willen zien en op welke wijze jullie dat samen kunnen bewerkstelligen. Als ze je waarderen en respecteren, dan zullen ze bereid zijn aan oplossingsmodellen te werken.

Bepaal jouw relatieve geluksniveau

Geen enkele baan is perfect. Vergelijk jouw geluksniveau niet met wat het zou zijn in een geïdealiseerde ‘perfecte’ werkomgeving. Vergelijk in plaats daarvan je geluksniveau met wat het zou zijn bij een andere vergelijkbare baan. Als je er zeker van bent dat jouw ongelukkig gevoel chronisch is en aan je huidige specifieke werk is gekoppeld én als geen enkele van je pogingen om positieve veranderingen aan te brengen succesvol is, dan blijft maar één optie over: een nieuwe baan vinden. Het kan in het begin ondoenlijk en zelfs onmogelijk lijken, maar geen enkele baan is het waard dat je je er eeuwig ongelukkig over moet blijven voelen. Maar voordat je definitief besluit om je huidige baan vaarwel te zeggen, overweeg het volgende.

Lees ook: loopbaanstress

Traditionele werkuren zijn inefficiënt

Er zijn veel mensen die het moeilijk vinden om zichzelf aan het einde van de dag ‘uit te schakelen’. Het is waarschijnlijk ook de reden waarom de Britse freelance economie floreert en sinds 2009 met 25 procent is gegroeid. Een onderzoek heeft aangetoond dat meer dan een derde (33%) van de ondervraagde werknemers geestelijke gezondheidsproblemen had als een direct gevolg van het werken volgens strakke uren. Hiervan had een overweldigende meerderheid – maar liefst 90 procent – last van stress, terwijl 78 procent last had van angst en 52 procent aan slapeloosheid leed. Conclusie: de traditionele nine-to-five (die voor velen is verschoven naar eight-to-six) is inefficiënt en eist zijn tol.

Tips om je werk leuker te maken

Eigen verantwoording in gelukkig zijn in je baan

Toch is onze onvrede op het werk niet de schuld van de baas. Soms is het handig om je perceptie van jouw baan te veranderen: vraag jezelf af hoe ongelukkig je werkelijk bent en of je de macht hebt om dingen voor jezelf te veranderen, in plaats van te wachten tot iemand het voor je doet. Door te begrijpen wat je van je werk wilt, kun je beter kunt beslissen of dat wat je doet geschikt voor je is. Helaas wachten veel mensen totdat het ondraaglijk wordt. Ze wachten op die geweldige grote wake-up call: ziek worden of ontslagen worden. Maar je kunt zelf veel meer doen om de touwtjes in handen te nemen dan als een lammetje naar de slachtbank geleid te worden. Wellicht heb je iets aan deze aanknopingspunten:

Waarom werk je zo veel?

Stel jezelf de vraag waarom je zo veel werkt. Is het echt omdat je moet? Of is het een gewoonte? Stel een aantal grenzen vast: als je wilt werken, hoe je wilt werken en dan jezelf disciplineren om je eraan te houden.

Geluk boven verdiensten

We werken allemaal voor geld, maar de beslissing om geld te kiezen boven geluk wordt gevoed door onzekerheid. We denken dat we met geld anderen kunnen doen geloven dat we succesvol zijn. Zie geld als een resultaat van ons goede werk in plaats van als een doel op zich.

Duurzame ambitie

Ambitie is goed, maar alleen als het op het juiste is afgestemd. Vraag jezelf af waarom je doet wat je doet. Doe je iets om de verkeerde reden of motivatie, dan kan het je vermogen om effectief te leiden negatief beïnvloeden.

Wil je iets? Of moet je iets?

Doe iets omdat je het wilt, niet omdat je zou moeten. Deze valkuil is overal aanwezig, omdat het verbonden is met hoe wij leren leven in de maatschappij en onze organisaties. Maar sommige (werk)regels zijn verouderd en destructief.

Zoek een spiegel

Het vergt vertrouwen en moed om actie te ondernemen wanneer je het gevoel krijgt vast te zitten, je vertrouwen kwijt raakt en niet meer verder komt. Zoek een vriend of externe coach die je een zelfverzekerd beeld van jezelf kan geven, die je overtuigingen ondersteunt en die je herinnert aan waar je recht op hebt.

Hoe word ik blij van mijn werk

Tips om meer plezier in het werk te krijgen

Of je nu angstig, eenzaam of gewoonweg ontevreden op het werk bent, hier zijn een paar tips om je te helpen jouw werkplezier te vergroten:

Juiste balans tussen plezier en salaris

Zoek de juiste balans tussen geld en geluk. Sommige mensen hebben een goedbetaalde baan, maar werken zoveel uren dat ze nooit van het geld kunnen genieten. Zeer weinigen kunnen “nee” zeggen tegen een groot, vet salaris, maar bedenk dat er veel waarheid schuilt in het oude gezegde: “met geld koop je geen geluk.” Natuurlijk moet je eten en de huur betalen, maar je moet óók van je werk kunnen genieten.

Een baan die bij je past

Zoek een baan die echt jouw waarden weerspiegelt. Als je je jezelf steeds moet afvragen: “Waarom doe ik dit en is het echt een voordeel voor iedereen?”, dan je waarschijnlijk op de verkeerde plaats. Doe dus geen dingen omdat je moet, doe ze omdat je dat echt wilt.

Blijf bescheiden in wat je kunt

Laat je niet overweldigen door het vele werk. Doe de dingen één voor één en geef prioriteit aan je taken. Dit betekent dat je je moet concentreren op je organisatorische vaardigheden en deadlines moet bepalen. Erken dat je een mens bent en geen robot, en dat je niet alle taken in één keer kunt afmaken.

Bespreek je persoonlijke wensen

Wanneer je werkschema weinig flexibiliteit biedt, ga met je leidinggevende na of je een compromis kunt sluiten. Stel dat je werktijden niet toestaan dat je dingen doet die belangrijk voor je zijn, zoals je kinderen ’s ochtends op school afzetten. Bekijk met de supervisor of je later aan het werk kunt komen, maar ook op een later tijdstip vertrekt of een paar uur op zaterdag komt werken.

Werk aan je sociale contacten

Bouw een goede band op met collega’s. Stel dat je elke dag naar je werk komt en werkt met collega’s die je (nog) niet echt kent. Als gevolg daarvan kun je je eenzaam en ongelukkig voelen op het werk. Je hoeft niet per se beste vrienden te worden met al je collega’s en in feite kunnen sommigen je zelfs irriteren. Maar probeer een vriendschap met ten minste een paar van hen te ontwikkelen.

Baan opzeggen om zelfstandig verder te gaan

Ongelukkig op het werk: Zelfstandig ondernemer worden?

Als je alle bovenstaande adviezen hebt gevolgd en je toch ongelukkig bent op het werk, dan is het misschien een optie om je eigen onderneming op te zetten. Eigen baas zijn blijkt ook nog eens vele voordelen te bieden, want uit onderzoek is gebleken dat ondernemers een significant lagere incidentie van fysieke en psychische aandoeningen hebben, minder vaak naar het ziekenhuis gaan en hogere niveaus van tevredenheid met het leven melden.

Die laatste bevinding over tevredenheid met het leven roept een interessante vraag op: als ondernemers gemiddeld gezonder zijn, zijn ze ook gelukkiger? Een snelle zoektocht toont aan dat, ondanks de onzekerheid over het opstarten van een eigen zaak, ondernemers over het algemeen een hoger mentaal welbevinden rapporteren dan mensen die zich comfortabel in een vaste baan bevinden.

Ondernemend zijn maakt gelukkiger

Uit een onderzoek onder 11.000 afgestudeerden blijkt dat degenen met een eigen bedrijf de gelukkigste waren, ongeacht hoeveel geld ze verdienden. Waarom zijn zzp-ers en ondernemers zoveel vrolijker dan degenen die bankieren of financieren, ondanks dat ze over het algemeen minder verdienen? Onderzoekers gevoelen dat controle en autonomie er veel mee te maken hebben. Ondernemers werken heel hard, maar er is een gevoel dat ze de controle hebben over hun eigen tijd, zelfs als ze er een groot aantal uren in stoppen.

De gevoelens van empowerment en zelfvertrouwen die afkomstig zijn van ondernemerschap vinden hun weg naar vrijwel elk gebied van hun leven. Gelukkig is er voor degenen die toch liever voor een baas werken, goed nieuws: door zoveel mogelijk hun tijd en bestemming onder controle te houden, kunnen werknemers een aantal van dezelfde voordelen genieten als ondernemers. Je hoeft dus geen ondernemer te zijn om als een ondernemer te denken. Of je nu een vaste baan hebt of je eigen onderneming start, het belangrijkste is om de krachtige mentaliteit te ontdekken die ondernemers zo vaak laten zien.

 

Gerelateerde artikelen:

 

 

Ongelukkig op het werk? Laat je coachen:

Bekijk hiervoor onze:

 

Ongelukkig op het werk

 

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen