Jezelf serieus nemen of serieus genomen worden door anderen. Je hebt het vast eerder gehoord “wie zichzelf niet serieus neemt, zal door een ander ook niet snel serieus genomen worden”. In dit blog lees je hier meer over.

Wat betekent jezelf niet serieus nemen?

Serieus betekent: ‘waarde hechten aan, gemeend, ernstig en oprecht’ [1]. Jezelf niet serieus nemen wil zeggen dat je niet luistert naar de signalen van je lichaam emoties en je gedachtes. 

Jezelf wel serieus nemen is onder andere:

  • Doen wat je het liefst wilt;
  • Weten wat je leuk vindt;
  • Eerlijk zijn naar jezelf;
  • Luisteren naar je gevoel;
  • Dingen bespreekbaar maken;
  • Jouw grenzen aangeven;
  • Opkomen voor jezelf.

Hoe herken je dat je jezelf niet serieus neemt?

Je kun het niet meteen herkennen of je jezelf wel of niet serieus neemt. Je kunt het zien door eerlijk in de spiegel te kijken. Stel dat je al een tijdje niet lekker in je vel zit, je blijft ‘koppig’ en geeft niet toe aan dat gevoel. Dan gaat het uiteindelijk mis, want de werkelijkheid past dan niet goed bij je gedrag. Het is daarom erg belangrijk jezelf en je gevoelens serieus te nemen. Zit jij je al een tijdje niet lekker in je vel, dan is het goed om stil te staan bij deze gevoelens en er naar te kijken (desnoods met behulp van een coach). 

Oorzaken van jezelf niet serieus nemen en stress

Mensen die zichzelf niet serieus nemen hebben onbewust een angst voor de consequenties. Het kan zijn dat je iets graag wilt, maar niet weet hoe je dat kunt realiseren.

Wat als je jezelf niet serieus neemt?

Mensen met een burn-out hebben vaak al een tijd last van stress en ze werken steeds harder en harder om alle ballen hoog te houden. Mensen die continu doorgaan, nemen hun eigen gevoelens niet serieus. Dit is ernstig. Wanneer je kans hebt op een burn-out:

  • Vermoeidheid niet serieus nemen.
  • Je gevoelens niet serieus nemen.
  • Pijnklachten niet serieus nemen.
  • Je werkdruk niet serieus nemen.
  • Het niet serieus nemen dat je er steeds vermoeider uit begint te zien.

De signalen onderweg naar een burn-out worden steeds luider. Het lichaam schreeuwt om rust, maar mensen hebben zoveel wilskracht dat ze constant door blijven gaan. 

Wat zijn de gevolgen van voorbij lopen aan jezelf?

Sombere gevoelens en spanning krijg je niet zomaar. Je staat niet stil bij wat er daadwerkelijk speelt. Het is belangrijk dat je je lichaam vertrouwt. De signalen die jouw lichaam geeft, zijn er om jou de goede richting uit te sturen. Vermoeidheid is een signaal dat het tijd is om te stoppen. Als je niet stil staat bij je gevoelens, loop je risico op een burn-out. 

Wat zijn de gevolgen van voorbij lopen aan jezelf

Serieus genomen worden

Vooral veel vrouwen houden zich klein of nemen zichzelf niet serieus genoeg. Ze denken dat ze nog niet genoeg weten of niet goed genoeg zijn. Het voelt fijn om serieus genomen te worden, maar hoe zorg je ervoor dat mensen je vaker serieus nemen? 

Als jij uitstraalt dat je van jezelf houdt en dat je jezelf serieus neemt, dan pikken anderen dat op uit je lichaamstaal. Zij redeneren onbewust dat, als jij zo zelfverzekerd bent, je daar wel een goede reden voor zult hebben. Als jij zelf weet dat je goed genoeg bent, dat je in je eigen ogen succesvol bent, dat je je tevreden voelt met hoe je leven op dit moment in elkaar steekt, dan hoef je eigenlijk niets te meer bewijzen.

Stress en burn-out

Uit angst voor de consequenties, nemen mensen zichzelf vaak niet serieus. Er wordt vaak gezegd dat een ander je serieus neemt, als jij jezelf serieus neemt. Dit is wat bij veel mensen het geval is, namelijk de angst dat mensen hun niet serieus nemen. Als je hier iedere dag mee rondloopt kan dat behoorlijk veel stress geven. 

Luister naar jezelf!

Richt je aandacht wat meer op jezelf en jouw ervaring. Sombere gevoelens, spanning, ze zijn er niet voor niets. Je kunt jezelf vragen waarom je je zo voelt. Wat vind je niet leuk? Waarom voel je je zo? Waar heb je precies last van? Door deze kritische vragen aan jezelf te stellen, neem je jezelf al eigenlijk serieus. Je hebt dan een moment om goed stil te staan bij je gevoelens en wat het met je doet. Dit is de ultieme manier om stress en een burn-out te voorkomen. Een burn-out krijg je niet meteen, maar pas als je te lang over je grenzen gaat.

Lukt het je niet om zelf goed deze vragen te stellen of kritisch in de spiegel te kijken? Je kunt dan samen met een coach zorgen dat je eigenwaarde toeneemt, je vertrouwen krijg in jezelf en jezelf serieus neemt.

Hulp bij burn-out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Bronnen

  1. Bron Encyclo

Was dit artikel behulpzaam?

Vergelijkbare berichten

Eén reactie

  1. Beste Ruud,

    Het is hulp krijgen van een coach omdat het grondwoord helpen is en een coach is een persoon.
    Met behulp van: gebruiken we als het géén mens of dier is, zelfstandig naamwoord bv lening, etc is.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.