Cookies
Gratis ebook + Checklist (Zo herken je een burn-out)

Page content

article content

BERG-methode

Tijdens het coachen van mensen met Burnout en Stress klachten hanteren we de BERG-Methode. Deze methode is ontwikkeld door Meulenberg Training en Coaching en staat voor:

  • Bewegen
  • Eten 
  • Rust
  • Gedrag

We hebben bewust gekozen voor deze methode. Door lezen van boeken, volgen van cursussen, studies en natuurlijk eigen ervaringen en die van onze klanten zijn we er van overtuigd dat deze vier punten het meest effectief zijn in het succesvol uit een burnout te komen, of om te leren met stress om te gaan.

We kwamen eigenlijk toevallig op deze metafoor (Berg-methode). Het herstellen van burnout is als het klimmen van een berg: soms zit het mee, soms is er een terugval en soms klim je door. Toevalligerwijze is de naam van het bedrijf MeulenBERG Training & Coaching. Een leuke, inspirerende combi!

Bewegen bij burnout  Waarom bewegen herstel overspannen

Bewegen in een natuurlijke omgeving zorgt voor een activerende prikkel blijkt uit onderzoek. Alarmerend is dat 75% van de mensen niet voldoet aan de norm van 30 minuten per dag bewegen. Gebrek aan beweging zorgt voor tweemaal zoveel doden in vergelijking met obesitas.

Beweging maakt stoffen (endorfine) aan die ervoor zorgen dat het stresshormoon cortisol verlaagd wordt. Het zorgt er ook voor dat het immuunsysteem tot rust wordt gebracht en bovendien is het goed voor botten, spieren en bindweefsels. Opvallend is de relatie tussen knijpkracht en de voorspelling in levensverwachting: bij mensen met een grote knijpkracht (spiermassa) is de levensvoorspelling groter.

Zeker bij burnout en stress moet bewegen leuk zijn. Gezond bewegen betekent dat je niet grenzen op gaat zoeken of er zelfs overheen gaat. Overtraind raken is namelijk gelijk aan burnout raken. Bewegen stabiliseert de hormoonproductie (Dus ook de aanmaak van stresshormonen). De hormoonproductie is bij een burnout volledig van slag. Het gevolg hiervan is dat je in een eerste fase niet in staat bent iets te leren (het hoofd voelt overvol) . Door op een voorzichtige manier te gaan bewegen, ontspannen en ademen, onder begeleiding van een ervaren coach, raakt het hoofd leeg en wordt de basis voor herstel gelegd

Doordat de natuur een natuurlijk oplaadstation is, vindt coaching door ons altijd in de natuur plaats.

Voor onderbouwing van bewegen bij burnout:

Sporten bij burnout: doen of niet?

Bewegen tegen stress

Eten bij burnout Coach medewerker burnout

Eten neemt een belangrijke plaats in. Vaak zien we dat eten snel wordt klaar gemaakt, voor de tv wordt opgegeten of dat er te snel wordt gegeten en doorgeslikt. In de huidige moderne tijd zijn de opties legio om een ‘snelle hap’ te halen.

We adviseren op een niet-commerciële manier. Dat houdt in: we raden het af om een dieet te volgen, maar we adviseren om een gezond en gevarieerd voedingspatroon te hanteren. Goede vetten, niet te vaak eten op een dag, puur, suikervrij en wat het seizoen je biedt. Je merkt na verloop van tijd dat je hierdoor meer energie krijgt. Dit werkt erg motiverend, zeker als je leven gekenmerkt wordt door vermoeidheid en depressie.

Goede voeding is als hout op een kachel: De juiste voeding zorgt voor warmte en energie. Klanten krijgen van ons daarom een schema met eenvoudig, gezond recepten die in een korte tijd op tafel kunnen staan.

Lees hier wat goede voeding bij burnout is

BERG-methode

Rust bij burnout

Rust, of ontspanning houdt meer in dan naar bed gaan als je moe bent. Het betekent dat je bezig bent je slaap te optimaliseren en je ontspanning te plannen.

De herstelcurve zal je helpen dit beter te begrijpen:

De grafiek laat zien dat na een inspanning (mentaal/emotioneel/fysiek) er een gedegen herstel moet zijn. Als je een inspanning vraagt van een niet hersteld lichaam, glij je langzaam af richting een burnout. Je merkt dan dat het niet meer lukt. (zie hiervoor ook fasen in burnout)

Rust betekent niet per definitie slapen. Het kan ook een ontspannen rondje in het bos zijn, een boottocht, een eenvoudig boek lezen etc.

Tijdens een coachingstraject dat uitgevoerd wordt door Meulenberg Training & Coaching, wordt je geholpen bovenstaande 3 punten te gaan toepassen zodat je beter en sterker uit je burnout komt.

Gedrag bij burnout

De laatste factor is de meest belangrijke factor: De factor gedrag heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat iemand burnout is gegaan. De kern van gedragsverandering om van burnout af te komen heet autonomie. Autonomie is de kern waardoor mensen een burnout krijgen.

Dit uit zich door pleasegedrag, geen grenzen kunnen stellen, niet assertief zijn, onzekerheid, etc. Oorzaken van burnout liggen daarom altijd in het verlengde van een gebrek aan autonomie. De redenen van burnout kunnen flink diep liggen. Denk maar eens aan narcisme, HSP, niet onderkende hoogbegaafdheid, etc. Bekijk hiervoor het artikel: Oorzaken burnout

Verandering van gedrag kent een gemiddelde duur van 6 maanden. Bij voorkeur begeleiden we onze klanten dan ook gedurende die periode, waarbij het begin intensief is en uiteindelijk onze klant zelf de regie weet te houden. De intensiteit is daarom aan het einde lager dan in het begin.

Voordelen BERG-methode

De voordelen van de BERG-methode zijn groot. We zien mensen met deze nuchtere aanpak op een gezonde manier, blijvend herstellen. Geen gedoe, maar gewoon goed werk.

Voordelen BERG-methode:

  • Helder en inzichtelijk
  • Puur en concreet
  • Gebasseerd op feiten
  • Blijvend resultaat
  • Grote mate van borging

Werkwijze Medewerker met burnout laten begeleiden

In onze werkwijze hanteren we dus de BERG-methode. Vooraf bieden we onze klanten een uitgebreide intake waarbij we de oorzaken en gewenste aanpak in kaart brengen. Wanneer we dit niet helder hebben, starten we niet met een traject. We vinden daarnaast borging ontzettend belangrijk. Het kan best zijn dat na een maand iemand helder heeft ‘waar het probleem ligt’. Dit wil echter niet zeggen dat het altijd lukt hier mee om te blijven gaan op een gezonde manier.

We betrekken werkgevers (indien opdrachtgever) altijd bij het herstelproces van een medewerker.

Zo bieden we:

  • Een concreet plan van aanpak
  • Update-verslagen
  • Contact en voortgangsgesprekken
  • Een gratis workshop, om vragen over burnout vanuit de opdrachtgever te beantwoorden.

Het doel van de trajecten is natuurlijk een volledige re-integratie. (een burnout kent enorme kosten). We zien een effectief herstel altijd in samenspraak met opdrachtgevers.

 

Overtuigd van onze aanpak? Lees verder hoe persoonlijke begeleiding er uit ziet, of neem contact op

Ruud Meulenberg
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen)Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen.Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).

Comment Section

0 reacties op “BERG-methode

Plaats een reactie


*