Perfectionisme, stress en burnout. De gevolgen van perfectionisme
arrow_drop_up arrow_drop_down

De gevolgen van perfectionisme. (en 5 tips op je perfectionisme te verminderen)

Perfectionisme is in de basis een enorm mooie eigenschap: je wilt het heel erg graag goed doen en je zet je er volledig voor in. Echter kent perfectionisme ook een schaduwzijde. Het doorslaan in de dingen graag heel goed willen doen begint al snel ongezond en remmend te werken. Bovendien zorgt perfectionisme dan vaak voor stress en uiteindelijk zelfs burn-out.

We ontmoeten veel mensen die perfectionistisch zijn en we we coachen die heel graag. Perfectionisten willen het heel graag, heel goed doen. Vandaar dit artikel, om je te helpen bij het vergroten van inzicht in perfectionisme en je bovendien te helpen stress te verminderen en burnout te voorkomen.

In dit artikel:

 

Perfectionisme

Een perfectionist is iemand die een extreme behoefte heeft om alles uitermate goed te doen. Ongetwijfeld ken je wel iemand in je omgeving die zo is of herken je bij jezelf perfectionistische trekjes. Helaas wordt perfectionisme in onze samenleving aangemoedigd. Op de arbeidsmarkt is het haast een vereiste om succesvol te kunnen zijn. Daarom zijn steeds meer mensen perfectionistisch en het begint al bij jongeren. Uit onderzoek blijkt dat de huidige generatie jongeren een groter risico loopt om perfectionistisch te worden dan de jongeren van 10 of 20 jaar geleden.

In dit artikel laten we zien dat perfectionisten lijden aan fysieke problemen, zoals hoofpijn en constante stress. Bovendien kun je in alle aspecten van je leven teveel van jezelf gaan eisen en kan het een obsessie voor je worden om maar nooit te falen. Het is dus lang niet altijd zo’n positieve eigenschap, zoals sommigen denken. Als je perfectionisme bij jezelf herkent, is het misschien tijd daar wat aan te doen, zeker wanneer je merkt dat je lichamelijke (stress) klachten erdoor krijgt. Maar hoe herken je perfectionisme? Veel perfectionisten (h)erkennen niet dat ze te perfectionistisch zijn en dat ze moeten veranderen.

Perfectionisme is dus de neiging om een activiteit of taak zo goed mogelijk uit te voeren, koste wat het kost. De neiging om jezelf zo perfect mogelijk te profileren, uit angst voor de oordelen van een ander of uit angst voor falen. Je leven en je daden moeten perfect zijn, en jij bent de enige die een taak succesvol uit kan voeren. Het is vanzelfsprekend dat dit positief of negatief kan zijn. Positief perfectionisme leidt tot betere prestaties en heeft geen negatieve invloeden op de perfectionist en zijn of haar omgeving. Negatief perfectionisme beïnvloedt je, wanneer het niet zo goed lukt of zaken niet meteen lopen zoals je ze graag zou zien.

In dit artikel nemen we daarom perfectionisme onder de loep. Waarom moet je het vermijden perfectionistisch te zijn of te worden? Wat zijn de gevolgen van perfectionisme voor je gezondheid? Hoe weet je of je perfectionistisch bent? En wat kun je doen om te veranderen?

Perfectionisme TEST

Het leven van een perfectionist

Wanneer je een perfectionist bent, dan herken je je wellicht in het volgende: Het is nooit goed genoeg en je bent niet snel tevreden. Bovendien wil je graag alles perfect doen en je werkt daar ook heel hard voor, tot het vermoeiende, zelfs uitputtende aan toe. Voor jezelf heb je dit gevoel niet zo snel, het zit gewoon in je. Je voelt je namelijk snel verantwoordelijk voor de kwaliteit en je wilt de ander ook gewoon niet laten zitten.

Veel mensen die perfectionistisch zijn, vinden het heel erg lastig om het minder te doen. Dat voelt namelijk als falen en te kort schieten. Bovendien is perfectionisme niet voor iedereen gelijk.

Perfectionisme kan zich uiten in:

  • Een perfect gedrag
  • Perfect huis, baan en auto
  • In kleding en uiterlijke verzorging
  • Etc.

Als een perfectionist doorslaat in perfectionisme, wordt het ongezond en soms zelfs obsessief. Voor je omgeving, maar vooral voor jezelf kan dit erg vervelend zijn. Je zit immers in een vicieuze cirkel van gedrag en daden. Hoewel (gezond) perfectionisme tot geweldige ideeën en de uitvoering daarvan kan leiden, kan het ook leiden tot frustratie, een slecht humeur en zelfs een burnout.

Perfectionisme werkt dan verlammend. Omdat het perfecte vaak onderdeel wordt van de identiteit van een perfectionistisch iemand, is een stapje terug, minder perfect, vaak geen optie. Het gevolg is dat perfectionisten het eindeloos blijven proberen aan hun eigen verwachtingen te voldoen. Voorzichtig stellen we dat dit geen constructieve basis is voor een gelukkig en gezellig leven.

 

Perfectionisme stress

De interne criticus

Veelal worden mensen die erg perfectionistisch zijn, gedreven door een interne criticus, die ze continu vertelt wat ze nog meer moeten doen, hoe het beter kon, hoe goed een ander het voor elkaar heeft en jij niet, etc etc. Wist je dat die interne criticus ontslagen kan worden? Voldoening is degene die hem kan ontslaan. Voldoening is degene die de ontslagbrief reeds lang geleden heeft geschreven, de enige die hem moet ondertekenen is de eigenaar, en dat ben jij!

Het is alleen een lastig mannetje, dat graag wil blijven werken bij je, dus hij komt regelmatig gratis zijn diensten bij je aanbieden.

Lees ook: oordelen en veroordelen

Gezond perfectionisme

Een gezonde perfectionist wil graag het beste uit zichzelf halen. Hij of zij streeft ernaar taken zo goed mogelijk uit te voeren. Maar dit perfectionisme is wel gezond. Het is niet erg als iets een keer niet zo goed lukt, als je je dag niet hebt of als je kritiek of tips krijgt van iemand anders. Een positieve perfectionist wil graag goed werk afleveren en zijn best doen, maar laat daar zijn of haar humeur niet vanaf hangen. Het heeft geen grote invloed als iets niet loopt zoals gewenst is. Jammer, maar helaas, is vaak de gedachte. De positieve perfectionist is niet overmatig bang voor kritiek en oordelen en kan deze langs zich af laten gaan. Kortom, het perfectionisme beïnvloedt niet het leven van de gezonde perfectionist, maar kan zelfs voordelig werken. Het zorgt immers voor betere prestaties.

Lees ook: meer presteren met minder stress

Ongezond perfectionisme

Ongezond perfectionisme is niet goed omdat dit ten koste gaat van jezelf. Alleen het allerbeste resultaat is goed genoeg wanneer je last hebt van ongezond perfectionism. Als iets een keer niet goed lukt, kan je daar bijvoorbeeld dagen mee zitten. Het heeft invloed op je gevoelens en dagelijks leven. Mensen die last hebben van ongezond perfectionisme schieten gelijk in de verdediging wanneer ze een (lichte mate) van kritiek krijgen.

Daarnaast wordt je leven eigenlijk geleid door de kwaliteit door je prestaties. Je hebt geen keuze meer, het moet echt perfect. Juist dit beklemt, zorgt voor stress, maar ook voor depressie en burnout. In minder ernstige gevallen kan een ongezond perfectionisme leiden tot negatieve gevoelen bij een niet goed volbrachte taak, kritiek of wanhopig proberen een perfect leven te leiden, slapeloze nachten en gezondheidsklachten

Ongezond perfectionisme kan zorgen voor vicieuze gedachtecirkels, die moeilijk te doorbreken zijn. Het zorgt voor ongezonde gedachten en angsten, die het leve gaan beïnvloeden op een ongunstige manier.

Lees ook: de oorzaak van burn-out

Controle perfectionistisch

Oorzaak van perfectionisme

Een zeer belangrijke oorzaak van perfectionisme is angst. We doelen hier dan op de angst om niet goed genoeg te zijn. Het kan zijn dat dit gevoel stamt  uit de jeugd. Andere oorzaken die vaak meespelen hierin zijn bijvoorbeeld je karakter, aangeleerde vaardigheden of ervaringen die je hebt opgedaan in je leven.

Ook spelen faalangst, angst voor controleverlies, angst voor kritiek of een gebrek aan waardering een rol bij het ontwikkelen van een perfectionistische inslag. Het veranderen hiervan is vaak lastig omdat het jaren heeft geduurd perfectionisme te ontwikkelen. Het is goed mogelijk om redelijker in het leven te staan, maar dit vergt wel liefde en geduld.

Verdiep je ook eens in faalangst

Wanneer wordt perfectionisme ongezond?

Zoals ik je hierboven al deelde: tot op een zekere hoogte is perfectionisme heel goed. Het is heel erg fijn dat je hard werkt om een goed resultaat te halen. Dit geeft namelijk een hoop plezier en voldoening. Bovendien is helemaal niks presteren ook niet voldoeninggevend. Lui in je stoel, hangend voor de tv. is ook geen oplossing voor een voldoening schenkend leven natuurlijk.

Waar ligt dan het evenwicht? Als je altijd streeft naar perfectie ben je nooit tevreden. Je verwacht dan altijd 110% inzet van jezelf. Als je altijd maximaal wilt presteren slaat dit snel om in faalangst. De angst om iets niet goed genoeg te kunnen doen slaat je lam. Zo lam zelfs dat je er op ten duur helemaal niet meer aan begint. Dit is een zeer ongezonde vorm van perfectionisme. Wanneer perfectionisme je dus begint tegen te houden en te belemmeren, wordt het ongezond.

Perfect een burnout in, wil echt niemand!

 

Hoe weet je dat je een perfectionist bent?

Herken je bij jezelf perfectionistische trekjes? Of zeggen anderen altijd dat je te perfectionistisch bent, maar vind je dat zelf wel meevallen? Een kenmerk van iemand die perfectionistisch is, is dat hij zijn eigen welzijn wegcijfert om iets perfect te kunnen doen. Je kunt bijvoorbeeld maaltijden overslaan of minder slapen om meer te kunnen werken aan een project dat volgens jou nog niet perfect is. Je wijst een taak liever af als je denkt dat je deze niet tot een perfect einde kunt brengen. Of als je te laat bent voor een vergadering, ga je niet naar binnen.

Voor jou is er geen middenweg. Het moet perfect zijn of je hebt gefaald. Iets kan niet gewoon ‘goed’ zijn. Het moet beter dan goed zijn, want anders heb je gefaald. Ook denk je dat er een ‘correcte’ en een ‘incorrecte’ manier is om de meeste dingen te doen. Je gelooft niet dat er meerdere manieren zijn om hetzelfde doel te bereiken. En als je niet je het gewenste doel bereikt, voel je je erg down.

Je hebt oog voor detail en je vindt elk detail erg belangrijk. Je wilt namelijk niet alleen een perfect eindresultaat, maar elke stap richting het eindresultaat moet perfect zijn. Elke fout die gemaakt wordt, valt jou op. Niet alleen zie je jouw fouten, maar ook die van anderen. Daardoor ben je niet alleen kritisch op je eigen werk, maar ook op het werk van anderen. Je werkt het liefst alleen en niet in teamverband. Als je het zelf doet, kun je het tenminste goed doen.

Perfectionistisch gedrag

Kenmerken van perfectionisme

Perfectionisme uit zich in verschillende manieren. Maar hoe weet je of je een ongezonde perfectionist bent? Perfectionisme heeft vele kenmerken, die niet allemaal altijd even duidelijk zijn. De kenmerken van ongezond perfectionisme kunnen verstrekkend zijn en zich uitspreiden over veel aspecten van je leven. Deze kunnen onder andere zijn:

  • Je wilt altijd alles goed doen: je streeft naar verregaande perfectie.
  • Je wordt flink gekwetst door opbouwende, goedbedoelde kritiek en voelt je vervelend hierdoor. Opbouwende kritiek kan je dag flink verpesten.
  • Heb je een grote drang tot controle van je leven: obsessief lijstjes en tabellen maken. Alles moet volgens plan verlopen, je kunt slecht tegen verandering in je schema.
  • Je bent bang voor het maken van fouten: ook wel faalangst genoemd.
  • Je maakt je zorgen over wat anderen over je denken, welke mening ze over je hebben en hoe ze je zien.
  • Twijfel je continu aan wat je doet en of dat wel goed genoeg is: je bent bang om fouten te maken of te falen.
  • Je hebt moeite met het maken van keuzes: is de keuze die je maakt wel de goede? Dit is een vraag die continu in je hoofd zit.
  • Je kunt zaken niet makkelijk loslaten: je piekert veel. Dit kan ook leiden tot, of zich uiten in angsten en slaapproblemen.
  • Voel je een grote verantwoordelijkheid en veel verplichtingen: een groot verantwoordelijkheidsgevoel, als jij het niet regelt komt het niet goed, is een zin die vaak in je opkomt.
  • Je hebt een laag zelfbeeld en negatieve gedachten over jezelf en je prestaties.
  • Je hebt last van uitstelgedrag, uit angst dat je het niet goed doet of het op dat moment niet goed kan doen.

Betekenis van perfectionisme

 

Controledwang, angst om de controle te verliezen

Al deze kenmerken hebben dezelfde angsten als oorzaak: angst voor kritiek, beoordeling of faalangst. Deze angsten veroorzaken de kenmerken en zorgen ervoor dat je gedrag ongewenst beïnvloed wordt. Deze symptomen hoeven overigens niet enkel werk- of studiegerelateerd te zijn. Uiteraard kunnen ze ook te maken hebben met je persoonlijke leven: denk dan aan obsessie en perfectionisme over je uiterlijk, een schoon huis of hoe je je leven inricht. Ook over dit soort zaken kun je perfectionistisch zijn, en dit kan ook leiden tot ongezond perfectionisme. Vaak gaat perfectionisme op meerdere vlakken samen. Op je werk perfectionistisch, dan ben je thuis waarschijnlijk ook perfectionistisch.

Herken je meerdere van deze punten? Dan ben je waarschijnlijk perfectionistisch. Dat is echter niet altijd erg. Het wordt pas een probleem, wanneer je eronder gaat lijden. Heb je last van je perfectionisme? Lig je regelmatig wakker, maak je je erg veel zorgen en/of lijdt je werk of persoonlijk leven eronder? Dan is het zaak om iets te doen aan je perfectionisme. Je wilt immers een burnout voorkomen en je wilt voorkomen dat je altijd onder hoge stress en spanning staat.

Herken de signalen van een burn-out tijdig!

Perfectionisme en hulp vragen

Wellicht heb je na het verslag hierboven een idee gekregen dat het anders moet, maar ook anders kan. Misschien heb je het inzicht gekregen dat je leven ook wel wat gezelliger kan zijn. Dit zou je zelf (perfect) kunnen aanpakken natuurlijk, maar je zou hier ook hulp bij kunnen vragen. Echter juist dit hulp vragen is voor mensen met perfectionisme heel erg moeilijk.

Uit de ervaring blijkt dat enkel het vinden van bijvoorbeeld een hulpverlener al heel erg lastig kan zijn. Want hoe vind je bijvoorbeeld de perfecte hulpverlener?

Om perfectionisme te verminderen doe je er wel goed aan om te leren hulp vragen. Dit hoeft niet gelijk professionele hulp te zijn, maar dit weerspiegelt je hele leven. Het is namelijk onmogelijk alles in je leven zelf te doen. Er komt dus ergens een moment dat je dingen los moet laten en moet delegeren.

Lees meer over hulp vragen

Kenmerken van perfectionisme

Perfectionisme loslaten

Het loslaten van zaken die je zelf heel graag had willen doen, is een begin van het verminderen van controledwang en ook perfectionisme. Door los te laten slaag je er in de dingen die je nog wel zelf doet, ook beter te doen. Een gevolg van loslaten is dus dat je meer voldoening krijgt van de dingen die je doet. Waarschijnlijk zul je de dingen die je wel doet nog beter doen ook!

Wil je een begin maken met het loslaten? Maak het jezelf niet al te moeilijk. We maken een onderscheid:

  1. Taken die je heel belangrijk en urgent zijn: blijf die zelf doen.
  2. Taken die belangrijk zijn en niet urgent: plan die in
  3. Opdrachten/ taken die niet belangrijk zijn maar wel urgent: delegeer deze
  4. Taken die niet belangrijk zijn en niet urgent: helemaal niet doen

Ongetwijfeld zullen punt 1 en 2 geen moeite kosten. De winst zit in punt 3 en 4. Het vraagt moed om te stoppen met dingen, maar het levert je vaak enorm veel ruimte op. Juist deze ruimte zorgt ervoor dat je weer kunt gaan genieten.

Stress bij perfectionistische mensen

Perfectionisme heeft negatieve gevolgen voor je gezondheid. Veel perfectionisten zijn heel vaak tot altijd gestrest. En wanneer ze dat niet zijn, vinden ze wel een reden om gestrest te zijn. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) lopen perfectionisten meer risico op depressie, angst- en stressstoornissen en burn-out. Omdat je erg kritisch bent over jezelf, voel je je een mislukking wanneer je niet de gewenste resultaten bereikt. Perfectionisten voelen hevige emoties wanneer ze denken gefaald te hebben. Ze voelen zich meer schuldig dan een ander en ervaren meer schaamte en frustratie. Een perfectionist kan zijn falen zelfs zo erg vinden dat het in extreme gevallen zelfs tot zelfmoord kan aanzetten.

De conclusie is dat een perfectionistisch persoon eerder en meer last heeft van stress. Voor iedereen geldt: langdurige stress is niet goed voor het lichaam en de geest. Het verhoogt de bloeddruk en beïnvloedt de gedachten, door het stresshormoon adrenaline. Als het lichaam gedurende een lange tijd onder deze hoge spanning staat, is de kans groot dat de koek een keer op is. Je komt dan in een burnout terecht.

Omdat ernstig perfectionisme hevige lichamelijke en mentale stress voor het lichaam veroorzaakt, is het vanzelfsprekend dat dit een belangrijke, veelvoorkomende veroorzaker voor het ontwikkelen van overspannenheid en burnout is.

 

relatie tussen perfectionisme en stress burnout

Burnout door perfectionisme

Een burnout is een ander woord voor uitgeput of opgebrand. Het leven lijkt opeens veel zwaarder: het werk geeft te veel stress of er heeft een nare gebeurtenis plaatsgevonden. Het lichaam en de geest raakt dan overbelast door emotie. Je raakt de grip op je leven kwijt en krijgt psychische en lichamelijke klachten, die een grote invloed hebben op het functioneren. Dit wordt overspannen genoemd. Houdt dit langer dan normaal gesproken aan en heb je geen controle meer over klachten? Dan wordt in de medische wereld van een burnout gesproken. Behandeling door de huisarts en/of een psycholoog, of andere hulpverlener, is aangewezen bij een (zware) burnout. Door gesprekken en eventuele andere behandeling (bijvoorbeeld medicatie in ernstige gevallen) kun je de oorzaken van de burnout herkennen en hier iets aan doen. Bijvoorbeeld door te leren anders om te gaan met stress of perfectionisme.

Bij het wetenschappelijk onderzoek naar perfectionisme en burnout werd gezond perfectionisme niet gelinkt aan een burnout. Gezond perfectionisme heeft namelijk geen negatieve effecten op het dagelijks leven en kan zelfs zorgen voor een verbetering van de prestaties. Het negatieve perfectionisme, wat leidt tot negatieve gedachten, is daarentegen een grote oorzaak van een burnout. Dit negatieve perfectionisme leidt tot constante stress, die slopend is voor lichaam en geest.

Wij hebben een uitgebreid artikel voor je klaarstaan over de symptomen van een burnout. Hierin gaan we in alle op symptomen en bijbehorende klachten.

Burn-out voorkomen

Gezond perfectionisme leidt tot een kleine hoeveelheid stress, veroorzaakt door het stresshormoon adrenaline. Deze kleine, kortdurende hoeveelheid stress is goed voor ons. Het zorgt ervoor dat we taken sneller en beter kunnen afronden. Als de taak af is, is de stress voorbij en gaat het lichaam weer terug in zijn rusttoestand. De hartslag verlaagt weer en de geest wordt weer rustiger. Dit is een normale gang van zaken. Het lichaam kan hiertegen en is hierop gemaakt. Het wordt pas een probleem als het lichaam niet meer in een rusttoestand terugkeert. Dit zet een te grote belasting op het lichaam en de geest en kan gevolgen hebben voor de gezondheid. Een gezonde mate van rust is dus cruciaal om een burn-out te voorkomen als perfectionist. Vaak zien we dat de oorzaken van perfectionisme dit verhinderen waardoor het voorkomen van een burn-out lastig is.

Lees ook: de werking van stresshormonen

Als je een burnout wilt voorkomen, is het dus belangrijk om ongezond perfectionisme achterwege te laten. Maar dit is helaas niet altijd zo makkelijk. Genezen van een burnout die veroorzaakt is door ongezond perfectionisme doe je alleen door het ongezonde perfectionisme achter je te laten. Alleen dan pak je het probleem immers bij de bron aan en kun je echt stappen vooruit maken. Een coach kan je helpen ongezonde patronen te herkennen en deze te doorbreken. Als deze patronen niet doorbroken worden, zul je keer op keer jezelf tegenkomen. Het probleem is dan immers niet aangepakt bij de bron.

Lees ook: burnout voorkomen

Perfectionisme loslaten

Allereerst moet je proberen te ontdekken waarom je je perfectionistisch gedraagt. Doe je je werk vijf keer, omdat je onzeker bent of je het wel goed doet? Wie eist van jou dat het perfect moet? Wanneer je van jezelf weet waarom je je perfectionistisch gedraagt, kun je een strategie bedenken. Eén van de dieperliggende oorzaken van perfectionisme is bijvoorbeeld angst. Je bent bang om imperfecties te hebben of ze te laten zien. Als dit ook voor jou geldt, vraag jezelf dan af: Ken jij iemand die volmaakt is en nooit een foutje maakt?

Waarom zou je van jezelf iets eisen dat onmogelijk is? Als een ander een foutje maakt, vind je hem dan meteen een grote mislukkeling? Anderen zullen ook niet zo over jou denken als je werk een kleine imperfectie bevat. Je bent bekwaam in je werk. Maar perfectie is nooit te bereiken. Doe je werk dus ‘gewoon goed’, leg de lat lager en wees tevreden met het resultaat.

Heb je de neiging om alleen werk aan te nemen als je denkt het perfect te kunnen doen? Als jij een ‘alles of niets’ houding hebt, bedenk dan dat je uiteindelijk veel minder gedaan krijgt. Overtuig jezelf er daarom van dat het beter is het werk gedaan te krijgen dan het bijltje erbij neer te leggen.

Maak een fout. Wist je dat het juist goed is om fouten te maken? Als je nooit een fout maakt, zul je nooit iets leren en ontwikkel je jezelf niet. Bezie het daarom als positief om af en toe een fout te maken. In plaats van gefaald te hebben, heb jij iets waardevols geleerd.

Ten slotte moet je jezelf de tijd gunnen om te veranderen. Bij velen is perfectionisme er al van jongs af aan ingesleten door de maatschappij die perfectionisme aanmoedigt. Besef dus dat het je tijd gaat kosten om te veranderen en wees niet terughoudend in het vragen om hulp en advies.

Perfectionisme werk

 

Redenen om perfectionisme te verminderen

Een reden waarom je perfectionisme moet vermijden, is dat het invloed heeft op je vriendschappen. Omdat je zo veeleisend naar jezelf bent, is de kans groot dat je ook veeleisend naar anderen bent. Je vrienden zullen zo’n kritische houding waarschijnlijk niet altijd waarderen en wellicht zul je vrienden kwijtraken.

Sommigen zullen perfectionisme misschien rechtvaardigen in verband met hun werk. De vraag is of perfectionisme nu wel echt zo’n kwaliteit is voor het werk. Veel perfectionisten investeren extra uren en meer energie om perfectie in hun werk te bereiken. Die extra tijd en energie had ook in ander werk gestoken kunnen worden. Moedig als leidinggevende daarom perfectionisme nooit aan. Uiteindelijk zul je waardevolle medewerkers kwijtraken vanwege gezondheidsklachten of zelfs een burn-out.

 

Last van perfectionisme?

 

Tips om minder perfectionistisch te zijn:

Wees authentiek

Van jou is er maar één! Je bent dus best bijzonder. Waarschijnlijk ben je niet de allerslimste, en niet de allerdomste die op deze aarde rondloopt. Je bent prima zoals je bent. Niemand is perfect, echt niemand! Wees dus lekker trots op jezelf, op het bijzondere mens die je bent.

Durf tevreden te zijn

Als je altijd kijkt naar datgene wat een ander heeft, wat jij niet hebt, wordt je ontzettend ontevreden. Tevreden wordt je door jezelf niet te vergelijken met een ander, maar door blij te zijn met dat wat je hebt. Soms moet je er even aan herinnert worden (als je het bijvoorbeeld heel druk hebt). Maak dus tijd om zo af en toe eens om je heen te kijken en tegen je zelf te zeggen: ‘Goh wat heb ik het toch goed!’

Leer weerbaar te zijn

‘Zonder mislukking geen succes’ is een universele wet. Succesvolle mensen hebben veel mislukkingen en tegenslagen gehad, maar ze zijn telkens opgekrabbeld en weer verder gegaan. Niemand geloofde in de 2 computerboys in een garage, uiteindelijk is Apple onder leiding van Steve Jobs zeer succesvol geworden. Wees dus weerbaar tegen negatieve invloeden van buitenaf, en ga door met je goede werk

Bekijk de realiteit

Soms is een doel gewoon niet te halen. Jouw inzet is niet de enige factor die bepaalt of iets gaat slagen of niet. Duizenden externe factoren spelen mee. Dus de winst van jouw bedrijf, de opvoeding van jouw kind, de relatie met jouw ouders, etc etc, hangen niet enkel af van jouw inzet. Doe wat je kunt, en dat is meer dan genoeg.

Vier je successen

Heb je iets gedaan wat heel goed was? Heb je een fantastisch gevoel overgehouden aan een gebeurtenis? Vier het! Beloon jezelf voor jouw harde werk. Maak je eigen ‘moment of fame’ en geniet er lekker van

 

Wanneer ben je een perfectionist?

 

 

Perfectionisme aanpakken

Wees dus jezelf, en wees daar ontzettend trots op. Een post-it papiertje ontstond doordat lijm niet goed werkte, jouw karakter ontstond door vallen en opstaan. De dingen die je leert door het maken van fouten (en soms stevig op je *** te gaan) maken jou tot een mooi mens, uniek in z’n soort.

Het team van Meulenberg Training en Coaching verzorgt zowel online als 1-op-1 training en coaching bij burnout en stress.

 

 

Kijk hier voor ons coachingsaanbod

 

perfectionisme

Heb je deze artikelen al gelezen?

In onze kennisbank over stress vind je talloze artikelen die je op weg helpen.

 

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burnout tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies