Aansturen van medewerkers. De grootste valkuilen van ondernemers
Aansturen van medewerkers. Veelvoorkomende valkuilen van ondernemers

Aansturen van medewerkers. Veelvoorkomende valkuilen van ondernemers

Aansturen van medewerkers: aansturen, regie houden en medewerkers gemotiveerd houden is een complexe taak. Als ondernemer, leidinggevende of manager sta je aan het roer van het team. Jij bent de kartrekker en moet het goede voorbeeld geven. Maar waar gaat het dan toch vaak mis?

In dit artikel volgen de meest gemaakte problemen in het aansturen van personeel door ondernemers, namelijk:

  • Alles zelf willen doen
  • Geen tijd nemen om je medewerkers te leren kennen
  • Onduidelijk aansturen van je personeel
  • Teveel vrienden willen zijn met je personeel
  • Teveel focus op het resultaat
  • Zuinig zijn met complimenten
  • Verwachten dat personeel dezelfde motivatie heeft als jij
  • Geen verantwoordelijkheid nemen
  • Slechte feedback geven
  • Medewerkers niet opleiden

Het gevolg van bovenstaande punten? Torenhoge stress bij ondernemers

Alles zelf willen doen Teveel zelf doen personeel

Misschien ontbreekt het je wel aan vertrouwen in je medewerkers, of vind je het lastig om dingen uit handen te geven. Dit is herkenbaar voor veel ondernemers. Het gevolg is echter wel dat je dag en nacht bezig bent met het bedrijf. Toch zit de kracht van ondernemen juist ook in uit handen geven en durven de regie los te laten. Door alle taken naar jezelf toe te trekken, belast je jezelf met een onmogelijke hoeveelheid werk, maar verlies je ook je medewerkers uit het oog. Ken hun talenten en vaardigheden. Iemand is negen maal zo effectief als hij gebruik mag maken van zijn sterke punten. Maak er dus gebruik van!

Als je alles zelf wilt doen, leidt vaak het gezin onder het bedrijf

Geen tijd nemen om je werknemers te leren kennen

Als ondernemer heb je het vast en zeker druk. Je bent verantwoordelijk over alles wat er gebeurt in je bedrijf. Dat neemt een hoop sores met zich mee waar je druk mee bent. Alleen kijk eens eerlijk naar jezelf: verlies je de medewerkers dan niet uit het oog?

Bij het aansturen van personeel is het altijd – maar dan ook altijd – belangrijk om je personeel écht goed te kennen. Kijk niet alleen naar de werknemers wanneer ze bezig zijn op de werkvloer, maar maak contact. Maak een afspraak met al je medewerkers en zorg dat je ze beter leert kennen. Ik zie verrassende resultaten bij ondernemers die eens per maand een kort, persoonlijk gesprekje voeren met hun medewerkers. Een tijdsinvestering die driedubbele resultaten oplevert.

Onduidelijk aansturen van personeel

De één is een geboren leider en de ander heeft daar iets meer moeite mee. Als je het lastig vindt om mensen aan te spreken, is dat helemaal niet erg, maar je moet er wel wat aan doen.

Een gebrekkige sturing resulteert vaak in slecht management. Wanneer je personeel vaag ter ore krijgt wat ze moeten doen, zal dat gegarandeerd leiden tot verwarring en inefficiënt handelen. Misschien vraag je je af waardoor het komt dat je aansturing zo warrig is. Het kan aan verschillende dingen liggen.

Aansturen van medewerkers (problemen)

  1. Jij bent de expert binnen de branche. Je weet zo akelig veel over de materie dat je met ingewikkeld vakjargon en een beknopte boodschap verwacht dat je personeel je wel begrijpt. Aan de ene kant goed dat je zo vol vertrouwen je personeel benadert, maar vergeet niet dat jij de meeste kennis in huis hebt. Denk goed na over een tactvolle aansturing en leg heel duidelijk uit wat je verwacht van je personeel.
  2. Wimpel je wel eens vragen af? Geen ruimte voor vragen leidt er vaak toe dat personeel ‘maar wat gaat doen’. Vragen zijn er altijd in een organisatie. Het is immers een zelflerend systeem en zonder vragen kan personeel niet leren. Het kan zijn dat je hoofd te vol zit, maar probeer toch meer te investeren in je personeel en sta open om te antwoorden.
  3. Er lopen allerlei projecten door elkaar, de (koude) acquisitie eist veel tijd op en er moet ook nog eens personeel ingewerkt worden. Wat een drukte! Misschien heb je totaal geen overzicht meer van de organisatie. Geen overzicht heeft onduidelijke leiding als gevolg. Voordat je een takenverdeling maakt, is het goed om het totaalplaatje goed in je hoofd te hebben zitten. Maak gebruik van hulpmiddelen zoals de Gantt Chart en zet op een rij wat er allemaal moet gebeuren. Zo kun je ervoor zorgen dat de taken met prioriteit het eerste worden uitgevoerd.

Teveel vrienden willen zijn met het personeel Teveel vrienden zijn met het personeel

Als ondernemer is het goed om je personeel te leren kennen. Dat houdt ze gemotiveerd en het maakt ook dat jij weet waar hun zwakke punten en sterke punten zitten. Alleen teveel van iets is nooit goed…

Het is begrijpelijk als je graag een allemansvriend wilt zijn. Geliefd worden door al je medewerkers is iets wat iedere ondernemer graag wilt. Echter, wanneer jij je teveel focust op de relatie, ligt er te weinig focus op de taakuitvoering.

Dat is niet het enige probleem. De hiërarchische relatie lijkt niet meer te bestaan. Het maakt je besluiteloos, onzeker en bovendien kunnen medewerkers zeer heftig reageren wanneer ze feedback ontvangen. Immers kritische feedback ontvang je niet zo gauw van een vriend. Zorg dat je een leider bent met oog voor de medewerkers, maar houd de hiërarchische relatie in stand.

Teveel focus op het resultaat

Je wilt scoren! Hogere omzetten daar droom je van. Exponentieel groeien is je doel. Goede ambitieuze plannen. Herken jij je hierin? Waarschijnlijk wel. Groeien en scoren zit in het hart en de nieren van iedere ondernemer. Het brengt alleen een gevaar mee in de uitvoering: teveel focus op het resultaat.

Wanneer jij de lat hoog legt, de druk opvoert en je medewerkers laat rennen om hun deadlines te halen, dan gaat er iets goed mis. Een te grote focus op het resultaat zorgt voor stress, spanning en demotivatie op de werkvloer. Wanneer er niks opknapt, zal het zelfs leiden tot enorm ziekteverzuim. Zorg dat je balans hebt in resultaatgericht werken en mensgericht werken.

Zuinig zijn met complimenten

Personeel moet gemotiveerd blijven. Dat is goed voor hun werkplezier, maar ook voor jouw omzet. Gemotiveerd personeel werkt graag een tandje harder en zijn minder snel bereid de moed op te geven wanneer het even tegen zit. Echter blijft je personeel niet alleen gemotiveerd door het maandelijkse loonstrookje. Er is meer nodig.

Het personeel heeft waardering nodig voor hun werk. Een salesmedewerker die een record aan klanten heeft binnen gehaald, moet beloond worden. Een klantenservice medewerker die een ingewikkeld probleem heeft opgelost, verdient een compliment. Zelfs de schoonmakers hebben positieve feedback nodig.

Het kan voor jou als heel gewoon voelen wanneer taken met succes worden afgerond, maar dat is niet zo. Zorg er daarom voor dat je je personeel erkent in wat ze doen en geef ze met enige regelmaat een compliment.

Verwachten dat personeel dezelfde motivatie heeft als jij

Niemand, maar dan ook niemand heeft zoveel passie voor jouw organisatie als jijzelf. Schrik je ervan? Dat hoeft niet. Het is niet vreemd dat jij zo gemotiveerd bent. Je bent zelf oprichter, bedenker en bouwer van jouw bedrijf. Alleen verwacht niet dat je personeel net zo gemotiveerd is.

Natuurlijk is het belangrijk dat je medewerkers een match hebben met de bedrijfsactiviteiten en de cultuur, maar verwacht niet dezelfde motivatie, liefde en passie die jij voelt. Het is verstandig om je dat goed te beseffen. Het kan soms erg vervelend aanvoelen wanneer je medewerkers anders naar je organisatie kijken dan jij. Weet nu dat dat niet erg is. Het is vooral heel erg menselijk.

Geen verantwoordelijkheid nemen Aansturen van medewerkers

Eén van de meest gemaakte problemen door ondernemers is dat ze geen verantwoordelijkheid durven te nemen voor de acties van hun personeel. Het is lastig om naar jezelf te wijzen wanneer er iets mis gaat, maar een slechte taakuitvoering ligt niet altijd aan het personeel zelf. Jij bent als ondernemer altijd eindverantwoordelijk.

Nee, je hebt geen invloed op de individuele acties van je medewerkers, maar jij bent wel degene die daar invloed op kan uitoefenen. Neem verantwoordelijkheid voor fouten die zijn gemaakt. Niet alleen geef je dan het juiste voorbeeld, het maakt ook dat je personeel je sneller vertrouwt.

Slecht feedback geven

Als ondernemer moet je zo nu en dan je werknemers feedback geven op hun handelingen. Vaak gaat het hierbij fout. Als leidinggevende wil je dat een werknemer op bepaalde gebieden verbetert, maar dit wordt niet altijd even tactvol overgebracht. Er kunnen verschillende dingen fout gaan:

  • Focus op alleen de negatieve aspecten van de werknemer.
  • Je geeft de medewerker geen ruimte om te reageren.
  • Je vult zelf de dingen in zonder naar het perspectief van de medewerker te vragen.

Feedback geven is van groot belang, maar zorg dan wel voor opbouwende kritiek. Begin eerst met vragen naar de medewerker. Hoe vindt hij het gaan? Op welke gebieden vindt hij zichzelf uitblinken en op welke gebieden moet hij zich nog een beetje ontwikkelen? Door de ruimte te geven aan je werknemer voelt hij zich gehoord, leer je hem beter kennen én voorkom je dat je zelf dingen invult.

Daarna is het jouw beurt om aan het woord te zijn. Reageer op wat de werknemer heeft gezegd en ga door naar hoe jij het vindt gaan. Begin niet meteen met negatief nieuws. Opbouwend kritiek geven is de sleutel tot succes. Begin met een compliment en ga dan door naar dingen die je niet zo goed vindt gaan. Kijk samen met je werknemer hoe hij deze dingen kan verbeteren.

Medewerkers niet opleiden motivatie laag medewerkers

Vanuit de expertstatus als ondernemer (de alleskunner) verwacht je al snel dat een medewerker hetzelfde kan. Toch werkt de medewerker er met een totaal andere verwachting dan jij als ondernemer.

Als ondernemer verwacht je dat na verloop van tijd iemand ‘het wel kan’. Niks is minder waar. Hoe ervaren een medewerker ook is voordat die bij de onderneming kwam, je zult tijd moeten blijven besteden aan het opleiden van iedere medewerker. Jij als ondernemer ontwikkelt jezelf toch ook continu door?

Het opleiden van medewerkers zorgt ervoor dat je meer taken kunt gaan delegeren, meer taken met een gerust hart uit handen kunt geven.

Herken je jezelf in deze punten? Pak je agenda eens voor de komende 2 weken en bekijk eens hoeveel taken je eigenlijk zou kunnen delegeren aan je medewerkers. Slaag je hier niet in? Neem dan direct een kijkje bij Ondernemersoaching

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Cookies