Gratis ebook + Checklist (Zo herken je een burn-out)

Page content

article content

Stress bij ondernemers.

Stress bij ondernemers: Ondernemen is leuk, het geeft je vrijheid en je ervaart zelf de beloning van je harde werk. Bovendien kun je zelf je dagen bepalen zonder als loonslaaf geregeerd te worden. Heerlijk! Toch? Het ondernemerschap kent echter nog wel eens wat hobbels en al snel werk je je suf wat de nodige stress met zich mee brengt.

Voor ondernemers staat groei steevast centraal. Toch wordt die groei, vaak afgeremd omwille van praktische beslommeringen. De risico-factor bij uitstek: werkdruk. Maar liefst 75% van de ondernemers geeft aan te kampen te hebben met een hoge werkdruk en meer dan 10% van de ondernemers dreigt daaraan ten onder te gaan.

In dit artikel: De factoren die werkdruk beïnvloeden en praktische handvatten om hiermee aan de gang te gaan

Werkdruk bij ondernemers: cijfers

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat werkdruk vaak een struikelblok is voor ondernemers, zowel op nationaal als internationaal vlak. Een onderzoek van de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen toonde bijvoorbeeld in het verleden al aan dat ongeveer 50% van de ondernemers hun job niet als ‘werkbaar’ bestempelden. 65% van hen heeft dan weer te kampen met hevige druk.

Ook een onderzoek van het Nederlandse Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) wist dit te onderkennen en plaatste managementfuncties steevast in de top drie van stressvolle beroepen. Ook zij gaven aan dat de werkdruk vaak een van de belangrijkste factoren is. Alhoewel de werkdruk bij ondernemers zeer hoog lijkt te zijn, leert de praktijk ons dan weer dat ze niet altijd even open staan voor externe hulp en coaching.

Het lijkt dus haast normaal geworden dat een ondernemer met een hoge werkdruk te kampen heeft en dat het niet meer dan logisch is als dat ook een invloed heeft op je werk-privébalans en je (emotionele) gezondheid. Hieronder volgen (slechts) enkele voorbeelden van factoren die die werkdruk nadelig kunnen beïnvloeden en wat we eraan kunnen doen.

Financiële druk

Voor ondernemers staat geld centraal. Daarmee bedoel ik niet dat dat ondernemers alleen om financiële redenen doen wat ze doen, maar zonder de nodige financiële middelen staan ze nergens. Geld zorgt ervoor dat de onderneming kan blijven voortbestaan en is een garantie op zowel continuïteit als groei. Het halen van financiële doelstelling legt sowieso een grote druk op ondernemers, zeker wanneer een belangrijk project misgelopen wordt. Vooral geldt dit voor beginnende ondernemers of ondernemingen binnen sectoren die de laatste jaren rake klappen kregen.

Het is niet vreemd dat geldzorgen stress met zich meebrengt. Het is vaak prettig een (stevige) financiële buffer te hebben om moeilijke periodes te overbruggen. Iedere ondernemer kent deze periodes. Soms wordt dit veroorzaakt door verkeerde strategische keuzes uit het verleden, maar soms zit ook gewoonweg het economische verkeer tegen. Wanneer je weet dat moeilijke periodes te overbruggen zijn, dan zal je ook emotioneel sterker in je schoenen staan en de (werk)druk beter weten doorstaan.

Te weinig klanten

Geldzorgen als ondernemer

Voor menig ondernemer is het verkrijgen van voldoende klanten een forse uitdaging. Er moet hard gewerkt worden om klanten te vinden en menig acquisitiegesprek volgt.

Het verkrijgen van klanten kan stevig tegenzitten. Financiële reserves drogen op en de klanten blijven uit. Ondertussen lopen de hypotheek en de overige maandelijkse lasten wel gewoon door. Door hard te werken slaag je er wellicht wel in om via via klanten te krijgen, maar het levert toch net niet de voldoening en beloning op die je van te voren bedacht had.

Klanten die te weinig opleveren

Wellicht heb je wel voldoende klanten, maar moet je lange dagen maken om er een goede boterham aan over te houden. Al snel ben je ’s avonds en in het weekend bezig om alle vragen te beantwoorden. Wanneer je terug gaat rekenen wat je echt overhoudt aan een klant, lijkt een terugkeer in loondienst haast aantrekkelijk.

Het verkrijgen van de juiste klanten die passen bij jouw bedrijf, vraagt om strategische keuzes. Dit houdt inderdaad in dat er ‘nee’ gezegd moet gaan worden tegen de klanten die zich niet kunnen aansluiten bij deze keuzes.

Niet betalende klanten

Niet iedere ondernemer heeft de macht om een enorm incassobureau in te zetten. Soms loont het ook de moeite niet om je zuur verdiende centen te incasseren. Zeker zuur wanneer een grote opdrachtgever (jouw factuur lijkt een scheintje) na 2 a 3 maanden nog steeds verzuimt en, na herhaaldelijk bellen, je nog steeds rode cijfers op je bankrekening ziet.

De verkeerde klanten

Verkeerde klanten, klanten die niet passen bij de bedrijfsfilosofie, krijg je door niet helder te hebben waar je als ondernemer voor wilt staan. Met name allrounders hebben hier last van. Je trekt de verkeerde klanten als je geen keuzes durft te maken in de bedrijfsvorming. Feit is dat ondernemers die expert op een bepaald gebied zijn, meer verdienen dan ondernemers die van alles wat kunnen. Onderaan dit artikel gaan we op dit onderwerp door.

Te veel klanten

Te veel klanten kunnen ook zorgen voor veel stress. Het werk loopt je over de schoenen en je ziet kop en kont niet meer. Toch is het een bevestiging van jouw succes en afschalen blijkt lastig.

In dit soort situaties is het goed om te gaan kijken naar de ideale klant die voldoende oplevert. De klanten waar je moeiteloos mee om kunt gaan en waar je een goede kwaliteit kunt leveren.

Dit begint bij jezelf als ondernemer!

Status en slaagkans Dag en nacht aan het werk zijn

Als ondernemer heb je waarschijnlijk een bepaalde status opgebouwd. Het idee dat je als ondernemer voor een baas zou moeten werken is waarschijnlijk ook voor jou afschrikwekkend. Geen zorgen, dat is doodnormaal. Alle ondernemers geven die angst aan en dat is ook begrijpelijk, gelet op wat je allemaal al niet wist op te bouwen. Eenmaal je een status hebt weten op te bouwen dan wil je die niet kwijt, zoveel is duidelijk. Zorg er wel voor dat die angst niet overheerst. Het idee mag gerust als motivator in het achterhoofd schuilen, maar het mag nooit een reden zijn om jezelf een stevige emotionele druk op te leggen.

Weet dat aan het roer staan van een business sowieso al voldoende werkdruk met zich meebrengt en dat je die extra toegevoegde emotionele druk kunt missen als kiespijn. Vertrek daarentegen van het idee van wat je hebt weten op te bouwen, in de plaats van het idee “wat kan ik verliezen“. Eenmaal je aan het hoofd staat van een business, dan weet je wat ondernemen is. Dan heb je de kwaliteiten en het doorzettingsvermogen om met die kracht en vaardigheden verder te gaan en dan hoef je je niet druk te maken over andere zaken.

Aansturen van personeel

Veel ondernemers hebben personeel in dienst. Dat personeel hoort de nodige begeleiding, ondersteuning en aansturing te krijgen. Die taken zijn vaak intensiever dan men zou durven verwachten, het is dan ook niet voor niets dat managers heel vaak met burn-outs en hoge druk te maken krijgen. De oplossing is vaak heel complex en begint bij de volledige aansturing van het personeel. Het aansturen van personeel vraagt dan ook de nodige opleidingen en interne/externe ondersteuning. Hoe meer je inzet op interne expertise, hoe minder het personeel aangestuurd moet worden.

Hoe steviger je inzet op een verandering van visie en vertrouwen, des te meer ze zelfstandig taken kunnen opnemen. Overweeg eventueel om een people manager in dienst te nemen of te werken met een hiërarchische structuur, zeker wanneer je meer dan 10 mensen in dienst hebt. Durf praktische taken uit handen te geven en beperk het overleg en aansturen tot enkele verantwoordelijken.

Veel gehoorde problemen bij ondernemers die personeel aansturen:

  • Alles zelf willen doen (dan gebeurt het tenminste goed)
  • Controle willen houden
  • Teveel vrienden willen zijn met het personeel
  • Verwachten dat het personeel dezelfde motivatie hebben als jijzelf (als ondernemer)

Lees de grootste valkuilen in het aansturen van werknemers in dit artikel: Aansturen van medewerkers. Veelvoorkomende valkuilen van ondernemers

Veel uren moeten maken

Hoewel de vrijheid van het ondernemerschap je lonkte toen je begon als zelfstandige, voel je al snel dat je geregeerd wordt door je klanten. Weg vrijheid! Klanten met allerlei eisen, wensen en klachten die je op moet lossen. De klant laat het vaak zo overkomen dat dit ook van je verwacht wordt.

Veel ondernemers maken zodoende lange werkweken van meer dan 50 uur! Alles om de ‘job’ af te krijgen en klanten tevreden te stellen.

Dag en nacht met je bedrijf bezig zijn

Veel ondernemers zijn dag en nacht met hun bedrijf bezig. Ook al is het werk klaar, een website, een facebookpagina of een ander project kan altijd nog wel wat aandacht gebruiken. Het bedrijf slokt je op, zeker in de momenten dat het lijkt alsof je weer eens bijna failliet dreigt te gaan (we hebben die onzekerheid allemaal wel eens!)

Toch beperkt het dag en nacht met je bedrijf bezig zijn het overzicht en al snel loop je brandjes te blussen. Je rent je rot zonder bijzonder effectief te zijn.

Te weinig tijd voor het gezin Meer tijd voor gezin naast bedrijf

Als je dag en nacht bezig bent met het bedrijf, schiet gezin (en partner) er al snel bij in. Vaak begint dit enorm te knagen. Je wilt het graag anders, maar je bedrijf vergt ook veel aandacht (en vaak vind je dat ook wel heel erg leuk).

Te weinig tijd voor je gezin kan ook ontstaan doordat je succesvol bent met je bedrijf en je dit erkenning en waardering geeft. De roep van het bedrijf is dan groot.

Te weinig tijd voor hobby’s en sport

Al snel snoept je bedrijf de tijd voor hobby’s en sport op. Dit wil niet zeggen dat je gelijk helemaal stil valt, maar de tijd dat je er geregeld tijd voor maakte om lekker te sporten is verdwenen. (een uurtje gehaast de sportschool in is geen ontspanning!)

Toch zorgt gezonde inspanning voor ontspanning en een gezond lijf. Het voorkomt dat je zwaarder wordt en gezondheidsproblemen krijgt.

Ontdek je kernwaarden

Stress is doodnormaal, laat ons daarover duidelijk zijn. Alhoewel voorgaande voorbeelden allemaal een oorzaak kunnen zijn voor nervositeit en een hoge werkdruk daar inderdaad een grote rol in weet te spelen, vertrekt stress nog steeds van het innerlijk. Jouw perceptie als ondernemer bepaalt hoeveel stress je uiteindelijk ervaart! Mahatma Gandhi vertelde dat in het verleden al veelvuldig en uiteraard schuilt er zeker een vorm van waarheid in. De oplossing schuilt erin om jouw kernwaarden bloot te leggen. Dit zijn de zaken die jij persoonlijk belangrijk vindt in het leven. Sluit jouw omgeving / onderneming/ klanten niet aan bij die waarden? Dan ontstaat er druk.

Het blootleggen van deze kernwaarden is niet eenvoudig. Niemand kent je beter dan jijzelf, maar zelden kijken mensen écht met een open blik als het op hunzelf aankomt. Een oplossing zit hem in dat geval door beroep te doen op een ondernemerscoach. Een ondernemerscoach weet wat er leeft, weet wat ondernemers bezighoudt en weet wat er zoals gewijzigd kan worden. Aan de hand van een persoonlijk gesprek en de jarenlange expertise legt een ondernemerscoach samen met jou de waarden bloot die jou bezighouden en stelt ze in samenspraak een strategisch plan op om een en ander aan te pakken.

Maak een keuze! Stress bij ondernemers

We zien ontzettend veel ZZP-ers die ‘allround zijn’, of die ‘van alles wat’ kunnen. Dit is vaak juist het probleem. Je zou ook kunnen zeggen dat een allrounder zijn kernwaarden niet op orde heeft. Voor wat moet je nou bij een ‘allround timmerman’ zijn? De keuken? Het dak? Je schutting? Voor alle drie onderwerpen zijn er zat specialisten te vinden.

Waarom is het maken van een keuze dan zo belangrijk?

Voorbeeld:

Ooit kocht je een fotocamera bij een allround winkel. Na een jaar of wat geoefend te hebben, blijk je fotofrafie erg leuk te vinden. Je besluit dat je meer wilt. Je wilt nu echt mooie foto’s gaan maken. Bovendien wil je ze beter gaan bewerken! Jouw besluit staat vast: er komt nu een echt mooie camera!

Ga je terug naar die allround winkel? Of ga je naar een specialist die echt alles weet van een fotocamera’s?

Hoeveel kilometer zou je rijden voor deze specialist? Als hij alles zou weten wat jij nodig hebt? Zou het je dan uitmaken dat hij iets duurder is dan een aanbieder op het internet?

Strategische keuzes als ondernemer

Goede strategische keuzes als ondernemer maak je dus door allereerst jezelf te leren kennen als mens. Weten waar je voor staat, wat je persoonlijjke kernwaarden zijn. Je hebt JOUW bedrijf. Jouw bedrijf ademt jouw ‘zijn’, jouw emotie en jouw passie. Als je niet weet wat dit bij jezelf is, ga dan daar rustig naar op zoek.

Dit vraagt een hoop persoonlijke ontwikkeling van je. Het gaat hier om een groot gedeelte van autonomie (zelfsturendheid) met daarbij een stuk authenticiteit (uniek zijn)

De autonome ondernemerstress zelfstandige

Autonoom zijn als zzp-er betekent dat jouw bedrijf jouw ziel uitdraagt. Dat je dagelijks bezig bent met dingen die jij leuk vindt en waar jij goed in bent. De kans is bijzonder groot dat je dan al snel in een niche zit. Een niche waar velen niet goed in zijn en waar dus werk in zit.

Dit levert je op:

  • Jij hebt de regie (je stuurt zelf, ipv de klant)
  • Je bent van weinigen afhankelijk
  • Je hebt fatsoenlijke tarieven
  • De juiste klanten vinden jouw (zelfde visie)
  • Je houdt tijd over

 

En jij? Jij kan gewoon stressloos verder en je richten op de toekomst, een toekomst waarbij vooruitgang en persoonlijk welzijn steevast centraal staan.

Bekijk onze ondernemerscoaching, uitgevoerd door Ruud Meulenberg. Ruud werkt 3,5e dag per week, sport, heeft een gezin en genoeg vrije tijd.

Let op: Deze vorm van ondernemerscoaching gaat over deze punten: De ondernemer als mens, de ondernemer als leider, het bedrijf zelf en uiteindelijk de medewerkers.

Meer weten? Stresscoaching voor ondernemers

Ruud Meulenberg
Ik ben Ruud Meulenberg. EIgenaar en oprichter van de club. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Mijn persoonlijke specialisatie is ondernemers. Ik wens daar ook het goede voorbeeld in te geven: Ik werk 3,5e dag per week, ik sport, heb een gezin en maak plezier. Ik sta altijd open voor een belletje of een mailtje. Voel je vrij hier gebruik van te maken

Comment Section

0 reacties op “Stress bij ondernemers.

Plaats een reactie


*