Voor velen is het een grote uitdaging de balans tussen werk en privé te bewaren. Elke dag krijgen we een overvloed aan informatie op ons afgestuurd. Deadlines op het werk, onverwachte gebeurtenissen tijdens je dag, en als je dan eindelijk thuiskomt staan er misschien nog allerlei klusjes op je te wachten.

Zo blijkt bijvoorbeeld uit onderzoek dat ongeveer 80 procent van de werknemers ook na het werk reageert op zakelijke mailtjes en social media-berichten. De coronapandemie heeft daar natuurlijk nog een schepje bovenop gedaan door thuiswerken een groter onderdeel van onze maatschappij te maken.

Dus hoe moet dat allemaal? Voel jij je soms ook alsof je op een dun koordje loopt, hoog tussen twee wolkenkrabbers? Met dit artikel willen we je helpen de balans tussen werk en privé te verbeteren, en hopelijk ook te bewaren.

Slechte balans tussen werk en privé: hoe herstel je de balans?

De kunst van een goede balans tussen werk en privé

Het leven is wat je ervan maakt.
Waarmee je omgaat wordt je besmet.

En zo zijn er meer van die uitspraken die gaan over het verdelen van je tijd en aandacht. Natuurlijk geldt dit niet voor iedereen, maar het geinige aan deze clichés is dat ze vaak raakvlakken hebben. En deze raakvlakken zijn er in dit geval ook. De balans tussen werk en privé is een ontzettend dunne scheidslijn, en daarom is het ook zo’n uitdaging. Waar kan je beginnen?

Het basisprincipe is je focus. Zoals Qui-Gon Jinn zei: “Your focus determines your reality.” Oftewel, waar je je op richt vormt je realiteit. Het is dus de kunst om je te richten op de dingen die jij belangrijk vindt in je leven, zodat je niet uit het oog verliest waar je het allemaal voor doet.

Neem het volgende verhaal uit de historie van de Cherokee-stam:
Een oude Cherokee is bezig zijn kleinzoon levenslessen te leren. “Er is een gevecht gaande in mij.”, vertelt hij tegen de jongen. “Het is een gevecht tussen twee wolven. De ene wolf is slecht, de andere goed. De slechte wolf is woede, afgunst, arrogantie en ego. De goede is vreugde, empathie, vriendelijkheid en hoop.

Hij vervolgt: “In jou is dit gevecht ook gaande – en in ieder ander mens.” De kleinzoon vraagt aan zijn opa: “Maar welke wolf gaat winnen?”

De oude Cherokee antwoordt: “De wolf die je voedt.”

Wat is hier de les? Om een stapje terug te doen en je gevoelens te bekijken. Waar vul je je aandacht mee? Welke ‘wolf’ voedt je? Nou hoeft het niet per se te gaan tussen goed of slecht, maar de onderliggende gedachte kan je helpen een betere balans te bewaren. Het laat namelijk zien hoeveel macht je hebt over je eigen acties. En juist dat geeft een geruststellend gevoel, omdat het betekent dat je niet machteloos bent.

Ben je bijvoorbeeld gewend veel over te werken omdat je het gevoel hebt dat je dit nodig hebt? Laat je je op het werk snel meevoeren als collega’s je meevragen naar zakelijke activiteiten die eigenlijk te veel voor je zijn? Kijk dan eerst naar het waarom. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je niet assertief genoeg bent en slecht nee kunt zeggen.

Je hoeft dus niet met gebonden handen aan de zijlijn toe te kijken hoe je privéleven aan je voorbij gaat. Je kunt wel degelijk stappen zetten om je balans te verbeteren!

Waarom is het zo belangrijk een goede balans te vinden?

Je balans heeft een grote invloed op je leven, omdat het zo fundamenteel is. Je kunt je balans zien als de fundering van je huis. Is je fundering zwak, dan is je huis wankel en gevoelig voor externe factoren zoals stormen. Heb je een stevige fundering, dan staat je huis als een rots.

Wanneer je werk en privé niet in balans zijn – en je fundering dus zwak – lijdt je geestelijke gezondheid hieronder. Je staat namelijk vaker of sneller in ‘fight or flight’-stand. Je geest is continu alert en dit veroorzaakt stress. Het stresshormoon cortisol zorgt voor deze alertheid, waar in principe niks mis mee is.

De problemen beginnen wanneer dit hormoon maar in je systeem blijft. Langdurige, chronische stress veroorzaakt allerlei lichamelijke en geestelijke klachten. Ben je geneigd dit te onderdrukken? Dan haal je hiermee de oorzaak niet weg en worden je klachten op lange termijn erger.

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

Disbalans kan leiden tot chronische stress

We hebben nu gezien dat langdurige disbalans vaak lijdt tot chronische stress. Maar hoe ontstaat deze disbalans tussen werk en privé? En hoe veroorzaakt dit chronische stress?

Je kunt stellen dat disbalans de nummer één oorzaak is van chronische stress. Chronische stress wordt onder andere veroorzaakt door ongepaste voeding, onvoldoende lichaamsbeweging, overstimulatie (zoals teveel tv en internet) en hoge druk op werk of school. Als je deze factoren kritisch bekijkt, zie je dat het allemaal ’te’ is. Teveel eten, teveel stimulatie van allerlei tv-programma’s of nieuwsitems, teveel werkdruk, noem het maar op.

Hierbij komt balans tussen werk en privé ook direct om de hoek kijken. Onze privétijd gebruiken we namelijk om ‘op te laden’, zodat we onze batterij goed kunnen gebruiken wanneer we weer aan het werk gaan. Lange werkweken hakken er bij je privéleven dus ontzettend in.

Misschien heb je een moeilijke thuissituatie en blijft je liever nog wat langer op je werk. Kan het zijn dat thuiswerken je zwaar valt omdat je een druk gezin hebt? Wellicht ben je net begonnen met ondernemen en werk je je een slag in de rondte om jezelf te bewijzen? Of je zit al een tijdje zonder werk en je bent daar ontzettend ongerust over, tot aan het punt dat je er elke seconde van de dag mee bezig bent.

Het zijn dit soort problemen (of een combinatie hiervan) in ons leven die onze balans verstoren en ons chronische stress kunnen bezorgen.

De uitdaging om een goede balans tussen werk en privé te bewaren

Stel nou dat je nog niet op het punt bent gekomen dat je werk en privé uit balans zijn. Ten eerste: Wees daar trots op! Dit betekent waarschijnlijk dat je je leven vult met dingen waar je blij van wordt.

Nu is er van alles wat op je pad kan komen om de boel eens goed te verstoren. Het leven is nou eenmaal goed in de zogenaamde curveballs: Dingen die je niet aan zag komen. Het ging zo lekker, maar ineens kwam alles tegelijk. Het kan de beste overkomen, en daarom is het goed om nu al te bekijken wat je kunt doen om jouw fundering te versterken.

Blijf vooral goed naar je gevoel luisteren. Er is namelijk iets wat we allemaal al honderden jaren hebben en ons vrijwel nooit in de steek laat: Ons instinct. Het vertelt je wat goed voelt, wat niet zo lekker voelt en waar we vooral ver bij uit de buurt moeten blijven. Let op dat kleine stemmetje in jezelf wat jou probeert te begeleiden. Je instinct en je balans staan direct met elkaar in verbinding.

Ben je blij op je werk maar begin je te merken dat je jezelf er soms in verliest? Grote kans dat je dit ergens al wel wist. Maak je vooral niet ongerust en neem je tijd. Tegenwoordig is het soms erg moeilijk dat stemmetje nog te horen tussen alle indrukken die op je af komen.

Iedere keer dat je terugkijkt en herkent wat beter kon, doet je instinct weer een ‘mentale push-up’. Probeer zo stapje voor stapje je intuïtie te trainen, zodat de balans tussen werk en privé steeds duidelijker voor je wordt.

Tips om succesvol jouw balans tussen werk en privé te verbeteren

En nu komt de verbeterslag. Je herkent jezelf in een van bovenstaande situaties, tijdens het lezen besefte je dat je werk en privé uit balans zijn, of je wist het überhaupt al. Nu is het de kunst om jezelf te onderzoeken en te bekijken hoe het staat met jouw verhouding tussen werk en privé.

Vraag jezelf af:

  • Wat is de oorzaak van mijn disbalans tussen werk en privé?
  • Kan ik er iets aan doen? Welke stappen zou ik kunnen zetten?
  • Zo nee, kan ik leren er anders mee om te gaan?

Voorbeeldje: Peter werkt vijftig, soms zestig uur per week en heeft een gezin met twee kinderen. Omdat ze als gezin een paar financiële tegenslagen hebben gehad, heeft hij het gevoel dat hij niet minder kan werken. Toch merkt hij dat de tijd en energie met zijn gezin in het gedrang komen.

Ook zit hij vaak buiten werktijd nog met zijn laptop voor z’n neus, terwijl zijn kinderen eigenlijk met hem willen spelen. Hij is continu afgeleid en met zijn hoofd bij het werk. Om een begin te maken besluit hij tien uur per week minder te gaan werken. Daarnaast maakt hij het vaste besluit buiten het werk zijn telefoon en laptop weg te leggen.

Doorloop vervolgens eens de volgende drie tips:

  1. Vereenvoudig je leven. Dit is misschien wel de simpelste tip met de meeste impact. Neem je leven kritisch onder de loep en besluit wat je ‘weg kunt snijden’. Lease je een dure auto die je eigenlijk niet nodig hebt? Kijk eens of je een goedkopere kunt nemen die net zo prima is.

    Vereenvoudigen betekent bijvoorbeeld ook je informatie-inname verminderen. Check een tijdje minder nieuws of social media en kijk eens wat dat met je doet.
  2. Zoek de afwisseling op. Ben je gewend zowel op het werk als privé continu te zitten? Ga dan juist thuis actieve dingen doen, of probeer een tijdje af te wisselen tussen staand en zittend werken.
  3. Delegeer! Ook al heb je die neiging misschien, je hoeft echt niet alles zelf te doen. Wees niet bang om hulp te vragen en sommige dingen ‘uit te besteden’.

    Heb je een vriend of familielid waar je het goed mee kunt vinden? Misschien willen ze je helpen met schoonmaken, de was doen, of andere klusjes waar je al een tijdje tegenaan zat te hikken. Daarnaast heb je misschien werk waarbij je meer kunt delegeren.

Hulp bij burn-out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Veelgestelde vragen

Tenzij het in je contract staat ben je officieel nooit verplicht om over te werken. Let er dus goed op wat hierover de afspraken zijn op je werk. Het is altijd goed dit samen met (bijvoorbeeld) je baas te bespreken.

Luister goed. Hoor hun verhaal met persoonlijke aandacht aan en probeer je werknemers in te schatten. Doe je best om een goed beeld te krijgen van hun balans tussen werk en privé, zodat je achterhaalt of de werkdruk niet te hoog ligt.

Onderzoek hoe het staat met jouw balans tussen je werk en privé, ontdek wat je kunt verbeteren en zet vervolgens praktische stappen om je leven te vereenvoudigen. Leg jezelf niet teveel druk op en doe het stapje voor stapje.

Luister aandachtig naar je gevoel en je lichaam. Wanneer je tekenen van oververmoeidheid begint te zien, handel hier dan na. Wees hierin vooral eerlijk naar jezelf toe, daar heb je het meeste aan.

Bronnen

  1. arbored.nl – Tips voor een gezonde werk-privébalans – Gevonden op 14-07-2022
    Link naar artikel
  2. urbanbalance.com – The Story of Two Wolves – Gevonden op 14-07-2022
    Link naar artikel
  3. mens-en-gezondheid.nl – Chronische stress: symptomen, oorzaken en behandeling – Gevonden op 14-07-2022
    Link naar artikel
  4. civ.nl – Regels en weten bij overwerk – Gevonden op 15-07-2022
    Link naar artikel

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.