arrow_drop_up arrow_drop_down

Werk-privé balans: evenwicht in werk en privé cruciaal voor succesvol ondernemen

Als executive heb je dagelijks vele ballen in de lucht te houden. Maar als je niet oplet tijdens het jongleren, dan verlies je de controle over de ballen en zal er minstens één op de grond belanden. Een stressvol moment voor een jongleur..

Precies hetzelfde gebeurt er als jouw leven uit balans raakt: als je werk te veel tijd opslorpt, zal je privéleven op de achtergrond belanden (andersom komt overigens ook voor, maar aanzienlijk minder vaak en met andere gevolgen).

Na bestudering van 50.000 werkenden wereldwijd, heeft men kunnen aantonen dat mensen met een gezonde balans tussen werk en privéleven 21% harder werken dan mensen die deze balans niet hebben. Evenwicht zorgt dus voor betere werkprestaties en een hogere productiviteit.

Voor harmonie tussen werk én privé hoef je echter geen volleerd jongleur te zijn. Wij geven je graag tips die je eenvoudig kunt toepassen en waar je niet alleen jezelf, maar ook je naasten een groot plezier mee zal doen.

Wanneer stress lang sluimert bestaat de kans dat je burn-out raakt.

 

Wil je dit voorkomen?

>> Download ons ebook symptomen burn-out

Wat maakt jouw evenwicht aan het wankelen?

Je kan pas een probleem oplossen als je de oorzaak begrijpt. Misschien is het voor jou glashelder waarom jouw balans tussen werk en privé niet in verhouding is. En dit kan meerdere oorzaken hebben. Maar het kan ook zo zijn, dat je nog nooit echt stilgestaan hebt bij de oorzaak van jouw disbalans.

Er zijn verschillende redenen waarom onze tijd soms oneerlijk verdeeld wordt tussen ons werk en ons privéleven. De grootste onruststokers bij ondernemers zijn te hoge werkdruk, ontevreden over de privésituatie en onvoldoende weerbaarheid tegen stress. We lichten ze even kort toe.

Je gaat gebukt onder te hoge werkdruk en deadlines

Stress is beroepsziekte nummer 1. Op stip. Te hoge werkdruk is de grootste veroorzaker van deze stress. De hoeveelheid werk zorgt er onder andere voor dat je meer tijd nodig hebt om je zaken op een rij te houden.

Als executive heb je enorme verantwoordelijkheden op vrijwel alle vlakken binnen de bedrijfsvoering. Misschien wordt er van je verwacht dat je altijd bereikbaar moet zijn, of misschien vind je zelf dat je 24/7 klaar moet staan voor je bedrijf. Ook de hoofdpijndossiers krijg jij op je bordje, zoals bijvoorbeeld een te hoog ziekteverzuim en de daarmee gepaard gaande overbelasting voor jou of je medewerkers.

Maar ook je klanten, leveranciers e.d. vragen om oprechte aandacht. Prioriteiten stellen kan heel erg lastig zijn als er aan allerlei kanten aan je wordt getrokken. Het thuisfront trekt hierbij vaak aan het kortste eind.

Je bent niet gelukkig met je privésituatie

Veel mensen gaan langer werken, omdat ze zich thuis ongelukkig voelen. Dit kan allerlei oorzaken hebben, van een dreigende scheiding tot een tragische ziekte of problemen met je kinderen. Op je werk kun je een onprettige thuissituatie even vergeten. In bepaalde situaties kan afleiding zoeken in een zware periode wat druk van de ketel afhalen. Maar conflicten of problemen zul je er niet mee oplossen.

Vluchtgedrag zien we vooral bij mensen die niet makkelijk met emoties om kunnen gaan. Het onderdrukken van die emoties leidt uiteindelijk tot een torenhoog stresslevel en (niet zelden) een enorme explosie. Met alle gevolgen van dien.

Er is nóg een reden waarom executives soms liever hun tijd doorbrengen op de zaak, dan bij hun gezinsleden. En dat is de disbalans in werk en privé zélf. Als je als ondernemer keihard moet werken om alles op rolletjes te laten lopen, en het thuisfront je vervolgens verwijt dat je je gezin verwaarloost, dan kan dat ook juist een reden zijn om in je werk te vluchten.

Lees ook: Vluchtgedrag – Waarom vluchten in je werk geen oplossing biedt voor je problemen

Niet gelukkig met privésituatie

Je bent niet weerbaar genoeg tegen stress

Stress vreet niet alleen energie, maar ook tijd. Een symptoom van stress is onder andere dat je sneller afgeleid wordt en je moeilijker kunt focussen. Alles gaat trager en wordt lastiger. Je bent bang grip op de situatie te verliezen, waardoor je ’s avonds nog wat uurtjes doorwerkt. Je vrije tijd komt hierdoor in de knel.

En is het dan weekend, dan kan je je zorgen niet loslaten. Hierdoor kom je niet tot rust en kan je je niet ontspannen. Integendeel, de stress blijft in stand, waardoor je langzamerhand op een burn-out afstevent.

Wat zijn de gevolgen als de balans tussen werk en privé langdurig wordt verstoord?

Het is onmogelijk om altijd in balans te zijn als het gaat om de verdeling van tijd. Bepaalde beroepen zijn seizoensgebonden en dan is het gewoonweg nodig om in een bepaalde periode van het jaar de handen flink uit de mouwen te steken. Het is ‘part of the deal’; jij en je gezin weten dat er ook een periode komt waarin het rustiger wordt en er alle tijd is om bij te tanken.  Ook pieken horen bij het ondernemerschap. Als executive laat je geen kansen liggen als een plotselinge groei zich voordoet.

Onze vrije tijd hebben wij nodig om te relativeren en rust in ons hoofd te krijgen. Door te ontspannen zorgen wij ervoor dat we zowel lichamelijk als geestelijk herstellen van de soms enorme inspanningen voor ons bedrijf. Daarnaast hebben we liefde, steun en begrip van onze naasten nodig om ons gelukkig te voelen. Gevoelens en emoties die ons weer terug brengen naar het hier en nu.
Het bewaren van het evenwicht tussen werk en privé maakt je gelukkiger en succesvoller. En het verhoogt je stressbestendigheid daarnaast aanzienlijk.

Blijft jouw extra aandacht voor jouw bedrijf structureel en verwaarloos je daardoor (onbewust) je gezin en je sociale contacten, dan doe je jezelf én je omgeving dus ernstig tekort. Toch is het een valkuil voor executives. Bij onze executive coaching trajecten is de balans tussen vrije tijd en werktijd altijd een hot topic. Door de gedrevenheid en het doorzettingsvermogen van ondernemers verliezen zij het evenwicht nogal eens uit het oog.

Waarom disbalans kan leiden tot chronische stress

Wanneer er disbalans tussen werk en privé is, is er dus sprake van een wankel evenwicht in je leven. Als je de regie over je leven kwijt raakt, ontstaat er stress. Iemand met stress heeft geen grip op de situatie. En dat is een dodelijk gevoel voor een ondernemer.

Stress is een natuurlijke reactie op een lastige of gevaarlijke situatie. Onze geest is alert en ons lichaam kan door het stresshormoon cortisol razendsnel reageren op het gevaar: we vechten of we vluchten. Zodra het gevaar is geweken, verdwijnt het stresshormoon uit ons lichaam en worden we weer rustig. Dit noemen we gezonde stress.

Stress wordt ongezond als het stresshormoon in ons systeem aanwezig blijft. Langdurige stress veroorzaakt vele lichamelijke en geestelijke klachten. Executives zijn vaker geneigd deze klachten te bagatelliseren. Ze negeren de signalen of onderdrukken de stress met allerlei middelen. Veel voorkomende klachten, zoals slecht slapen of hoofdpijn, worden weggespoeld met een slaappil of een aspirientje.

Na verloop van tijd wordt de stress chronisch: je lichaam blijft nu continu in de overlevingsstand en je geest komt niet meer tot rust.

Disbalans in werk en privé

Waarom executives vaak worden ‘overvallen’ door een burn-out

Sommige ondernemers kunnen hun (chronische) stress uitstekend verbloemen. Ze kunnen er zelfs jaren mee rondlopen zonder dat iemand het in de gaten heeft. Door de symptomen te bestrijden, denken ze dat het allemaal wel los zal lopen. Het is natuurlijk ook niet makkelijk om je kwetsbaar op te stellen als rolmodel binnen een bedrijf.

Een burn-out is vaak geen verrassende diagnose voor mensen die zich al een tijdje bewust zijn van hun te hoge stresslevel en de daarmee gepaard gaande klachten. Bij executives die hun stressklachten echter niet te serieus nemen, kan een burn-out zich als een donderslag bij heldere hemel manifesteren.

Er zijn mensen die op een ochtend ineens niet meer hun bed uit kunnen stappen. Of er komt een emotionele ontlading die zijn weerga niet kent. Soms vallen mensen letterlijk neer. Een burn-out kan je dus zomaar overvallen. En dat kan grote consequenties hebben: voor jezelf, voor je gezin én voor je bedrijf.

Breng werk en privé in perfecte harmonie: 6 waardevolle tips!

Alle ballen in de lucht houden lijkt een onmogelijke opgave, maar jongleren is minder moeilijk dan je denkt. Heb je het eenmaal onder de knie, dan word je er een stuk gelukkiger van. Je krijgt meer voldoening, je boekt meer resultaat én je wordt meer gewaardeerd.

Hier zijn de 6 tips, maak er gebruik van!

Tip 1: Inventariseer hoe je je aandacht verdeelt

Er zijn 8 onderwerpen die ons leven aangenaam maken en daarom onze aandacht verdienen. Dit zijn: werk, familie, vrienden, thuis, lichaam, persoonlijke ontwikkeling, vrije tijd en spiritualiteit.

Het is de bedoeling om bij elk onderwerp aan te geven hoeveel aandacht je erin steekt en hoeveel plezier je eraan beleeft. Jouw vaardigheid om zakelijke situaties objectief te bekijken en te analyseren, komt hier goed van pas.

Het is helemaal niet erg als je ontdekt dat bepaalde onderwerpen minder aandacht van je krijgen. Het feit dat je je er nu bewust van bent, doet al wonderen.

Hoe meer evenwicht je creëert tussen de verschillende onderwerpen, hoe meer balans er tussen jouw werk en je privéleven ontstaat.

Lees ook: Verlies van concentratie en aandacht: wat gebeurt er met ons geheugen tijdens stress of een burn-out?

Tip 2: Bepaal het tempo

Zelfs de meest geavanceerde machine heeft onderhoud en reparatie nodig. Hoe langer hij draait, hoe meer onderhoud (en dus stilstand!) er moet worden gepleegd. Dit is de meest effectieve én efficiënte manier om de machine het beste resultaat te laten leveren. Dit geldt ook voor jou.

Als executive heb jij een voorbeeldfunctie, jouw medewerkers kopiëren jouw gedrag. Ook hen kan je vergelijken met die machine. Trap dus gerust even op de rem na een hectische tijd en geef ze de tijd om bij te komen.

Tip 3: Vereenvoudig je leven

In het bedrijfsleven gebruik je wat je nodig hebt, de rest is ballast. Ben je niet tevreden, dan verbeter je het of je doet het weg. In ons privéleven verzamelen we juist van alles. Probeer de balans te herstellen door ook in je privéleven eens flink op te ruimen.

Begin eenvoudig en kijk naar verschillende aspecten in je leven. Begin bijvoorbeeld met je garderobe. Heb je al die schoenen echt nog nodig? Doe de schoenen die je al jaren niet meer draagt weg. Vervolgens kijk je naar je kleding etc. Ontdoe je van alle dingen die er niet toe doen.

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

Direct contact

PS: je bent niks verplicht, de eerste kennismaking is altijd vrijblijvend.

Tip 4: Stel nieuwe prioriteiten

Stel aan de hand van de 8 eerder besproken onderwerpen nieuwe doelen. Vaak hebben wij voor ons werk specifieke doelen helder. Maar doelen zijn ook nodig die niet met het bedrijf verbonden zijn.

Heb je toevallig al een bucket-list? En hoe dicht ben je bij het bereiken van sommige wensen of dromen? Wat is er nodig om deze wensen te laten uitkomen?

Tip 5: Pas je aan de situatie aan

Als executive heb je vaardigheden nodig die ervoor zorgen dat je succesvol bent. Als het wat minder gaat op de zaak, moet je flexibel zijn. Zaken gaan niet altijd zoals gepland. Hou het hoofd koel. Door je plannen aan te passen aan de nieuwe situatie met de middelen die je wél hebt, kan je vooruit.

Wees dus bereid om te veranderen om aan de omstandigheden te voldoen.
Dit geldt ook voor je thuissituatie.

Tip 6: Delegeer!

Delegeren is nog zo’n vaardigheid waar jij als executive ervaring mee hebt. Maar in je thuissituatie kun je sommige dingen nou eenmaal niet delegeren. Er is geen vervanger voor jou op het verjaardagsfeestje van je kind.  Je kan wel een huishoudster regelen die je gezin helpt het huis op orde te houden.

En heb je wat oudere kinderen, dan mag je best van ze verwachten dat ze op een bepaalde leeftijd meer verantwoordelijkheden op zich nemen.
Als je in je persoonlijke leven delegeert, vergeet dan niet te vragen in plaats van op te leggen. Als je vraagt aan je zoon of hij je ergens mee wil helpen, dan nodig je hem als het ware uit. En dat maakt een groot verschil.

Kunnen wij je helpen?

Stress- of burn-outklachten? Dan ben je hier op de juiste plek. In de afgelopen vijf jaar hebben wij duizenden mensen in Nederland en België geholpen bij het oplossen en voorkomen van burn-out- en stressklachten. Stress en burn-out zijn helaas actueler dan ooit. Wil je dat wij je helpen?

Bekijk ons aanbod voor:

Direct contact

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank vind je honderden artikelen die je verder helpen. Heb je deze artikelen al gelezen:

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burnout tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies