Back to the basics: Terug naar de basis van je eigen leven
Back to the basics (als het allemaal teveel wordt)

Back to the basics (als het allemaal teveel wordt)

Back to the basics: Heb je het idee dat je steeds maar meer moet? Welkom in de gedachtenwereld van iedereen! Hoe herkenbaar is het dat je het idee hebt dat je steeds maar meer moet doen, meer moet weten, meer moet kunnen. We durven niet meer niets te doen, want de kans dat je omgeving je dan een enorme loser vindt, is bijzonder groot (denk je ) En je vindt zelf dat het niet kan omdat je ziet dat iedereen om je heen ook zoveel doet (jij bent toch geen ‘watje’) .

Bovendien kan het ook wel eens zo zijn dat als je niets doet, je echt gaat merken wat je innerlijke stem zegt. Het stemmetje begint gelijk te roepen: Ja! Het moet anders, ik wil het anders, maar kan dat wel in deze wereld? Binnen luttele seconden verzinnen we onze eigen barrières hier geen gehoor aan te geven. Deze barrières ‘helpen’ ons gelijk om dat niets doen te vermijden!

We hebben vrijwel alle mogelijkheden om enorm veel te kunnen! Daar niets mee doen zou toch ook zonde zijn. Straks mis je nog een kans. Minder doen dan mogelijk is lijkt in dit opzicht ook niet bevredigend voor ons. Een idee van back to the basics past niet meer zo in onze wereld van ongekende mogelijkheden. Maar als je er eens goed bij stilstaat dan krijg je meer dan je vanuit je automatische gedachten denkt.

De gevaren van te veel mogelijkheden Bang zijn dat je kansen mist

Het hebben van onbegrensde mogelijkheden kent een inktzwarte schaduwzijde. Het geeft je namelijk het gevoel dat je nooit klaar bent, en nooit goed genoeg bent. Je bent bang dat je wat mist. Dit komt zo vaak voor, dat er zelfs een naam voor verzonnen is: FOMO: Fear of missing out. Bang zijn dat je wat mist, wat je wel had willen doen.

De gevolgen hiervan moge duidelijk zijn:

  • Altijd maar het gevoel hebben iets te moeten, je werk is nooit klaar
  • Over je grenzen heen gaan
  • Steeds minder tevreden zijn met wat je hebt
  • Vergeten wat echt belangrijk voor je is
  • Moe zijn omdat je te veel doet
  • Ervaringen van de dag niet meer kunnen verwerken omdat je te druk bent met doen
  • Gevoel hebben dat je het niet aankan, dat je minder kan dan anderen (weg zelfvertrouwen!)
  • Je hoofd loopt over, en hoe voller je hoofd, hoe minder overzicht je hebt. Je krijgt het gevoel dat je je leven niet meer onder controle hebt
  • Tijd en aandacht niet meer goed kunnen verdelen (je hebt het gevoel iedereen tekort te doen)

Er zal dus echt wat moeten gebeuren wanneer je rust in je leven wilt, zonder achter alles aan te moeten rennen van jezelf, wat je anders mogelijkerwijze zou kunnen missen. Back to the basics zal hierbij helpen. Dit is niet zomaar een keuze! Back to the basics is een levensstijl, waarbij je kijkt naar wat je hebt, in plaats van wat je niet hebt.

Back to the basics, wat levert het op?

  • Een goed gevoel over wat je doet en hoe je invulling geeft aan je leven
  • Het gevoel dat je de belangrijke dingen doet, voor jezelf en voor je omgeving
  • Quality time
  • Je kent je grenzen en je weet je op een goede manier aan te passen aan wisselende omstandigheden
  • Je kunt makkelijker uitdagingen aan
  • Een krachtig, fit en uitgerust gevoel
  • Je voelt je stabieler en krachtiger

Back to the basics kun je op vele manieren invullen. Om te voorkomen dat je jezelf voorbij loopt is het goed te weten wat voor jou belangrijk is op fysiek, emotioneel en mentaal vlak. Dat is je basis, je kern. En daar haal je je kracht en stabiliteit uit. Een gevoel dat we allemaal heel graag willen hebben, waar je ook bent.

Fysiek Leven vereenvoudigen

De basis voor balans in je lichaam bestaat uit een goede houding. In fysieke termen is je kern verantwoordelijk voor het rechtop en bij elkaar houden van je lichaam als je beweegt. De belangrijkste kernspier is de transversus abdominis. Deze ligt diep in je onderbuik en cirkelt rondom je torso. Om deze te voelen samentrekken kun je je navel intrekken richting je ruggengraat. Houd dit 10 seconden vol en laat vervolgens los. Je kunt deze oefening op elk moment en overal doen!

Vervolgens is het belangrijk dat je je lichaam rondom je kern kunt uitlijnen: je schouders, heupen en enkels staan in 1 rechte lijn en je linker- en rechterkant ook. Zoek naar balans en symmetrie. Als je lijf in balans is, dan ben je efficiënter in je beweging. Fysiek in lijn zijn geeft je lichaam meer kracht en energie!

Bewegen, voeding en rust

Een ander onderdeel van je fysieke basis is bewegen. Door te bewegen maakt je lijf stoffen aan die invloed hebben op onder andere je stemming en humeur. Het maakt je zelfverzekerder, kalmer en geconcentreerder. Voldoende beweging (10.000 stappen per dag) beperkt gezondheidsrisico’s (verhoogde bloeddruk, hart/vaatziekten, angst/depressie etc). Beweging verbetert bovendien het automatische 24 uur ritme waardoor slaap/waak ritme verbetert door verbeterde afscheiding van melatonine en cortisol.

Gezonde voeding draagt ook bij aan je fysieke gestel. Lees hier wat goede voeding bij Burn-out is.

Tot slot rust: Daar waar het ‘niets doen ook iets doen is’. Door energie meer bewust te gebruiken krijgt je lijf de gelegenheid te herstellen van een inspanning. Een moment nemen voor ‘bodysensing’ waarbij je aandacht geeft aan wat je lichaam nodig heeft, waar je luistert naar de signalen en waardoor je actie kan ondernemen om niet over je grenzen te gaan. En laten we hierbij ook niet vergeten dat slaap een essentieel onderdeel is van herstellen van inspanningen.

Mentaal

Back to the basics op mentaal vlak is ontdekken wie je zelf bent. Ook hierin geldt dat je geen balans kunt creëren zonder een kern te hebben. Hoe steviger je kern, hoe beter je balans. Laat je leiden door je kern, mentaal in balans zijn geeft je meer kracht en energie!

Je kent jezelf, je accepteert wat je kan en niet kan, je weet waarom je iets doet en je doet de dingen die er voor jou toe doen. Je bent in balans met wat je omgeving daar in vraagt.

Emotioneel Bezwijken onder de druk van alle dag

Ook het voelen en uiten van emoties behoort tot je basics. Hierin is het meest belangrijk om open te staan voor wat een situatie met je doet en het gevoel aan te gaan. Emoties zijn er om ons een signaal te geven dat iets wel of niet prettig is, het helpt ons ook overleven en ons te waarschuwen. Het woord emotie is afgeleid van de Latijnse woorden E (uit, door) en MOVERE (bewegen, stromen). Emoties zijn bedoeld om te stromen, ze komen op, zijn aanwezig en als je niets doet verdwijnen ze weer net zo snel als dat ze kwamen. Kijk maar eens naar kinderen, die dit nog heel goed laten zien. Stoppen met onderdrukken van emoties en het verwerken ervan is te leren. En ook hierin geldt, emotioneel in balans geeft je meer kracht en energie!

 

Back to the basics….. start je dag morgen eens met minder moeten. Vink geen to do lijstjes af om een goed gevoel te krijgen over de dag, maar doe iets wat maakt dat je een goed gevoel krijgt over jezelf. Focus op het hebben van een leuke ervaring, een mooi moment, en dat kan zelfs zo ‘klein’ zijn als: ‘vandaag ga ik even een vriend(in) bellen om te horen hoe het gaat’. Of ‘vandaag ga ik langer douchen dan normaal, omdat het heerlijk is om het warme water te voelen en even wat meer tijd te hebben om wakker te worden’. Het zijn de momenten die jou laten stralen!

 

Ons aanbod: Back to the basics

Wil je ‘back to your own basics’? Soms is dit gewoon erg lastig. Een menselijke spiegel die je kan helpen reflecteren op jezelf, helpt vaak enorm!

Ons motto is:

“Vooruitgang gebeurt niet door te zitten en te luisteren maar door te ervaren en te doen”

Onze aanpak is gebasseerd op doen. Niet zitten en luisteren. We houden ervan je te helpen alles wat je leert in de praktijk te laten toepassen. Niet alleen voor nu, maar ook in de jaren die voor je liggen

Bekijk ons aanbod voor:

 

Back to the basics

Geraleerd aan: ‘Back to the basics’

Rust in je hoofd krijgen, hoe doe je dat?

Ontspanningsoefeningen

Ontspanning en meer ontspannen raken

Dopamine en stress

 

 

 

 

 

 

 

 

Over de schrijver
Kiki Voncken is burnoutcoach in de regio Brabant, Zeeland en Zuid-Holland. Naast haar specialisatie in burnout en stress, helpt Kiki regelmatig partners van mensen met een burnout. Kiki houdt van de natuur, wandelen en sporten.
Reactie plaatsen

Cookies