Ik betrek alles op mezelf: Je buurvrouw maakt geen praatje met je en loopt direct naar binnen. Je hebt het gevoel dat het aan jou ligt. Je hebt vast iets fout gedaan. Herkenbaar? Misschien ben jij iemand die veel op zichzelf betrekt. Zeer vermoeiend, zeker op de lange termijn. Door altijd maar bezig te zijn met wat iemands gevoel naar jou toe is denk je niet alleen voor jezelf, maar misschien wel voor tien. We vertellen je meer over waar dit vandaan komt en wat je eraan kunt doen.

Ligt het wel aan jou?

Als het gaat om kritiek, zijn mensen vaak bot en ongenuanceerd. Ze denken er niet over na wat ze de ander aandoen. Toch zal je moeten leren om het los te laten en niet al te persoonlijk te nemen. 

Soms betrek je iets op jezelf terwijl er niets concreets is gebeurd of gezegd. Het kan iets kleins zijn, wat anderen misschien niet eens door hebben. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je collega je mailtje maar niet beantwoordt. En jij denkt dat hij boos op je is. 

waarom betrek ik alles op mezelf

Waarom betrek ik alles op mezelf?

Het kan soms fijner zijn om niet alles zo op jezelf te betrekken. Maar voor we ingaan op wat we eraan kunnen doen; wat is de oorzaak? Er zijn verschillende oorzaken:

Focussen op negatieve zaken

Het kan zijn dat je kritiek of reacties van anderen onder een vergrootglas legt. Terwijl, als je een positieve reactie of compliment krijgt, je het afzwakt. Dat is overigens een hele menselijke eigenschap. Toch is het wel de kunst om dit te leren relativeren. Niet alles ligt aan jou.

Voor iedereen klaarstaan

Je wilt er voor iedereen zijn en iedereen tevreden houden. Als iemand – naar jouw idee – boos, verdrietig, of teleurgesteld richting jou is, betekent dit dat je dit niet hebt volbracht en daarom betrek je het op jezelf. Het alles persoonlijk nemen komt dan vanuit je angst om niet goed voor anderen klaar te staan. 

Je hebt geen positief zelfbeeld

Je denkt negatief over jezelf en bent dan ook erg kritisch op jezelf. Vervolgens zoek bevestiging voor jouw gedachten. ‘Zie je wel, die collega is ook al boos op me, ik kan het ook nooit goed doen!’

Het loopt je over de schoenen

Op een dag dat je je compleet futloos voelt, kan alles wat harder binnenkomen. Je kan alles wat moeilijker verdragen. 

(Hoog)gevoelig

De kans bestaat dat je (hoog)gevoelig bent. Je voelt alles bij anderen aan en je neemt gevoelens van anderen over. Zodra iemand zich anders gedraagt dan normaal, zoals de buurvrouw die geen praatje maakt maar direct naar binnen loopt, voel jij dit aan en daar heb je last van.

Waarom geeft ‘dingen op jezelf betrekken’ stress?

Wanneer je continue dingen op jezelf betrekt ben je de hele dag bezig met dingen die buiten jouw gebeuren. Zelfs als je niet zeker weet of de buurvrouw je negeert heb je last van de situatie. De hele dag ben je in je hoofd bezig met de situatie. Je draait in cirkeltjes. Dit heeft z’n weerslag op je lichaam. Wanneer je in je hoofd boze gesprekken voert geeft dit stress in je lijf. Je hebt last van een brok in je keel, druk op de borst of je eetlust verdwijnt.

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

Zonde van je energie

Zoals je misschien zelf ook al merkt: dit is ontzettend zonde van je energie. In sommige situaties ben je een aantal dagen ermee bezig. Terwijl het misschien niet eens jouw schuld is!

Het is fijn voor jezelf om niet alles zo persoonlijk te nemen. Uiteindelijk maakt dit je, ook voor je omgeving, een fijner mens. Hoe doe je dit? Het komt allemaal neer op verantwoordelijkheid nemen over eigen emoties, verwachtingen en gedachtes.

Situaties minder persoonlijk nemen

Je weet vaak eigenlijk al diep van binnen dat iets waarschijnlijk niet jouw schuld of verantwoordelijkheid is. Toch is het lastig om je gedachtes hierover te stoppen. Hier een aantal tips om alles minder persoonlijk te nemen:

  • Krijg je kritiek? Probeer het te zien als een leermoment. Want van fouten kan je leren. Denk goed na over de kritiek en kijk of er iets in zit. Ben je het er niet mee eens? Laat het dan ook snel los en betrek het niet op jezelf.
  • Krijg je kritiek, maar begrijp je het niet, of kun je er niets mee? Vraag om duidelijkheid. Want alleen als je doorvraagt, kan je begrijpen wat die ander nu echt bedoelt. 
  • Onthoud je zelfwaarde. Want als je alles persoonlijk opvat, laat je je leiden door anderen en niet door jezelf. Je hebt geen controle over wat anderen zeggen, maar wel over hoeveel waarde je eraan hecht. 
  • Oordeel niet. Iedereen is anders, en iedereen reageert anders. Besef dat de persoon van wie jij iets persoonlijk neemt anders is dan jij, en misschien niet zo zou reageren als jij doet. 

Hulp bij burn-out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.