Gratis ebook + Checklist (Zo herken je een burn-out)

Page content

Hoe voelt iemand zich met een burnout? Leg burnout maar eens uit

article content

Hoe voelt iemand zich met een burnout? Leg burnout maar eens uit

Hoe voelt iemand zich met een burnout? ‘Je kunt beter een been breken dat een burn-out hebben’ hoor je wel eens en ik ben het daar helemaal mee eens. In onderstaand BLOG wil ik je helpen in te zien hoe iemand met een burnout zich voelt. Deels is dit gebaseerd op wat ik zelf heb meegemaakt  en deels op de ervaringsverhalen van de mensen die ik heb gecoacht. Het begint bij de periode vlak voor een burnout zodat je begrijpt waar frustraties vandaan komen. Het eindigt bij de berusting van het ziek zijn en de stap naar beter worden.

Gedreven

Denk je eens in dat je ergens heel erg goed in bent. Je hebt er hard voor gewerkt, het lukt je ook gewoon! Je geniet er van dat je dingen presteert die een ander niet zomaar even presteert. ’s avonds ben je moe, maar ja, kom op zeg: de sportschool wacht en de studie die je extra volgt moet ook nog gedaan worden.

Tijdenlang weet je dit vol te houden en eigenlijk geniet je wel van de aandacht die het je oplevert. Maar toch, je merkt de laatste tijd dat het niet meer zo wil. De verkoudheid gaat lastig over, uit bed komen kost je moeite en je voelt je ’s morgens al geradbraakt, alsof je gisteren een fles wijn teveel hebt opgedronken.

Vastbesloten toch je prestatienorm vast te houden zet je door, tot dat ene moment komt dat het niet meer lukt: Je valt om, je komt je bed niet meer uit, je zit plotseling apathisch in een stoel en je komt er niet meer uit.

Burnout komt hard aan

Het is op. En de klap komt hard aan. Het lukt je niet meer…

Je wenst op tijd naar bed te gaan, je bent immers doodmoe! Maar als je in je bed licht kijk je om je heen, bang dat je nooit meer beter wordt, bang dat het erger wordt en je er dood aan gaat. Gedachten racen als een gek door je hoofd. Zweet breekt je uit, je zweet op plaatsten waar je niet eens wist dat je er zweten kon. Drijfnat stap je je bed uit, even wat drinken, misschien lukt het slapen straks wel.

Uiteindelijk val je in slaap, maar je wordt vaak wakker en de gedachtenrace begint weer. De planning van komende week schiet door je hoofd: ‘HELP! ik moet boodschappen doen en de auto moet naar de garage. Hoe ga ik dat in hemelsnaam doen?’ En dan die familie die nog langs wil komen, je zit er gewoon niet op te wachten. Je zou willen dat ze wegbleven.

De ochtend sta je op. Je voelt je een moment best wel goed en je springt onder de douche. Tijdens je ontbijt voel je het helaas: Deze dag is verloren. Je zet de tv aan en je ligt op de bank. Moe, uitgeput. Je krijgt niet mee wat er op de tv gezegd wordt, een spelletje op de computer lukt je niet, een fijn stuk lezen in een goed boek is teveel gevraagd, een bezoekje aan de winkel bezorgt je zweetrivieren op je rug.

Met moeite produceer je een glimlach naar een naaste en probeer je aan tafel een goede maaltijd naar binnen te schuiven. Eigenlijk wil je niet, een snelle hap, iets in je maag en terug naar een veilige rustige omgeving.

Weken gaan voorbij

Weken gaan zo voorbij, alles waarvan je dacht dat kon helpen heb je geprobeerd. Maar je beseft het: het is op, leeg, stuk. Kapot gemaakt door je eigen ijver en wilskracht, gevoed door een groot stuk onzekerheid. Je beseft dat dit zo niet gaat werken, je zult moeten herstellen.

Het besef dat je gaat herstellen doet je goed, de toekomst ligt voor je, maar je weet dat elke stap die je teveel zet genadeloos afgestraft wordt en je terugwerpt op een dag rust houden.

Accepteren van een burnout

Hoe eerder je een burnout weet te accepteren, deste eerder je de lijn naar herstel in kunt zetten. Ter ondersteuning een aantal gerichte artikelen:

Wil je weten hoe je een burnout herkent? Burnout herkennen

Wil je weten in welke fase jij zit in je burnout? 3 burnout fasen

Een partner met een burnout?En je wilt graag weten waar je verstandig aan doet?

 

Als je het even niet weet, neem dan gewoon contact op. Samen werken we jouw burnout de wereld uit!

Comment Section

4 reacties op “Hoe voelt iemand zich met een burnout? Leg burnout maar eens uit


Door Rob op 6 april 2017

Toch mis ik iets, maar misschien valt dat buiten het bestek van dit artikel, en dat is dat na een burn-out er iets verandert is/kan zijn, wat niet meer goed komt. Dat er een zwakke plek is ontstaan, op de plek waar eerst die bijna tomeloze inzet en energie zat. Toch?


Door Ruud Meulenberg op 6 april 2017

Hoi Rob! Zeker waar! We horen het van veel mensen die (zwaar) aan de grond hebben gezeten. Alsof het lichaam op dat punt een zeer veilige modus heeft ingebouwd om nooit weer burnout te geraken. Het gaat wat buiten dit artikel om, maar zeker interessant om hier nog eens een artikel aan te wijden


Door Alexandra op 29 april 2017

Dat ervaar ik ook! Blijvend minder energie en dus bijna elke middag naar bed om te slapen en te “ontprikkelen”. Minder concentratie en mijn geheugen is niet meer zo goed. Belastbaarheid lichamelijk en mentaal is ook minder. Al met al een heel pakket wat ik eraan heb over gehouden. Gelukkig kan ik ook zeggen dat er nog steeds wel kleine stapjes vooruit worden gemaakt. Steeds vergekijken met een jaar terug maakt dat duidelijk dat ik toch weer iets meer kan! Vraag die mij bezig blijft houden is wel of deze beperkingen ooit nog zullen verdwijnen…


Plaats een reactie


*


Ruud Meulenberg
Ik ben Ruud Meulenberg. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen)Ook help ik bedrijven bij het duurzaam inzetten van mensen om zo ziekteverzuim te voorkomen. Prachtig werk vind ik: het kent alleen maar winnaars!Ik sta altijd open voor een belletje of een mailtje. Voel je vrij hier gebruik van te maken