Gratis ebook + Checklist (Zo herken je een burn-out)

Page content

article content

De stekker eruit trekken: De start van burn-out herstel

De stekker eruit trekken! Je kent het vast: jouw computer is onwillig, “loopt vast” en je weet niet meer wat je moet doen. Wat is de snelste en makkelijkste oplossing om de computer te resetten? Inderdaad: de computer uitschakelen en als dat niet helpt: de stekker eruit!

Daarna kun je alles weer rustig opstarten en blijkt het probleem vaak verholpen.

Een mens is geen computer, dat is een waarheid als een koe. Toch kan een mens, met name het menselijk brein, letterlijk vastlopen. Een teveel aan stress en dat gedurende een langere periode zorgt ervoor dat er allerlei symptomen boven komen drijven die aangeven dat het tijd wordt om de stekkers eruit te trekken. Een paar van die symptomen die voorkomen zijn makkelijk te herkennen: slecht slapen, geringe concentratie, prikkelbaarheid, slecht geheugen, hoofdpijn, een “leeg” hoofd, erg vermoeid zijn en het gevoel van onzekerheid.

Alle stekkers eruit: Prikkels overgeven aan een burn-out

Het resetten van je brein kan je veel rust opleveren maar hoe doe je dat?

Veel mensen die in een patroon leven en werken vol met werkdruk, stress en misschien wel conflicten, hebben behoefte aan rust. Ze worstelen met de vraag hoe ze die rust kunnen vinden. Iedereen is anders, gelukkig maar, maar de omstandigheden zijn voor iedereen ook anders. Wat voor alle mensen hetzelfde blijkt te zijn als het gaat om het terugvinden van rust is het terugdringen van prikkels.

Het menselijke brein kan enorm veel prikkels aan. Terwijl ik deze tekst typ kijkt een van mijn zonen naar de televisie en ik luister en kijk soms stiekem mee. Ondertussen vraagt mijn hond aandacht door zijn kop op mijn schoot te leggen en zo nu en dan aai ik hem. Met enige tussenpozen neem ik een slok koffie want ik wil voorkomen dat die koud gaat worden. Als mijn hersenactiviteit gemeten zou worden, denk ik dat ik zou schrikken!

Gelukkig ben ik overwegend in balans, maar als je langere tijd stress en werkdruk hebt ervaren, dan kan het zijn dat je hersenen dit niet kunnen verwerken. Een teveel aan stress gedurende lange tijd zorgt er zelfs voor dat je hormonale huishouding in de war raakt. Het gevolg van voortdurende stress kan zijn dat je uiteindelijk in een burn-out belandt en ja gaat twijfelen aan jezelf en wilt weten wat er aan de hand is.

Die twijfel past bij  een burn-out. Veel mensen met een burn-out stellen de vraag hoe lang het vervelende en onbestemde gevoel blijft en of het “ooit nog goedkomt“.

Het komt goed, maar dat gaat niet vanzelf. Afwachten tot de stressgevoelens zijn verdwenen is niet voldoende.

Prikkels verminderen

Het is essentieel om alle stekkers (prikkels) eruit te trekken.

Om welke prikkels gaat het dan? Niet alleen om negatieve, irritante en vervelende prikkels. Die zijn meestal gemakkelijk te herkennen. Een paar voorbeelden: een radio die te hard aan staat, een collega die steeds jouw aandacht vraagt, mailtjes die binnenkomen en die jij moet beantwoorden, de appjes die je binnenkrijgt van een appgroep, een vergadering waar je naar toe moet maar waar je geen zin in hebt, de boodschappen die je tussen de bedrijven door nog moet doen, etc. Negatieve prikkels slurpen jouw energie op en geven je gelijk het gevoel van vermoeidheid.

Je kunt in korte tijd moe worden van iemand die veel aandacht van je vraagt, vooral als die persoon geen empathisch gevoel heeft en denkt dat jij het leuk vindt om te luisteren. Veel mensen blijven uit fatsoen netjes luisteren terwijl de aandacht die een ander van ze opeist enorm veel energie vraagt. Iedereen kent wel iemand waarbij je liever een blokje omloopt om te voorkomen dat die persoon je aanschiet.

Collega’s kunnen jou ook leegslurpen wat dat betreft. De prikkels op je werk kunnen zeer divers zijn maar het blijkt dat de meeste energie wordt verspild als de onderlinge contacten niet soepel verlopen. “De stekkers eruit” is dan makkelijk gezegd, maar als je zelf weet welke prikkels jou stress opleveren en op termijn moe maken, dan kun je jezelf in bescherming nemen. Ook dat gaat niet vanzelf en vraagt een bewuste houding van jou.

Champagne prikkels moeite om bur-out te accepteren

Als je teveel stress ervaart of zelfs al de kenmerken van een burn-out hebt, is het verstandig om ook de leuke prikkels te stoppen. Ik noem de leuke prikkels ook wel de “champagne prikkels”.

Mensen met een burn-out of een teveel aan stress denken dat ze “moeten” genieten. Ze zijn in de veronderstelling dat ze gerust naar een verjaardag kunnen, een bioscoopje kunnen pakken, met mooi weer met een vriend of vriendin op een terrasje kunnen zitten, even een uurtje shoppen en daarna nog een gezellig etentje kunnen doen. De ervaring die ik heb opgedaan met veel cliënten is, dat ook de leuke prikkels vermoeiend kunnen zijn.

Tijdens een verjaardagsfeestje, of tijdens een etentje merken veel mensen met een burn-out dat het hen teveel wordt. Afhaken, weglopen is in zo’n situatie niet vanzelfsprekend. Familieleden, kennissen of vrienden kunnen zich beledigd voelen of denken dat ze niet meer leuk worden gevonden als je van tafel wegloopt of vroegtijdig vertrekt. Toch is dat noodzakelijk als je je energieniveau wilt vasthouden of terugwinnen. Als je je burn-out hebt geaccepteerd en jouw omgeving weet ervan, dan is de stap makkelijker om kenbaar te maken dat het soms teveel wordt voor jou.

De ervaring leert dat iedereen begrip heeft en het wordt je niet kwalijk genomen als je voor je eigen rust kiest. Het is verstandig om wat dit betreft mensen van te voren in te lichten over de kans die er bestaat dat je vroegtijdig vertrekt om jezelf in bescherming te nemen. Alleen die mededeling al gaat je rust geven.

Leuke prikkels met een negatieve invloed

Veel cliënten die “leuke dingen” deden – dus dingen waar ze in een gezonde situatie juist van zouden genieten – hadden desondanks een slechte ervaring: de dag erna waren ze vaak erg vermoeid en soms zelfs uitgeput. De leuke prikkels bleken toch een negatieve inwerking te hebben op het brein, op de rust in het hoofd. Hiervoor moesten ze de tol op de volgende dag betalen.

Als je een burn-out hebt krijg je vanuit je omgeving vaak goed bedoelde tips en adviezen, zoals: “doe rustig aan, doe leuke dingen”. Rustig aan doen is een ruim begrip maar kan op zich natuurlijk geen kwaad.

Leuke dingen doen is een ander fenomeen. Als het betekent dat die leuke dingen een aanslag op jouw prikkel tolerantie doen, is het raadzaam om hier effectief op in te spelen door “alle stekkers eruit” te halen.

Te veel prikkels voorkomen Overal mee stoppen bij burnout

Hoe doe je dat en hoe voorkom je een teveel aan prikkels?

Het is handig om je omgeving zo rustig mogelijk te houden. Dat betekent dat je bewust bezig bent met het voorkomen van teveel geluid, veel mensen die aandacht willen, de telefoon die allerlei berichten ontvangt, eventueel jouw kinderen die jouw aandacht vragen, etc. Als je je bewust wordt van de hoeveelheid impulsen die wij ons brein laten binnenkomen, dan krijg je inzicht in de manier waarop je echte rust kunt vinden.

Wandelen in de natuur, het luisteren naar muziek, dansen, fietsen en tuinieren zijn voorbeelden van bezigheden die jou in beweging houden maar tegelijk rust geven. Dingen met je handen doen blijkt voor veel mensen rustgevend. “Rustig aan doen” betekent niet dat je per definitie stil moet zitten op de bank, al is dat soms even een lekker moment. Je kunt de rust ook vinden door je hoofd rust te gunnen en je handen of benen te laten “werken”.

De prikkels die jou vermoeid maken – dus ook de “champagne prikkels”- buiten de deur houden is het begin van herstel.

Ons aanbod: de stekker eruit trekken

De stekker eruit trekken, en daarmee direct je burn-out accepteren is cruciaal voor je herstel. Lukt dit je niet? Bekijk dan ons aanbod:

Ons motto is:

“Vooruitgang gebeurt niet door te zitten en te luisteren maar door te ervaren en te doen”

Onze aanpak is gebasseerd op doen. Niet zitten en luisteren.

Bekijk ons aanbod voor:

de stekker eruit trekken

Gerelateerd aan ‘de stekker eruit trekken’

 

 

Genardus Schalk
Genardus Schalk is burnout en stresscoach in de regio Drenthe (Assen) Genardus is gespecialiseerd in de richting onderwijs. Gezien zijn jarenlange ervaring op dit vakgebied is hij in staat veel vraagstukken hierin op te lossen.

Comment Section

0 reacties op “De stekker eruit trekken: De start van burn-out herstel

Plaats een reactie


*