arrow_drop_up arrow_drop_down

Veel dromen en nachtmerries bij een burnout. Hoe los je dat op?

Veel dromen bij een burnout. De ene keer word je wakker en draai je je nog eens lekker om in de hoop dat je die mooie droom verder kunt dromen. Maar een andere keer word je badend in het zweet wakker van een nachtmerrie. Iedereen droomt. Droomt de een meer dan de ander? Kun je teveel dromen? Droom je meer als je een burn-out hebt? Waarom dromen we eigenlijk?

Zijn jouw dromen of nachtmerries een teken van een burn-out? Ontdek het hier.

Download het gratis E-book: Symptomen burn-out

 

Waarom dromen we?

Er zijn verschillende theorieën over dromen. Volgens de psychoanalytische theorie van Sigmund Freud zijn dromen boodschappen en laten dromen je diepste verlangens en geheimen zien. Maar volgens sommige wetenschappers zijn dromen slechts een fysieke reactie in de hersenen en hebben dromen geen functie. De meest geaccepteerde theorie is dat je in je slaap verwerkt wat je overdag hebt meegemaakt. Tijdens je remslaap, de slaapfase waarin je droomt, worden de cellen in je hersenen erg actief. In je droom geef je de gebeurtenissen en ervaringen van overdag een plekje.

Sommige dingen die je hebt meegemaakt of hebt geleerd, onthoud je en worden een vaste herinnering en andere vergeet je. Als je meer leert op een dag, zul je ook meer dromen. Het schijnt bijvoorbeeld dat mensen die intensief een andere taal leren, meer dromen. Kinderen hebben om dezelfde reden meer nachtmerries. Ze doen veel meer nieuwe indrukken op. Het is dus ook logisch dat je meer kunt gaan dromen door een burn-out, want je hebt nogal veel te verwerken.

nachtmerries burnout

 

Invloed van dromen op het herstelvermogen

Voor de meesten heeft het woord ‘dromen’ een positieve bijklank. Je denkt aan heerlijk zorgeloos dromen of aan uitgerust wakker worden op een zondagochtend nadat je lekker hebt gedroomd. En je zou misschien denken: Als ik droom, slaap ik goed. Ik zou dus uitgerust wakker moeten worden en sneller herstellen van mijn burn-out. Is dat zo? Zou je sneller herstellen als je veel droomt? Natuurlijk is een goede nachtrust erg belangrijk voor herstel.

Voldoende remslaap draagt bij aan de ontwikkeling van je hersenen en het goed verwerken van emoties en nieuwe informatie. Hoe meer je droomt, hoe meer remslaap je hebt gehad. En als je meer remslaap hebt gehad, begin je uitgeruster aan de dag. In totaal heb je ongeveer twee uur remslaap per nacht. Je bent dus zo’n 25 procent van je slaap aan het dromen.

 

Verdiep je verder in dit onderwerp: Slecht slapen door stress

 

Maar dromen houdt niet automatisch in dat je ook goed slaapt. Sommige dromen zijn zo intens dat je vermoeid wakker wordt. Sommigen hebben last van angst– of stressdromen. In hun slaap worden de stressgedachten van overdag vervangen door stressdromen. Dit kan zo erg zijn dat je ’s ochtends gewoon moe wakker wordt van het dromen. Als je een burn-out hebt, zit je lichaam vol cortisol, een stresshormoon dat je over een langere tijd hebt opgebouwd. Pas als dit hormoon wordt afgebroken, zul je je meer ontspannen voelen en langer en rustiger slapen.

 

Kom alles te weten over slaap. Download het E-book ‘slapen mag’ helemaal gratis!

 

dromen bij burnout

Nachtrust verbeteren

Veel mensen die een burnout hebben, hebben het gevoel dat ze enorm veel energie hebben. Alsof ze altijd wel door kunnen. Het lichaam lijkt wel een op hol geslagen paard! Dit op hol geslagen gevoel wordt afgegeven door cortisol. Het is het hormoon dat je alert en scherp houdt. Mensen die uit deze vernietigende cirkel willen stappen, voelen zich opeens heel erg moe. Dit is natuurlijk niet gewenst, en daarom gaan mensen vaak te lang door en wordt de burnout erger en erger. Het accepteren van de klachten is niet voor niks een belangrijk onderdeel van onze aanpak bij burnout!

 

In plaats van te focussen op minder dromen, of het voorkomen van nachtmerries, is het beter om te kijken hoe je van een burn-out af kunt komen. Dit is de oplossing om nachtmerries op te lossen.

Bekijk onze zeer effectieve methode hier: Coaching bij burn-out

 

 

Om cortisol af te breken en dus beter en langer te slapen en tot rust te komen, zijn een aantal punten ontzettend belangrijk.

Bewegen

Bewegen zorgt voor de aanmaak van endorfine. Endorfine zorgt ervoor dat de het seintje om cortisol aan te maken dat vanuit de hersenen komt, verminderd wordt. Bewegen (we hebben het niet over intensief sporten) zorgt dus direct voor een verlaging van cortisol. Let op: Het kan dus goed zijn dat je na een stukje wandelen je moe voelt. Ik zal je uit de droom helpen: Je was al moe, maar nu voel je het ook. Deze ontspanning zal je helpen om te kunnen slapen. Een geschikte bewegingsvorm is ‘sjoggen’. Bekijk de instructievideo:

Of lees: bewegen bij burnout

 

Ademhalingsoefeningen met focus

Ademhalingsoefeningen waarbij je je focus verlegt op iets anders dan op je ademhaling (een boom, plant, vogel etc) zijn geschikt om te ontspannen. Ademhaling moet autonoom gebeuren. Dit wil zeggen dat je er eigenlijk niet op moet willen letten. Het lichaam moet het zelf kunnen. Door een focus te gebruiken op iets moois. maar daarbij wel goed en diep adem te halen (6 a 7 keer per minuut), leer je je lijf weer goed ademhalen.

Lees ook: Chronische hyperventilatie

 

Dromen en nachtmerries bij burnout. En nu?

Om beter te gaan slapen, de cirkel te doorbreken van achteruitgang, klachten te gaan accepteren en te gaan starten met herstel van burnout, zijn bovenstaande argumenten ontzettend belangrijk. Dromen bij burnout is dus heel normaal en goed zolang het geen stressdromen worden. Als dit wel het geval is, is de kans van een negatieve vicieuze cirkel erg groot. Je blijft dan veel te lang hangen in een burnout, waardoor de kans op blijvende klachten na een burnout vergroot wordt!

We zijn van mening dat dit voorkomen moet worden!

Gerelateerd aan ‘veel dromen’

Wil je aan de slag met deze onderliggende factoren op een nuchtere, praktische manier?

Inzicht krijgen in de oorzaak en erover praten, helpen je ongetwijfeld verder. Steun en begrip zijn ook erg belangrijk. Lukt het je desondanks niet je klachten onder controle te krijgen, dan helpen we je graag door middel van 1-op-1 coaching. Veel mensen met hetzelfde probleem als jij hebben wij met onze beproefde methode kunnen helpen. Je bent niet de eerste en zeker niet de laatste!

Wil je weten hoe wij je kunnen ondersteunen? Vul dan ons contactformulier in en we bellen je binnen één werkdag terug.

 

Bekijk ons aanbod voor:

zwetend wakker worden

 

 

 

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burnout tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies