Gratis ebook + Checklist (Zo herken je een burn-out)

Page content

article content

Goede voeding bij burnout. Je lichaam versterken met goede voeding

Goede voeding bij burnout: Geen energie meer om op te staan. Al jarenlang niet meer fit en soms voel je je helemaal uitgeput. Regelmatig last van depressieve klachten en of / voedselallergieën. Je lichaam functioneert niet optimaal. Je zit niet lekker in je vel en je hebt weinig eetlust of opeens een ontzettende behoefte aan suiker en misschien last van je darmen.

Het kan zijn dat je stress ervaart of misschien een burn-out hebt waar ook je lichaam op reageert met allerlei kwaaltjes.

Goede voeding bij een burnout

Bovengenoemde klachten zijn veel gehoorde klachten bij stress en burn-out.

Het kan betekenen dat je symptomen vertoont van een burn-out of stress of dat je gewoon even teveel hooi op je vork hebt genomen. Maar als je stress hebt zal je lichaam daar op reageren. Juist nu heeft je lichaam daarom extra voedingsstoffen nodig om weer te herstellen. Helaas heeft stress ook de eigenschap om voedingsstoffen af te breken waardoor het lichaam niet optimaal gebruik kan maken van alle vitaminen en mineralen die in voeding zitten. Daardoor voel je je waarschijnlijk ook zo moe. Stress verminderen zou natuurlijk de beste remedie zijn maar ook gezonder eten helpt om je lichaam te versterken en zo stress uiteindelijk beter de baas zijn.

Eten om te vergeten

Regelmatig  zien wij bij cliënten met burn-out en stress ook voedingsproblemen. Vaak heb je bij stress meer behoefte aan suikers, eet je onregelmatig en ga je meer drinken of roken. Het maakt allemaal niet zoveel meer uit. Troost-eten wordt een troost-gewoonte.

Voor ieder mens is het lastig om nee te zeggen tegen suiker, roken en drinken maar juist voor mensen met stress is dit nog lastiger. Je hebt het al moeilijk, voelt je moe en hebt geen energie om eten te koken. Daarbij krijg je door stress ook meer behoefte aan suiker en zout. Wanneer je eten als troost gebruikt, voel je je even goed en daarna weer slechter. Tevens geeft gebruik van suiker weer behoefte aan meer gebruik van meer suiker. Je zit dan in een vicieuze cirkel en komt daar moeilijk uit.

Wat doet gezonde voeding met mij ?

Voeding is één van de ondersteunende elementen die bijdragen aan een verlaging van stress of burn-outklachten. In voeding zitten veel verschillende voedingsstoffen. De kunst is om juist de voeding tot je te nemen die jouw lichaam nodig heeft om zich beter te gaan voelen. De slechte voedingsgewoonte zullen energie remmend werken op je lichaam en de gezonde voedingsgewoonte geven je lichaam juist meer energie. Zet dus je energieremmers om in energiegevers.

Goede voeding bij burnout Voedingstips stress

Chocolade

Ten eerste wat ik je niet wil onthouden en eigenlijk het allerbelangrijkste in periodes van stress is chocolade. Ik vind het heerlijk. Chocolade is een echte antistress bom. Dit is te danken aan een aantal gezonde stoffen die chocolade bevat. Wel gaat het dan om pure chocolade. Zo puur mogelijk.

Variatie

Eet zo gevarieerd mogelijk (dus niet alleen maar chocolade 🙂 ) zorg dat je als het lukt op vaste tijden eet. 3 x per dag en 3 x gezonde tussendoortjes. Zo biologisch en puur mogelijk. Bewerkt voedsel bevat vaak weer allerlei toevoegingen die je een vermoeid gevoel kunnen geven. En probeer zoveel mogelijk hartig te eten en de suiker te vermijden. Zo blijft de bloedsuikerspiegel in balans.

Vitamine C

In veel onderzoeken is geconcludeerd dat vitamine C leidt tot een afname van stressreacties in je lichaam. Vitamine doet namelijk de hoeveelheid cortisol in je bloed na een stressreactie sneller dalen. Daarnaast is vitamine C een sterke anti oxydant, die schadelijke oxidatieprocessen tegengaat waardoor de algehele afweer tegen ziekte toeneemt.

Groene thee

Thee bevat ingrediënten die een gunstige invloed hebben op stressreacties zoals catechinen, polyfenolen, flavonoïden en aminozuren. Vooral groene thee maar ook zwarte thee helpen om het cortisol niveau te laten dalen. Cortisol is een hormoon dat vrijkomt bij elke vorm van stress. Een beetje cortisol op z’n tijd is niet erg maar niet wanneer het continu aangemaakt wordt, put het je lichaam uit. Je lichaam kan dan niet meer herstellen en staat contant op z’n spanning.

B-vitamines

Aanhoudende stress vermindert je B vitaminen. B vitamines vind je o.a. in: bonen, asperges, erwten, champignons, zilvervliesrijst, broccoli, avocado’s, linzen, eieren, volkoren producten, bananen, noten en zaden.

Magnesium

Bij stress of burn-out klachten is er veelal een verhoogde behoefte aan magnesium. Dit mineraal speelt o.a. een rol bij de energieproductie. Natuurlijke magnesiumbronnen zijn o.a. Biologische volle granen, groenten ( vooral bladgroenten ) en fruit ( pruimen en grapefruit ) peulvruchten en zaden en noten (pompoen, zonnebloempit en sesampasta/ tahin ).

Omega 3 vetten Goede voeding bij burnout

Ook een hele belangrijke. Vetten heb je nodig en dan vooral de gezonde vetten. Zo komt je lichaam weer in balans.

Omega 3 zit vooral in levertraan maar er zijn ook andere mogelijkheden. Je kunt Omega 3 ook terug vinden in een heerlijk vet visje zoals zalm, makreel of sardientjes. Bovendien heeft het eten van vette vis een stimulerende werking op ons brein en schijnt vette vis vele malen gezonder te zijn dan andere dierlijke vetten. Vegetariërs kunnen omega 3 vinden in walnoten, soja, lijnzaad, raapzaadjes, pompoen en hennepzaad.

Uit een burnout komen

Goede voeding bij burnout is dus zeer belangrijk. Ik wens je veel succes met het omzetten van de energieremmers naar de energiegevers. Neem er ook de tijd voor. Boodschappen doen en uitgebreid koken kan tijdens een burnout behoorlijk inspannend zijn. Mocht het je niet lukken, laat dan je boodschappen bezorgen. Zo weet je zeker dat je altijd de juiste voeding in huis hebt en niet teruggrijpt naar de snelle, ongezonde, energienemende hap. Geniet van iedere hap.

Niet voor niks krijgen mensen die door ons gecoacht worden een jaar lang recepten (en boodschappenlijstjes) met gezonde voeding. Zo zijn ze zeker van goede voeding bij burnout

Marijke van Heusden
Marijke is moeder, werknemer, ondernemer en coach. Vanuit haar expertise als loopbaancoach ontmoette ze steeds meer mensen die vanuit een burnout een nieuwe richting zochten. Dit motiveerde haar om meer en meer te weten te komen over burnout. Haar jarenlange ervaring als coach maar vooral haar positieve, nuchtere levensinstelling helpt mensen op een structurele manier verder

Comment Section

0 reacties op “Goede voeding bij burnout. Je lichaam versterken met goede voeding

Plaats een reactie


*