arrow_drop_up arrow_drop_down

Kwetsbaar zijn - De positieve en negatieve gevolgen

Kwetsbaarheid is een interessante term. Wat is kwetsbaar zijn precies? Wanneer je aan kwetsbaar zijn denkt zullen er een aantal woorden in je opkomen. Woorden zoals onbeschermd, breekbaar, delicaat, fragile, onzeker en overgevoelig. Deze termen hebben vaak een negatieve lading, maar is kwetsbaar zijn ook per se iets negatiefs? Eigenlijk niet en daar gaan we vandaag graag wat dieper op in.

Kwetsbaar zijn in de liefde

Kwetsbaar zijn is heel menselijk. Je kunt kwetsbaar zijn naar de mensen waarvan je houdt, je gezondheid en in alle andere facetten die bij jouw leven horen.

Voorbeeld kwetsbaarheid in de liefde: Je ontmoet een leuke man/vrouw en je date een aantal keer. Vanuit deze date ontstaat er een relatie. Je reist samen de wereld rond, deelt je grootste geheimen met elkaar en voelt dat je nader tot elkaar groeit. Op een dag, volledig uit het niets zegt deze persoon tegen jou dat hij niet meer verder met je wil. Dat hij een ander heeft ontmoet.

Je zult je direct heel kwetsbaar voelen. Er komen allerlei gevoelens naar boven: ‘Ik ben weer niet goed genoeg en ‘Wat heeft de ander dat ik niet heb’. Je kunt je verliezen in kwetsbaarheid en verdwalen in je emoties.

Zie ook: Burnout door je relatie – Hoe kan dat?

Wanneer stress lang sluimert bestaat de kans dat je burn-out raakt.

 

Wil je dit voorkomen?

>> Download ons ebook symptomen burnout

Fysieke pijnen door kwetsbaarheid

Naast mentaal verdriet kan de kwetsbaarheid zich ook doortrekken naar fysieke pijnen. Het verdriet kan zo intens zijn dat er ook lichamelijke kwalen ontstaan.

Denk aan:

  • Jeuk
  • Uitslag
  • Migraine
  • Et cetera

Er kan een angst ontstaan om in de toekomst weer een verbintenis met iemand aan te gaan, want de pijn die nu ervaren wordt is niet een pijn die je vaker wilt ervaren.

Wanneer je uit het niets in een kwetsbare positie wordt geduwd kan je dit ook als heel hevig ervaren. Wanneer je een geliefde verliest omdat deze door een ongeluk om het leven komt, kan er direct een groot gat in je leven ontstaan. Je hebt geen tijd gehad om afscheid te nemen, je hebt geen tijd gehad om de persoon los te leren laten. Het is er ineens en je moet er maar mee leren dealen.

Je zult zien dat je je ineens heel kwetsbaar zult voelen en het lastig vindt om met deze nieuwe kwetsbaarheid om te gaan.

Zie ook: Waarom mentale- en fysieke problemen nooit los staan van elkaar.

Kwetsbaar als je iemand verliest

Positieve en negatieve gevolgen van kwetsbaar zijn

Kwetsbaar zijn is niet enkel iets negatiefs. Ook al hebben veel woorden die men associeert met kwetsbaar zijn een negatieve lading, kan het kwetsbaar zijn ook zeer positief zijn in sommige situaties.

Positieve gevolgen

Wanneer je kwetsbaar bent zal je merken dat je veel meer zult voelen, ervaren en beleven. Doordat je geen hoge muren hebt opgetrokken zal je jouw emoties beter kunnen voelen en hier op den duur ook beter mee leren omgaan. Omdat je geen hoge muren om je heen hebt zal je ook veel diepere relaties ontwikkelen met je collega’s, vrienden, familie en geliefde.

Je staat open voor contacten en je staat open voor hun verhaal. Je wordt heel toegankelijk voor een ander om ook zijn problemen met jou te kunnen bespreken. Je zult fantastische vriendschappen opbouwen waar je een levenslang van kunt genieten.

Omdat je je kwetsbaar durft op te stellen zal je ook veel mensen inspireren met jouw verhaal. Alles wat je tot nu toe hebt meegemaakt durf je bespreekbaar te maken. Je schaamt je niet voor je verleden en durft hier heel open over te spreken. Ook wanneer je in het verleden verkeerde dingen hebt gedaan, schaam je je hier niet voor. Je hebt je verleden omarmd en een plekje gegeven en zult juist mensen inspireren met jouw verhaal.

Negatieve gevolgen

Elke eigenschap heeft goede en slechte kanten en zo ook goede en slechte gevolgen. Kwetsbaar zijn heeft zo ook zijn keerzijde. Wanneer je kwetsbaar bent, ben je heel gevoelig en breekbaar. Zaken die een ander niet zo snel zouden raken kunnen een groot effect hebben op jou en je mentale gesteldheid. Je bent een makkelijke prooi zijn voor mensen die je willen manipuleren.

Denk hierbij onder andere ook aan narcisten. Wanneer je in een relatie zit met een narcist kan deze goed gebruik maken van jouw kwetsbaarheid. Grote kans dat jij je zelf volledig in deze relatie verliest en door jouw kwetsbaarheid niet de kracht hebt om hier van weg te lopen.

Ondanks dat je misschien door hebt dat deze relatie niet gezond voor je is voel je je intens verbonden aan je partner. Kwetsbaar zijn is een mooie eigenschap maar met mensen om je heen die niet het beste met je voorhebben kan jouw kwetsbaarheid ervoor zorgen dat je in een neerwaartse spiraal komt.

De positieve en negatieve gevolgen van kwetsbaarheid

Psychische kwetsbaarheid

Psychische kwetsbaarheid kan ontstaan wanneer je te maken hebt gehad met veel extreme situaties en trauma’s die je niet of moeilijk hebt kunnen verwerken. Er kunnen betaalde onderwerpen zijn die je triggeren en het daarom belangrijk is dat je die onderwerpen en relaties uit de weggaat.

Heb je bijvoorbeeld in een relatie gezeten met een partner die gewelddadig was, kan daardoor psychische kwetsbaarheid zijn ontstaan. Je kunt moeilijk omgaan met sterke en zeer aanwezige persoonlijkheden en zelfs actiefilms kunnen een grote trigger zijn. Wanneer je in aanraking komt met zaken die je triggeren voel je een enorme emotie over je heenkomen en je weet niet hoe je hier mee moet omgaan.

Het is belangrijk dat je voor je zelf begint te herkennen wat jouw triggers zijn. Wat het gevoel van machteloosheid, verdriet, angst, fragiliteit in jou aanwakkert. Je moet beseffen dat je niet zo door het leven hoeft te gaan en dat jij de regie van je eigen leven in handen hebt. Alleen jij bepaalt hoe jij jouw leven indeelt, alleen jij bepaald wie je toelaat in jouw leven, alleen jij bepaald wat je wel en niet wilt doen.

Psychische kwetsbaarheid is niet iets wat je zomaar kunt overwinnen. Dit heeft tijd nodig. Wat je wel zelf kunt doen is werken aan het herkennen van ‘redflags’ zodat je tijdig afstand kunt nemen van bepaalde situaties, bepaalde mensen en bepaalde omgevingen. Neem de regie terug en dirigeer je leven op een manier die goed en gezond is voor jou.

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we honderden mensen geholpen.

Direct contact

PS: je bent niks verplicht, de eerste kennismaking is altijd vrijblijvend.

Kwetsbaarheid en stress

Wanneer je onder veel stress staat zal je merken dat je je ook minder goed gaat voelen. Dit kan stress in je relatie zijn, stress op de werkvloer of stress door vrienden. Wanneer je veel stress ervaart zal je je ook veel kwetsbaarder voelen. Stress kan een hele vervelende factor zijn in het afbrokkelen van jouw sterke mentale krachten. Elke dat voel je je iets slechter en elke dag wordt de stress groter.

Op een gegeven moment zit je er zo diep in dat je niet meer weet hoe je eruit moet komen. Je voelt je slechter, emotioneler, breekbaarder en je kwetsbaarheid wordt steeds groter. Het is moeilijk om je zelf van een situatie of een persoon te verwijderen wanneer je stress ervaart omdat het weglopen van deze persoon of situatie kan voelen als falen.

En het gevoel van falen kan eraan bijdragen dat je je nog ellendiger gaat voelen en juist langer in de situatie blijft hangen. Je wilt er alles aan doen om te bewijzen dat je niet hebt gefaald. Wat je op dat moment niet door hebt is dat dit allesbehalve goed voor je is. Je wordt steeds kwetsbaarder en staat op het randje van een burn out.

Maar je hebt het niet door. Je gaat door en door en door tot het te laat is. Je wordt wakker en merkt dat je je bed niet uitkomt, dat alles op zowel mentaal als fysiek vlak pijn doet. Het is te laat, je zit in een burn out. Kan je hier nog uitkomen en zo ja, hoe?

Zie ook: Eigenwaarde en zelfrespect – Hoe goed ken jij jezelf?

Stress en burnout door kwetsbaarheid

Kwetsbaar zijn en burn out

Wanneer je eindelijk in de burn out bent beland zal het voelen alsof je het einde van de wereld hebt bereikt. Je wilt niks meer, alles doet pijn en je voelt je immens verdrietig. Je vraagt je af: ‘Zal dit ooit nog over gaan?’ en ‘Zal ik me ooit weer gelukkig voelen’

Het korte antwoord op deze vraag is: JA! Het lange antwoord is: Je zult je doelen zeker bereiken, maar niet voordat je eerst door diepe dalen bent gegaan, je je nog slechter zult voelen dan je nu doet. Maar het lichtpuntje is er zeker, dus geef niet op. Nooit niet.

Wat je te allen tijde tegen je zelf moet zeggen, is dat alles waar je nu doorgaat tijdelijk is. Ook al voelt dat op het moment zelf niet zo. Alles zal voorbijgaan. Ook de slechte momenten en negatieve gevoelens die je nu ervaart. Wanneer je in een burn out zit is het tijd om alles los te laten.

Alles wat je tot nu toe hebt geweigerd los te laten, alles waar je je tot het wanhopige aan toe aan vast probeerde te houden, laat het los. Het heeft geen zin meer. Je doet je zelf en anderen er geen plezier mee.

Geef jij ruimt aan negatieve stemmen?

Door een burn out voel je je al ellendig; dit gevoel kan alleen maar versterkt worden als je de ruimte geeft aan die negatieve stemmen in je hoofd. Stemmen die je vertellen dat je met jouw burnout nog meer ellende veroorzaakt, stemmen die jou vertellen dat mensen in je omgeving je zullen zien als een iemand die heeft gefaald, een mislukkeling.

Je voelt je ellendig en kwetsbaar. En deze kwetsbaarheid kan veel verkeerde mensen aantrekken. Narcisten die voldoening halen uit het kleineren van anderen om zich zo nog beter te voelen, narcisten die het beetje energie dat je hebt op zullen zuigen om zichzelf beter te voelen zodat jij met niks achterblijft.

Kwetsbaar zijn tijdens een burn out is heel tricky. Je moet je zelf opnieuw programmeren. Je moet je zelf opnieuw de ruimte geven om te herstellen zodat je je op den duur weer goed zult voelen. In je kwetsbaarheid zal je niet altijd herkennen wie het wel goed met je voorheeft en wie niet. Kijk niet alleen naar de mooie woorden die iemand je geeft, maar ook naar de acties.

Zie ook: Zo herken je de invloed van jouw directe omgeving op je gedrag.

Omringen met de juiste mensen

Omring je met de mensen die er voor je zijn

Het is belangrijk dat je in deze moeilijke en uitdagende tijd mensen om je heen hebt die er voor je willen zijn, die je willen helpen en willen ondersteunen. We snappen dat het moeilijk is om deze mensen te herkennen. Wie heeft pure intenties en wie heeft valse intenties?

Dingen die iemand met slechte intenties kan zeggen:

  • ‘Stel je niet zo aan’
  • ‘Ga je vandaag weer niet naar je werk?’
  • ‘Je bent echt waardeloos’

Uitspraken die positief lijken

Maar soms is het niet zo duidelijk. Soms kan iemand met slechte intenties, vooral een narcist, ook dingen zeggen die op het eerste gezicht heel positief lijken:

  • ‘Ik zal je hierdoorheen helpen’
  • ‘Je bent niet alleen, ik ben er voor je’
  • ‘Ik ga al je zorgen wegnemen’

Als je die zinnen leest denk je, wat is daar zo negatief aan? Het zijn opzicht mooie woorden maar als deze niet overeenkomen met de acties die de persoon laat zien, hoeveel waarde hebben de woorden dan? Wanneer iemand belooft er voor je te zijn maar er vervolgens niet is kan dit een heel ellendig gevoel geven.

Je begint weer te dwalen in je hoofd: ‘Waarom ben ik niet goed genoeg voor deze persoon om mij te willen helpen? Wat is er mis met mij?”

Onbewust word je op deze manier steeds aanhankelijker van deze persoon. Je wilt er alles aan doen om ervoor te zorgen dat deze persoon er wel voor je is, dat deze persoon je wel ‘beter’ maakt. En precies dat is heel gevaarlijk aan narcisten. Ze hebben je precies waar ze je willen hebben.

Kijk naar het gedrag van mensen

Probeer daarom in jouw moeilijke periode toch te kijken naar de acties van mensen en niet alleen naar de woorden. Mensen die het beste met je voorhebben zullen je aanmoedigen dit probleem aan te gaan. Uiteindelijk zal je het meeste werk zelf moeten doen. Een ander kan niet jouw problemen wegnemen en beter maken.

Je kunt je laten steunen door anderen maar je moet het vertrouwen in je zelf weer vinden. Je moet leren hoe je op een positieve manier kwetsbaar kunt zijn zonder dat dit jou volledig overneemt. En je kunt het wel. Een mooie eerste stap is om het geloof in je zelf terug te vinden.

Wees lief voor je zelf, benoem positieve eigenschappen van je zelf. Vraag hulp wanneer je deze nodig hebt: Je komt er wel uit!

Hulp bij burn out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Direct contact

Burnoutcoaching

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank vind je honderden artikelen die je verder helpen. Heb je deze artikelen al gelezen:

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Geda

Door

Geda

op 12 January 2020

Mooi stuk Ruud! Dankjewel!

Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burnout tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies