arrow_drop_up arrow_drop_down

Wat doe je aan de gevoeligheid voor prikkels en overprikkeling bij burn-out?

Prikkels bij een burn-out: Je loopt door een drukke winkelstraat. Je hoeft alleen van A naar B te lopen, maar je moet je wel door een grote mensenmassa een weg banen. Je hoort vele gesprekken om je heen, een kind begint te brullen en in de verte rijdt een ambulance langs. De avondlichten lijken ineens veel feller dan normaal en je hebt het idee dat iedereen massaal besloten heeft te veel parfum op te doen.

Van een wandelingetje die je normaal geen enkele moeite kost, raak je nu overstuur. Waarom lukt het niet meer de prikkels te filteren? Waardoor ontstaat deze overprikkeling?

In dit artikel spreken we over deze symptomen.

Prikkels en overprikkeling zijn een symptoom van een burn-out.

Wil je meer symptomen van een burn-out ontdekken?

Download dan gratis ons boek symptomen van een burn-out

Wat zijn prikkels?

Via onze zintuigen (zien, horen, ruiken, proeven en voelen) en via onze gedachten of ons lichaam komt informatie binnen. Deze informatie die binnenkomt is een prikkel. Meestal ben je je niet bewust van wat je prikkelt, zoals een geluid of de vele dingen die je ziet. Je merkt prikkeling misschien pas als deze zich uit in blozen, trillen, een snelle hartslag, bevende handen, niet kunnen nadenken, gespannen spieren, een knoop in je maag of zweten. Je voelt je het best als je gematigd geprikkeld bent.

Een stimulus of een prikkel is een verandering in de uitwendige of inwendige omgeving waarop een organisme reageert. Deze reactie wordt ook wel een respons genoemd. (bron: Wikipedia)

Als je te weinig geprikkeld bent, voel je je duf en inefficiënt. Je drinkt dan een kop koffie of zet muziek op om je actiever of alerter te maken. Aan de andere kant raak je overstuur of verward als je zenuwstelsel overbelast wordt. Als de hersenen de hoeveelheid prikkels niet kunnen verwerken is er sprake van overprikkeling. Het lichaam ervaart overprikkeling als een gevaar en gaat stresshormonen produceren. Wanneer je een lange tijd teveel van het stresshormoon cortisol in je bloed hebt, kan dit tot een burn-out leiden.

Waarom komen prikkels anders binnen tijdens een burn-out?

Een reactie op stress is geprikkeld raken. En te lange overprikkeling kan een burn-out tot gevolg hebben. Maar tijdens een burn-out kun je ook nog eens sneller overprikkeld raken dan voorheen. Je bent ineens veel geprikkelder door nieuwe of aanhoudende stimulatie. Te veel of te harde geluiden, een gesprek voeren en nieuwe indrukken zijn je al gauw teveel. Het verschilt per persoon hoeveel prikkels je kunt ontvangen, maar de kans is groot dat je minder tegen prikkels kunt dan voorheen. Een burn-out heeft namelijk een groot effect op je zenuwen.

Prikkels die je binnenkrijgt tijdens een burn-out zullen sneller je zenuwstelstel overbelasten dan voorheen. Dit zal uiteindelijk overgaan naarmate je van de burn-out hersteld. Sommigen hebben meer tijd nodig om te herstellen dan anderen. Misschien voel je je lichamelijk al weer iets beter, maar zijn drukke plekken en grote bijeenkomsten waar je iedereen tegelijk hoort praten nog erg heftig voor je. Gun jezelf de benodigde tijd om te herstellen en neem maatregelen.

Lees ook: snel boos worden door burn-out

Alles komt op je af burn out

Hoe voorkom je overprikkeling?

Het is belangrijk om tijdens een burn-out overprikkeling te voorkomen. Maar hoe voorkom je dat als je ineens zo gevoelig bent voor prikkels? Om erachter te komen welke prikkels je beter kunt vermijden, moet je jezelf goed leren kennen. Welke factoren veroorzaken stress bij jou? Welke prikkels krijg je dagelijks binnen? Zodra je het antwoord op deze vragen weet, kun je naar manieren zoeken hoe je hiermee omgaat en maatregelen nemen om de prikkels te verlagen.

Moet je bijvoorbeeld per se naar drukke plekken gaan? Als je dagelijks door een drukke straat moet, kun je wellicht een omweggetje maken? Of kun je misschien beter een tijdje geen sociale media gebruiken of ’s avonds met oordopjes slapen? Door tijdelijk bepaalde prikkels te vermijden, zul je overprikkeling voorkomen en sneller van je burn-out kunnen herstellen.

Als je veel last hebt van prikkels of overprikkeling als gevolg van een burn-out, dan doe je er goed aan om je te richten op het herstel van een burn-out.

Kom je daar in je eentje niet uit? Vraag dan de hulp van een expert.

Bekijk hier: Coaching bij burn-out

Gerelateerde artikelen

Hulp bij burn-out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

prikkels

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burnout tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies