arrow_drop_up arrow_drop_down

Terugval tijdens burn-out? - Zo pak je dit aan!

Iedereen heeft tijdens of na het herstel van een  burn-out op een bepaald moment met terugval te maken. Het lijkt stukken beter met je te gaan en je hebt weer een klein beetje energie. Je denkt dat je weer van alles kunt doen, maar vervolgens voel je je alsof je weer helemaal terug bij af bent.

Gelukkig is dat meestal niet het geval. Maar als je te vroeg weer terugvalt in oud gedrag, kan het wel een groot effect hebben op je herstel. Vraag jij je ook af waarom bijna iedereen een terugval heeft? Hoe kun je goed omgaan met een terugval? En kun je een terugval voorkomen?

Wanneer stress lang sluimert bestaat de kans dat je burn-out raakt.

 

Wil je dit voorkomen?

>> Download ons ebook symptomen burn-out

Waarom terugval tijdens burn-out?

Je hebt waarschijnlijk een burn-out, omdat je iemand bent die hard werkt, gedreven is en altijd maar alles op je bordje laadt. Dit gedrag hoort bij je en verander je niet zomaar. Nadat je een lange tijd flink ziek thuis hebt gezeten en je weer een klein beetje energie begint te krijgen, word je meteen enthousiast.

Je denkt dat je weer volop aan de slag kunt gaan. Maar je vergeet dat je lichaam net aan het bijkomen is van een burn-out. Je begint te vroeg weer teveel te doen en je gaat opnieuw over je grenzen heen.

Bij een burn-out komt je lichaam als het ware in protest. Je bent opgebrand. Je kunt gewoon niet meer. Wanneer het na een tijdje beter met je lijkt te gaan en je meteen een heleboel gaat doen, zul je weer diep in je reserves moeten tasten, want je hebt nog niet zoveel energie kunnen opbouwen.

Je lichaam protesteert opnieuw om zichzelf te beschermen. Je zult weer klachten kunnen krijgen als vermoeidheid, spierspanningen of angst en paniekaanvallen. Normaal gesproken duren deze klachten gelukkig veel minder lang dan aan het begin van de burn-out. Hoe ga je nu goed om met deze terugval?

> Lees ook: de oorzaken van een burn-out

Accepteer de terugval tijdens burn-out

Je wilt zo graag weer beter worden. Je merkt dat je in de spiraal omhoog zit en je wilt niets liever dan weer energie hebben en alles weer kunnen doen. Gewoon de dagelijkse routine oppakken. Het is logisch dat je deze sterke wens hebt en daardoor weleens over je grenzen heengaat.

Als je merkt dat je ver over je grenzen heen bent gegaan, doe je er goed aan om te accepteren dat je een ‘crashdag’ nodig hebt. Soms is een dag voldoende, maar als je meerdere dagen nodig hebt zul je daar geduldig de tijd voor moeten nemen. Jezelf verdiepen in het lichamelijke en geestelijke herstelproces zal je helpen je eerder weer goed te voelen.

Net zoals je in het begin moest accepteren dat je een burn-out hebt, moet je accepteren dat je een terugval hebt. Dit kan moeilijk voor je zijn. Toegeven dat je een terugval hebt, kan voelen alsof je toegeeft dat je gefaald hebt in je herstelproces. Maar zo moet je een terugval niet bezien. Het herstel van een burn-out gaat met vallen en opstaan.

Accepteer dat je gevallen bent, maar blijf niet liggen. Door de terugval te accepteren, kun je er de oorzaak van analyseren. Wat heb je fout gedaan? Wilde je te snel weer teveel doen? Durfde je geen ‘nee’ te zeggen, omdat je geen aansteller wilt zijn? Zie een terugval als iets waar je veel van kunt leren. Je ontdekt waar je nog verder in moet groeien.

Veel terugvallen bij burn-out ontstaan doordat mensen zelf dingen proberen.

Het beste is om gespecialiseerde hulp in te schakelen. Veelal verkort dat de hersteltijd enorm!

Bekijk hier: coaching bij burn-out

Gevoelens bij een terugval tijdens burn-out

Ook al heb je de terugval geaccepteerd, je kunt je vreselijk rot voelen. Tijdens een burn-out spelen veel emoties op die door het ontregelde hormonale systeem nog eens versterkt worden. Daardoor zullen de emoties die je tijdens een terugval ervaart ook heviger zijn. Je kunt te maken krijgen met frustratie, depressieve gevoelens, boosheid (op jezelf of op je omgeving) en gelatenheid (het interesseert je allemaal niets meer).

Veel gehoorde uitspraken zijn:

Bedenk goed dat je geen burn-out bent, maar er eentje hebt. Laat dus nooit toe dat de burn-out je leven gaat bepalen. Accepteer dat je met vallen en opstaan herstelt, maar geef niet toe aan gevoelens als ‘ik word nooit meer beter’ of ‘ik kan nooit meer normaal functioneren’.

Bij een terugval ben je snel geneigd je te concentreren op alles wat misgaat en alles wat je nog niet kunt doen, terwijl er nog een hoop dingen zijn die goed gaan. Je zou tijdens de burn-out op papier kunnen bijhouden wat je dagelijks doet. Op die manier kun je zien dat je situatie beetje bij beetje verbetert.

Terugval tijdens burn-out voorkomen

Kun je een terugval tijdens burn-out voorkomen? Helaas niet altijd. Het is niet zo dat je tijdens een burn-out opeens zoveel vaardigheden leert dat je oude gedragspatronen volledig hebt doorbroken. Deels hoort een terugval bij het herstelproces. Herstellen van een burn-out is een proces van vallen en opstaan.

Er zijn wel twee dingen die je kunt doen om de kans op een terugval te verkleinen. Leer ten eerste om je grenzen te bewaken en er niet overheen te gaan. Je bent opgebrand doordat je moeite hebt je grenzen aan te geven. En dit kan ook de oorzaak voor een terugval worden. Leer daarom goed je grenzen te kennen en die aan te geven.

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

Direct contact

PS: je bent niks verplicht, de eerste kennismaking is altijd vrijblijvend.

Pleasegedrag

Een andere oorzaak van een terugval tijdens burn-out, is ook gelijk aan een van de primaire oorzaken van een burn-out: een gebrek aan autonomie. Bij een gebrek aan autonomie laat je anderen je leven bepalen. Anderen hebben de regie in jouw leven. Je probeert anderen zoveel mogelijk te pleasen, je bent erg onzeker en je werkt ver boven je kunnen.

Je bent altijd maar bezig om te leven voor een ander. Dit put je uit, maakt je niet meer authentiek en leidt uiteindelijk tot een burn-out of een terugval tijdens burn-out. Wil je een terugval tijdens burn-out voorkomen, dan doe je er goed aan om autonomer te worden. Je kunt beginnen door jezelf goed te leren kennen. Weet wie je bent en wat je wilt, zodat je goede keuzes kunt maken.

Natuurlijk is het niet makkelijk om een terugval te accepteren en weer opnieuw te herstellen. Je komt jezelf vaak tegen. Maar zolang je meer herstelt dan dat je energie verbruikt, klim je weer uit het dal. Voor je het weet ben je na vallen en opstaan eindelijk hersteld van de burn-out.

Kunnen wij je helpen?

Stress- of burn-outklachten? Dan ben je hier op de juiste plek. In de afgelopen vijf jaar hebben wij duizenden mensen in Nederland en België geholpen bij het oplossen en voorkomen van burn-out- en stressklachten. Stress en burn-out zijn helaas actueler dan ooit. Wil je dat wij je helpen?

Bekijk ons aanbod voor:

Direct contact

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank vind je honderden artikelen die je verder helpen. Heb je deze artikelen al gelezen:

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Karin
Door

Karin

op 26 February 2019

Hi Ruud, Ik merk dat ik moeilijk uit de negatieve spiraal kom van gedachtes zoals je hierboven beschrijft. Ik merk dat dit erg veel energie kost en mijn herstel enorm in de weg zit. Ookal zit ik nu (na een heftige terug val) weer helemaal thuis, ik heb niet het gevoel dat ik kan herstellen omdat het me niet lukt om te ontspannen door deze negatieve opvattingen over mezelf en de burn-out + een scala aan schuldgevoelens. Heb je hier ervaring mee en enige tips voor? Bij voorbaat dank.

Ruud Meulenberg
Door

Ruud Meulenberg

op 1 March 2019

Hoi Karin, Iedereen kan herstellen van burnout. Als je daar zelf niet uitkomt, wil ik je echt adviseren om zsm hulpt in te schakelen. Wellicht spreekt onze werkwijze je aan. Neem vrijblijvend eens contact op. Zelf blijven aanmodderen is vaak niet nuttig om te herstellen namelijk

Gloria
Door

Gloria

op 7 March 2020

Dag Ruud Ik was weer fijn op weg en voelde me weer een paar weken goed, toen kreeg ik griep,dus met koorts, het lijkt wel of daaruit voort een terugval is gekomen. Zou dat kunnen? Dat koorts/griep veel van je lichaam vraagt, terwijl je geen reserves hebt en dan een terugval krijgt? Ik krijg nu, na 1 jaar burnout, nog steeds weer terugvallen. Hoe waren die bij jou? Had je dan ook weer last van spanningsklachten/niets aankunnen/paniek enz of had je andere klachten en hoelang duurden die terugvallen? Mvg C

Ruud Meulenberg
Door

Ruud Meulenberg

op 9 March 2020

Hoi Gloria, Natuurlijk put een griep weer extra uit en door je burn out duurt het herstel van de griep weer wat langer. Dat daarbij de klachten weer (terug)komen is haast begrijpelijk. Rust, acceptatie en de basis weer op orde hebben, zal je vast gaan helpen

Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burnout tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies