arrow_drop_up arrow_drop_down

Watten in je hoofd bij burnout. Wat doe je aan een mistig gevoel?

Watten in je hoofd bij burnout. Veel mensen ervaren een mistig gevoel in het hoofd bij burn out. Het beste wordt dit omschreven als watten in het hoofd, een dof gevoel of mist in het hoofd. Het zorgt ervoor da je niet helder meer kunt nadenken. Dat het moeite kost om je te concentreren. Het is tevens iets dat je meegemaakt moet hebben wil je het als zodanig herkennen.

In dit artikel leggen we uit waar die watten in je hoofd bij burnout vandaan komen en wat je er aan kunt doen:

Mist in je hoofd burnout

Een dof gevoel in je hoofd? Dit deed ik:

Het is guur, rondom het vriespunt, maar dat ontmoedigt me niet. Wanneer ik de auto op een leeg parkeerterrein zet word ik al blij: dit stukje natuur is even voor mij alleen!

Bij de eerste meters ebt het doffe gevoel in mijn hoofd weg. Al gauw voel ik de guurheid van de wind in mijn gezicht. Wanneer ik een aantal keer diep inadem voel ik hoe de koude lucht snijdend via mijn neus binnen komt deze een paar graden warmer weer verlaat. Het graslandschap klinkt zompig, zakt her en der wat in en het loopt zwaar. Na een stap vlak naast een beste molshoop lijkt er een luchtbel uit de aarde te ontsnappen, zo klinkt het en ik moet lachen.

Op steenworp afstand schiet verschrikt een reetje de bosjes uit. Wat een mooi tafereeltje. Vogels kwetteren en de wind waait stevig. Zo al lopend, luisterend naar de geluiden van de natuur, merk dat mijn energie toeneemt, de activiteit in mijn hoofd weg is en mijn lijf ook weer in charge. Ik sluit mijn ogen en het lijkt net of ik aan zee sta, het klinkt alsof ik golven hoor maar het is het ruisen van de bomen.

Het voelt alsof mijn lijf de regie weer overgenomen heeft van mijn hoofd

Als ik in de auto stap voel ik mijn wangen gloeien en voel ik hoe de stof mijn fris geworden huid weer opwarmt. Heerlijk. Wanneer ik kort daarna mijn dochtertje ophaal en zij enthousiast haar handjes op mijn wangen legt voel ik de warmte van haar vingertjes en verschijnt er een glimlach op mijn gezicht. Ik voel me heel gelukkig!

Ervaar je veel watten in je hoofd door een burn out?

Richt je dan vooral op de oplossing!

Bekijk hier: coaching bij een burn out

Waarom naar buiten gaan bij burnout?

Iedereen met burnout herkent het gevoel van watten in je hoofd te hebben. Afgestompt, overvol hoofd en stoppen met denken lukt echt niet. Je leest dan overal dat je ‘uit je hoofd moet komen’. Maar ja als je daar aan denkt… (daar ga je al, denken, het moet juist rustig in je hoofd worden) Niet denken aan denken levert juist extra denken op!

Lees ook: bewegen bij een burn out

‘Uit je hoofd komen’

Je komt dus uit je hoofd door met andere dingen bezig te gaan, zoals ik de natuur in trok. Door je zintuigen te gebruiken kom je uit je hoofd en ga je naar je lijf.

De zintuigen die je hierbij gebruikt zijn:

  • Horen
  • Zien
  • Kijken
  • Voelen

Zintuigen maken je hoofd leeg, je kunt niet én in je hoofd én bij je zintuigen je aandacht hebben. Uiteindelijk zal rust in je hoofd bijdragen aan een goed herstel bij burnout

Waarom mist in je hoofd bij burnout?

Wanneer je burnout raakt, werkt je prefrontale cortex minder. Dit is het hersengedeelte dat ervoor zorgt dat je emoties gereguleerd worden. Niet vreemd dat mensen met burnout een kort lontje hebben! Een bijkomstigheid is dat het alle prikkels die binnenkomen niet meer kan verwerken. Je merkt dit als zijnde mist in je hoofd, een overvol hoofd bij burnout, of watten in je hoofd bij burnout.

De klachten als ‘mist in je hoofd’, en ‘watten in je hoofd’ en een overvol hoofd, kennen vaak een soortgelijke klacht: niet kunnen concentreren bij burnout

Watten in je hoofd? Dit doe je ertegen:

Een aantal geschikte manieren om die watten dus uit je hoofd te krijgen:

  • Ga de natuur in. Voel de wind, de kou, de regen en ruik de boslucht
  • Luister naar ontspannende muziek. Bewezen is dat rustige muziek zorgt voor een geschikte hartcoherentie wat bijdraagt aan ontspanning
  • Werk met je handen: Door fysiek aan de gang te gaan (binnen je grenzen). Denk eens aan het vak meubelmaken: het kan niet snel, je ruikt het hout, de lijm etc. en je voelt het hout door je handen heen. Een zeer zintuigelijk beroep!

Lukt het je nog steeds niet om ‘uit je hoofd’ te komen? Nog steeds watten in je hoofd bij burnout? Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan:

Hulp bij stress en een burn-out

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Watten in je hoofd

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Sven Ypma

Door

Sven Ypma

op 21 July 2017

Werkt inderdaad erg goed! Bedankt weer.

Ruud Meulenberg
Naomi

Door

Naomi

op 21 July 2017

Hoi, ik wordt op dit moment heel moe als er veel mensen om mij heen zitten een lange tijd. En ze zitten in gesprek. Bv een verjaardag of een vergadering of zelfs mijn pauze op werk. Mijn hoofd wil dan niet meer. Er komt niks meer binnen ik wordt moe van het praten. Ik val zelf in slaap. Zelf in een kwartier pauze. Ineens hoor ik de mensen niet meer en san ben ik gewoon out. Na een verjaardag of vergadering en ik dood moe. Ik zit nu ook in ziektewet. Ik geniet nergens van. Echt zelfs op vakantie niet. Groetjes Naomi

Ruud Meulenberg

Door

Ruud Meulenberg

op 24 July 2017

Misschien goed om eens contact met ons op te nemen Naomi? Je vindt een contactformulier bij 'contact'. We kunnen dan jouw situatie persoonlijk bekijken

Frank

Door

Frank

op 29 August 2018

Hallo Jessica, Mijn ervaring met watten in het hoofd is dat ik tevens veel last heb van dissociatie (depersonalisatie en derealisatie). Ik lijd aan een vreselijke chronische angststoornis. Er is ook sprake van een benzo verslaving waar ik nog vanaf moet zien te komen. Ik merk dat een overprikkeling in de dagen, soms weken erna tot een enorme terugval leidt. Gisteren en eergisteren had ik te maken met extreme angst !!!!! Vorige week was er geen angst maar extreme moeheid. Ik zit nu middenin een zware terugslag. Alleen in de avond zakken de slopende psychische klachten gelukkig af. Groeten, Frank

Jessie Reitsema (coach MTC)

Door

Jessie Reitsema (coach MTC)

op 29 August 2018

Hoi Frank, de derealisatie herken ik, dat is niet fijn. Evenals je angsten, ook die zijn mij niet onbekend. Ze kunnen je leven behoorlijk beïnvloeden. Heel naar en heftig. Ik hoop dat je goede hulp hiervoor kan vinden, zodat je weer rust en vrijheid kan gaan ervaren. Terugvallen zijn niet fijn, maar weet dat dit niet betekend dat je terug bij af bent en ze gaan over. Luister goed naar jezelf en waar je je zelf goed aan doe.

Linda

Door

Linda

op 21 September 2018

Hoi ik heb ook veel last van hoofdpijn en ineens steken in mijn hoofd, ik ben nu 6 mnd verder het was even weg maar is nu zeker aanwezig hoort dit erbij? Wat kan ik hier mee? Vr gr Linda

Jessie Reitsema

Door

Jessie Reitsema

op 23 September 2018

Hoi Linda, het gevoel van watten in je hoofd kan soms zo ineens er weer zijn (en ook weer wegtrekken). Hoofdpijn is een veel voorkomende burn-out/stressklacht. Omdat je ook steken ervaart zou ik als ik jou was even contact met je huisarts opnemen. Ik ken je herstelgeschiedenis niet. Hou voor jezelf goed in de gaten of je blijft luisteren naar je lichaam. Zorg voor voldoende rust en zet tijdens het wandelen je zintuigen in, dat komt de mist in je hoofd ten goede.

Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burnout tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies