Watten in je hoofd bij burnout? Lees wat je kunt doen
Watten in je hoofd bij burnout. De zin van zintuigen bij burnout

Watten in je hoofd bij burnout. De zin van zintuigen bij burnout

Watten in je hoofd bij burnout. Soms begint je dag somber, je merkt dat je niet de energie hebt die je graag wilt hebben. Toch probeer je het. Maar na een ochtend ploeteren merk je dat je hoofd meer in charge is dan je lijf. Je voelt de energie uit je lichaam lopen en je ziet de rest van de dag somber tegemoet

Zelf heb ik dit tijdens het herstellen van mijn burnout regelmatig meegemaakt

Op een gegeven moment besloot ik mijn kantooroutfit te verruilen voor mijn loopbroek en een paar hardloopschoenen:

Naar buiten bij burnout Mist in je hoofd burnout

Het is guur, rondom het vriespunt, maar dat ontmoedigt me niet. Wanneer ik de auto op een leeg parkeerterrein zet word ik al blij: dit stukje natuur is even voor mij alleen!

Bij de eerste meters ebt het werk in mijn hoofd nog na. Maar al gauw voel ik de guurheid van de wind in mijn gezicht. Wanneer ik een aantal keer diep inadem voel ik hoe de koude lucht snijdend via mijn neus binnen komt deze een paar graden warmer weer verlaat. Het graslandschap klinkt zompig, zakt her en der wat in en het loopt zwaar. Na een stap vlak naast een beste molshoop lijkt er een luchtbel uit de aarde te ontsnappen, zo klinkt het en ik moet lachen.

Op steenworp afstand schiet verschrikt een reetje de bosjes uit. Wat een mooi tafereeltje. Vogels kwetteren en de wind waait stevig.

Zo al lopend, luisterend naar de geluiden van de natuur, merk dat mijn energie toeneemt, de activiteit in mijn hoofd weg is en mijn lijf ook weer in charge. Ik sluit mijn ogen en het lijkt net of ik aan zee sta, het klinkt alsof ik golven hoor maar het is het ruisen van de bomen.

Het voelt alsof mijn lijf de regie weer overgenomen heeft van mijn hoofd

Als ik in de auto stap voel ik mijn wangen gloeien en voel ik hoe de stof mijn fris geworden huid weer opwarmt. Heerlijk. Wanneer ik kort daarna mijn dochtertje ophaal en zij enthousiast haar handjes op mijn wangen legt voel ik de warmte van haar vingertjes en verschijnt er een glimlach op mijn gezicht. Ik voel me heel gelukkig!

Waarom naar buiten gaan bij burnout?

Iedereen met burnout herkent het gevoel van watten in je hoofd te hebben. Afgestompt, overvol hoofd en stoppen met denken lukt echt niet. Je leest dan overal dat je ‘uit je hoofd moet komen’. Maar ja als je daar aan denkt… (daar ga je al, denken, het moet juist rustig in je hoofd worden) Niet denken aan denken levert juist extra denken op!

Niet denken aan denken levert juist extra denken op!

‘Uit je hoofd komen’

Je komt dus uit je hoofd door met andere dingen bezig te gaan, zoals ik de natuur in trok. Door je zintuigen te gebruiken kom je uit je hoofd en ga je naar je lijf.

De zintuigen die je hierbij gebruikt zijn:

  • Horen
  • Zien
  • Kijken
  • Voelen

Zintuigen maken je hoofd leeg, je kunt niet én in je hoofd én bij je zintuigen je aandacht hebben. Uiteindelijk zal rust in je hoofd bijdragen aan een goed herstel bij burnout

Waarom mist in je hoofd bij burnout?

Wanneer je burnout raakt, werkt je prefrontale cortex minder. Dit is het hersengedeelte dat ervoor zorgt dat je emoties gereguleerd worden. Niet vreemd dat mensen met burnout een kort lontje hebben! Een bijkomstigheid is dat het alle prikkels die binnenkomen niet meer kan verwerken. Je merkt dit als zijnde mist in je hoofd, een overvol hoofd bij burnout, of watten in je hoofd bij burnout.

De klachten als ‘mist in je hoofd’, en ‘watten in je hoofd’ en een overvol hoofd, kennen vaak een soortgelijke klacht: niet kunnen concentreren bij burnout

Watten in je hoofd bij burnout

Een aantal geschikte manieren om die watten dus uit je hoofd te krijgen:

  • Ga de natuur in. Voel de wind, de kou, de regen en ruik de boslucht
  • Luister naar ontspannende muziek. Bewezen is dat rustige muziek zorgt voor een geschikte hartcoherentie wat bijdraagt aan ontspanning
  • Werk met je handen: Door fysiek aan de gang te gaan (binnen je grenzen). Denk eens aan het vak meubelmaken: het kan niet snel, je ruikt het hout, de lijm etc. en je voelt het hout door je handen heen. Een zeer zintuigelijk beroep!

Lukt het je nog steeds niet om ‘uit je hoofd’ te komen? Nog steeds watten in je hoofd bij burnout? Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan:

 

Over de schrijver
Jessie is burnout en stresscoach in de regio's Groningen en Drenthe. Zelf kreeg ze een burnout als gevolg van jarenlange overbelasting. Ze weet dus als geen ander wat het is om een burnout te hebben. Haar bouwkundige achtergrond, gecombineerd met een gedegen coachopleiding maakt haar een bijzonder prettig mens om mee samen te werken

Door

Sven Ypma

op 21 July 2017

Werkt inderdaad erg goed! Bedankt weer.

Door

Naomi

op 21 July 2017

Hoi, ik wordt op dit moment heel moe als er veel mensen om mij heen zitten een lange tijd. En ze zitten in gesprek. Bv een verjaardag of een vergadering of zelfs mijn pauze op werk. Mijn hoofd wil dan niet meer. Er komt niks meer binnen ik wordt moe van het praten. Ik val zelf in slaap. Zelf in een kwartier pauze. Ineens hoor ik de mensen niet meer en san ben ik gewoon out. Na een verjaardag of vergadering en ik dood moe. Ik zit nu ook in ziektewet. Ik geniet nergens van. Echt zelfs op vakantie niet. Groetjes Naomi

Door

Ruud Meulenberg

op 24 July 2017

Misschien goed om eens contact met ons op te nemen Naomi? Je vindt een contactformulier bij 'contact'. We kunnen dan jouw situatie persoonlijk bekijken

Door

Frank

op 29 August 2018

Hallo Jessica, Mijn ervaring met watten in het hoofd is dat ik tevens veel last heb van dissociatie (depersonalisatie en derealisatie). Ik lijd aan een vreselijke chronische angststoornis. Er is ook sprake van een benzo verslaving waar ik nog vanaf moet zien te komen. Ik merk dat een overprikkeling in de dagen, soms weken erna tot een enorme terugval leidt. Gisteren en eergisteren had ik te maken met extreme angst !!!!! Vorige week was er geen angst maar extreme moeheid. Ik zit nu middenin een zware terugslag. Alleen in de avond zakken de slopende psychische klachten gelukkig af. Groeten, Frank

Door

Jessie Reitsema (coach MTC)

op 29 August 2018

Hoi Frank, de derealisatie herken ik, dat is niet fijn. Evenals je angsten, ook die zijn mij niet onbekend. Ze kunnen je leven behoorlijk beïnvloeden. Heel naar en heftig. Ik hoop dat je goede hulp hiervoor kan vinden, zodat je weer rust en vrijheid kan gaan ervaren. Terugvallen zijn niet fijn, maar weet dat dit niet betekend dat je terug bij af bent en ze gaan over. Luister goed naar jezelf en waar je je zelf goed aan doe.

Door

Linda

op 21 September 2018

Hoi ik heb ook veel last van hoofdpijn en ineens steken in mijn hoofd, ik ben nu 6 mnd verder het was even weg maar is nu zeker aanwezig hoort dit erbij? Wat kan ik hier mee? Vr gr Linda

Door

Jessie Reitsema

op 23 September 2018

Hoi Linda, het gevoel van watten in je hoofd kan soms zo ineens er weer zijn (en ook weer wegtrekken). Hoofdpijn is een veel voorkomende burn-out/stressklacht. Omdat je ook steken ervaart zou ik als ik jou was even contact met je huisarts opnemen. Ik ken je herstelgeschiedenis niet. Hou voor jezelf goed in de gaten of je blijft luisteren naar je lichaam. Zorg voor voldoende rust en zet tijdens het wandelen je zintuigen in, dat komt de mist in je hoofd ten goede.

Reactie plaatsen

Cookies