Je kan je niet concentreren, je kijkt doelloos voor je uit en op woorden komen is de grootste uitdaging. Hersenmist, velen hebben er last van. Dit in combinatie met chronische stress of burn-out kan je leven echt goed dwarsbomen.

Het kan zijn dat je op deze pagina bent beland omdat je van bovenstaande symptomen last hebt. Vaak is er een onderliggende oorzaak, dus logisch dat je wilt weten wat er aan de hand is of wat je zou kunnen doen. Wat is brain fog eigenlijk, en wat zijn de symptomen?

Wat is brain fog precies?

Brain fog is een gevoel van sloomheid en moeheid in je hoofd, in combinatie met concentratieproblemen en soms vergeetachtigheid. Dit komt over het algemeen het meest voor onder oudere volwassenen, maar ook jongere mensen kunnen zich bij brain fog vergeetachtig voelen. Een langdurig gevoel van brain fog kan gepaard gaan met chronische stress en uiteindelijk burn-out.

Wat merk jij als je last hebt van brain fog?

Het kent uiteenlopende symptomen, waaronder verschillende mentale klachten. Zo lukt het je bij brain fog meestal slechter om dingen te onthouden. Helder denken gaat moeilijk en je hebt een mistig gevoel in je brein. Je geheugen is niet wat het normaal is en je hersenen lijken de taken van de dag met moeite aan te kunnen.

Deze gevoelens kunnen je vervelend in de weg zitten in het dagelijks leven, dus het is goed om er achter te komen hoe brain fog kan ontstaan en wat je eraan kunt doen.

Hoe ontstaat brain fog?

Hoe brain fog ontstaat is soms lastig om te achterhalen, omdat mentale gezondheid nou eenmaal ongrijpbaar kan lijken. Er is een breed scala aan mogelijke symptomen, van hormonale disbalans tot vermoeidheid en hoofdpijn.

Daarnaast kan stress of burn-out je radar in de war schoppen. Je voelt je dan vaak opgejaagd en kunt minder helder denken, waardoor je soms maar blijft rondlopen met je symptomen. Laten we daarom eerst eens een aantal oorzaken onder de loep nemen.

Slaapproblemen

Slaapgebrek kan een grote invloed hebben op je leven. Misschien slaap je te weinig of lig je ‘s nachts vaak wakker, met grote vermoeidheid tot gevolg. Deze vermoeidheid door een gebrek aan slaap kan leiden tot brain fog. Je lichaam is uit balans en heeft als het ware te weinig brandstof, te weinig reserves.

Zo fungeert slaap eigenlijk als de motor van je lichaam. Je centrale zenuwstelsel en cognitieve functies hebben veel baat bij een goed slaappatroon. Als je weet waar je slaaptekort vandaan komt is dit dus veel waard. Weet je dit nog niet, doe dan je uiterste best het te achterhalen.

Onvoldoende lichaamsbeweging

Ook door onvoldoende lichaamsbeweging kan je last krijgen van brain fog. Je brein doet het namelijk goed op fysieke activiteit. Het zorgt voor een duidelijke focus en maakt nuttige stoffen aan in je lichaam. Daarnaast kan bewegen in de open lucht erg fijn zijn voor je gestel.

Het spreekt dus redelijk voor zich dat een gebrek aan beweging zorgt voor een verstoring van je balans. Je lichaam en geest verslappen en je hersenen krijgen niet langer die fijne signaaltjes toegestuurd. Met dus mogelijke concentratieproblemen, een gevoel van vermoeidheid en vergeetachtigheid tot gevolg.

Elektromagnetische straling

Dit is een oorzaak waar je misschien niet snel aan zou denken, maar ook elektromagnetische straling kan mogelijk hersenmist veroorzaken. We zijn er zo aan gewend geraakt om in de buurt te zijn van allerlei apparaten, van onze computers tot onze mobiele telefoons. Daarnaast heb je misschien wel eens gehoord dat elektriciteitsmasten [2]straling geven.

Over deze vorm van straling zijn de meningen nogal verdeeld, en allerlei onderzoekers hebben al een poging gewaagd duidelijke antwoorden te krijgen. Voor je nachtrust is het sowieso raadzaam je telefoon uit (of op vliegtuigstand) te zetten of in een andere kamer te leggen als je naar bed gaat.

Als je vermoedt dat je brain fog komt door straling van bijvoorbeeld je telefoon of een ander apparaat, zou je dit eens kunnen testen. Dit kan bijvoorbeeld door het apparaat een tijdje uit te doen en dan te bekijken of het beter gaat. Als je situatie dit toelaat natuurlijk.

Stress

Stress is een gemene oorzaak van problemen als brain fog. Het is namelijk in de essentie niet verkeerd. Stress is een signaal dat waarschuwend kan werken en ons de adrenaline kan geven die we nodig hebben om uit bepaalde situaties te komen.

Krijg je echter last van chronische stress, kan dit vervolgens leiden tot burn-out en ja, ook tot brain fog. Langdurige stress werkt verlammend op je lichaam en zorgt ervoor dat je veel aspecten van je leven nog maar met grote moeite kunt verwerken.

Stress sluipt erin, dus het is geen wonder dat het moeilijk te verhelpen of voorkomen is.

Stress sluip er vaal in en kan veel doen voor je concentratievermogen.

Verkeerde voeding

Ook niet het makkelijkste onderwerp, zeker niet vanwege alle ’troep’ die we tegenwoordig in de supermarkt kunnen halen. Naast voldoende slaap en beweging houdt gezonde voeding onze motor geolied. De juiste voedingsmiddelen in huis halen is een grote uitdaging, dus het is niet verassend als je een voedingspatroon hebt ontwikkeld dat niet helemaal top voor je is.

Vitamine B12 heeft grote invloed op je brein en je concentratie en vitamine D doet veel voor je gestel. Een tekort aan een zekere vitamine kan dus een oorzaak zijn van jouw brain fog-symptomen. Daarnaast is een voedselallergie de mogelijke oorzaak, zoals een allergie voor aspartaam, zuivel of pinda’s.

Vervuiling

Gifstoffen, insecticiden, chemische stoffen en andere vormen van vervuiling kunnen aan je gevoelens van brain fog ten grondslag liggen. Je staat er misschien niet 1-2-3 bij stil, maar iedereen krijgt regelmatig gifstoffen binnen [4]. Natuurlijk maakt het wel uit hoeveel gifstoffen en voor hoe lang. Blootstelling voor langere tijd doet natuurlijk meer schade dan kort, of af en toe.

Bij bronnen van gif kun je denken aan bestrijdingsmiddelen, onkruidverdelgers en vluchtige organische stoffen zoals bepaalde verven, lijmen en parfum of formaldehyde in spaanplaat. Ook bepaalde medicijnen en E-nummers in voedsel kunnen bronnen van gifstoffen zijn. Niet gezellig, maar de moeite waard om als oorzaak te onderzoeken.

De overgang

Een bijzondere tijd in het leven en natuurlijk niet altijd even prettig. De overgang kan gepaard gaan met opvliegers (plotseling zweten, verhoogde hartslag en lichaamstemperatuur), en hormonen spelen een grote rol binnen de lichaamsfuncties.

Sommige vrouwen krijgen in deze periode van hormonale veranderingen last van brain fog, meestal zo rond de vijftig jaar. De overgang is een tijdelijke periode, dus deze onderliggende oorzaak kan ook tijdelijk zijn.

COVID-19

Helaas, er is niet omheen te komen. Ook corona blijkt een mogelijke veroorzaker te zijn van brain fog-symptomen. Beroertes, zuurstofgebrek en encefalitis worden gezien als heftige gevolgen van COVID-19, maar daarbij stopt het dus niet.

Naast mogelijke langetermijngevolgen als vermoeidheid, krampen, hoofdpijn en slaapstoornissen, hebben Chinese onderzoekers een connectie ontdekt tussen corona en concentratiestoornissen. En dit is weer een van de brain fog-symptomen.

Naast bovengenoemde factoren kunnen ook chronische vermoeidheid, Lupus, depressie, MS, de behandeling van kanker, MS en ADHD te maken hebben met brain fog. Zoals je ziet zijn er veel mogelijke oorzaken, dus het is verstandig een oorzaak goed uit te pluizen wanneer je jezelf erin herkent.

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

Wat zijn de symptomen van brain fog?

Naast het herkennen van de oorzaken is het natuurlijk goed om te weten wat de brain fog-symptomen zijn. Het kan namelijk zijn dat het je niet lukt de oorzaken weg te nemen, en je vervolgens aan de hand van de symptomen kunt bekijken wat je eraan kan doen.

De volgende symptomen worden geassocieerd met brain fog.

Hoofdpijn

Als je regelmatig last hebt van hoofdpijn, wellicht als gevolg van stress, kan het zijn dat dit bijdraagt aan je brain fog. Een voorbeeld hiervan is spanningshoofdpijn van de extra moeite die het je kost om je te concentreren.

Stemmingswisselingen

Heb je vaak last van een wisselend gestel, dan kan dit een symptoom zijn van je brain fog. Denk bijvoorbeeld aan irritaties naar anderen toe, prikkelbaarheid, of frustraties wanneer het niet lukt om op woorden of gedachten te komen.

Vergeetachtigheid

Ook vergeetachtigheid is een manier waarop de hersenmist zich kan uiten. Dit is soms moeilijk vast te stellen, omdat het nou eenmaal kan zijn dat je van nature al wat chaotisch bent. Maar als je normaal gesproken vrij helder van geest bent en opmerkt dat je de laatste tijd wel erg vergeetachtig bent, kan dit op brain fog duiden. Maak je dus geen zorgen, dit betekent niet meteen dat je aan dementie lijdt.

Concentratieproblemen

Het kwam al even voorbij omdat het de duidelijkste aanduiding is van brain fog: Moeite met concentreren. Iedereen heeft wel eens last van een slechte concentratie. Maar wanneer het je voor langere tijd niet lukt om je te focussen, bijvoorbeeld op je werk of bij andere taken, is er misschien meer aan de hand en heeft de brain fog je brein bereikt.

Slapeloosheid

Een gebrek aan slaap is zowel een oorzaak als een symptoom. Je brain fog kan je namelijk in een vicieuze cirkel brengen waarin je minder gedaan krijgt, waarover je misschien gestresst raakt, waardoor je vervolgens weer slechter slaapt.

Depressiviteit

Depressiviteit is nooit te onderschatten. Er hangt nog steeds veel stigma rond het onderwerp, waardoor je soms veel te lang met je depressie rondloopt. Depressie heeft onder andere als kenmerk dat je niets ziet zitten of niets je blij maakt. Bij een brain fog kan dit ook spelen.

Vermoeidheid

Weinig energie hebben heeft invloed op je complete dag. Je kunt taken of activiteiten niet goed aan, hoe graag je het ook zou willen. Mensen met een redelijk niveau van energie weten vaak niet hoe het voor een (chronisch) vermoeide persoon is om écht weinig te kunnen.

Ik heb last van brainfog, wat nu?

Een medisch advies is bij brain fog moeilijk om te geven, omdat het geen ‘officiële’ medische aandoening of gesteldheid is. Dingen die zich in je hoofd, in je hersenen afspelen zijn vaak erg complex. Toch is het goed om te kijken naar de oorzaken en symptomen zodat je hopelijk wat verlichting kunt vinden.

Maak je ten eerste geen zorgen, je bent namelijk niet in levensgevaar. Natuurlijk is het wel een grote belemmering op je leven, onder andere op je werk. Ga aan de hand van dit artikel na welke oorzaak het beste bij je past, en probeer daar aan te werken.

Heb je bijvoorbeeld veel stress, pak dan de bron van die stress zo goed mogelijk aan en kijk hoe het vervolgens met je gaat. Heb je een slechte nachtrust, kijk dan eens wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn. Misschien zit je in een burn-out of kom je er net uit? Ook dan is het raadzaam om jezelf voldoende tijd te geven om te herstellen.

De volgende tips helpen je om van brain fog af te komen, of nog beter: Het te voorkomen.

Hoe kan ik brain fog voorkomen?

De volgende vijf tips kunnen je helpen brain fog te voorkomen of bestrijden:

  1. Goed rust nemen, bijvoorbeeld aan de hand van meditatie;
  2. Voldoende beweging krijgen, bijvoorbeeld door regelmatig in de buitenlucht te bewegen;
  3. Gebalanceerde en gezonde voeding, onder andere door vlees en zuivel te laten staan. Lees of kijk hier waarom;
  4. Voldoende water drinken om uitdroging en hoofdpijn te voorkomen;
  5. Een goede nachtrust en een goed slaapritme doen wonderen voor je gehele gezondheid, waaronder dus het tegengaan van brain fog.

Veelgestelde vragen

Zoals de term al aangeeft kun je in het Nederlands brain fog het beste omschrijven als hersenmist, of watten in je hoofd.

Hersenmist voelt als een bedompt of duf gevoel in je hoofd, waarbij je je vermoeid voelt en moeite hebt met concentreren.

Er is geen duidelijke termijn die aan brain fog wordt gesteld, omdat het voornamelijk afhankelijk is van de oorzaken.

Een combinatie van voldoende rust, beweging, water drinken, een gezond eetpatroon en goede nachtrust kan veel doen om je brain fog te verdrijven.

Bronnen

  1. bangkokhospital.com – Brain Fog: Solutions To Help You Improve Concentration – Gevonden op 05-09-2022
    Link naar artikel
  2. rijksoverheid.nl – Elektromagnetische straling – Gevonden op 05-09-2022
    Link naar artikel
  3. healthline.com – 6 Possible Causes of Brain Fog – Gevonden op 05-09-2022
    Link naar artikel
  4. optimalegezondheid.com – Verborgen gif deel 1: We eten iedere dag gif – Gevonden op 06-09-2022
    Link naar artikel

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.