Vitamine D is een cruciale vitamine voor ons lichaam. Een vitamine D tekort zorgt voor diverse gezondheidsproblemen die je leven flink kunnen beïnvloeden. Je kunt ernstige symptomen gaan ervaren bij een vitamine tekort. Kortom: het is essentieel om je vitamine D op peil te houden. Maar, hoe doe je dat? En, hoe merk je dat je een tekort hebt aan vitamine D? Misschien nog belangrijker: wat kun je er tegen doen? In dit artikel krijg jij antwoord op al deze vragen.

Wat is vitamine D en wat doet het in mijn lichaam?

Vitamine D is en vetoplosbare vitamine die diverse functies heeft in het lichaam. De belangrijkste functie van vitamine D is het zorgen voor een goede opname van calcium. Een tekort zorgt dan ook voor een verminderde opname, waardoor bijvoorbeeld calcium kan vast komen te zitten in de aders. Dit kan op de lange termijn voor diverse gezondheidsproblemen en symptomen zorgen.

Doordat vitamine D zorgt voor een opname van calcium zorgt het op een indirecte manier ook voor het verbeteren van je botten. Het houd je botten sterk, iets wat heel belangrijk is als je gezond oud wilt worden. Verder zorgt vitamine D voor de volgende voordelen:

  • Een verbetering van het immuunsysteem
  • Een verbetering van het celdelingsproces
  • Een versterking van de tanden
  • Een verbeterde werking van de spieren
  • Optimalisering van hormonen

Dit zijn enkele voordelen die je kunt ervaren als je vitamine D niveau op peil is. Zoals je ziet zijn dit belangrijke processen voor een lichaam. Als je vitamine D niet op orde is kan jouw lichaam op deze punten minder presteren, met alle gevolgen van dien.

Hoe ontstaat een vitamine D tekort?

Een vitamine D tekort kan ontstaan door diverse oorzaken. Zo heeft een tekort vaak te maken met té weinig zonlicht en een verkeerd voedingspatroon. Maar, ook stress en andere chronische aandoeningen kunnen zorgen voor een tekort van vitamine D. In Nederland hebben veel mensen een tekort aan vitamine D. Vooral in de winter is dit aan de orde, omdat er dan simpelweg veel minder zonlicht is. Onze huid maakt door de aanraking met zonlicht vitamine D aan, maar dat lukt dus niet als het bewolkt en grijs is.

zonlicht is de beste manier om vitamine D op te doen

Naast deze oorzaken kan een tekort aan vitamine D ook ontstaan door een onderliggende aandoening, waardoor je lichaam bijvoorbeeld niet voldoende vitamine D op kan nemen. Verander je je levensstijl en neem je extra vitamine D, maar merk je dat er geen verschil is? Dan kan dit het geval zijn. Het is dan slim om even een huisarts te contacteren.

Wat zijn de symptomen van een tekort aan vitamine D?

Een tekort aan vitamine D kan voor diverse symptomen zorgen. De symptomen van een vitamine D tekort lopen erg uit een. De een heeft er meer last van dan de ander. Ook zijn de symptomen van een langdurig vitamine D tekort anders dan bij een tijdelijk tekort aan vitamine D. De meest voorkomende symptomen van vitamine D tekort zijn:

  • Vermoeidheid
  • Kramp
  • Spierpijn
  • Pijnlijke gewrichten
  • Angstaanvallen
  • Zwakkere botten
  • Bloedend tandvlees

Dit zijn een aantal van de symptomen die je kunt gaan ervaren als je een tekort hebt aan vitamine D. Het hoeft niet zo te zijn dat je alle symptomen hebt. Vaak begint het met vermoeidheid en merk je krampen. Dan weet je dat je de symptomen hebt en vitamine D tekort hebt. Vervolgens kun je dan voor de zekerheid even bloed laten prikken, dan weet je het helemaal zeker. Zorg voor genoeg vitamine D.

Wat zijn de gevolgen van een aanhoudend vitamine D tekort?

Als er niks wordt gedaan aan de symptomen en het tekort, dan kun je op de lange termijn flinke problemen krijgen op zowel mentaal als fysiek gebied. Je botten worden minder krachtig waardoor je veel sneller botten breekt. Bovendien merk je dat de kwaliteit van leven veel minder wordt. Je zult somberder zijn en veel willen slapen. Je zult niet meer optimaal van je leven kunnen genieten, wat natuurlijk zonde is.

Psychische klachten door vitamine D tekort?

Een structureel tekort aan vitamine D kan ook voor psychische klachten zorgen. Dit is een van de veelvoorkomende symptomen van een tekort. Zo voelen veel mensen die te weinig vitamine D hebben zich futloos. Ze willen veel dingen doen, maar het lukt gewoon niet. Dit zorgt voor diverse frustraties en kan zelfs lijden tot een depressie. Vitamine D staat op zichzelf ook in verhouding met depressie. Merk jij een van deze symptomen? Dan is het slim om na te denken over je levensstijl.

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

Verder zorgt een te kort ook voor stress. Hierdoor kan je lichaam gemakkelijker in de stress schieten. Is dit structureel? Dan kun je diverse hart- en vaatziekten ontwikkelen, wat voor hartaanvallen kan zorgen. Kortom, het begint met een klein probleem en milde symptomen, maar kan na verloop van tijd echt voor flinke problemen zorgen.

De link tussen een vitamine D tekort en stress

Het is simpel: een tekort aan vitamine D zorgt voor meer stress. Hoe komt dat? Dat komt omdat je lichaam de dagelijkse stressoren niet meer goed kan verwerken, waardoor de klap dus heftiger binnenkomt en je dus meer merkt van stress. Dat wil je niet, want stress is funest voor je lichaam. Korte en acute stress zorgt voor groei, langdurige stress zorgt voor afbraak en ontstekingen. Vitamine D speelt dus zeker een rol bij stress en het is cruciaal om stress te verminderen als je een tekort hebt aan vitamine D. Of omgedraaid: zorg voor meer vitamine D en verminder stress.

Wat kan ik doen om van mijn vitamine tekort af te komen?

Er zijn diverse manieren om het vitamine D gehalte in je bloed te verhogen. Het is wel belangrijk dat je dit structureel doet. Dus, niet zomaar even wat supplementen nemen, maar structureel je vitamine D verhogen. Dat doe je door:

  • Meer in de zon te zijn
  • Vitamine D rijke voeding eten
  • Supplementen te nemen

Meer in de zon zijn, zorgt ervoor dat je lichaam meer vitamine D aanmaakt. Dit gebeurt op een natuurlijke manier. Een donkere huid zorgt vaak voor een minder goede aanmaak van vitamine D door de zon. Daarom hebben mensen met een donkere huidskleur vaker baat bij supplementen. Door onvoldoende blootstelling aan de zon heb je een verhoogd risico op onvoldoende vitamine D in je bloed.

Verder zijn er diverse voedingsbronnen die vol met vitamine D zitten. Kies voor vette vis. Vette vis bevat naast vitamine D ook essentiële omega 3 vetten. Deze vetten uit de vette vis werken ontstekingsremmend. Mensen die een tekort hebben aan vitamine D hebben vaak ook last van chronische ontstekingen. Je slaat zo dus twee vliegen in één klap.

Naast vette vis kun je ook kiezen voor diverse stukken vlees, kaas, eieren, melk en andere zuivelproducten. Ook hier zit vitamine D in. Door meer van deze voedingsmiddelen in jouw dieet toe te passen zul je na een tijdje merken dat je meer energie hebt en dus je tekort aan vitamine D minder wordt. Let wel op: doe dit structureel. Zorg dat je consequent dag in en dag uit meer van deze voedingsmiddelen eet voor optimaal effect.

naast voeding zijn er ook suplementen voor vitamine D

Verder zijn er diverse producten te koop waarin vitamine D goed is toegevoegd. Doordat vitamine D toegevoegd is kun je uit meerdere producten kiezen om jouw normale vitamine D waarde te herstellen. Zo zorg je voor voldoende vitamine D.

Heb je veel vitamine tekort? Dan kan het ook slim zijn om vitamine D supplementen te nemen. Vitamine D supplementen zijn effectief bij het verhogen van vitamine D. Houd altijd rekening met de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid en ga daar niet te veel boven zitten. Zorg voor een consistente dagelijkse inname. Een overschot is ook niet gezond. Als je kiest voor een vitamine D supplement, zorg dat je dan het supplement altijd in combinatie neemt met een maaltijd die voorzien is van vetten, dit zorgt voor een betere opname van de vitamine D. De hoeveelheid vitamine D die je moet innemen hangt af van hoeveel vitamine D je tekort komt.

Kun je ook een teveel aan vitamine D hebben?

Een teveel aan vitamine D komt eigenlijk nauwelijks voor, alleen bij mensen die een vitamine D supplement nemen dat té hoog gedoseerd is. Het gevaar van teveel aan vitamine D is dat je een vitamine D vergiftiging krijgt. Hierdoor kun je nierstenen ontwikkelen en hierdoor komt er teveel calcium in je bloed, wat voor diverse problemen in je hart en bloedvaten kunnen zorgen.

De symptomen hiervan zijn: overgeven, duizeligheid, zwakte en afname van gewicht. Neem je supplementen? Wees dan alert op een overschot. Zo voorkom je een overschot aan vitamine D in je bloed.

Conclusie

Vitamine D is een essentiële vitamine voor ons lichaam. Een tekort zorgt voor complicaties die op de lange termijn levensbedreigend kunnen zijn. Bovendien vermindert het de kwaliteit van leven enorm. Dus, zorgt voor een gezonde levensstijl waarin je voldoende vitamine D binnenkrijgt. Heb jij extra vitamine D nodig? Kies waar nodig voor supplementen en houd je aan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid. Heb je onvoldoende zonlicht? Kies dan voor extra zonlicht. Zo word er vitamine D door je lichaam aangemaakt en houd je jouw vitamines op pijl.

Hulp bij burn-out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Veelgestelde vragen

Het kan erg lang duren voordat een tekort aan vitamine D is aangevuld. Soms kan dit wel drie tot vier maanden duren. Dit komt doordat de vitamine D waarde in je bloed maar langzaam stijgt. Daarom is het zo belangrijk om veranderingen in je levensstijl aan te brengen die voor jou haalbaar zijn. Je wilt structureel je vitamine D verhogen en dat kan alleen door consequent te zijn. Zorg dus voor gezonde voeding die jij lekker vindt en gebruik waar nodig supplementen. Zo kom jij van de symptomen af.

Een tekort van vitamine D zorgt op de korte termijn voor een vermindering van stemming en energie. Verder zorgt het voor andere ernstige symptomen. Op de lange termijn zorgt een tekort aan vitamine D voor diverse gezondheidsprobleem, zoals het verslechteren van de hormoonhuishouding, depressiviteit en zwakkere botten.

De beste opties is om vette vis te eten. Vette vis bevat enorm veel vitamine D en bevat bovendien omega 3 vetzuren. Dit zijn essentiële vetzuren die veel mensen niet voldoende binnen krijgen. Door vette vis te eten kun jij een vitamine D oplossen en zorg je voor voldoende goede vetten. Verder kun je ook kiezen voor vlees, zuivel en eieren.

Naast deze voedingsmiddelen kun je door uv-straling en het nemen van supplementen, dus een vet oplosbare vitamine, je tekort aanvullen.

De snelste manier om je vitamine D tekort op te lossen is om te kiezen voor een verandering in je levensstijl. Combineer dat met minder stress, meer buiten zijn en de juiste supplementen en dan ben je snel van je vitamine D tekort af. Door dit consequent te doen kun je een vitamine D tekort voorkomen. Zo behoud je sterke botten. Stevige botten zijn cruciaal om gezond oud te worden.

Bronnen

  1. Thuisarts.nl – Ik heb misschien extra vitamine D nodig – gevonden op 05-04-2022
    https://www.thuisarts.nl/vitamine-d/ik-heb-misschien-extra-vitamine-d-nodig
  2. Voedingscentrum – Vitamine D – gevonden op 05-04-2022
    https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-d
  3. apotheek.nl – vitamine D – gevonden op 05-04-2022
    https://www.apotheek.nl/medicijnen/vitamine-d
  4. zorgwijzer.nl – Zorgwijzer: vitamine D – gevonden op 05-04-0222
    https://www.zorgwijzer.nl/zorgwijzers/vitamine-d

Was dit artikel behulpzaam?

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.