Gratis ebook + Checklist (Zo herken je een burn-out)

Page content

article content

Hormonale disbalans door stress?

Ontstaat een hormonale disbalans door stress? Laten we dit eens dieper uitspitten: Wanneer er gevaar dreigt (bijvoorbeeld spanning, een emotionele gebeurtenis, een ongeluk) maakt je lichaam naast een hoop adrenaline aan om te kunnen vechten of vluchten. Je lichaam staat op scherp om te kunnen reageren. Gelukkig maar, het scheelt je een hoop leed!

Maar naast adrenaline maakt het ook razendsnel een ander stofje aan: endorfine. Dit is een verdovend middeltje waardoor je minder geestelijke of lichamelijke pijn ervaart. Tevens helpt endorfine bij het herstel van wonden, en geeft je een gelukkig, rustig gevoel. Endorfine kan je gelukkig laten voelen zelfs als je gewond bent. Visualiseer eens het voorbeeld van een moeder die met een gebroken been haar kindje ligt te troosten na een ongeluk.

Waar is endorfine goed voor?

Endorfine wordt wel het natuurlijke morfine genoemd. Een pijn dempend middel dat ervoor zorgt dat je je gelukkiger voelt. Tijdens lichaamsbeweging (hardlopen/ fietsen etc) wordt endorfine aangemaakt, wat ervoor zorgt dat je na lichaamsbeweging vaak een heel rustig en ontspannen gevoel hebt.

Wanneer endorfine door je lichaam raast, ziet de wereld om je heen er opeens een heel stuk mooier uit. Je voelt je gelukzalig en je weet zeker dat je de hele wereld aan kunt. Ook door het eten van o.a. suiker, vetten, chilipepers en chocola worden er endorfines aangemaakt in je lichaam.

Fabrikanten spelen hier handig op in en maken hun producten zo, dat je er een goed gevoel bij krijgt. Maar deze suiker en vetrijke voedingsmiddelen zorgen voor een gelukmoment op een heel korte termijn. Daarna zou je het weer moeten aanvullen met nieuw suiker en vetrijk eten. Uiteindelijk zorgt dit voor overgewicht, waardoor het lichaam van nature minder endorfine aanmaakt.

Chronische stress

Bij chronische stress, blijft je lichaam continue het stofje endorfine aanmaken totdat het uitgeput is. Dit kent een negatief domino-effect: Een uitputting die leidt tot een productiestop.

De gevolgen:

  • Meer pijn (endorfine dempt de pijn niet meer)
  • Sneller pijn
  • Depressieve gevoelens
  • Concentratieproblemen
  • Je vindt niks meer leuk
  • Moeite om te onthouden (cortisol neemt de rol van endorfine deels over, waardoor de hersenen niet meer gestimuleerd worden dingen te onthouden. Je lichaam zit in een vecht-vlucht modus)
  • Slaapproblemen (inslapen en doorslapen)
  • Burn-out (cortisol = stresshormoon neemt de functie van endorfine over. Cortisol put je lichaam uit)

Hormonaal evenwicht herstellen

Last van pijn, depressieve gevoelens, concentratieproblemen en slaapproblemen? Vind je daarnaast niks meer leuk en kost het je moeite om te concentreren? Grote kans dat je hormonaal evenwicht uit balans is. Vaak is stress de boosdoener van deze onbalans.

Om beter om te kunnen gaan met de druk van alledag hier de meeste effectieve tips

Slaap voldoende

Ga op tijd naar bed. Zorg voor minimaal 8 uur slaap per nacht, maar begrijp dat je lijf tijdens herstel meer rust nodig heeft. 9 a 10 uur is dan niet vreemd. Als dit je ’s nachts niet lukt, zorg dan voor een powernap tussen de middag bijvoorbeeld. Uit onderzoek blijkt dat powernaps van 10 minuten al een zeer nuttig resultaat hebben op de gezondheid en het herstel van het hormonaal stelsel.

Anita schrijft: omdat ik er niet in slaagde voldoende te slapen tijdens mijn burn-out, ben ik op een gegeven moment een vast schema gaan hanteren: om 22.00 uur naar bed, en niet voor 07.00 uur er uit. Zo kreeg ik uiteindelijk de knop om van ziek worden naar herstel.

Neem bovendien geen alcohol als slaapmuts. Uiteindelijk beïnvloedt dit negatief je diepe slaap waarin je herstelt.

Zorg ervoor dat je je slaap voorbereidt: doen geen stevige work-outs voordat je naar bed wilt, en kijk geen spannende films, of moeilijke documentaires. Breng je lijf en geest in een rustige toestand voordat je gaat slapen.

Beweeg!

Ga erop uit! Beweeg, bij voorkeur in een mooie omgeving, maar als dat niet lukt, de deur uit, en ga bewegen. Als hardlopen of fietsen niet wil, wees dan dubbel tevreden met een rondje wandelen, want zeker is: van binnen stilzitten is nog nooit iemand beter geworden!

Bewegen zorgt voor balans in je hormoonhuishouding. Het maakt endorfine aan, waardoor je je gelukkig voelt, het reguleert hierdoor de aanmaak van cortisol waardoor je een totale, hormonale uitputting voorkomt.

Tevens zorgt bewegen dat je je lichamelijk moe voelt, waardoor je weer lekker kunt slapen.

Bewegen vraagt om een zekere discipline: Ook als het regent, koud is, te warm is, is het goed om (aangepast aan de omstandigheden) te blijven bewegen. Om van bewegen een gewoonte te maken is het goed om minimaal een half jaar lang, je trainingsschema vast te houden. (dit geldt ook voor je wandelschema)

Voeding

Om balans te krijgen in je hormoonhuishouding is gezonde voeding onmisbaar. We zien we wel veel (vaak negatieve) gevolgen van extreem diëten en afvallen. Veel diëten zijn gebaseerd op enkelzijdige voeding (alleen eiwitten of alleen koolhydraten). Het lichaam slaat altijd op, waar voorheen een tekort aan was. Dus na een periode van een tekort (onbalans) in voeding, zal het lichaam altijd op gaan slaan (en dus in gewicht aankomen) waar een tekort aan was. Het jo-jo-en is begonnen.

Een gevarieerd eetschema, met voldoende vezels, en groene groenten wordt aanbevolen om een gezonde hormonale balans te krijgen. Drink daarnaast voldoende water, en wees voorzichtig met alcohol en koffie.

Als je graag wilt afvallen bedenk dan: Als je minder binnenkrijgt dan dat je verbrandt, val je af. Een crashdieet valt niet onder een gezonde balans, en verstoort je hormoonhuishouding, waarbij een gezonde voeding die juist versterkt

Ja ik herken mijn situatie, wat nu?

Als je vermoed dat je een hormonale disbalans hebt, kunt je inschrijven voor de nieuwsbrief. Je krijgt dan elke vrijdag tips om beter om te gaan met stress en vermoeidheid. Je kunt ook het E-Book downloaden om je slaap te verbeteren. Je kunt ook aan de slag gaan met de oorzaken van jouw stress.

Wanneer je andere klachten hebt

Meer lichamelijke klachten als gevolg van stress vind je hier: Lichamelijke klachten als gevolg van stress

 

Ruud Meulenberg
Ik ben Ruud Meulenberg. EIgenaar en oprichter van de club. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Mijn persoonlijke specialisatie is ondernemers. Ik wens daar ook het goede voorbeeld in te geven: Ik werk 3,5e dag per week, ik sport, heb een gezin en maak plezier. Ik sta altijd open voor een belletje of een mailtje. Voel je vrij hier gebruik van te maken

Comment Section

1 reactie op “Hormonale disbalans door stress?


Door An op 28 juli 2017

Hormonale debalans door stress kan dat ook je schildklier bij invloeden?
Reden van de vraag herken mij in in een aantal casusstieken helaas. Ben naar mijn huisarts geweest mijn vermoeidheidsklachten geen puf meer dof gevoel ect. Uitgelegd dat ik en mijn chef niet op 1 lijn staan. Totale andere persoonlijkheid. Toch alles goed willen doen en toch elke keer tegen die deur aanlopen dat het nooit goed is. Je gaat anders denken maak raren sprongen doe gekke dingen. Maar het eens worden of een keer wat goed doen nee. antwoord was laten maar eens bloedprikken.
Tsh ect. Dit doen we na een 3 maanden nog een keer. En zien we wel wat de resultaat is.
Ik vroeg juist of het mogelijk was of ik juist rustiger aan te willen doen. Omdat het zo niet goed komt met mij. Hier werd geen gehoor aan geven. Dus ja ben doorgegaan.
Ben wel aan de medicijnen gezet voor een langzaam werkende schildklier. Ben nog steeds moe weet niet wat ik moet het is op.

Hormonale disbalans door stress kan dit je schildklier bij invloeden??

Plaats een reactie


*