Stress en spijsvertering: last van je darmen en/of maag?
arrow_drop_up arrow_drop_down

Stress en de invloed op jouw spijsvertering

Stress heeft invloed op de spijsvertering van je lijf. Op het moment dat je uit een gevaarlijke situatie moet ontsnappen wordt je spijsvertering (deels) stilgelegd. Je hoeft geen geleerde te zijn om te begrijpen dat (chronische) stress niet bevorderlijk is voor een gezonde spijsvertering.

Gevolgen slechte spijsvertering

Gevolgen zijn:

  • Voedingsstoffen worden lastiger opgenomen
  • Dikke of juist dunne ontlasting
  • Last van je maag
  • Maag en/ of darmzweren
  • Schommelingen in je bloedsuikerspiegel
  • Prikkelbare darm

Bekijk ook ons artikel over de symptomen van een burnout

Wetenschap aan het woord

Onderzoekers van de Ohio State University hebben met een onderzoek aangetoond dat een trage stofwisseling door stress zou kunnen komen. Aan hun onderzoek deden 58 vrouwen, van gemiddeld 53 jaar mee. De vrouwen kregen in hun kliniek tweemaal een maaltijd van 930 kilocalorieën te nuttigen. Vlak voor deze maaltijd kregen de vrouwen een half uur rust waarin hun energieverbruik werd gemeten.

Na het eten werd zeven uur lang hun stofwisseling gemeten aan de hand van zowel de ingeademde als de uitgeademde lucht. Ook hun bloedwaarden werden gemeten.

Uit de proef bleek dat de vrouwen die de dag ervoor een stressvolle situatie hadden meegemaakt, gemiddeld 104 kilocalorieën minder verbrandden dan de vrouwen die geen stress hadden ervaren. 104 kilocalorieën per dag kan leiden tot 4 kg vet per jaar. Tevens hadden de gestreste vrouwen meer insuline in hun bloed, wat bijdraagt aan de opslag van vet.

Stress en spijsvertering

Stofwisseling

Stress vertraagt de stofwisseling. Symptomen van een trage stofwisseling zijn:

Relatie stress en stofwisseling

Adrenaline verhoogt de stofwisseling. Je maakt adrenaline aan als je angstig bent, of juist opgewonden. Op die manier kun je door stress juist veel verbranden.

Echter kan stress een echte dikmaker zijn. Het stresshormoon cortisol hecht zich graag aan receptoren in het buikvet waardoor vet zich juist daar gaat vermeerderen. Tevens zet cortisol de afgifte van glucose in werking, (als voorbereiding op vechten of vluchten) wanneer deze reactie echter uitblijft, wordt deze glucose opgeslagen als vet.

Hoe krijg je een stressvrije stofwisseling?

Door de volgende punten in ogenschouw te nemen krijg een stressvrije stofwisseling.

Voeding:

Goede voeding zorgt voor volop energie en voedingsstoffen voor het lichaam. Met goede voeding verklein je de kans op hart en vaatziekten, en bovendien voel je je fitter.

Goede voeding bij hart en vaatziekten wil zeggen:

  • Veel groente en fruit: 2 stuks per dag, varieer er op los. Ben je niet zo’n fruitmens? Maak er dan een smoothie, of een fruityoghurt van.
  • Veel volkorenproducten: Hoewel bekend: Neem volkorenbrood i.p.v. witbrood, volkorenpasta en zilvervliesrijst. Weinig producten van wit meel zoals witbrood, koekjes, biscuits etc.
  • Weinig zoete dranken: De vele sapjes te vinden in het schap bij de supermarkt zijn vaak zoet, en bevatten heel veel suiker. Drink daarom water. Het is even wennen, maar na een paar dagen begin je het steeds lekkerder te vinden.
  • Eet normaal gezond en gevarieerd
  • Eet wat het seizoen je biedt
  • Neem de tijd voor eten (eten als ontstress moment) en kauw goed. Zo worden enzymen vrijgemaakt die het voedsel beter helpen verteren
  • Eet regelmatig: 3 hoofdmaaltijden per dag, met gezonde tussendoortjes

Beweeg!

Door te bewegen verhoog je je stofwisseling, maar (misschien nog wel belangrijker) je reguleert er je hormoonhuishouding mee. Dus geen cortisol dat je buikvet laat toenemen, geen glucose dat opgeslagen wordt als vet.

Ga niet over grenzen, maar durf wel een stevige intensiteit aan te gaan. Vuistregel is: zo lang je nog een gesprek kunt voeren, zit je op de goede weg. Je ademhaling is dan op zo’n peil dat je maximaal aan het bewegen bent, en dus de processen ook maximaal geprikkeld worden.

Stop met roken

Roken heeft een negatieve invloed op het slijmvlies in het gehele spijsverteringskanaal. Opmerkelijk is dat ontstekingen in het maag en darmkanaal vaker voorkomen bij mensen die roken dan bij mensen die niet roken. Bovendien vergroot roken de kans op kanker.

Tevens kan roken de werking van het sluitspiertje tussen de slokdarm en maag negatief beïnvloeden. Als dit sluitspiertje niet goed werkt, kan maaginhoud terugstromen de slokdarm in. Hierdoor kun je last krijgen van oprispingen en brandend maagzuur.

Denk om een gezond lichaamsgewicht

Zowel overgewicht als ondergewicht kunnen spijsverteringsklachten veroorzaken of verergeren. Een gezond lichaamsgewicht is daarom belangrijk.

Overgewicht speelt een belangrijke rol bij het ontstaan van:

  • Leververvetting
  • Brandend maagzuur
  • Galstenen
  • Dikkedarm kanker
  • Slokdarmkanker

Een indicatie van een gezond lichaamsgewicht is de BMI-index. Die bereken je door het lichaamsgewicht te delen door uw lengte in het kwadraat. Een gezonde BMI ligt tussen de 18.5 en 25. Als het lichaamsgewicht hoger of lager ligt, doe je er goed aan contact op te nemen.

Kunnen wij je helpen?

Het team van Meulenberg Training en Coaching verzorgt zowel online als 1-op-1 training en coaching bij burnout en stress. Daarnaast verzorgen wij training en coaching bij burnout binnen bedrijven.

intakegesprek

Heb je deze artikelen al gelezen?

In onze kennisbank over burnout vind je talloze artikelen die je op weg helpen.

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Eddy .Visser

Door

Eddy .Visser

op 21 March 2018

Ruud een zeer goede uitleg van dit probleem ik heb namelijk de afgelopen 3 maanden de zelfde klachten die jij hebt beschreven ik heb namelijk ook en een stress situatie geleefd door ziekte en mijn werk situatie en het afgelopen jaar

Ruud Meulenberg
Karin

Door

Karin

op 22 April 2018

Hoi Ruud Ik heb het nodige meegemaakt in 4 jaar tijd en daardoor erg bang om het zelf te krijgen ik ben een echte angsthaas ik heb nu ook last van stress op de maag en mijn BMI is te hoog en afvallen vind ik erg moeilijk Ik zit echt in een neetwaartse spiraal 😞

Ruud Meulenberg
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burnout tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies