arrow_drop_up arrow_drop_down

Ben jij een redder en wil je de redder-rol vervullen?

De redder-rol: Voor iemand anders opkomen of helpen in situaties is in veel gevallen normaal wanneer dit mogelijk is. Echter nemen sommige mensen de redder-rol iets te graag op zich. Het is een kenmerkend verschijnsel voor mensen die te kampen hebben met stressgerelateerde klachten of een burn-out. In dit artikel lees je meer over wat de redder-rol precies is, wat de kenmerken zijn en hoe je hiermee om kunt gaan.

altijd iedereen willen helpen

Wat is een redder-rol?

De redder-rol is een rol die mensen op zich nemen wanneer ze anderen maar al te graag redden, waardoor de aandacht niet op henzelf gevestigd wordt. Mensen die een burn-out krijgen of last hebben van veel stress vervullen in heel veel gevallen een redder-rol. De redder-rol helpt je om met anderen bezig te zijn, zodat je even niet met jezelf bezig hoeft te zijn. Het lijkt er dan op dat je zelf geen hulp nodig hebben bij elk probleem wilt helpen.

Het lijkt misschien wat tegenstrijdig, maar door anderen te redden hoef je zelf niet gered te worden. De keerzijde van de medaille: iedereen heeft van tijd tot tijd wat hulp nodig. De batterij moet opgeladen blijven!

Het maar blijven doorgaan om anderen te helpen, put uit, maar levert anderzijds ook een mentale voldoening. Het gevoel van: ‘Kijk! Het lukt mij allemaal en ik kan anderen makkelijk helpen.’ De redder-rol is een typische eigenschap die vaak voorkomt bij mensen met een burn-out.

De redder-rol wordt vaak vervuld door mensen die hoogsensitief zijn. Je bent dan gevoeliger voor de ‘pijn’ van een ander, en wilt deze pijn graag wegnemen. Meer over hoogsensitiviteit en burn-out

Anderen redden en zelfredzaam zijn

Mensen met veel stress of een burn-out werken hard om zelfredzaam te zijn of te lijken. Opgeven is geen optie, en in deze wens worden anderen meegenomen/ gered. Het kan voor veel mensen eenvoudiger zijn om anderen te helpen, dan de eigen problematiek in te zien. Door continu anderen te willen redden, put je jezelf compleet uit. De redder-rol is een rol die je van jezelf moet vervullen. Op deze manier valt het niet op dat je het zelf niet redt en zo voel je je beter over jezelf.

Hoe herken je iemand die de redder-rol op zicht neemt? Je kunt de redder-rol op verschillende manieren herkennen:

  • Valt er een stilte in het gesprek? De redder pakt de draad weer op
  • Voelt iemand zich ongemakkelijk? De redder weet de situatie te verbeteren
  • Neemt niemand het initiatief? De redder zal al snel het initiatief nemen.
  • Is er een conflict? De redder zal het probleem proberen op te lossen

Doordat de redders op zo’n positieve en energieke manier aanwezig zijn, is het voor veel omstanders, bijvoorbeeld vrienden en familie, lastig te herkennen. Een redder wordt vaak gezien als sterk en krachtig. Iemand die alles voor elkaar heeft.

Doordat de redder zelfredzaamheid wilt uitstralen kan de omgeving het niet eenvoudig inzien dat de redder zelf geholpen moet worden het gat in zichzelf te dichten. Hiermee bedoelen we: de primaire oorzaak dat een redder van zichzelf de redder-rol moet opnemen. De redder zal nooit zelf toegeven dat het hulp nodig heeft vanwege de erkenning en waardering die een redder-rol met zich meebrengt.

PLeaser zijn

De gevolgen van de redder-rol

De gevolgen van de redder-rol kunnen erg gevaarlijk zijn. Doordat je als redder te lang doorgaat, kunnen grenzen overschreden worden. Als redder kan je zo ver over  grenzen heengaan dat de persoonlijke stress alleen maar erger wordt. Deze stress kan resulteren in veel fysieke als mentale problemen. Het uiterste geval is een volledige burn-out waarbij je als redder tot niets meer in staat bent.

Het is erg gevaarlijk om te lang met stressklachten rond te blijven lopen en het verder te pushen. Stressgerelateerde klachten kunnen zware mentale en fysieke gevolgen hebben.

Een redder-rol kent vaak een dieperliggende oorzaak. Deze komen vaak overeen met de dieperliggende oorzaken van burn-out

verantwoordelijk voelen voor relaties

Waarom vervullen mensen een redder-rol?

Je zult je misschien wel afvragen, waarom willen mensen die al veel stress ervaren nog een reddersrol vervullen? Het lijkt zo’n contradictie. Maar mensen die een reddersrol vervullen willen juist hun eigen problemen kunnen maskeren. Het kan ook zijn dat mensen die de redder-rol vervullen, geen weet hebben van hun eigen problemen.

Wanneer ze iets voor een ander kunnen betekenen, wordt de aandacht niet op hun gevestigd. Daarnaast vervullen mensen de reddersrol om erkenning en waardering te krijgen van de mensen om hen heen. Ze willen gezien en gehoord worden. Ze willen juist gezien worden als mensen die de zaakjes op orde hebben en anderen kunnen helpen. Dit terwijl het juist helemaal andersom zou moeten: eerst jezelf helpen, daarna een ander helpen.

Synoniemen voor mensen die een redder-rol willen vervullen: Wereldverbeteraars, moeder Theresa, iemand die geen vlieg kwaad doet, super betrokken, superman, etc.

De redder-rol in relaties

Een redder herkennen? Het is vaak in de meest dichtbijzijnde relaties het moeilijkst om de redder te herkennen. Je bent bijvoorbeeld van jouw beste vriendin gewend dat ze er altijd voor je is wanneer dat nodig is of van jouw partner dat hij bij elk probleem kan helpen. Toch is het gezond om in jouw relaties na te gaan of je een redder kunt herkennen en hoe je hem/haar kunt helpen. Een relatie vraagt om geven en nemen. In relaties waar deze verhouding uit balans is, bevindt zich vaak een redder.

Ben jij soms overrompeld door wat een ander allemaal voor elkaar krijgt? In veel gevallen zijn dit redders die over hun eigen grenzen heengaan. Het is goed om dit in te kunnen zien. Op deze manier kun jij wat voor een ander betekenen. Degene die de redder-rol vervult binnen relaties of dat nu familiar, vriendschappelijk of romantisch is, zal altijd alles voor je over hebben en zelden of nooit zelf om hulp vragen.

Hoogbegaafde mensen kennen vaak ook een redder-rol. Doordat ze razendsnel zien wat iemand nodig heeft en hier veel harder in kunnen, is de redder-rol vaak een gevolg. Lees meer over hoogbegaafdheid en burn-out

Alles doen om de sfeer goed te houden

Herkenning?

Herken jij jezelf in een redder? Past de redder-rol je als gegoten? Of misschien wel een goede vriend of partner? Het is belangrijk dat je dit bespreekbaar maakt. Ben je zelf een redder, maar heb jij stiekem eigenlijk zelf wat redding nodig? Laat het anderen weten en durf om hulp te vragen. Je bent niets minder waard wanneer je aangeeft dat je ook wat hulp kunt gebruiken.

Het is niet goed om altijd maar te geven zonder zelf iets te kunnen ontvangen. Merk jij dat een nabije vriend of jouw partner de reddersrol op zich neemt? Maak het ook dan bespreekbaar. Je kunt altijd iets voor een ander betekenen en de last van de schouders proberen te verlichten. De redder heeft juist ook af en toe wat hulp nodig.

De reddersrol is een funeste rol om te spelen. Juist degene die hier het minst geschikt voor zijn vervullen deze rol maar al te graag om eigen problemen te maskeren en erkenning te vinden. De reddersrol is een rol die op de lange termijn schadelijke gevolgen kan hebben voor de fysieke en mentale gezondheid. Zorg ervoor dat je weet wanneer je hulp moet vragen en wanneer je een redder herkent, help diegene dan. Maak het bespreekbaar en zie hoe je elkaar kunt helpen.

Gerelateerde artikelen

Hulp bij burn-out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

autorijden stress

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burn-out tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies