Timemanagement om stress en burn out te voorkomen?
arrow_drop_up arrow_drop_down

Timemanagement. Zin of onzin om stress en burn out te bestreiden?

Timemanagement, je hoort het tegenwoordig overal om je heen. De 21e eeuw lijkt veel verwachtingen met zich mee te brengen op gebied van werk, het sociale leven en hobby’s. Het is hierdoor steeds moeilijker om alle ballen in de lucht te houden. Maar wat is timemanagement nu eigenlijk? En kun je door het toepassen van timemanagement stress of een burn-out tegenhouden? In dit artikel helpen we bij het juist indelen van je tijd:

Lees een aanverwant artikel: prioriteiten stellen

 

Timemanagement: zin of onzin?

Kom je eigenlijk altijd tijd tekort, ervaar je veel stress en ga je gebukt onder een hoge werkdruk? Dan is het belangrijk een passende oplossing te zoeken voor dit probleem. Hierbij kan timemanagement een goede ondersteuning zijn. Door onder andere e-mails juist te managen, vergaderingen effectief te laten verlopen en afleidingen te vermijden en productiviteit te verhogen. Kortom efficiënt werken zul je ongetwijfeld tijd overhouden. Geeft dit echter ook de voldoening die je zoekt en heb je het gevoel aan alle (jezelf gestelde) verwachtingen te voldoen?

Het tegengaan van stress gaat over meer dan alleen in minder tijd meer gedaan krijgen. Dit kan namelijk juist stress opleveren, bijvoorbeeld doordat je veel dingen doet die niet relevant zijn, stressvol zijn, of jouw interesse/focus niet hebben. Belangrijk is hierbij te achterhalen wat jou voldoening geeft en waar jij juist stress van krijgt.

Door een training of cursus timemanagement kun je ontdekken wat die stressfactoren zijn, wat je gelukkig maakt en hoe je hier weer grip op kunt krijgen. Hierbij kan timemanagement zeker een zinvolle toevoeging zijn, controle op de dingen die jij wilt doen!

Maar om te weten of een cursus timemanagement toepasbaar in jouw leven, is het goed om te weten wat het nu precies is. En hoe je timemanagement kan toepassen. Deze informatie zal inzicht geven in alle tips- en tricks.

Lees ook: stress verminderen

 

Te veel tijd verliezen

 

Wat is timemanagement?

Timemanagement klinkt als het managen van tijd. Maar het is veel meer dan dat. Het is niet alleen een manier of techniek die ervoor zorgt dat je zo effectief mogelijk met je tijd om kan gaan. Het geeft je weer regie en grip op hetgeen je wilt doen. Timemanagement is gericht op een groot aantal aspecten, bijvoorbeeld gewoontes en routines op je werk, focus die je ervaart, gevoel dat je hebt door verwachtingen en gedachten over wat er moet gebeuren.

Door het effectief omgaan met de tijd en taken uit te voeren die je graag doet, zul je uiteindelijk een stuk efficiënter werken. Efficiënt werken kan je rust en controle geven, daarnaast kun je er voldoening uithalen mits je de juiste doelen hebt gesteld.

Wanneer je dit hebt bepaald kun je ervoor zorgen gericht taken en activiteiten te ondernemen om daadwerkelijk je doel te behalen. Dit kan per moment verschillen. Collega’s kunnen ziek worden, waardoor het werk zich opstapelt. Of de werkdruk stijgt omdat je net een grote opdracht hebt binnengekregen. In deze situaties is het van groot belang prioriteiten te stellen en kritisch te kijken naar de werkzaamheden die er liggen. Niet alles is belangrijk en soms besteed je tijd aan ineffectieve zaken (rommelige logistiek, ongeorganiseerde vergaderingen etc.) Hierbij zal timemanagement je ondersteunen om je weer te kunnen focussen op hetgeen jij jezelf ten doel hebt gesteld om uiteindelijk met een voldaan gevoel je werkdag af te sluiten.

Lees ook: omgaan met werkstress

 

Waarom timemanagement?

Maar waarom zou je kiezen voor timemanagement? Wat zijn nu de voordelen van deze methode?

Timemanagement geeft overzicht en controle op hetgeen je allemaal ‘moet’ doen, of eigenlijk juist wilt doen. Deze controle geeft rust, maakt je productiever en zorgt ervoor dat je meer focus hebt op hetgeen je wilt gaan doen. Je hebt meer aandacht voor je werk, wat zichtbaar zal zijn in de resultaten. Je kiest bewust voor de taken die je wilt gaan doen, wat meer plezier en voldoening geeft in het werk. En tot slot zul je effectiever gaan werken en zul je meer tijd over houden voor ontspanning.

Het kan heel lastig zijn om jouw persoonlijke doelen te bepalen. Je kunt ondersteuning krijgen in het verhelderen van je doelen, maar ook van stressfactoren. Hiervoor krijg je praktische handvatten aangereikt die jou weer de regie geven over je leven. Als je inzicht hebt in je eigen beweegredenen, heb je kennis vergaard die zinvol is voor de rest van je leven.

Lees ook: De regie hebben en houden

 

 

Heb je veel stress? En wil je stress verminderen in je leven?

Biedt timemanagement dan de oplossing of ben je meer gebaat bij een effectieve coaching?

Bekijk hier: coaching bij stress

 

 

De timemanagement matrix (Eisenhowermatrix)

Een van de meest bekende modellen van timemanagement is het Eisenhower model. Dit model leert op een heel eenvoudige wijze prioriteiten stellen. Een onoverzichtelijke to-do lijst kan veel stress geven. Het Eisenhower model leert jou wat urgent is, wat je voor een later moment moet inplannen en wat je simpelweg beter niet kunt doen.

Het model werkt als volgt. Je ziet vier kwadranten, waarbij de bovenste kwadranten de belangrijke taken weergeven en de onderste twee kwadranten de niet belangrijke zaken.

Belangrijk en urgent

In het eerste kwadrant schrijf je de belangrijke en urgente taken op. Deze taken moet je zelf uitvoeren en kun je niet uitstellen. Door deze taken uit te voeren zal de stress gereduceerd worden.

Belangrijk maar niet urgent

In het tweede kwadrant worden alle taken geschreven die wel belangrijk zijn, maar die niet urgent zijn. Taken waar je niet altijd aan toe komt. Bijvoorbeeld een interessant project wat je wilt gaan opzetten. Dit is zeker iets belangrijks, maar dit hoeft niet gelijk vandaag afgerond te worden.

Niet belangrijk wel urgent

In het derde kwadrant schrijf je taken die niet belangrijk zijn, maar wel urgent. Bijvoorbeeld het sturen van een email, of een eenvoudig telefoontje. Deze taken zou je gemakkelijk uit handen kunnen geven.

Onbelangrijk en niet urgent

In het laatste kwadrant schrijf je de taken op die niet belangrijk zijn en ook niet urgent zijn. Taken die je als allerlaatste aan bod komen. Niet eens altijd relevante zaken. Maar zaken die altijd nog op je to-do list staan, omdat je ze leuk vind, of aardig om eens te doen. Je hebt de keuze om deze taken helemaal niet te doen en te schrappen

 

Vervolgens ga je de taken uitvoeren. De taken in kwadrant 4 voer je niet uit. De taken in kwadrant 3 ga je uitbesteden of waar mogelijk ook schrappen. Taken in kwadrant 2 plan je in je agenda op gezette tijden (bijvoorbeeld elke middag vanaf 3 uur).  Taken in kwadrant 1 plan je nog voor diezelfde dag (direct) in.

Lees ook: Leren loslaten

 

Time management burn out

 

Timemanagement tips:

Een aantal belangrijke tips voor het starten met timemanagement:
Voorafgaand aan timemanagement:

  • Wees je bewust van je beweegredenen en bepaal wat voor jou belangrijk is.
  • Stel duidelijke doelen en zorg ervoor dat deze doelen jou voldoening geven.

Wanneer dit niet helder is, is het raadzaam om een training of cursus te volgen om allereerst inzicht te creëren jouw persoonlijke doelen.

Vervolgens is het belangrijk om:

  • Prioriteiten te stellen (bijvoorbeeld met de Eisenhower matrix)
  • Nee zeggen wanneer nodig en taken delegeren als dit kan.
  • Vooruit plannen en een overzichtelijk en vooral haalbare planning maken.
  • Neem tussendoor geen nieuwe taken aan (via bijvoorbeeld mail), maar maak hetgeen af waar je aan bent begonnen.
  • Voorkom afleidingen, houd de tijd goed in de gaten en plan pauzes voor jezelf om de haalbaarheid te vergroten.

Lees ook: grenzen aangeven

 

 

Een tekort aan timemanagement kan leiden tot een burn out

Bekijk alle symptomen van een burn outin ons gratis E-book

 

 

 Timemanagement tegen stress en burn-out

Time management is zinvol om stress en zelfs een burn-out tegen te gaan, mits je dit goed inzet.
Het is belangrijk dat je weet waar je gelukkig van wordt, wat jou voldoening geeft en wat je wilt doen in je werk. Zo kun je heldere doelen gaan stellen, waar je zin in hebt en wat je positieve energie geeft. Op het moment dat je echt in dit doel gelooft, dan sta je er voor open om jezelf te verbeteren en de resultaten te behalen. Je houdt tijd over voor ontspanning en zaken waar je graag tijd aan wilt besteden.

Lees ook: burn out herkennen

 

Hulp bij burn out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Timemanagement

 

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burnout tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies