Telefoonverslaving. Wanneer je je telefoon niet meer kunt wegleggen
arrow_drop_up arrow_drop_down

Telefoonverslaving. Wanneer je je telefoon niet meer kunt wegleggen

Telefoonverslaving: Gemiddeld zitten wij twee en half uur per dag achter de smartphone. Tijd die we zouden kunnen gebruiken voor andere dingen. In dit artikel worden de gevolgen van veelvuldig smartphone gebruik op een rijtje gezet. Daarna zal er gekeken worden of er een relatie bestaat tussen deze gevolgen en een burn-out. Kan veelvuldig smartphone gebruik zorgen voor een burn-out of kan het net de druppel zijn?

De verslaving aan je telefoon kan ontstaan doordat je hem gewoon heel veel nodig hebt. Maar voor je het weet pak je bij elk geluidje dat je telefoon maakt hem er al weer bij. Je zit dan ’s avonds op de bank en je kijkt tv. Nou ja, je kijkt tv en ondertussen zit je met je telefoon voor:

Jezelf verstoppen

Ongetwijfeld zul je je telefoon ontzettend veel nodig hebben. Misschien om je (werk) mail te bekijken of je rooster voor de volgende dag. Maar we besteden ontzettend veel tijd aan zinloze dingen op onze telefoon

Een paar kritische vragen:

  • Hoeveel van de tijd ben je bezig met onnodige dingen?
  • Kun je jezelf er toe zetten om ’s avonds je telefoon weg te leggen?
  • Ben je tijdens je lunch bezig met je collega’s of familie of met het laatste nieuw en facebook?
  • Als je telefoon een seintje geeft, kijk je er dan gelijk op, of wacht je op een geschikt moment?

 

 

Kun je niet zonder je telefoon? Belemmert dit je hele leven?

Beheerst het je in alles wat je doet?

Klik hier voor effectieve coaching

 

 

 

Van een telefoonverslaving afkomen

 

Waarom zou je jezelf verstoppen?

Je telefoon geeft echt ontzettend veel afleiding. Bovendien zie je een hoop leuke dingen voorbij komen. Maar wanneer je je telefoon gaat gebruiken om een rot gevoel te verminderen of omdat je zat bent van stress, ben je natuurlijk niet goed bezig. Op het moment dat je je telefoon noodgedwongen weg moet leggen krijg je de oude gevoelens weer terug. Misschien zelfs heviger omdat je het contrast sterk merkt.

Telefoonverslaving

Je bent telefoonverslaafd wanneer je niet meer zonder je telefoon kunt om je goed te voelen. De cijfers zijn schokkend: 70% van de jongeren krijgen klasieke afkickverschijnselen als ze hun telefoon zijn vergeten (bron) Deze verschijnselen zijn hetzelfde wanneer een drankverslaafde zijn drank niet krijgt en een nicotineverslaafde zijn sigaretten vergeet.

De gevolgen van een telefoonverslaving

De gevolgen van een telefoonverslaving zijn nog niet eens helemaal duidelijk. Wat wel duidelijk is, is dat mensen compleet overprikkeld raken door de hoeveelheid informatie die ze binnen krijgen. Mensen lopen hierdoor vast in het normale leven. Er zit geen rem op deze informatie en je wilt steeds meer. Bij een drankverslaving ben je op een gegeven moment stom dronken. Bij een telefoonverslaving ben je op een gegeven moment compleet vastgelopen.

We zijn het normaal gaan vinden dat we tijdens een goed gesprek toch nog een leuk Facebookfilmpje laten zien

Verarming van de communicatie

De communicatie, zo blijkt uit het figuur, bestaat uit 93% uit non-verbale communicatie. Die communicatie zie je niet wanneer je achter het schermpje van je telefoon naar de tekst van een ander zit te kijken. We verarmen dus in onze manier van communiceren door een mobiele telefoon.

Je telefoon niet weg kunnen leggen

 

De gevolgen van veelvuldig smartphone gebruik

Stress

Dat een smartphone stress oplevert is misschien moeilijk te geloven. Je zult het opmerken als je hem een tijdje niet gebruikt. Een smartphone in de buurt zorg ervoor dat je ieder moment alert bent. Het kijken op het scherm is een soort gewoonte geworden. Je merkt de impuls als het even niet kan, bijvoorbeeld in een vliegtuig. Je bent alert en dit zorgt voor stresshormonen. Geloof je het niet? Leg je telefoon maar eens een dag weg en wees je bewust van de innerlijke drang die steeds opkomt om toch even te kijken.

Een telefoon kan zo ontzettend veel tijd roven dat je extra kans maakt op een burnout (en niet alleen onder jongeren!) Het is niet alleen de tijd die het kost, maar ook de adrenaline en cortisol die je aanmaakt bij het bekijken van filmpjes, mails en social media.

Lees meer over signalen van stress

 

Extra stress door telefoongebruik

  • Wanneer je ’s avonds nog snel je mail bekijkt en een paar mails voorbij ziet komen die direct een antwoord vereisen ga je ze toch even terugmailen. (Je bent immers een goede werknemer?) Het gevolg? Je maakt extra adrenaline en cortisol aan die je nodig hebt bij deze belangrijke mails. Hierdoor wordt je slaap minder en de gevolgen merk je de volgende dag. Dit volhouden zorgt voor een negatieve spiraal in je energiehuishouding
  • Je bekijkt enkele spannende youtube filmpjes. Onbewust maakt je toch adrenaline en cortisol aan: je lichaam ziet de filmpjes en wil onbewust gaan vechten of vluchten. Dit kan niet, want je zit naar de filmpjes te kijken. Pas als ze te gek worden zet je ze uit. Het gevolg? Een ongezond hoog stressniveau zonder ‘aanwijsbare oorzaak’
  • Je ziet op Facebook leuke foto’s van vrienden voorbijkomen waarbij het lijkt alsof het bij jou allemaal minder is. Je begint te twijfelen aan jezelf en je legt je lat hoger om minimaal ook gewaardeerd te worden. Deze ongezonde scheefgroei van de realiteit leidt tot burnout

 

niet zonder smartphone kunnen

 

Afname concentratie

Onderzoek toont aan (steeds meer onderzoek) dat onderbreking van een activiteit enorm veel inspanning kost om weer op het gelijke niveau van inspanning terug te komen. Concentratie is een schaars goed geworden in onze maatschappij. Even langer dan 10 minuten aan een taak werken zijn veel mensen ontwend. Een inspanning en dan maar weer even op de telefoon kijken. Even moeite met concentratie en maar weer even op Facebook kijken. Het is zo’n reflex geworden, dat diepe concentratie haast onwennig voelt. Maar diepe concentratie kan zo fijn zijn en zoveel energie geven. In een flow een activiteit doen kost geen energie, maar geeft energie!

Minder gelukkig

Het continu afhankelijk zijn en reactief leven, in plaats van een gevoel van controle en eigen initiatief, beïnvloeden je geluksgevoel. Mensen willen graag grip hebben op hun leven. Als jij echter de hele tijd met anderen bezig bent en reageert als zij dat bepalen, is dit het tegenovergestelde van controle. Uiteindelijk voel je je daardoor minder gelukkig. Je voelt je gelukkig door verbinding. Verbinding met andere mensen, dieren, de natuur, dingen of activiteiten. Verbinding met een smartphone kost energie.

Fysieke klachten

Door constant naar beneden te kijken, krijgen je nek en rug het zwaar te verduren. Een studie bij jongeren in het Verenigd Koninkrijk liet zien dat 84% van de ondervraagden rugpijn had die te wijten was aan het voorovergebogen zitten voor smartphones en tablets. Daarnaast krijg je droge en vermoeide ogen van het staren naar het kleine schermpje. Het leidt tot een waziger en slechter zicht. Daarnaast zijn er nu begrippen als muisarm en whappvinger bekend. Het klinkt als onschuldig. Maar mensen die met deze begrippen bekend zijn weten hoeveel last je hiervan kan hebben in het dagelijkse leven. Het levert tintelingen in vingers op en krachtverlies in de spieren van armen en schouders.

Verlies van tijd en aandacht

Door met je smartphone bezig te zijn verdoe je je tijd. Tijd die je kan besteden aan andere waardevolle zaken. Daarnaast heb je minder aandacht voor je omgeving en je vrienden en familie. In plaats van een goed gesprek te voeren, zit je even snel door je feed te scrollen. Toch zonde! Hoe vaak heb je niet bij jezelf gedacht: Ik was al lang klaar geweest als ik niet zo lang op Facebook had gekeken. Tijdsdruk door de smartphone! Lang leve Facebook, Instagram, Whapp, Linkedin etc.

Verslaving en afhankelijkheid

Herken je een paar van onderstaande punten, dan is er sprake van afhankelijkheid. Afhankelijkheid of verslaving genereert zijn eigen vorm van stress. Er is steeds meer nodig om aan de dopaminebehoefte te voldoen:

  • Vaak aan telefoon of apps denken
  • Steeds tijden van smartphonegebruik verlengen.
  • Onrustig, verdrietig of kwaad worden als je smartphone niet kunt gebruiken.
  • Langer met smartphone bezig dan je zou willen.
  • Door smartphone weleens problemen gehad met partner, op het werk of opleiding.
  • Veel smartphone gebruik om leegte in jezelf of verveling te gaan.

 

Telefoonverslaving

Relatie smartphonegebruik en burn-out

Als je tegen een burn-out aan zit dan heb je veel stress, een slechte concentratie, ben je niet echt gelukkig, vaak fysieke klachten en te weinig tijd en aandacht voor belangrijke zaken in je leven. We hebben gezien dat je deze klachten dus ook krijgt van overmatig smartphone gebruik. Het kan dus niet die factor zijn die van een stadium van overbelasting naar een burn-out helpt.

Ga maar eens praten met mensen die burn-out zijn geraakt en vraag eens hoe vaak zij een smartphone gebruikten. Hadden ze kenmerken van een verslaving? Een grote kans dat het antwoord ja was. Laten we dus snel naar de tips kijken om de smartphone minder te gebruiken.

 

 

Kom van je burn out af door effectieve coaching.

Kies voor een gespecialiseerde aanpak!

Kijk hier: therapie bij burn out

 

 

Tips om van een telefoonverslaving af te komen

Laat je telefoon gewoon thuis

Nu er geen praatpalen meer langs de weg staan moet je de telefoon in ieder geval meenemen in de auto. Maar op alle andere momenten kun je hem best eens thuis laten. Bezoek aan de buren, naar de speeltuin, even naar de winkel? Laat de smartphone eens thuis.

Zet alle meldingen uit

Dit voorkomt dat je alleen maar reageert en de controle uit handen geeft. In plaats daarvan kun je nu zelf een moment kiezen om je berichtjes te lezen. Dus demp alle whatsapp groepen en stel in dat je geen pushberichten wilt ontvangen.

Verwijder je social media apps

Als ondernemer moet je natuurlijk bereikbaar zijn. Een manager kan ook moeilijk zonder telefoon en welke werknemer tegenwoordig eigenlijk niet. Maar moet er dan ook Facebook op de telefoon of Instagram? Dit zijn de apps die de verslaving triggeren, die dopamineshotjes geven. Haal ze eraf en log in op de laptop. Dat maakt de drempel net hoog genoeg.

Stop je telefoon op een plek waar je minder snel bij kunt

Autorijden kan zo rustgevend zijn. Maar hoe rustgevend is het als je de telefoon tussen je benen hebt liggen? Niet dus! Leg hem op de achterbank of in je tas, zodat je jezelf de kans geeft om even lekker auto te rijden! Leg de telefoon thuis ook eens boven neer ipv op tafel. Verbreek de navelstreng eens!

Gebruik je telefoon niet als wekker.

Dit nodigt namelijk uit om snel nog even je mail, WhatsApp en Instagram te checken. Koop een ouderwetse wekker en maak je slaapkamer een smartphonevrije zone. Echt de moeite waard om te doen! Je hebt geen idee dat zelfs dit een klein beetje stress reduceert.

In het verlengde hiervan: koop een horloge. 

Ook hierdoor zul je minder snel eventjes de berichtjes beantwoorden. Je wilde toch alleen weten hoe laat het is, nou dan!

Noodzaak

Bedenk voordat je je telefoon pakt of dat wel noodzakelijk is. Is er niets anders waar je beter of liever je kostbare tijd aan besteed?

Pak nooit ‘s ochtends meteen je telefoon.

De ochtend is ervoor om een goede rustige basis neer te zetten voor de nieuwe dag. Om dan meteen naar een scherm te gaan zitten staren is het tegenovergesteld hiervan. Je gaat dan namelijk reageren op anderen, in plaats van dat je doet wat je zelf wilt. Ga in plaats daarvan op een lekker rustige plek zitten (voor het raam bijvoorbeeld) en kijk gewoon eens voor je uit.

 

Niet zonder je telefoon kunnen

 

Wat kun je doen aan een telefoonverslaving?

Uiteraard kun je je telefoon ‘cold turkey’ uitzetten. Maar vaak is de reden achter het feit dat je je telefoon zoveel wilt gebruiken vele malen interessanter. Ik hoop dat dit artikel je een beetje geprikkeld heeft. Een smartphone heeft zeker zijn waarde, maar onderschat niet wat de negatieve gevolgen kunnen zijn. Zeker bij een persoon die al veel stress ervaart. Daag jezelf eens uit en probeer de tips eens in de praktijk. Ken je dat gevoel nog toen er nog vakantieplekken zonder wifi bestonden? Wil je opzoek hiernaar? Neem dan eens vrijblijvend contact op. We stellen dan een voor jou toegesneden plan op om hier goed mee om te kunnen gaan

 

 

Dit interesseert je vast ook:

 

Hulp bij stress en een burn-out

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Moeite met alleen zijn

 

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Quirien

Door

Quirien

op 26 June 2018

Hallo! Heel verhelderend, zelf heb ik onlangs mijn WhatsApp beperkt naar 4 mensen. De rest heb ik geblokkeerd. Daarvoor was ik al van Instagram, Facebook en Snapchat gegaan. Een kleine tip; in het stukje waar dhr. Enrico Krijger wordt geïntroduceerd staat; ondanks zijn schat aan ervaring, ik neem aan dat hier ; dankzij zijn schat aan ervaring moet staan? Mvg, quirien.

Enrico de Krijger

Door

Enrico de Krijger

op 27 June 2018

Beste Quirien, wat merk je bij jezelf nu je minder afhankelijk bent van je smartphone?

Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burnout tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies