Mentale vermoeidheid: Beland jij standaard na een werkdag om 18.00 op de bank? Je hebt fysiek geen zwaar werk, maar hebt geen energie meer om van de bank af te komen. Je snapt er misschien niets van: wat heb je nu eigenlijk gedaan vandaag? Naar een computerscherm gestaard. 

Dit komt door mentale vermoeidheid. Dit kan minstens net zo erg zijn als fysieke vermoeidheid. 

Wat is mentale vermoeidheid?

Weet je niet zeker of je hier last van hebt? Dit zijn een aantal kenmerken van mentale oververmoeidheid:

  • Je bent licht ontvlambaar
  • Geen energie meer hebben voor je taken. 
  • Je vertoont uitstelgedrag
  • Je hebt geen energie om te gaan sporten. 
  • Sneller kiezen voor de makkelijke weg. 
  • Je vindt het moeilijk om je te concentreren. 

Hierdoor is het makkelijk om mentale vermoeidheid te verwarren met fysieke vermoeidheid. Toch is er één groot verschil: bij fysieke vermoeidheid helpt het om een avondje bank te hangen. Bij mentale vermoeidheid is de kans klein dat dit zal helpen. 

Gevolgen van mentale vermoeidheid

Mentale oververmoeidheid kan, zeker op lange termijn, zorgen voor grote gevolgen. 

  • Door oververmoeidheid vind je het lastig om je emoties te bedwingen. Hierdoor kunnen je emoties er in één keer, zonder er goed over na te denken, uit komen. Dit kan zorgen voor problemen en onbegrip in je romantische, vriendschappelijke en zakelijke relaties. 
  • Je ervaart minder levensgeluk. Alles wordt moeilijker en zwaarder. Ook bijvoorbeeld huishoudelijke taken kosten je veel moeite. 
  • Je bent minder scherp, en dit kan gevaarlijk zijn. Ben je bijvoorbeeld een chef? Dan weet je hoe belangrijk het is om verantwoordelijk met scherpe messen om te gaan. Of moet je veel rijden voor je baan? Als je oververmoeid bent, ben je niet zo scherp op de weg als je normaal zou zijn. 
  • Door structurele mentale oververmoeidheid steven je af op een burnout. 

Mentale uitputting voorkomen

De grootste oorzaak van mentale oververmoeidheid is stress. Om mentale uitputting te voorkomen, is het dan ook belangrijk om gedurende de dag zo veel mogelijk (oorzaken van) stress weg te nemen. Dit doe je om je hersenen wat rust te geven. 

Onze hersenen kunnen niet te veel informatie tegelijk aan. Tijdens een werkdag raken we makkelijk overprikkeld. Door te multitasken, collega’s, meldingen van onze telefoons en laptops. 

heb ik last van mentale vermoeidheid

Om mentale uitputting tegen te gaan, is het belangrijk om juist een ander deel van de hersenen te stimuleren: de Hippocampus en frontale lob. Dit gebeurt door te bewegen, muziek te luisteren, en te slapen. Stel, je komt ’s avonds inderdaad doodmoe thuis, is het een logische reactie om op de bank te gaan liggen en niets te doen. Maar voor je hersenen is het dan beter om een wandeling te maken, wat muziek te luisteren en op tijd naar bed te gaan. Op deze manier geef je je hersenen de kans om te herstellen.

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

Wat kan ik doen tegen mentale vermoeidheid?

Wat kan je nog meer doen om mentale vermoeidheid te voorkomen? Kijk eens naar deze tips:

  • Zorg dat je gedurende je werkdag niet wordt gestoord. Zet pushmeldingen uit en vraag je collega’s je enkel te storen als ze écht niet zonder je kunnen. 
  • Investeer in een geluidsdichte koptelefoon. Deze gebruik je voor taken waarbij je veel concentratie nodig hebt. 
  • Neem pauzes waarin je je brein wat rust geeft. Dit hoeft maar een paar minuten te zijn. Loop even een rondje, of haal wat water. 
  • Maak je taken stap voor stap af. Juist als je alles door elkaar doet, geef je je brein geen rust. Probeer de Pomodoro techniek in te voeren, waarbij je 25 minuten werkt, en 5 minuten pauze hebt. Maak per Pomodoro-tijdvak een taak, of een deel van een taak af. Pas als de taak af is, ga je in een volgend Pomodoro-tijdvak aan de slag met een nieuwe taak. 
  • Laat je perfectionisme los. Er moet namelijk een verandering komen in jouw mindset: soms hoeft het niet perfect. Geef dan ook prioriteit aan rust. Zie tijd voor ontspanning als iets dat minstens even belangrijk is als tijd voor werk. 
  • Probeer elke dag even te mediteren. Het is bewezen dat meditatie het zenuwstelsel beïnvloedt. Je zal minder stress, meer rust en minder oververmoeidheid ervaren. Zoek eens een meditatie-app op, ga zitten en sluit je ogen. 

Het fijne aan oververmoeidheid is dat het omkeerbaar is. Let goed op wat jou veel energie kost, probeer je op één taak tegelijk te focussen en maak van ontspanning een prioriteit. Je zal je snel weer beter voelen. Merk je dat dat niet zo is? Misschien ben je dicht bij een burnout. Neem contact op met een professional om je oververmoeidheid (en de oorzaken ervan) te bespreken.

Hulp bij burn-out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Was dit artikel behulpzaam?

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.