ben jij snel geïrriteerd?

Ben je snel geïrriteerd: voorkom dat je emmer overloopt!

Raak je snel geïrriteerd? Je vraagt je af waar die irritatie vandaan komt. We hebben allemaal wel eens momenten dat we snel geïrriteerd zijn. Pas als je de oorzaak hebt achterhaald, kun je bekijken wat je er het beste tegen kunt doen. In deze blog gaan we hier dieper op in.

Wat is irritatie of geïrriteerd raken?

Je vindt iets eerst vervelend en naar mate het langer duurt, raak je geïrriteerd. Irritatie is dus je ergens aan ergeren [1]. Geïrriteerd zijn (op wat dan ook) is vervelend en soms ook heel vermoeiend. 

Hoe herken je dat je geïrriteerd bent?

Je vriend komt voor de zoveelste keer te laat, mensen praten luid tijdens je favoriete film, het zijn bekende redenen om geïrriteerd te raken. Het ene weegt zwaarder dan het andere, maar voor iemand die heel snel geïrriteerd raakt is het allemaal even vervelend. Waarom we zo snel geïrriteerd zijn ligt aan allerlei factoren. Als je echt heel snel geïrriteerd bent, komt dat waarschijnlijk omdat je van jezelf al een gevoelig persoon bent. Je trekt je veel aan van wat anderen doen en bent hier (onbewust) mee bezig. Slaap je slecht en zit je niet lekker in je vel? Dan ben je vaak sneller prikkelbaar voor wat anderen in je omgeving doen. Maar wat kun je eraan doen om niet snel geïrriteerd te raken?

herken situaties en waarom je geiriteerd bent

Oorzaken snel geïrriteerd raken

Als je merkt dat je snel geïrriteerd bent, moet je je bedenken wat de oorzaak is van deze irritatie. Heb je misschien nog niet ontbeten of heb je slecht geslapen? Er zijn zo veel redenen waardoor je irritaties krijgt. Als je weet waar het vandaan komt, lukt het beter om deze situatie te accepteren en los te laten. 

Snel geïrriteerd zijn en boos worden

Word je vaak te snel of te heftig boos of raak je snel geïrriteerd? Dat is niet gek: irritatie en boosheid maken deel uit van de normale reactie van menselijke emoties. Vaak is irritatie of boosheid invoelbaar en begrijpelijk, bijvoorbeeld wanneer iemand onrecht wordt aangedaan. Er zijn echter twee situaties waarin irritatie of boosheid minder of zelfs niet gepast is: wanneer de aanleiding de heftigheid van je emotie niet rechtvaardigt en wanneer je geïrriteerd of boos wordt om niets. De situatie wordt er dan door je reactie niet beter op en je kunt ook niet rekenen op begrip of sympathie van anderen. Echter, wanneer je te vaak commentaar krijgt op je irritatie, dan is het goed om bij je reactie stil te staan en jezelf af te vragen waarom je nu zo reageert. 

Gevolgen van geïrriteerd zijn

Helaas kan ergernis en irritatie ook een negatieve uitwerking hebben. Het kan zijn dat je je aan jezelf ergert of aan anderen, omdat je last van spanning hebt. Spanning bij jezelf kan voor enorm veel stress zorgen en dat kan overgaan tot chronische stress, overspannenheid of zelfs een burn-out.

Wat voor irritatie kan zorgen?

Iedereen ergert zich wel eens. Bijvoorbeeld aan de lange rij voor de kassa in de winkel, dat gesmak van je vriendin, het gezoem van die mug die rondom je hoofd blijft vliegen, aan je trage laptop enzovoorts. Je kunt je aan zoveel dingen irriteren. Waarom erger je je hier eigenlijk aan? Sta er eens een keer bij stil! Het is jouw boosheid en jouw irritatie. Zeg tegen jezelf: “Ik ga het anders doen want dit maakt mij niet gelukkig”. Je gaat dan opeens anders reageren op situaties die steeds terugkomen. Alleen nu herken je de situaties en ben je het een stap voor! En daar gaat het om.

Jezelf ergeren zorgt voor overmatige stress 

Irritatie brengt veel met zich mee. Realiseer je dat irritatie en ergernis niet zo veel zeggen over jou als persoon. Het is een karaktertrek of je gedrag op dat moment. Op deze manier zie je ergernis als een inzicht om jezelf beter te leren begrijpen. Helaas kan ergernis en irritatie een negatieve uitwerking hebben. Het kan zijn dat je je aan jezelf ergert of aan anderen, omdat je last van spanning hebt. Spanning bij jezelf zorgt voor stress dat kan overgaan tot chronische stress. Irritaties kunnen omslaan in stress. Als je te veel stress produceert, kan dit schadelijk zijn voor je lichaam en geest. Zorg er dan voor dat er niet meer stress bij komt. Ervaar jij stressklachten door je irritaties? Het is belangrijk dat je dit serieus neemt en aan je herstel gaat werken. Het kan namelijk omslaan in een burn-out. 

Wil je dat wij je helpen?

e-mail

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

Omgaan met irritaties en stress

In elke situatie heb je de keuze: ga ik me hieraan irriteren of laat ik het voorbij gaan? Train je mindset voor zulke situaties. Je kunt zelf een aantal maatregelen nemen om beter om te gaan met irritaties:

  • Stop met ergeren en kies voor jezelf;
  • Zoek een plek waar je je wel goed voelt op het moment dat je je ergert;
  • Blijf altijd kalm en rustig: loop desnoods weg als het je te veel wordt;
  • Zoek afleiding: wandelen, sporten, mediteren enzovoorts;
  • Stop met de ouder patroon en wees bewust van je reactie.

Lukt het je niet allen en wil je leren om beter met je boosheid en irritatie om te gaan? Een goed coachingstraject kan je hierbij helpen.

Hulp bij burn-out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Bronnen

  1. Definitie volgens woorden.org

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *