arrow_drop_up arrow_drop_down

Omgaan met dominante mensen

Ieder mens heeft er behoefte aan om er ‘te mogen zijn’, om mee te doen in de maatschappij en erbij te horen. Voor mensen, die niet zo lekker in hun vel zitten of die minder weerbaar zijn, kan het lastig zijn om dit gevoel te hebben als er dominante personen aanwezig zijn.

Dat komt, omdat deze mensen veel ruimte innemen. Zoveel dat het lastig kan zijn om je eigen ruimte nog te voelen en te pakken. Omdat dominante personen er altijd zullen zijn, is het voor jou belangrijk om te leren met hen om te gaan.

Wat is dominantie of dominant gedrag?

Mensen, die dominant zijn, zijn erg overheersend. Ze zijn ontzettend overtuigd van zichzelf. Dominante mensen zijn recht voor hun raap en schuwen niet om de confrontatie aan te gaan. Ze kunnen heel goed hun eigen grenzen stellen, maar walsen daarentegen heel makkelijk over die van een ander heen. Ze kunnen zich niet altijd goed in andere mensen inleven en hebben weinig gevoel voor tact en subtiliteit.

Dominante personen zijn streberig, ze zien alles als een wedstrijd en willen altijd winnen. Ze overrompelen andere mensen en zijn doorgaans ook verbaal sterk. Omdat ze hierdoor meestal weinig weerstand of tegenspraak krijgen, hebben ze zelf vaak niet in de gaten hoe egocentrisch en onaardig ze overkomen.

Wanneer stress lang sluimert bestaat de kans dat je burn-out raakt.

 

Wil je dit voorkomen?

>> Download ons ebook symptomen burnout

Hoe herken je dominantie?

Dominant gedrag is eenvoudig te herkennen. Dominante personen..

  • Denken in de eerste plaats en vooral aan zichzelf, willen altijd gelijk krijgen en schuwen daarbij niet om een ander onderuit te halen.
  • Zijn graag aan het woord, ventileren hun mening overvloedig en geven weinig tot geen ruimte aan anderen om hun mening te uiten.
  • Zijn bazig en drukken snel hun zin door, het moet precies gaan zoals zij het hebben bedacht en niet anders.
  • Kunnen mensen indringend aankijken, intimiderend overkomen en direct en bot zijn in hun communicatie.
  • Zijn weinig constructief en zoeken op een autoritaire, hoogmoedige manier steeds de confrontatie op.
  • Kunnen mensen in hun zelfgerichtheid makkelijk vernederen en onderuithalen zonder daarbij enige empathie voor de ander te voelen.

Omgaan met dominante personen

Hoe lastig het ook is, je kunt niet vluchten voor dominante personen. Ze zullen er altijd en overal zijn. Wegkruipen is dan ook geen goede optie. Dominante mensen hebben er een sensor voor om te zien, met wie ze de ‘battle’ aangaan, en maken daar juist gebruik van om hun zin te krijgen. Ze zijn wat dat betreft meedogenloos. Bij mensen, die niet vatbaar zijn voor hun gedrag, zullen ze sneller geneigd zijn om in te binden en zich constructiever op te stellen.

Wat zeker niet helpt bij dominante personen, is terugvechten. Dit wakkert het vuur alleen maar aan en zal de dominantie nog verder doen toenemen. Omdat de dominante persoon uiterst bedreven is in wat hij doet, zal je de strijd op deze manier niet snel winnen.

Succesvol omgaan met dominantie

Wat dan wel? Wie niet sterk is, moet slim zijn. Het gaat er immers niet om wie verbaal de sterkte is, maar om wie tot een gemeenschappelijke kern en daarmee een hoger doel kan komen. Dominante personen zijn resultaatgericht en willen snel scoren, ze hebben over het algemeen weinig tijd voor geneuzel.

Allereerst vraagt het van jou dan ook een goede voorbereiding, zodat je beslagen ten ijs komt. Kijk de persoon aan als je met hem spreekt, maar hou fysiek wel voldoende afstand.

Vriendelijkheid brengt dominante mensen in verwarring. Geef je dominante gesprekspartner dan ook complimenten en bevestig regelmatig wat je van hem gehoord hebt. Daarna is het jouw beurt om je verhaal te doen en je mening te geven. Probeer je bij de feiten te houden en waak ervoor om in te gaan op persoonlijke gevoelens.

Het kan helpen om je gesprekspartner een aantal opties of keuzes voor te leggen, het liefst twee of zo min mogelijk. Probeer de hele tijd zo duidelijk mogelijk te zijn in het vertellen van je boodschap. Wees vriendelijk, maar wind er geen doekjes om. Geef helder aan wat je wel en niet wil.

Omgaan met dominante mensen

Dominante ouders

Kinderen hebben behoefte aan structuur en duidelijke en heldere regels. Ouders zijn er dan ook om grenzen te stellen. Dat biedt kinderen houvast en geeft ze een gevoel van veiligheid. Maar als ouders heel dominant en veeleisend zijn, heeft dit juist een negatief effect op kinderen. Zo kunnen kinderen van dominante ouders op een gegeven tegen problemen gaan aanlopen op het gebied van hun sociale vaardigheden.

Als je je als kind altijd onderdrukt hebt gevoeld, kan dit veel impact hebben op je zelfbeeld en gevoel van waardigheid. Dominante ouders streven altijd naar perfectie en willen graag invloed en controle op hun kinderen uitoefenen. Kinderen van dominante ouders lopen daarmee het risico om later moeite te hebben om op eigen benen te staan.

Lees ook: Dominante ouders: de gevolgen van een dominante vader en/of moeder

Dominante collega of leidinggevende

Leidinggevenden en aansturende medewerkers moeten helder zijn over de te varen koers en de te nemen stappen om daar te komen. Ze moeten overwicht hebben en mensen kunnen motiveren. Dominantie heeft het tegenovergestelde effect. Dominante collega’s en leidinggevenden vullen direct de ruimte zodra zij ergens binnentreden en roepen snel irritatie op bij anderen. Ze duwen hun beslissingen er het liefst snel doorheen, zonder oog te hebben voor de feiten en de gevoelens van anderen.

Vaak heeft dit tot gevolg dat er geen open sfeer en gevoel van vertrouwen is. Het nodigt medewerkers niet uit tot het nemen van verantwoordelijkheid en werkt demotiverend als het gaat om het nastreven van de doelstellingen van de organisatie. Je ondergeschikt opstellen aan een dominante collega of baas, maakt het gedrag alleen maar erger.

Lees ook: Dominant gedrag van een leidinggevende of collega – Hoe blijf je zelf overeind?

Afstand nemen

Veel mensen voelen zich niet comfortabel en op hun gemak bij dominante personen. Het gevolg hiervan kan zijn dat zij zich laten intimideren en zonder dat ze het willen, toch gaan doen wat de ander vraagt. Soms proberen mensen het gevecht aan te gaan, om er vervolgens achter te komen dat ze de strijd niet kunnen winnen. Een belangrijke kracht, die je kunt toepassen in het omgaan met dominante personen, is afstand nemen. In alle opzichten.

Door de intimiderende houding niet binnen te laten komen in je lichaam of in jouw persoonlijke omgeving, maar ook door te wachten en er later op terug te komen als je merkt dat iemand gefrustreerd of geagiteerd is. Afstand nemen, helpt je om je emoties onder controle te krijgen en te houden. Als je afstand neemt, kun je observeren en zien waarom de dominante persoon doet zoals hij doet en waar hij naar toe wil.

Vervolgens is het aan jou om daar op een vriendelijke, maar vastberaden manier op te reageren en jouw feiten op tafel te leggen.

Voor jezelf opkomen

Als je niet gedomineerd wil worden, niet overdonderd wil raken door een ander en geen zin meer hebt om jezelf steeds te moeten verdedigen, is het tijd om voor jezelf op te komen. En dat kan best lastig zijn. Het gaat om controle krijgen over je eigen leven, grenzen stellen en zeggen waar het op staat. Het is niet alleen belangrijk om de mening van een ander te respecteren, maar ook die van jezelf.

Die is voor jou zelfs veel belangrijker, dan die van de ander. Veel mensen vinden voor zichzelf opkomen lastig, omdat ze bijvoorbeeld denken dat ze niet ad rem genoeg zijn, bang zijn om iets onaardigs of doms te zeggen of om een conflict aan te gaan. Om voor jezelf te kunnen opkomen, is het nodig om eerst in jezelf te leren geloven. Heb je de moed verzameld om de confrontatie aan te gaan? Dan zijn de kernwoorden begrip tonen, goed doorvragen en je mening geven.

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we honderden mensen geholpen.

Direct contact

PS: je bent niks verplicht, de eerste kennismaking is altijd vrijblijvend.

Jezelf het waard vinden om er te mogen zijn

Juist als je het lastig vindt om assertief te zijn, zal het je veel opleveren als je er toch mee aan de slag gaat. Het klinkt misschien gek, maar als je assertiever wil zijn, helpt het om je in te beelden hoe je je zou voelen als je wel je mening hebt gegeven. Als je je nog kan herinneren hoe het voelde toen je dat deed en je iets goeds voor elkaar kreeg, dan kun je daaraan denken.

Om begrepen te willen worden door anderen, is het nodig dat je jezelf openstelt en zegt wat je denkt. Opgekropte emoties leiden tot stress en dat kan uitmonden in allerlei psychische en lichamelijk klachten. Let wel op dat assertief zijn niet betekent dat je een grote mond moet hebben. Het betekent dat je zegt waar het op staat met respect voor jezelf en de ander. Als het je lukt om op deze manier voor jezelf op te komen, zul je meer zelfvertrouwen krijgen en je minder snel aangevallen of benadeeld voelen. Het leert je om te denken in oplossingen.

Lees ook: Er niet mogen zijn – De relatie met burn-out

Weerbaarder worden

Assertief zijn, kan best spannend zijn. Sommige mensen gaan zweten, trillen of krijgen een rood hoofd. Wat het ook met je doet, probeer door te zetten. Je zal merken dat je eigenlijk niet zoveel kan gebeuren. Misschien benoemt iemand dat je gespannen lijkt of reageert iemand boos op wat je zegt, je zal zien dat de wereld gewoon doordraait. Alles wat jij moet doen, is rustig blijven ademhalen.

Ga je op deze manier je grenzen verkennen, dan zal je merken dat je steeds weerbaarder wordt. Weerbaarheid draait om vertrouwen. Erop vertrouwen dat je om kunt gaan met indrukwekkende ervaringen, hevige emoties en tegenslag. Het heeft alles te maken met in je eigen kracht geloven en van jezelf uit blijven gaan. Het betekent dat je onderscheid maakt tussen je eigen gevoelens en gedachten en die van een ander. Wie in zichzelf gelooft, kan de wereld aan. En gelukkig kun je dat allemaal leren!

Lees ook: Assertiever worden of gebukt gaan onder stress?

Hulp bij burn out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Direct contact

Burnoutcoaching

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank vind je honderden artikelen die je verder helpen. Heb je deze artikelen al gelezen:

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burnout tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies