Als leidinggevende of HR-professional streef je ernaar zowel je organisatie als je medewerkers te ondersteunen. Je biedt een competitief salaris en houdt je aan de wettelijke arbeidsvoorwaarden. Echter, goed werkgeverschap reikt verder dan alleen deze verplichtingen. Wat houdt goed werkgeverschap in de praktijk precies in? Waarom is het essentieel voor een gezonde organisatie? En hoe kan het bijdragen aan het verminderen van stress op de werkvloer?
Wat is goed werkgeverschap?
Volgens Artikel 7:611 van het Burgerlijk Wetboek dienen zowel werkgevers als werknemers zich als “goed werkgever” en “goed werknemer” te gedragen [1]. Maar hoe wordt bepaald wat goed werkgeverschap precies inhoudt? En wanneer voldoe je hier daadwerkelijk aan?
Contact opnemen?
In een orientatiegesprek kijken we, op locatie of online, samen naar de behoeften en mogelijkheden binnen het bedrijf. Onze ervaring is dat de combinatie van een frisse blik én onze jarenlange ervaring al veel nuttige inzichten kan geven.
De eerste kennismaking is altijd vrijblijvend.
In essentie draait goed werkgeverschap om meer dan winstoptimalisatie of eigenbelang. Het vraagt om een oprechte zorg voor medewerkers, niet alleen door het naleven van de arbeidsvoorwaarden, maar ook door werknemers centraal te stellen in besluitvormingsprocessen. Dit betekent dat je een werkomgeving creëert waar welzijn, groei en betrokkenheid van medewerkers voorop staan.
De 6 beginselen van goed werkgeverschap
Er zijn 6 beginselen opgesteld om het begrip ‘goed werkgeverschap’ iets concreter te maken. Wanneer je volgens een werknemer geen goede werkgever bent, gebruikt de rechter deze beginselen om de omstandigheden van ieder specifiek geval te beoordelen.
Het zorgvuldigheidsbeginsel
Bij ingrijpende veranderingen in je bedrijf heb je als werkgever de verantwoordelijkheid dat alles zorgvuldig verloopt. Je onderzoekt daarvoor welke feiten en belangen een rol spelen en je laat je goed informeren. Je moet ook met je medewerkers overleggen, naar hun standpunten en bezwaren luisteren en hun belangen meewegen.
Het vertrouwensbeginsel
Net zoals je verwachtingen hebt van je werknemers, zo hebben je werknemers ook verwachtingen van jou. Ga daarom in gesprek met je werknemers over wat zij van jou als leidinggevende verwachten en maak deze verwachtingen waar. Daarnaast schep je vertrouwen door je beloften na te komen en je aan je woord te houden.
Het gelijkheidsbeginsel
Het gelijkheidsbeginsel betekent dat je alle werknemers gelijk behandelt en dat je geen onderscheid maakt op basis van geslacht, ras, leeftijd of geloof. Iedereen moet dezelfde rechten en kansen krijgen. Bovendien kun je als werkgever diversiteit binnen je organisatie stimuleren.
Maak geen misbruik van je machtspositie
Houd altijd rekening met de belangen van je personeel en maak geen misbruik van het feit dat jij de leidinggevende bent. Werknemers mogen niet het gevoel krijgen dat ze overgeleverd zijn aan jouw willekeur.
Motiveer ingrijpende beslissingen
Ben je genoodzaakt een aantal medewerkers te ontslaan? Of wil je een aantal medewerkers overplaatsen naar een ander filiaal? Zorg er dan voor dat je deze beslissing goed kunt onderbouwen en geef werknemers de ruimte om bezwaren te formuleren. Je kunt je medewerkers helpen om te gaan met een ingrijpende beslissing door goed te communiceren, betrokken te zijn en ondersteuning te bieden.
Zorg voor een ongevallenverzekering
Je bent als werkgever verplicht om voor je werknemers een ongevallenverzekering af te sluiten. Een goede ongevallenverzekering vergoedt de schade van medewerkers na een ongeval tijdens het werk, een personeelsuitje of een zakenreis.
Waarom is goed werkgeverschap belangrijk?
In eerste instantie is goed werkgeverschap natuurlijk belangrijk, omdat je op die manier aan de wet voldoet. Wanneer je geen goede werkgever bent, kan een medewerkers naar de rechter stappen. Maar daarnaast heb je door een goede werkgever te zijn gelukkige en gezonde medewerkers die zich betrokken bij hun werk voelen.
Gelukkige medewerkers
Als je een goede werkgever bent, geef je jouw medewerkers het gevoel dat ze belangrijk zijn voor je bedrijf. Je investeert bijvoorbeeld in dingen die belangrijk voor ze zijn, waardoor ze meer werkplezier hebben en meer gemotiveerd zijn. Dit komt de werksfeer ten goede en vergroot de kans dat ze langer bij je in dienst willen blijven. Bovendien zorgen gelukkige medewerkers ook voor gelukkige klanten.
Gezonde medewerkers
Goed werkgeverschap komt ook de gezondheid van je medewerkers ten goede, waardoor er minder ziekteverzuim is. Dat betekent voor jou als werkgever dat je personeelskosten bespaart. Gezonde medewerkers zullen bovendien beter functioneren, productiever zijn en voor een hogere omzet zorgen.
Meer betrokkenheid
Medewerkers zullen zich ook meer betrokken bij het bedrijf voelen, waardoor ze productiever zijn en er minder verloop is. Medewerkers die zich verbonden voelen met de organisatie zetten zich meer in om de doelen van organisatie na te streven.
Stress voorkomen met goed werkgeverschap
Stress op de werkvloer is een groot probleem, omdat overmatige stress tot een burn-out kan leiden. En een burn-out betekent langdurig uitval van een medewerker. Goed werkgeverschap betekent daarom ook dat je je medewerkers kent, een gezonde werk- privébalans stimuleert en ontwikkelingsmogelijkheden aanbiedt.
Goede communicatie
Je kunt als werkgever veel ongezonde stress voorkomen door regelmatig een goed gesprek te hebben met je werknemers. Vraag regelmatig hoe het met ze gaat en probeer op de hoogte te blijven van de werkdruk, beginnende klachten en problemen in de privésituatie. Als je weet wat er op de werkvloer speelt en als werknemers zich vrij voelen om zich te uiten, kun je op tijd maatregelen nemen om stressoren aan te pakken.
Gezonde werk- privébalans
Zou je als werkgever meer flexibel kunnen zijn? Wanneer je meer flexibiliteit in werktijden en werkomgeving geeft, houd je meer rekening met de behoeften en wensen van je werknemers. Dit kan een belangrijke factor zijn voor medewerkers om hun werk en privéleven beter in balans te houden en kan stress aanzienlijk verminderen.
Ontwikkelingsmogelijkheden
Het is voor medewerkers belangrijk dat ze zich verder kunnen ontwikkelen en kunnen groeien binnen het bedrijf. Je kunt bijvoorbeeld trainingen, opleidingen en coaching aanbieden. Daarnaast is het goed om regelmatig feedback te geven. Wanneer medewerkers zich gewaardeerd voelen en zich verder kunnen ontwikkelen, lopen ze minder risico op een burn-out of een bore-out.
Goed werkgeverschap bij stress en burn-out
Een goede werkgever is betrokken bij zijn medewerkers en toont empathie en begrip wanneer ze overspannen zijn of een burn-out hebben. Je doet dit door je medewerker uit te laten rusten wanneer hij of zij ziek is, maar ook door de re-integratie na lang ziekteverzuim te bevorderen.
Stel verzuimbeleid op
Je bent als werkgever verplicht om een verzuimbeleid op te stellen. En een goede verzuimaanpak is ook een manier van zorg dragen voor je medewerkers. In het verzuimbeleid staat hoe je omgaat met verzuim en welke regels er gelden en hoe je zieke medewerker helpt om te re-integreren.
Contact houden met zieke medewerker
Een medewerker die een burn-out heeft, wil je niet continu met werk confronteren. Maar het is wel goed om wekelijks contact te houden, zodat het later makkelijker is voor je medewerker om te re-integreren. Lees je daarnaast in over wat een burn-out precies is, luister naar je medewerker en schakel een gespecialiseerde burn-outcoach in.
Bevorder re-integratie
Je kunt de re-integratie van een medewerker met burn-out bevorderen door contact te houden. Op die manier blijft de zieke medewerker zich een deel van het bedrijf voelen. In een later stadium van de burn-out kun je in overleg met de bedrijfsarts op zoek gaan naar activiteiten die je medewerker kunnen helpen om terug te keren.
Wat doe je als je geen goede werkgever hebt?
Een werkgever die niet voldoet aan de beginselen van een goed werkgeverschap, bereikt juist het tegenovergestelde en veroorzaakt veel stress bij de medewerkers. Heb jij naar jouw mening op dit moment een slechte werkgever?
Slecht werkgeverschap
Allereerst kun je voor jezelf nagaan of er daadwerkelijk sprake is van slecht werkgeverschap of dat je het gewoon niet zo goed met jouw leidinggevende kunt vinden. Er is sprake van slecht werkgeverschap wanneer je werkgever bijvoorbeeld misbruik maakt van zijn macht, anderen discrimineert, zijn verplichtingen niet nakomt of medewerkers ontslaat zonder gegronde redenen.
In gesprek gaan
Probeer eerst zelf met je leidinggevende te praten en samen een oplossing te vinden. Heb je maken met discriminatie, seksuele intimidatie of pesten? Ga dan in gesprek met een vertrouwenspersoon op je werk. Ben je bang voor ontslag of kom je er niet uit? Neem dan contact op met een jurist of raadpleeg de vakbond.
Juridische hulp
Een jurist kan je meer informeren over wat jouw rechten zijn. Een rechter kan uiteindelijk beoordelen of er wel of niet aan goed werkgeverschap is voldaan. Zorg er van jouw kan in ieder geval voor dat je een goede werknemer bent. Je staat dan sterker als het tot een rechtszaak komt.
Tips voor uitstekend werkgeverschap
Het is belangrijk om aandacht te besteden aan goed werkgeverschap. Maar misschien wil je wel een stapje verdergaan en groeien naar een uitstekende werkgever voor je werknemers. Een werkgever die goed voor zijn werknemers zorgt, biedt onder andere een veilige werkomgeving en ondersteunt de werk- privébalans.
Stimuleer open communicatie
Wanneer je open communicatie stimuleert, zullen medewerkers zich vrij voelen om hun mening te uiten en eventuele problemen aan te kaarten. Zorg er daarom voor dat je bereikbaar bent, luister naar de feedback van je medewerkers en neem hun suggesties serieus.
Creëer een gezonde werkomgeving
Een inspirerende en fijne werkplek zorgt ervoor dat medewerkers zich meer op hun gemak voelen op het werk. Je kunt zo’n werkplek creëren door in goede bureaus en stoelen te investeren en de ruimte te decoreren met planten. Daarnaast kun je bewegen onder werktijd aanmoedigen en altijd fruit in de kantine neerzetten.
Gratis: toolkit voor
werkgevers en HR
Deze toolkit bevat 7 praktische tools om stress vroegtijdig
te herkennen en verzuim te voorkomen.
Krijg direct toegang tot deze omgeving,
speciaal opgezet voor leidinggevenden.
Vier successen en prestaties
Je kunt waardering tonen voor de inspanningen en prestaties van je werknemers door successen en prestaties te vieren. Wanneer je successen viert, zorg je ervoor dat je medewerkers gemotiveerd en betrokken blijven. Bovendien ontstaat er zo een positieve sfeer op de werkvloer.
Stimuleer een gezonde werk- privébalans
Je kunt een gezonde werk- privébalans stimuleren door flexibele werktijden en werkomgeving aan te bieden als dat mogelijk is en realistische verwachtingen te hebben.
Meer weten over goed werkgeverschap?
Als werkgever heb je de grote verantwoordelijkheid om invulling te geven aan goed werkgeverschap. Wil je na het lezen van dit artikel graag verbeteringen aanbrengen? Wil je graag uitval door stress en burn-out binnen het bedrijf verminderen? Neem dan vrijblijvend contact op voor meer informatie of om een workshop in te plannen.
Conclusie: kun je stress terugdringen door middel van goed werkgeverschap?
Goed werkgeverschap leidt tot gezonde en gelukkige medewerkers die meer werkplezier ervaren. Wanneer medewerkers het naar hun zin hebben op het werk, zullen ze minder stress ervaren en beter met stress om kunnen gaan. Daarnaast zal een goede werkgever stress terugdringen door goed te communiceren, een gezonde werk- privébalans te bevorderen en ontwikkelingsmogelijkheden aan te bieden.
Hulp bij burn-out en stress
Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!
Bekijk ons aanbod voor:
Veelgestelde vragen
Referenties
- Salvaschaderecht.nl – Aansprakelijkheid werkgever buiten de werkvloer (artikel 7:611 BW) – gevonden op 19/09/2024
Link naar de pagina op salvaschaderecht.nl