Burn-out en toch moeten werken: Stress is de grootste veroorzaker van een burn-out. We worden elke dag aan stress blootgesteld. Zo moet je bijna wel 24/7 per dag voor iedereen bereikbaar te zijn, dat kan best stressvol zijn. Maar stress kan ook veroorzaakt worden door een nare gebeurtenis, in je werk- of privéleven. Of als bepaalde zaken niet gaan zoals je verwacht had. Deze dingen kunnen enorme spanningen met zich meebrengen. Als deze spanningen chronisch zijn, als je niet goed met deze spanningen kan omgaan, of ze niet goed van je af kan schudden, kan dat leiden tot een burn-out.

Hoe ontstaat een burn-out?

Iedereen ervaart weleens stress en dat hoeft niet erg te zijn. Maar als de spanningen zich opstapelen, of herhaaldelijk voorkomen in een tempo dat je niet kan bijhouden kan je in een burn-out raken. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen als er heftige gebeurtenissen in je leven plaatsvinden, of als je op je werk de hoeveelheid taken om uit te voeren niet meer kan bijbenen. Het kan ook zo zijn dat er zich problemen in je leven voordoen, soms kunnen dat problemen zijn waar je zelf geen controle over hebt. Als deze dingen gebeuren en je het idee hebt dat je de controle over je leven kwijtraakt kan je last krijgen van een burn-out.

Hoe weet ik of ik een burn-out heb?

Dit kan zich op verschillende manieren uiten en de klachten zullen per persoon anders kunnen zijn. Test daarom de volgende klachten, deze passen bij het beeld van een burn-out:

  • Vermoeidheid
  • Slapeloosheid
  • Een constant gevoel van onrust
  • Lichamelijke klachten in de vorm van hoofd- en buikpijn
  • Emotioneel wiebelig zijn
  • Niet goed tegen harde geluiden of een drukke omgeving kunnen

Krijg je een burn-out door werk?

Je werk kan zeker een trigger zijn voor een burn-out, maar meestal is het de combinatie van werk en privé die de burn-out veroorzaakt. Het verschilt natuurlijk of je een baan die veel spanning geeft of een hoge stress-factor, dan zou dat zeker kunnen bijdragen aan een burn-out. Maar ook als je rustiger werk hebt kan je vatbaar zijn voor een burn-out. Het kan aan verschillende factoren liggen.

Moet ik stoppen met werken tijdens een burn-out?

Dat ligt eraan, maar het hoeft niet. Als test kan je jezelf afvragen of je plezier in je werk hebt en er energie uithaalt. In dat geval is het misschien zelfs juist verstandiger om wel te blijven werken. Het draait allemaal om het vinden van de juiste balans. Er is geen goed of fout antwoord op deze vraag. Als je merkt dat je, als je aan werk denkt, helemaal in paniek raakt is dat uiteraard geen goed teken.

Moet ik stoppen met werken tijdens een burn-out

Maar als werken je plezier en betekenis blijft geven, ook tijdens een burn-out dan hoef je niet te stoppen met werken. Je voelt zelf het beste aan of er ruimte is met werken om aan te geven dat je het rustiger aan moet doen Kortom: stoppen met werken is niet noodzakelijk, het is wel aan te raden om tijdelijk genoeg rust te nemen om te herstellen. Het rustiger aan doen is van belang, want een burn-out gaat niet zomaar over.

Hoe lang is normaal om te stoppen met werken bij burn-out?

De duur van een burn-out verschilt van mens tot mens, zo ook het herstel en de tijd van het stoppen of tijdelijk te minderen met werken. Dit is afhankelijk van enorm veel factoren. Zoek je professionele hulp bij het herstel? Leef je gezond en zorg je goed voor jezelf? Beweeg je voldoende, let je op je voeding? Ben je open over je situatie, praat je er veel over met anderen? Schrijf je je gedachten op om ze te kunnen ordenen? Maar ook, is er begrip en ruimte op je werk? En hoe sta je zelf tegenover werken? Kan je een (tijdelijk) een stapje terugnemen als het gaat om werken en geeft dat je rust in je hoofd? Kan je je burn-out bespreken met je manager en is er begrip voor?

Al deze vragen zijn enorm belangrijk, stel ze jezelf dan ook als test. Daarnaast is het raadzaam contact op te nemen met de bedrijfsarts. Hij of zij bespreekt de situatie met je, vraagt hoe je je voelt en zal dit terugkoppelen naar jouw leidinggevende. Het is belangrijk de communicatie open te houden als het gaat om werken, want duidelijkheid is voor alle betrokkenen van groot belang. Ook voor de rust in jouw hoofd. Op de vraag hoe lang het normaal is te stoppen met werken is geen pasklaar antwoord te geven. Dit kan van enkele weken tot maanden variëren en is volledig afhankelijk van jouw persoonlijke situatie.

De uitdaging van re-integratie

Als je aan de beterende hand bent en je wil je werkuren weer gaan opbouwen kan dat. Het is belangrijk dat ook dit in goed overleg met de bedrijfsarts of leidinggevende gebeurt. Volg je eigen gevoel en doe dit stap voor stap. Ook hier gaat het om het vinden van de juiste balans en kan het soms nodig zijn toch een stapje terug te doen. Geef je eigen grenzen aan bij het opbouwen van je uren tijdens het werken. En geef dit ook duidelijk aan bij je manager of baas, wederzijds begrip is erg belangrijk tijdens de re-integratie. Niet alleen van je manager, maar ook van eventuele collega’s.

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

Het is ook belangrijk te kijken of er zaken veranderd dienen te worden. Kritisch te kijken naar jouw takenpakket, is het niet te omvangrijk? En zijn er factoren die stress veroorzaken die verminderd kunnen worden? Het is belangrijk om dit eerlijk en open aan te geven, want herhaling van een burn-out is absoluut niet de bedoeling.

Is mijn werk nog wel geschikt voor mij?

Tijdens dit proces kan het zijn dat je tot de kern komt door de situatie eigenlijk als een ui af te pellen. Doordat je rust krijgt, veel nadenkt en wellicht professionele hulp zoekt kan het zijn dat je in een periode van bezinning terecht komt. Hierbij kan je jezelf als test ook de vraag stellen: is dit werk nog wel wat ik wil, haal ik er voldoende uit, word ik er gelukkig van en is het nog wel geschikt voor mij? Haal je voldoening uit het werken dan is er niks aan de hand.

Als je deze vragen alleen met een ‘nee’ kunt beantwoorden is het een ander verhaal. Dan is het zinnig te kijken hoe nu verder en uit te pluizen wat je wel wil. De mogelijkheden kunnen zijn om te re-integreren binnen een andere functie, op zoek te gaan naar een nieuwe baan bij een ander bedrijf of misschien voor jezelf te beginnen. Dit zijn grote vragen die je niet binnen 1 dag kunt beantwoorden. Neem hiervoor je tijd. Als er ruimte voor is dit met je werkgever te delen en gezamenlijk naar een oplossing te zoeken, zul je dat zeker kunnen overwegen. Dit kan een spannende stap zijn, maar bedenk dat het opengooien van de situatie voor jou en je werkgever de beste manier is om tot ene oplossing te komen.

Van burn-out naar werkgeluk

Door een burn-out kan je tot de kern komen. Je twijfels, je gevoel, je ongemak. Dit kan je uitspreken en een plekje geven. Het zal ervoor zorgen dat je met een schone lei, een opgeruimd hoofd en een uitgerust lijf kan beginnen aan een nieuwe fase in je leven. Als je weer vol energie zit en je weet goed wat je wil in het algemeen en specifiek als het gaat om werken, dan gaan er nieuwe deuren voor je open. Je hebt de test doorstaan en kan weer genieten van werk. Geluk uit je werk halen is mooi en belangrijk. Het komt jou, je werk en je werkomgeving alleen maar ten goede. Zie het als een 2.0 versie van jezelf aan de slag bij je baan. Dat zal een hoop voldoening geven. Als je begrip kreeg voor je situatie van je omgeving kan dit een mooie uitkomst zijn.

Hulp bij burn-out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Veelgestelde vragen

Het is van belang in contact te treden met een (bedrijfs)arts over je situatie. Vervolgens ie het van belang de juiste diagnose te krijgen. Daarna een stappenplan te maken voor het herstel. Het dient duidelijk te zijn dat je bereid bent te werken aan herstel. Herstel kan betekenen, een pas op de plaats maken, rusten, hulp zoeken, maar ook open in de communicatie blijven.

Dit kan vastgesteld worden door een arts. Je kan naar de bedrijfsarts of je huisarts toegaan voor een afspraak en je klachten daar bespreken.

Dit verschilt per persoon. Als je er tijdig bij bent, rust neemt en hulp zoekt kan je binnen een aantal weken hersteld zijn. Maar het kan ook een kwestie van maanden zijn. Iedereen is anders!

Als zelfstandige ben je uiteraard ook verzekerd, maar wel kwetsbaarder dan je met een burn-out kampt. Ook hier geldt: ga naar een arts en bespreek hoe je het beste wat gas terug kan nemen. Bekijk kritisch wat je los kan laten en wat je moet doen. En vraag je af of je omgeving je kan helpen. Wees niet bang om hulp van ze te vragen. Zo kan je voor jezelf wat rust en ruimte creëren.

Bronnen

  1. Fnv.nl – Burn-out Wat is het, hoe herken je het en wat kun je eraan doen? – gevonden op 10-05-2022
    Link naar pagina op fnv.nl
  2. Randstad.nl – 6 tips voor werken na een burn-out – gevonden op 10-05-2022
    Link naar pagina op randstad.nl
  3. Zorgwijzer.nl – Zorgwijzer: burn-out – gevonden op 10-05-2022
    Link naar pagina op zorgwijzer.nl

Was dit artikel behulpzaam?

Vergelijkbare berichten

2 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.