Mailen na werktijd - Is de werkgever verantwoordelijk?

Mailen na werktijd – Is de werkgever verantwoordelijk?

Mag een werkgever na werktijd nog e-mails versturen aan werknemers? Of heeft een werknemer het recht om onbereikbaar te zijn na werktijden? Steeds vaker zie je dat werknemers moeite hebben om afstand te nemen van hun werk.

Waarom mailen na werktijd verbieden?

In een aantal Europese landen heeft deze discussie al geleid tot concrete acties. Frankrijk heeft zelfs een wet opgesteld waarin is vastgelegd dat grote bedrijven (met meer dan 50 werknemers) geen e-mails meer mogen versturen na werktijd, om de werknemers te beschermen.

In Duitsland hebben een aantal bedrijven hun mailservers zodanig ingesteld waardoor na werktijd geen e-mails meer verzonden kunnen worden aan werknemers. Maar zijn dit soort maatregelen nou echt nodig?

Mailen na werktijd

Stress voor werknemers

Het komt steeds vaker voor dat werknemers niet meer kunnen afschakelen na hun werk. Ze nemen hun werk mee naar huis en blijven constant bezig met bekijken en beantwoorden van e-mails op hun smartphones. Daarbij komt ook nog eens de “sociale druk”. Denk aan berichten op WhatsApp, Facebook, Instagram, Twitter, noem maar op. Constant de bliepjes en geluidjes op de telefoon.

Vaak lukt het dan ook niet om de telefoon gewoon uit te zetten. Het werkt als een soort verslaving. Misschien willen we email en berichten wel blijven ontvangen en bekijken om het gevoel te blijven houden dat we erbij horen? Al deze prikkels kunnen extra werkdruk en stress veroorzaken. De balans tussen werk en privé wordt verstoord. Hierdoor kan ons lichaam en mind steeds minder tot rust komen en ontspannen. Uiteindelijk leidt dit tot meer spanningen en druk met alle gevolgen, zoals stressklachten, burnoutklachten.

Verplicht bereikbaar zijn

Is een mailverbod de oplossing?

Is de oplossing dan een verbod op e-mails versturen door je werkgever na werktijd? Ik denk zeker dat bedrijven en managers zich moeten realiseren dat je werknemers moet beschermen tegen te veel werkdruk en overbelasting. Dus ja, een verbod op e-mails kan daar zeker aan bijdragen. Zeker als het gaat om “onnodige” niet urgente e-mails.

Maar misschien mag je de verantwoordelijkheid toch ook wel gedeeltelijk leggen bij werknemers zelf. Je kunt je telefoon best een paar uurtjes of bijv. in de avond uitzetten. Nog makkelijker, de zakelijke email alleen synchroniseren als het jou uitkomt. Afkicken van je smart telefoon lijkt me echter nog een veel grotere uitdaging.

Daar ligt volgens mij het echte probleem. Nemen we nog wel zelf de tijd om te ontspannen? Om een boek te lezen (geen ebook!) om een uurtje in het bos te wandelen of lekker een uurtje sporten (zonder sporthorloge en bijbehorende apps). We worden geleefd in het digitale tijdperk en lopen ons zelf voorbij.

Een goede leidinggevende of manager zal dus zeker kunnen helpen bij het inperken van het e-mailverkeer na werktijd, maar de werknemer moet ook zelf zijn verantwoordelijkheid nemen en de verleiding om constant de smartphone te verheerlijken tegen gaan.

Hulp bij burn out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Gerelateerde artikelen

Similar Posts

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *