arrow_drop_up arrow_drop_down

Te hoge verwachtingen van jezelf hebben - Stress door veeleisendheid

Te hoge verwachtingen van jezelf hebben: we hebben het gevoel allemaal wel eens, dat alles je teveel is. Je kunt weinig hebben van collega’s, je partner, je kinderen. En bijvoorbeeld in het verkeer ben je ook wat minder hoffelijk dan je eigenlijk zou willen. En dat terwijl alles eigenlijk net zo loopt als voorheen. Hoe kom je nu in dit gevoel terecht? Vaak heeft dit te maken met de verwachtingen die aan je gesteld worden.

Te veel van jezelf verwachten

Te hoge verwachtingen van jezelf hebben op het werk

De eerste plek waar je aan zou kunnen denken is natuurlijk je werk. Je werkgever of je personeel, je collega’s, leveranciers en klanten stellen allerlei eisen waarvan jij het gevoel hebt dat je er aan moet voldoen. Nu hoort dit wel bij het werkzame leven uiteraard, en een gezonde mate van verwachtingen is dan ook prima.

Maar het komt voor dat verwachtingen met elkaar in conflict zijn. Stel je het belang van je klant voorop, of juist het belang van je werkgever? Beiden zijn belangrijk voor je en je zult dus een afweging moeten maken. Als je vaak in een dergelijke situatie zit dan zorgt dat voor aanhoudende stress.

Te hoge verwachtingen van jezelf hebben in de thuissituatie

Verwachtingen komen ook voort uit je thuissituatie. Misschien maak je deel uit van een gezin met kinderen, of heb je een partner, of ben je juist alleen. In alle gevallen zijn er anderen die verwachtingen van jou hebben, bijvoorbeeld als ouder, als kostwinner, als gezellige en  liefdevolle partner. Ben je alleen, dan verwachten anderen misschien dat je actief op zoek gaat naar iemand – want zeg nou zelf, je kunt toch niet lang alleen blijven?

Te hoge verwachtingen van jezelf hebben

Maar misschien ligt de grootste oorzaak van je verwachtingen wel bij jezelf. Zijn de verwachtingen van de anderen er wel, of denk je alleen maar dat die er zijn? Misschien heeft je klant wel er begrip voor wanneer er even andere prioriteiten worden gesteld. En is het in je thuissituatie misschien niet nodig dat jij alle zaken op je neemt.

Jij, als werknemer, leidinggevende, collega, ouder, partner, teamgenoot, en welke andere rol je ook maar kunt bedenken, jij bent degene die het beste alle verwachtingen kan managen.

Hoge verwachtingen aan jezelf kunnen komen door:

Redenen waarom men de lat hoog legt

Hie reen aantal redenen waarom men de lat hoog legt.

Een omgeving die niet meewerkt

Als je zelf de lat hoog legt en maximale resultaten wenst te halen, haakt je omgeving al snel af. Ze vinden je een uitslover of een betweter en als je zo een tijdje doorgaat wordt je al snel iemand tegen wie geageerd wordt.

Deze reactie van de omgeving is ontzettend vervelend. Je hebt het gevoel dat je het goed doet, maar dat je omgeving dat maar niet wenst te zien. Sterker nog: het lijkt wel alsof ze je willen afremmen en bewust lopen af te remmen. Zeker als het je leidinggevende betreft, is dit bijzonder vervelend.

Na verloop van tijd ben je een buitenbeentje en wordt je niet meer gewaardeerd voor je harde werk, terwijl je het juist heel goed probeert te doen. Je krijgt het gevoel dat je nog harder moet en dat levert heel veel stress op

Niet de juiste studie hebben (ondergewaardeerd voelen)

Als je de lat hoog legt denk je al snel dat je te kort schiet in opleiding of vaardigheden. Je ziet mensen om je heen die hoger opgeleid zijn en je voelt je al snel minder. Het najagen van een soortgelijke studie is vaak het gevolg, maar de uitwerking is dat het voltooien van de studie ontzettend lastig is.

Je doet je uiterste best, maar het lukt maar niet. Een aantal studies verder geef je de moed op en voel je je waardeloos. Of je rond met heel veel discipline toch een studie af, maar achteraf voel je je uitgeblust en leeg

Op teveel vlakken willen presteren

Als je de lat hoog legt, doe je dat waarschijnlijk niet op één specifiek onderdeel. De kans is groot dat je op meerdere onderdelen heel goed je best wenst te doen. Maar omdat je maar 100% kunt geven en niet de 120% die je graag wilt, voel je je vaak moe. Je pleegt roofbouw op je lichaam wanneer je dit te lang volhoudt. Overspannen of burn-out is dan een gevolg.

Teveel van jezelf verwachten

Competitiviteit

Het spel dat je graag wilt winnen wordt door sommigen wel ‘haantjesgedrag’ genoemd. Hoe je het ook noemt: willen winnen maakt dat je continu moet opletten of je nog steeds de winnaar bent en dat niet een ander aan je stoelpoten zit te zagen. Dit maakt je naast wantrouwig ook dat je erg geremd wordt: het ontneemt je de vrijheid om de grote dingen van de kleine te onderscheiden

Karakter

Door je bereidwillige houding om alles maximaal te willen doen verwacht je van jezelf dat je alles zo goed doet. Helaas zijn er ook dingen waar je niet zo goed in bent. Door deze dingen toch heel goed te willen doen, bouw je snel een hoop stress op. Stress door de lat hoog te leggen ontstaat zo vanzelf

Onzekerheid

Faalangst, of denken dat je het niet kunt, ligt op de loer als je de lat vaak erg hoog ligt. Tevens kan het ook de oorzaak zijn van de lat hoog te leggen. Je vindt dat je jezelf moet bewijzen dat je het echt wel heel erg goed kunt.

Gezien en gehoord willen worden

Iedereen snakt naar waardering (Dale Carnegie) De wens kan zo groot zijn dat je de lat torenhoog legt voor jezelf. Bij zeer bijzondere prestaties krijg je dan (hopelijk) de waardering waar je zo op zit te wachten.

Veeleisend stress

Meer tevredenheid

Natuurlijk kun je werken aan meer tevredenheid. Het is te adviseren om op zoek te gaan naar de sterke punten die je kenmerken zonder al te ver te moeten buigen om ze voor elkaar te krijgen.

Je doet er goed aan hulp te vragen bij de zoektocht naar waar je echt heel erg goed in bent, om vervolgens daar vanuit te bepalen wat je grenzen zijn.

Managen van verwachtingen

Maak eens een lijst met de rollen die je inneemt, en zet daar achter welke verwachtingen er aan jou gesteld worden in die rol. Als je dat gedaan hebt zou het al een aardig inzicht moeten opleveren van de verschillende soorten verwachtingen die er bij jou spelen.

Vervolgens ga je bij elke verwachting na of je het hier wel zelf mee eens bent, of dat je er misschien een andere oplossing voor zou willen vinden. Je zult zien dat alleen al het maken van dit overzicht er voor zorgt dat je stress hanteerbaarder en overzichtelijker wordt.

Te hoge verwachtingen van jezelf hebben leidt tot stress, tot chronische stress, tot overspannenheid, tot burn-out. Manage dus jouw verwachtingen. Voel je vrij jouw verwachtingenlijst met ons te delen. We delen je graag onze inzichten.

Hulp bij stress en een burn-out

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Watten in je hoofd

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Jolanda

Door

Jolanda

op 1 June 2018

Ik herken veel punten 2 keer een burn-out gehad en zit er nu weer bijna tegen aan ik wil inderdaad de beste liefste moeder , Tante , zus , partner , collega zijn. Doordat ik vaak ja zeg en alles wil doen voor mijn gezin en familie vindt ik het nog steeds moeilijk om me grenzen aan te geven. Als ik ze aan geef dan lijkt het erop dat mijn omgeving dit niet snapt of toch wil dat ik iets voor ze doe. Ik weet dat ik dit zelf doe door mijn gedrag. Ik doe echt me best om hierin te veranderen. Nu ligt mijn broertje op sterven en ik wil alles regelen wie moet het anders doen ? Ze doen het niet zoals ik dat wil en kan. Ik sta het dichtste bij. Ik ben de oudste. Onze moeder is er niet meer onze vader moet zijn kind afgeven. Ik wil het gewoon ook graag doen ! Maar nu ben ik ziek en zie je wel niemand kan het van me overnemen. Verkeerde gedachte maar help ! Ik wil er vanaf

Ruud Meulenberg
Sylvie S.

Door

Sylvie S.

op 29 August 2018

Beste, Ik ben 2 weken en half op vakantie. Ik ben in de helft en zit constant te denken aan het werk. Ik slaap niet meer en durf mijn pc niet openen want anders ga ik opmerkingen krijgen thuis.Ik heb nieuwe funkties op het werk en heb nog veel bij te leren op een korte tijd.kan jij mij tips geven hoe omgaan met deze stress ?

Ruud Meulenberg

Door

Ruud Meulenberg

op 18 September 2018

Hoi Sylvie, Het belangrijkste is: wat is de reden dat je je werk niet los kunt laten? Gaat het daar anders niet goed? Heb je het gevoel tekort te schieten?

Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burnout tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies