Gratis ebook + Checklist (Zo herken je een burn-out)

Page content

article content

Te hoge verwachtingen van jezelf hebben. Stress door veeleisendheid

Te hoge verwachtingen van jezelf hebben: We hebben het gevoel allemaal wel eens, dat alles je teveel is. Je kunt weinig hebben van collega’s, je partner, je kinderen. En bijvoorbeeld in het verkeer ben je ook wat minder hoffelijk dan je eigenlijk zou willen. En dat terwijl alles eigenlijk net zo loopt als voorheen. Hoe kom je nu in dit gevoel terecht? Vaak heeft dit te maken met de verwachtingen die aan je gesteld worden.

Te hoge verwachtingen van jezelf hebben op het werk Te veel van jezelf verwachten

De eerste plek waar je aan zou kunnen denken is natuurlijk je werk. Je werkgever of je personeel, je collega’s, leveranciers en klanten stellen allerlei eisen waarvan jij het gevoel hebt dat je er aan moet voldoen. Nu hoort dit wel bij het werkzame leven uiteraard, en een gezonde mate van verwachtingen is dan ook prima. Maar het komt voor dat verwachtingen met elkaar in conflict zijn. Stel je het belang van je klant voorop, of juist het belang van je werkgever? Beiden zijn belangrijk voor je en je zult dus een afweging moeten maken. Als je vaak in een dergelijke situatie zit dan zorgt dat voor aanhoudende stress.

Te hoge verwachtingen van jezelf hebben in de thuissituatie

Verwachtingen komen ook voort uit je thuissituatie. Misschien maak je deel uit van een gezin met kinderen, of heb je een partner, of ben je juist alleen. In alle gevallen zijn er anderen die verwachtingen van jou hebben, bijvoorbeeld als ouder, als kostwinner, als gezellige en  liefdevolle partner. Ben je alleen, dan verwachten anderen misschien dat je actief op zoek gaat naar iemand – want zeg nou zelf, je kunt toch niet lang alleen blijven?

Te hoge verwachtingen van jezelf hebben

Maar misschien ligt de grootste oorzaak van je verwachtingen wel bij jezelf. Zijn de verwachtingen van de anderen er wel, of denk je alleen maar dat die er zijn? Misschien heeft je klant wel er begrip voor wanneer er even andere prioriteiten worden gesteld. En is het in je thuissituatie misschien niet nodig dat jij alle zaken op je neemt. Jij, als werknemer, leidinggevende, collega, ouder, partner, teamgenoot, en welke andere rol je ook maar kunt bedenken, jij bent degene die het beste alle verwachtingen kan managen.

Hoge verwachtingen aan jezelf kunnen komen door:

  • Onzekerheid: denken dat de ander betere is
  • Faalangst of de angst niet goed genoeg te zijn
  • Competitiviteit, de wens om de allerbeste te zijn
  • Onmatigheid, nooit tevreden zijn met wat je hebt
  • Gebrek aan waardering

Redenen waarom men de lat hoog legt

Een omgeving die niet meewerkt

Als je zelf de lat hoog legt en maximale resultaten wenst te halen, haakt je omgeving al snel af. Ze vinden je een uitslover of een betweter en als je zo een tijdje doorgaat wordt je al snel iemand tegen wie geageerd wordt.
Deze reactie van de omgeving is ontzettend vervelend. Je hebt het gevoel dat je het goed doet, maar dat je omgeving dat maar niet wenst te zien. Sterker nog: het lijkt wel alsof ze je willen afremmen en bewust lopen af te remmen. Zeker als het je leidinggevende betreft, is dit bijzonder vervelend.

Na verloop van tijd ben je een buitenbeentje en wordt je niet meer gewaardeerd voor je harde werk, terwijl je het juist heel goed probeert te doen. Je krijgt het gevoel dat je nog harder moet en dat levert heel veel stress op

Niet de juiste studie hebben (ondergewaardeerd voelen)

Als je de lat hoog legt denk je al snel dat je te kort schiet in opleiding of vaardigheden. Je ziet mensen om je heen die hoger opgeleid zijn en je voelt je al snel minder. Het najagen van een soortgelijke studie is vaak het gevolg, maar de uitwerking is dat het voltooien van de studie ontzettend lastig is. Je doet je uiterste best, maar het lukt maar niet. Een aantal studies verder geef je de moed op en voel je je waardeloos. Of je rond met heel veel discipline toch een studie af, maar achteraf voel je je uitgeblust en leeg

Op teveel vlakken willen presteren

Als je de lat hoog legt, doe je dat waarschijnlijk niet op één specifiek onderdeel. De kans is groot dat je op meerdere onderdelen heel goed je best wenst te doen. Maar omdat je maar 100% kunt geven en niet de 120% die je graag wilt, voel je je vaak moe. Je pleegt roofbouw op je lichaam wanneer je dit te lang volhoudt. Overspannen of burnout is dan een gevolg.

Competitiviteit Teveel van jezelf verwachten

Het spel dat je graag wilt winnen wordt door sommigen wel ‘haantjesgedrag’ genoemd. Hoe je het ook noemt: willen winnen maakt dat je continu moet opletten of je nog steeds de winnaar bent en dat niet een ander aan je stoelpoten zit te zagen. Dit maakt je naast wantrouwig ook dat je erg geremd wordt: het ontneemt je de vrijheid om de grote dingen van de kleine te onderscheiden

Karakter

Door je bereidwillige houding om alles maximaal te willen doen verwacht je van jezelf dat je alles zo goed doet. Helaas zijn er ook dingen waar je niet zo goed in bent. Door deze dingen toch heel goed te willen doen, bouw je snel een hoop stress op. Stress door de lat hoog te leggen ontstaat zo vanzelf

Onzekerheid

Faalangst, of denken dat je het niet kunt, ligt op de loer als je de lat vaak erg hoog ligt. Tevens kan het ook de oorzaak zijn van de lat hoog te leggen. Je vindt dat je jezelf moet bewijzen dat je het echt wel heel erg goed kunt.

Gezien en gehoord willen worden

Iedereen snakt naar waardering (Dale Carnegie) De wens kan zo groot zijn dat je de lat torenhoog legt voor jezelf. Bij zeer bijzondere prestaties krijg je dan (hopelijk) de waardering waar je zo op zit te wachten.

Meer tevredenheid Veeleisend stress

Natuurlijk kun je werken aan meer tevredenheid. Het is te adviseren om op zoek te gaan naar de sterke punten die je kenmerken zonder al te ver te moeten buigen om ze voor elkaar te krijgen. Je doet er goed aan hulp te vragen bij de zoektocht naar waar je echt heel erg goed in bent, om vervolgens daar vanuit te bepalen wat je grenzen zijn.

Managen van verwachtingen

Maak eens een lijst met de rollen die je inneemt, en zet daar achter welke verwachtingen er aan jou gesteld worden in die rol. Als je dat gedaan hebt zou het al een aardig inzicht moeten opleveren van de verschillende soorten verwachtingen die er bij jou spelen. Vervolgens ga je bij elke verwachting na of je het hier wel zelf mee eens bent, of dat je er misschien een andere oplossing voor zou willen vinden. Je zult zien dat alleen al het maken van dit overzicht er voor zorgt dat je stress hanteerbaarder en overzichtelijker wordt.

Te hoge verwachtingen van jezelf hebben leidt tot stress, tot chronische stress, tot overspannenheid, tot burnout. Manage dus jouw verwachtingen. Voel je vrij jouw verwachtingenlijst met ons te delen. We delen je graag onze inzichten.

Lennaert Huijing
Lennaert is burnout en stresscoach, maar daarnaast ook vader, echtgenoot en actief sporter. Zowel roeien als hardlopen hebben zijn passie. Op zijn 23e brandde Lennaert op tijdens een zeer veeleisende baan in de financiële wereld.

Comment Section

0 reacties op “Te hoge verwachtingen van jezelf hebben. Stress door veeleisendheid

Plaats een reactie


*