Gratis ebook + Checklist (Zo herken je een burn-out)

Page content

Een borrel tegen de stress?

article content

Een borrel tegen de stress?

Een borrel tegen de stress wordt vaak verleidelijk als je ’s avonds op de bank zit televisie te kijken. De dag is voorbij en je hebt hard gewerkt. Tijd voor wat ontspanning en bovendien kun je er lekker door slapen, toch?

Ontspanning door een borrel

Het is best te begrijpen dat je lekker wilt ontspannen. De alcohol maakt je loom en slaperig waardoor je straks heerlijk je bed in rolt en in slaap valt. Niet zo raar als je weet dat alcohol de manier verandert waarop je lichaam omgaat met stress.

Slecht slapen door alcohol

Niet iedereen valt beter in slaal door alcohol. Er zijn mensen die juist beginnen te piekeren nadat ze alcohol hebben gehad. Doordat ze niet meer in staat zijn helder na te denken worden problemen groter en zijn ze niet meer te overzien.

Ook veroorzaakt alcohol een slechtere REM slaap. De slaap wordt dan minder diep. In deze periode verwerk je de gebeurtenissen van de afgelopen dag. De gevolgen merk je pas de volgende dag:

  • Een lamlendig gevoel
  • Moe
  • Knorrig
  • Stress
  • Je krijgt geen werk uit je handen
  • Niet helder kunnen denken

Alcohol zorgt er dus voor dat je gebeurtenissen minder verwerkt tijdens je slaap en daarbij minder diep slaapt waardoor je weer minder herstelt.

Verslaving

Voor je het weet zit je in een vicieuze cirkel: je bent moe en knorrig, je ploft weer op de bank en je wilt de afgelopen dag vergeten. Wat doe je? Juist: een borrel om even te ontspannen. Gevolg? De volgende dag ben je nog vermoeider. Voor je het weet ben je afhankelijk van alcohol om te kunnen ontspannen en in te slapen. Dit heet dan verslaving.

In een periode van erge stress doe je er goed aan minder, of zelfs geen alcohol te drinken

Ontspannen naar bed

Het is raadzaam om 2 uur voor het slapen gaan geen alcoholische dranken te nuttigen. Het lijf is zo in staat om het afgebroken te hebben wanneer je gaat slapen. De dag afbouwen en een gezonde lichaamsbeweging, gecombineerd met ademhalingsoefeningen zorgen er ook voor dat je lekker in kunt slapen, maar helpen je dan juis aan een goede nachtrust.

Meer weten over slaap?

We hebben een eenvoudig te lezen E-book ontwikkeld over slaap. Je kunt hem gratis downloaden

Gerelateerde artikelen:

Helpt drugs tegen stress?

De verslaving aan je telefoon

Stress vergeten door te gamen

Roken om te ontspannen?

Wil je van je stress af?

Contact

Comment Section

0 reacties op “Een borrel tegen de stress?

Plaats een reactie


*


Ruud Meulenberg
Ik ben Ruud Meulenberg. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen)Ook help ik bedrijven bij het duurzaam inzetten van mensen om zo ziekteverzuim te voorkomen. Prachtig werk vind ik: het kent alleen maar winnaars!Ik sta altijd open voor een belletje of een mailtje. Voel je vrij hier gebruik van te maken