ind je het moeilijk om te voelen

Vind je het moeilijk om te voelen? Zo kom je met je gevoel in contact

|

Heb je ook weleens dat je je vanbinnen heel verdrietig voelt, maar het niet lukt om te huilen? Of voel je je soms boos, maar onderdruk je het gevoel, omdat je vindt dat je je niet zo mag voelen? Veel mensen vinden het moeilijk om te voelen. Daardoor kun je minder goed keuzes maken en je kunt veel opgekropte emoties hebben. Waarom kun je je emoties niet goed voelen? En hoe kom je in contact met je gevoelens?

Gevolgen van niet goed kunnen voelen

Wanneer je het moeilijk vindt om te voelen, maak je waarschijnlijk ook vaker verkeerde beslissingen. Je zit niet lekker in je vel vanwege de opgekropte gevoelens die je niet kunt uiten en je ervaart meer stress. Bovendien kan het leiden tot problemen in je relaties.

Verkeerde keuzes maken

Diep vanbinnen weten we meestal wel wat we voelen en wat we willen. Maar als je niet goed bij je gevoel kunt komen, kan het extra moeilijk zijn aan te geven wat je wil. Je laat je dan eerder leiden door gevoelens aan de oppervlakte waardoor je verkeerde keuzes maakt. 

Er doet zich bijvoorbeeld een carrièremogelijkheid voor. De eerste emotie die je voelt is angst, waardoor je het aanbod afwijst. Terwijl je diep van binnen eigenlijk de kans wilt aangrijpen. Of je gaat bijvoorbeeld een bepaald gesprek niet aan dat je nodig moet voeren, omdat je geen verdriet wilt voelen. Je blijft aan het oppervlak met je emoties en maakt daardoor keuzes die niet echt bij je passen of zelfs niet goed voor je zijn.

Opgekropte gevoelens

Je emoties niet uiten en geen ruimte geven aan je gevoelens heeft ook het gevolg dat je je gevoelens meer en meer opkropt. Net als de afwas die je dagelijks wegwerkt om een grote onoverzichtelijke berg te voorkomen, zo moet je ook ruimte geven aan je gevoelens om een grote wirwar van emoties te voorkomen.

Hou gevoel niet tegen

Bovendien blijven de emoties om aandacht vragen ook al probeer je ze weg te stoppen. Je begint meer te piekeren, bent sneller geïrriteerd of krijgt zelfs depressieve klachten.

Meer stress

Als je moeite hebt om te voelen, heb je ongetwijfeld ook meer moeite om je grenzen aan te geven. Je weet niet goed of je wel of geen zin hebt in die ene afspraak en een opdracht extra aannemen is nooit een probleem. Je gaat gemakkelijk over je grenzen heen, omdat je niet duidelijk aanvoelt wanneer iets teveel voor je is. Dit kan tot meer stress leiden en uiteindelijk zelfs tot een burn-out.

Problemen in relaties

In relaties is het belangrijk dat je open bent over je gevoelens. Als we niet over onze gevoelens praten, is het voor anderen moeilijk ons te begrijpen. Maar als je zelf niet precies weet wat je voelt, kun je het ook niet aan anderen uitleggen. Dit kan tot onbegrip en problemen leiden. Je partner, je vrienden en collega’s willen soms weten waar ze aan toe zijn, willen dat je eerlijk bent en willen je begrijpen.

Oorzaken van niet kunnen voelen

Hoe komt het dat je moeite hebt om te voelen? Is er een onderliggende angst? Of heb je gewoonweg niet geleerd je emoties goed te verwoorden? Wellicht herken je jezelf in een van de volgende oorzaken.

Emoties onderdrukken

Het kan zijn dat je moeite hebt om te voelen, omdat je van kinds af aan geleerd hebt je emoties te onderdrukken. Kinderen die huilen zijn vervelend en boos zijn wordt afgestraft. Deze gedachte heb je je eigengemaakt als een verbod op het hebben of tonen van je gevoelens. Bovendien is ‘niet voelen’ voor sommigen met een stressvolle jeugd een overlevingsstrategie geworden.

Natuurlijk zullen er momenten zijn waarin we onze emoties moeten onderdrukken. Je kunt niet altijd maar op willekeurig moment in huilen uitbarsten of boos worden. Maar het is wel belangrijk om later ruimte te geven aan deze emoties en ze niet te blijven onderdrukken.

Bang om te voelen

Je kunt ook moeite hebben om te voelen, omdat je bang bent dat een gevoel diepere emoties kan oproepen. Je hebt misschien veel emotionele littekens waar je niet aan herinnerd wilt worden. Als je verdriet eenmaal toelaat, komt alles weer naar boven. Daarom sluit je je liever volledig af en blijf je aan het oppervlak.

Wil je dat wij je helpen?

e-mail

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

Gevoelens niet goed kunnen verwoorden

Of wellicht ben je wel in contact met je gevoel, maar heb je moeite om jezelf te verwoorden. Dat kan ook voor een groot deel aan je opvoeding liggen. In sommige gezinnen wordt weinig over emoties gepraat en je hebt gewoonweg niet geleerd om je gevoelens te benoemen.

In contact met je gevoel komen

Het kan moeilijk zijn om met je gevoel in contact te komen als je jezelf onbewust hebt aangeleerd ‘niet te voelen’ of je gevoelens te weg te stoppen. Afhankelijk wat bij jou de oorzaak is geweest, kunnen de volgende tips je helpen om je meer bewust te worden van wat je voelt.

Dieper liggende emoties verwerken

Om weer in contact met je gevoel te komen, is het soms nodig om eerst dieper liggende emoties te verwerken. Uit angst om weer pijn uit het verleden op te halen, schuif je je gevoelens aan de kant. Maar je bereikt er helaas het tegenovergestelde mee. Opgekropte emoties worden steeds heviger en je gevoelens blijven om aandacht vragen.

Neem daarom de tijd om dieper liggende emoties te accepteren en te verwerken. Sta stil bij het gevoel en laat het toe. Nadat de grote golf van emoties voorbij is, zul je je opgelucht en bevrijdt voelen. Je hebt weer ruimte gecreëerd om te voelen.

Sta elke dag even stil bij wat je voelt

Wil je graag weer in contact met je gevoel komen? Sta dan dagelijks even stil bij je gevoelens. Vraag jezelf af: Hoe gaat het met me? Wat heb ik nodig? Zo richt je je aandacht naar binnen en word je meer bewust van wat je eigenlijk voelt.

Hou gevoelens niet tegen

Gevoelens zijn altijd aanwezig en kunnen je veel energie kosten. Je gevoelens onderdrukken kan je daarom ook vanbinnen uitputten. Je gevoelens blijven namelijk om aandacht vragen totdat jij er aandacht aan besteedt en naar ze luistert.

Stop met oordelen

Om je gevoelens een kans te geven dat ze er mogen zijn, moet je ze accepteren. We zijn soms geneigd onszelf te bekritiseren om wat we voelen. Maar gevoelens zijn soms onvoorspelbaar en zijn er plotseling. Veroordeel jezelf niet om je gevoelens, verzet je er niet tegen en laat ze er zijn.

Zoek de stilte op

Veel mensen hebben weinig aandacht voor hun gevoelens, omdat ze zo opgeslokt worden door hun werk en familie. En bij thuiskomt gaat de televisie aan of zit je op sociale media. Door de drukte en afleiding worden je gevoelens eigenlijk aan de kant geschoven.

neem de tijd voor je gevoelens

Zoek daarom af en toe een stille plek op. Dat kan thuis of in de natuur zijn. Zorg er in ieder geval voor dat je even loskoppelt van de dagelijkse bezigheden, alle afleidingen en de apparaten. De kalmte en de stilte helpt je om je bewuster te worden van je gevoelens. Het is alsof je meer ruimte in je hoofd creëert en je jezelf beter kunt horen.

Kom in beweging

Je emoties en gevoelens hebben ook invloed op je lichaam. De opgekropte gevoelens kunnen letterlijk voor stress in je lijf zorgen. Om meer in contact te komen met je gevoelens en je gevoelens  beter te begrijpen kan het daarom ook helpen in beweging te komen. Ga lekker wandelen, hardlopen of fietsen en richt je op je lichaam. Je zult zien dat het een positief effect heeft op je emoties en gevoelens.

Hulp bij burn-out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Similar Posts

4 Comments

  1. Ik zit echt deze hele site vol verbazing te lezen.. want alles valt nu op zijn plaats. En hoe het allemaal gebracht wordt klinkt logisch alleen het voelen niet. Ik voel wel maar ik voel alleen angst woede verdriet maar liefde voel ik niet. Heel gek.

  2. Hallo Ruud,
    Wat een prachtige blog. Ik dacht zelf dat ik dat heel goed kon (voelen), maar ontdek nu dat ik onbewust gevoel en grenzen heb genegeerd. Ik ben een sporter, maar nu lukt een rustige wandeling van tien minuten niet. Of althans, de wandeling zelf lukt wel, maar ik ben zo uitgeput daarna dat ik moet slapen om bij te komen en hartslag blijft lang hoog. Kan dit echt??? Komt dat door burn out? Wanneer weet je snel genoeg bent hersteld na inspanning? Het voelt heel surreël. Groet van Anna

    1. Hoi Anna,

      Ja dat kan zeker! Vaak speelt de angst om weer/ of nog vermoeider te worden ook een grote rol.

      Je bent hersteld van een inspanning als je weer zin krijgt om iets nieuws te gaan doen. Jezelf pushen heeft dus niet zoveel zin 😉

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *