Life long learning, ‘je bent nooit uitgeleerd’, loopbaanbegeleiding. Allemaal voorbeelden van uitspraken en concepten die te maken hebben met persoonlijke ontwikkeling. Steeds vaker vindt je online cursussen, zelfhulpboeken in de winkels, workshops die je kunt bezoeken of groepen waar je van kunt leren.

Wat betekent het eigenlijk om nooit uitgeleerd te zijn? En wat betekent dat voor jou? Waar zou jij graag in uit willen blinken? Lees verder om deze vragen over persoonlijke groei en ontwikkeling dieper te onderzoeken.

Wat is persoonlijke ontwikkeling?

De term zegt het eigenlijk al: de ontwikkeling van jou als persoon. Maar dit is natuurlijk nogal breed, want er zijn vele manieren waarop en waarin je jezelf zou kunnen ontwikkelen. Denk bijvoorbeeld aan de ontwikkeling van je persoonlijkheid, het verbeteren of verbreden van je talenten of het versterken van je mentale gezondheid.

Zo wordt er soms ook onderscheid gemaakt tussen persoonlijke groei en persoonlijke ontwikkeling. De eerste gaat vooral over de fundamenten in je leven en de absolute kernwaarden die jij belangrijk vindt. De tweede houdt vooral in dat je meer kennis krijgt en je vaardigheden dieper ontwikkelt.

Het is die tweede vorm die we vooral bekijken in dit artikel. Omdat persoonlijke groei en ontwikkeling voor iedereen verschilt en afhangt van het soort persoon dat je bent, gaan we eens kijken naar welke soorten er zoal zijn. Wanneer je je kunt herkennen in één (of meer) van de vlakken, kun je vervolgens bekijken hoe je op dat gebied vooruit kunt gaan.

Soorten persoonlijke ontwikkeling

Welke soorten ontwikkeling zijn er? Laten we eens zes vormen bekijken.

#1 Emotionele ontwikkeling

Emotionele ontwikkeling heeft vooral veel betrekking op hoe je bent als persoon. Wat zijn je eigenschappen, hoe reageer je op anderen en hoe ga je om met tegenslagen. Je kunt je vooral emotioneel ontwikkelen door de dingen die je meemaakt in het leven. Misschien ken je de uitspraak “What doesn’t kill you makes you stronger”, oftewel sterker uit moeilijkheden komen dan toen je er in ging.

Natuurlijk is het ‘maar’ een uitspraak en is het niet altijd van toepassing. Sommige uitdagingen in het leven zijn nou eenmaal loodzwaar en afmattend. Toch kun je jezelf emotioneel trainen door steeds bewuster leren met je gevoelens om te gaan. Emotionele vaardigheden kun je ook trainen aan de hand van meditatie, waarbij je werkt aan je bewustwording.

#2 Sociale ontwikkeling

Je interacties met anderen vormen je sociale ontwikkeling. Hierbij kun je denken aan hoe je je meningen of standpunten overbrengt aan anderen, of je bijvoorbeeld introvert of extravert bent en wat voor vriendschappen je aangaat.

Natuurlijk hangt een groot deel van je sociale vaardigheden ook af van het soort persoon dat je bent en in wat voor omgeving je bent opgegroeid. Je sociale vaardigheden ontwikkel je vooral via je interacties met andere mensen, zoals collega’s, familie en vrienden.

persoonlijke ontwikkeling kan inhouden dat je leert om je sociale vaardigheden te vergroten

#3 Intellectuele ontwikkeling

Hierbij gaat het vooral om je kennis en je ‘skills‘. Je ontwikkelt bijvoorbeeld je kennis door middel van theorie in boeken of cursussen, die je vervolgens weer kunt toepassen in andere vaardigheden zoals in je werk of hobby’s.

Daarnaast zijn er natuurlijk allerlei soorten scholing die zorgen voor je intellect, zoals de scholen die je hebt doorlopen en de opleiding(en) die je volgt.

#4 Creatieve ontwikkeling

Creatieve ontwikkeling is een mooi deel van de mens, wat er voor zorgt dat we uiting kunnen geven aan wat er in ons leeft. Deze vorm van ontwikkeling is erg breed toepasbaar en soms niet zo makkelijk in woorden uit te drukken. In de loop van de geschiedenis hebben mensen zich onder andere creatief geuit in de vorm van kunst en cultuur.

Je kunt je creatief ontwikkelen door onder andere je hobby’s, je werk of door inspiratie op te doen uit allerlei bronnen. Denk bijvoorbeeld eens aan de natuur, ervaringen van anderen of inspirerende avonturen in boeken, films of series.

#5 Fysieke ontwikkeling

De term zegt het al: fysieke ontwikkeling beslaat de gebieden in je leven waarin je je fysieke gezondheid en lichaam verbetert. Ook dit kan op vele manieren, uiteraard via regelmatig bewegen maar ook bewust omgaan met je voeding en nachtrust.

Sommigen volgen een heftig trainingsprogramma in de sportschool, anderen leren van een persoonlijke coach en weer anderen lezen boeken of volgen cursussen over fysieke training en voeding.

persoonlijke ontwikkeling kan ook betekenen dat je leert om beter voor jezelf te zorgen

#6 Loopbaanontwikkeling

Werk is voor veel mensen belangrijk en vormt een groot onderdeel van hun leven. Dit is ook wel logisch, want in onze maatschappij krijgt het (soms helaas) een groot gewicht. Het beslaat voor velen nou eenmaal een groot deel van hun dag.

Loopbaanontwikkeling houdt in dat je werkt aan je loopbaan, oftewel je carrière. Dat betekent dat je onder de loep neemt wat voor werk je graag doet, waar nieuwe kansen liggen of dat je jezelf door ontwikkelt in het veld waarin je al werkt.

Wat is het doel van persoonlijke ontwikkeling?

Het doel van persoonlijke ontwikkeling kan ontzettend breed zijn of juist heel specifiek, en verschilt weer per persoon. Over het algemeen is het doel om een beter persoon te worden, om te leren van je fouten en om je vaardigheden (door) te ontwikkelen.

Daarbij is het grotere doel ook om een gelukkiger mens te worden. Hoe en waarom? Door jezelf de voldoening te geven van eigenschappen en vaardigheden die je goed beheerst, wordt je een blijer mens en bouw je een positieve vicieuze cirkel voor jezelf op.

De voordelen van persoonlijke ontwikkeling

Wat bereik je er eigenlijk mee als je jezelf door ontwikkelt? Zou je niet gewoon prima kunnen blijven zoals je bent en daar tevreden mee zijn?

Dat ligt eraan. Als je bijvoorbeeld niet tevreden bent met een bepaald gebied in je leven, kan het juist tijd worden om op zoek te gaan naar verbetering. Denk maar eens aan de volgende voorbeelden:

  • Je bent niet blij met je reacties op tegenslagen en je voelt regelmatig boosheid en frustratie, dus je besluit aan de hand van een meditatie-app hieraan te gaan werken.
  • Je hebt een vriend(in) die niet de vriend bleek die hij had kunnen zijn, en je hebt daar veel van geleerd. Je sociale ontwikkeling is er op vooruit gegaan en je weet nu beter wat je zoekt in nieuwe vriendschappen.
Hoe kan Iets eenvoudigs als tuinieren helpen om de stress terug te dringen?
  • Je houdt erg van tuinieren en wil een moestuin beginnen op je balkon. Één probleem: je weet er nog amper iets van af. Daarom bestel je een boek over tuinieren en vergroot je daarmee je kennis
  • Telkens wanneer je verder probeert te werken aan je schilderij kom je vast te zitten en weet je niet meer hoe je verder moet. Je besluit een bewuste stap terug te nemen en een wandeling te maken. Wanneer je door het bos loopt zie je een eekhoorntje, en je stopt om even bewust van het moment te genieten. Dit moment heeft je geïnspireerd, het lukt je om je schilderij af te maken en voor de volgende keer weet je nu beter waar je moet beginnen. Je hebt jezelf weer een stukje verder ontwikkeld op creatief gebied.
  • Al weken voel je je futloos en gestrest, maar je weet niet precies waar het door komt. Omdat je van een vriend de tip hebt gekregen voor een goede bootcamp-training, besluit je die samen te gaan volgen. Naarmate de training vordert voel je je fysiek steeds iets sterker worden.
  • Je hebt geen enkele zin meer in je werk en elke dag sta je met tegenzin op. Dat is gek, want toen je begon vond je het wel leuk. Daarom neem je eens een kritische blik op wat je precies doet op je werk, waarna je er achter komt dat je telkens hetzelfde doet en het niet meer interessant vindt door het gebrek aan uitdaging. Je weet een cursus te vinden waarmee je kunt doorontwikkelen en je krijgt weer wat meer plezier in je werk.

Pas op voor deze valkuilen van persoonlijke ontwikkeling

Nu we hebben gezien wat het allemaal voor je kan betekenen wanneer je investeert in persoonlijke groei en ontwikkeling, is het verstandig om niet uit het oog te verliezen dat er ook nadelen aan kunnen kleven.

Een duidelijk gevaar van continu gericht zijn op ontwikkeling is dat je niet meer tevreden kunt zijn met wie je bent. Als het doel van groei is om er blijer van te worden, gaat persoonlijke ontwikkeling zijn doel voorbij wanneer je geen tevredenheid meer voelt – ook een belangrijk onderdeel van geluk.

Probeer er dus op te letten dat je een goede balans vindt tussen wat je al kunt en wat je nog graag wil leren.

Hoe kunnen wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland en zeer ervaren in het oplossen van stress en burn-out klachten.

Persoonlijke ontwikkeling, hoe doe je dat?

Wat je wilt ontwikkelen en hoe je dit gaat doen is voor iedereen anders, omdat er nou eenmaal vele gebieden en manieren zijn om jezelf (in) te ontwikkelen. Maar de volgende stappen kunnen je verder helpen:

#1 Bedenk wie je bent

Dit klinkt misschien wat vaag of ongrijpbaar, maar het kan je een flinke boost geven wanneer je werkt aan je zelfkennis. Dit is namelijk je basis vanuit waar je verder gaat. Denk hierbij aan wat voor persoonlijkheid je hebt, wat je kwaliteiten zijn en waar je voor staat in het leven.

#2 Wordt bewust van wat je kunt

Welke vaardigheden heb je al? Waar ben je al goed in? Weet je dit, dan weet je ook wat je precies mist en waar je dus aan wil sleutelen.

#3 Onderzoek wat je wilt

Nu is het de kunst om deze drie gebieden op elkaar af te stemmen! Ga dus eens na wat je nog mist in je leven. Waar liggen je kansen? Wil je een compleet nieuwe vaardigheid ontwikkelen of wil je juist een bestaande ‘skill’ verbeteren?

Waarom persoonlijke ontwikkeling stress vermindert

Het zit in ons als mens om onszelf te willen verbeteren en om voldoening te halen uit wat we doen. Geen wonder dus dat je veel stress ervaart als je zingeving totaal niet aansluit op de praktijk. Werk je graag met je hoofd maar voel je je door de arbeidsmarkt geforceerd een productiebaan te nemen? Dan heb je een slechte match en kan je zomaar eens in een burn-out terecht komen.

Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, maar wanneer je jezelf ontwikkelt wordt je vaak een stuk blijer met wat je doet. Daaruit haal je dus weer zingeving, en heb je een veel kleinere kans op stress.

Waarom persoonlijke ontwikkeling helpt om stress te verminderen

Persoonlijke ontwikkeling als tool voor herstel van burn-out

In het praktijkvoorbeeld van het vorige kopje zag je het al: bij een ‘mismatch‘ heb je kans op burn-out. Stel nu dat je in een burn-out bent beland, hoe haal je jezelf daar met persoonlijke ontwikkeling weer uit?

Dat hangt sterk af van de aard van je burn-out en de bron van stress in je leven. Heb je bijvoorbeeld veel stress van sociale contacten zoals familie, probeer dan om te investeren in je sociale ontwikkeling. Leef je in een drukke omgeving en kan je de stress daarvan niet meer aan, dan zou je meer kennis kunnen opdoen over andere leefomgevingen en hoe je daarin een verandering kunt maken.

Ook de ontwikkeling van je mentale gezondheid kan je hierbij enorm verder helpen. Een groot voordeel van persoonlijke ontwikkeling is namelijk dat je werkt aan de versteviging van je veerkracht. En veerkracht is weer een sterk wapen tegen burn-out.

Zo zie je dat de ontwikkeling van jou als persoon veel raakvlakken heeft met allerlei gebieden in je leven. Daarom is het, zeker bij burn-out, een goed idee om te onderzoeken of je stress komt door een bepaald gebrek in je leven en daarmee aan de slag te gaan.

Tips voor een nuttige en plezierige persoonlijke ontwikkeling 

Denk tot slot eens aan de volgende stappen die je op weg kunnen helpen in jouw eigen groeipad:

  1. Werk aan je bewustwording en ontdek hoe je als persoon in elkaar steekt.
  2. Stel jezelf de vraag: waar word ik blij van, en doe ik dat nu?
  3. Neem echt de tijd voor jezelf, onderzoek waar je mogelijkheden liggen en ga op speurtocht naar de vorm van zelfontwikkeling die past bij jouw uitdaging – zoals een (online) cursus, werkgroep of opleiding.
  4. Ontwikkel zelfdiscipline en zet door met de keuze die je hebt gemaakt.
  5. Reflecteer op je keuze, onderzoek of je er tevreden mee bent en herhaal de stappen als dat nodig is. En: wees vooral niet al te kritisch op jezelf. Succes!

Hulp bij burn-out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Veelgestelde vragen

Dit hangt af van de manier waarop jij het beste leert. Lees je graag, kijk dan eens of je een toepasselijk zelfhulp- of cursusboek kunt vinden. Bekijk je liever iets, zoek dan een online (video)cursus. Zelfs spelend leren kan een optie voor je zijn.

Wanneer je doelen stelt heb je een duidelijk meetpunt voor jezelf. Je krijgt meer duidelijkheid over waar je stond, nu staat en waar je nog wilt komen. Ook geeft het een goed gevoel als je weer een doel van je lijstje kunt afstrepen!

Dit kun je doen door specifiek voor jezelf te zijn over welke aspecten gaat die je mist in je werk en die je dus wilt verbeteren. Wanneer je vervolgens aan die kwaliteiten gaat werken, wordt je er ook sneller blij van wanneer je het resultaat merkt. Natuurlijk kan het ook zijn dat je juist ander werk nodig hebt, en dat je jezelf daarin gaat ontwikkelen. Daarvoor kun je dan weer hernieuwde motivatie opbrengen.

Zelfreflectie is het vergaren van kennis over je zelf. Jezelf leren kennen, er achter komen wat bij je past, daar naar handelen en daar vervolgens weer over nadenken. Dat hoort allemaal bij zelfreflectie.

Bronnen

  1. psychologiemagazine.nl – Persoonlijke ontwikkeling – Gevonden op 20/01/2023
    Link naar artikel op psychologiemagazine.nl

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *