Het verdriet na een overlijden van je kind is niet voor te stellen. Toch gebeurt dit in Nederland jaarlijks wel zo’n 4000 keer. Dit is een moeilijk proces en misschien wel niet te vergelijken met een overlijden van een andere dierbare. Wat gebeurt er en wat zou je kunnen ervaren?

Hoe voelt het proces?

De tijd dat je aan het rouwen bent is voor iedereen totaal anders. Daarom kan eigenlijk niemand jou vertellen hoe het rouwproces eruit gaat zien. Het is enorm persoonsgebonden en het pakt bij iedereen anders uit. 

Het is ook belangrijk om te weten dat het rouwproces geen geleidelijk proces is. Je zult goede en slechte dagen hebben. Het verschilt per persoon en per dag hoe het proces zijn werk gaat doen. Vergelijk jezelf dus niet met anderen in zo’n situatie. 

Trauma door het verlies van een kind

Er zijn enorm veel onderzoeken gedaan naar ouders die hun kind zijn verloren. Hieruit blijkt dat het overlijden een rode lijn in hun leven wordt. Ouders verliezen hierdoor vaak hun identiteit.

omgaan met het verlies van een kind

Het verlies van het kind verandert vaak dan ook snel in een trauma. Ouders herbeleven de verschrikkelijke situatie steeds opnieuw, waardoor ook de pijn steeds opnieuw binnenkomt. 

Alles verandert

Zomaar doorgaan met je leven is onmogelijk. Je leven stort even in. Dat betekent dat je helemaal opnieuw moet beginnen. 

Belangrijk hierin is dat je een duidelijk verschil voor jezelf maakt in het leven voor de ramp, en het leven na de ramp. Het leven voor de ramp is zoals het was, vol mooie herinneringen. Het leven na de ramp is niet te vergelijken en moet opnieuw opgebouwd worden. Geef erkenning aan je verdriet, begrijp dat het nooit helemaal weg zal gaan. Maar besef ook dat je jezelf een nieuwe manier van leven zal moeten aanleren. 

Vriendenkring

Uit veel onderzoeken is ook gebleken dat er een hoop verandert in je vrienden- en kenniskring. Veel ouders zeggen minimaal de helft van hun vriendenkring verliezen. De reden? De VOOK (Vereniging van Ouders van Overleden Kind) zei tegen de Volkskrant: “Ze kunnen de moed niet opbrengen om iets voor je te betekenen.” 

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

Houd in je achterhoofd dat je niet te veel bezig moet zijn met de angsten van anderen, maar juist met de mensen die wel steun kunnen bieden. Er zijn mensen die wel met de situatie om kunnen gaan, en die moet je dicht bij je houden. Besef dat ze je graag willen helpen. Voel je dan ook niet bezwaard om iets te vragen, of dat nu gaat om je hart luchten, of het verzorgen van het avondeten (als je het zelf even niet kan opbrengen).

Een kind verloren, word het beter?

De situatie kan niemand uiteindelijk ooit nog veranderen, maar hulp bij de symptomen die erbij komen kijken kan veel ouders helpen. Wat zijn de symptomen? Een aantal voorbeelden zijn boosheid, depressie, schuldgevoelens, ontkenning en zelfs gedachten aan zelfdoding. Lichamelijke symptomen verschillen per persoon. De ene is moe, futloos en wil niks doen. Terwijl de ander juist erg actief is en zo op zoek gaat naar afleiding. 

Denk je aan zelfdoding? Neem dan altijd contact op met je huisarts of een andere professional.  

Rouwproces na het verlies van een kind

Iedereen verwerkt zulke trauma’s op zijn of haar eigen manier. Ga jezelf dus niet vergelijken met anderen in deze situatie. Hieronder een aantal tips die jou zouden kunnen helpen om jezelf staande te houden. 

  • Zorg goed voor jezelf. Het is belangrijk om goed en gezond te eten, goed te slapen en dingen te doen waardoor je kunt ontspannen. Je energie raakt snel op, omdat je constant bezig bent met het rouwproces. Daarom is het juist nu belangrijk om je lichaam gezond te houden. 
  • Houd contact en blijf dingen doen. Voorkom zo dat je je te veel afsluit voor de buitenwereld. Uiteraard moet je jezelf de tijd geven, maar probeer de dagen dat het iets beter gaat af te spreken met vrienden of familie.
  • Praat erover. Het lijkt misschien niet het beste om te doen, maar dat is het juist wel. Het kan opluchten om al je gedachten eens op tafel te leggen. Ook kan steun van anderen jou een beter gevoel geven. Je merkt dat je er niet alleen voor staat. Het beste is wel om met mensen te praten die dicht bij je staan en die je vertrouwt, zoals familie of goede vrienden. Het kan ook erg opluchten om te spreken met mensen die hetzelfde hebben meegemaakt. Er zijn online genoeg forums waarin gelijkgestemden hun verhaal doen. Ook dan merk je dat je er absoluut niet alleen voor staat, en dat je niet de enige bent.
  • Gun jezelf de tijd. Tijd heelt wonden, al is het misschien maar deels. Uiteraard zal het verlies en dus ook het verdriet altijd blijven, maar met de tijd leer je hier mee omgaan. Houd dus ergens in je achterhoofd dat het beter wordt dan dat je je nu voelt. 

Er zijn hiernaast ook genoeg hulpmiddelen voor in het rouwproces. Er zijn enorm veel online platforms met blogs die je kunnen helpen. Ook is het een goed idee om verder te kijken voor hulp. Doktoren, stichtingen en hulplijnen kunnen helpen bij het leren omgaan met de situatie. 

Hulp bij burn-out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Was dit artikel behulpzaam?

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.