Een darmontsteking door stress: Heb jij een langere tijd veel spanning in je lichaam? Dan is er sprake van stress. Om goed te kunnen functioneren is een licht gespannen gevoel soms nuttig, maar als je hier te veel last van hebt kan dit klachten veroorzaken. Er zijn verschillende oorzaken van stress en het kan zich uiten in zowel lichamelijke als psychische klachten. Vaak gaan de klachten van een darmontsteking vanzelf over. Voor iedereen zijn de oorzaken en symptomen anders.

Maar wat is stress nu precies? Het is een niet specifieke reactie van het lichaam op een situatie die veranderd is. Er treedt een natuurlijk overlevingsmechanisme in werking om met de situatie om te kunnen gaan en om te kunnen reageren op eventuele gevaren. Je lichaam komt in een staat van paraatheid, wat ervoor zorgt dat je meer geconcentreerd en alerter bent.

Stress is overal

Er zijn veel verschillende momenten waarop je een gespannen gevoel kan ervaren. Toch zal dit per persoon verschillen, aangezien de een gevoeliger is voor stress dan de ander. Als je een hoge draagkracht hebt, kan je beter met stressvolle situaties omgaan dan iemand met een lage draagkracht.

Daarnaast zijn er bepaald eigenschappen die je gevoeliger kunnen maken voor een gespannen gevoel. Deels zijn deze eigenschappen bepaald door je karakter, ze kunnen echter ook door vaardigheden en ervaringen bepaald worden. Door deze vaardigheden te ontwikkelen, kan je jouw draagkracht verbeteren. Enkele van deze eigenschappen zijn: perfectionisme, veel van jezelf eisen, prestatiegerichtheid en gehaastheid.

Perfectionisme werk stress in de hand en kan zelfs darmontsteking veroorzaken

Een ziekte of overlijden van een dierbare, een hoge werkdruk en een presentatie op school zijn situaties die het stressvolle gevoel kunnen veroorzaken. Hoe je ermee omgaat zal uiteindelijk bepalen of je er blijvend last van zal houden. Als de stress na het stressvolle moment verdwijnt, zal je er geen blijvende problemen aan ondervinden.

Wat doet een stressvolle situatie met ons?

Als jij een gespannen gevoel ervaart, geven jouw hersenen een signaal af wat ervoor zorgt dat je lichaam adrenaline gaat aanmaken. Dit merk je onder andere aan een snellere ademhaling en een sneller kloppend hart. Op deze manier kan je lichaam optimaal reageren op dat waar je stress van krijgt. Houdt de stressvolle situatie aan, dan maakt je lichaam ook nog het stofje cortisol aan. Dit zorgt ervoor dat je lichaam paraat blijft.

Zelf kan je op verschillende manier merken dat je stress ervaart. Snel geïrriteerd raken, vergeetachtig zijn, slecht kunnen concentreren en je ongelukkig voelen zijn allemaal symptomen waaraan je kan merken dat je last hebt van gespannenheid. Daarnaast kan je lichamelijke klachten krijgen, zoals maagklachten, slaapproblemen en hoofd- en rugpijn.

Hoe stress nuttig kan zijn

Mensen die stress ervaren merken niet alleen maar negatieve gevolgen. Het kan ervoor zorgen dat je reactievermogen beter wordt en dat je beter oplet. Veel mensen hebben een licht gespannen gevoel als ze een belangrijk examen moeten afleggen, voordat ze op vakantie gaan of een presentatie moeten geven voor een grote groep mensen. Na deze momenten gaat de spanning vaak weg.

stress helpt om onze focus te houden

Dit gespannen gevoel is belangrijk en vaak ook nuttig. Je kan er eigenlijk niet zonder. Naast een betere focus en reactievermogen prikkelt het ook je lichaam en geest, daarnaast zorgt het voor energie. Het is niet erg om je af en toe zo te voelen, mits het gevoel na een tijdje weer weg gaat. Zo krijgen je hersenen ruimte en rust om te herstellen.

Wanneer is stress slecht voor ons?

Op het moment dat je veel stressvolle situaties tegelijk ervaart of als een van deze situaties te lang aanhoudt, heeft je lichaam geen tijd om hiervan te herstellen. Het stapelt zich op totdat het je allemaal even te veel wordt. Dit is erg slecht voor je gezondheid en als gevolg hiervan kan je last krijgen van zowel psychische als lichamelijke klachten. Daarnaast heb je een verhoogde kans op hart- en vaatziekten.

Het cortisolgehalte blijft structureel hoog bij een langdurig gespannen gevoel. Hierdoor heeft je lichaam geen tijd om het evenwicht tussen ontspanning en inspanning te herstellen. Dit wordt op een natuurlijke manier geregeld door het parasympathische zenuwstelsel. De extra aanmaak van cortisol gaat ten koste van andere lichamelijke functies. Zo zorgt het bijvoorbeeld voor een lagere aanmaak van witte bloedcellen, met een slechter immuunsysteem tot gevolg. Bij een darmontsteking, colitis ulcerosa, kan het immuunsysteem niet goed het verschil maken tussen slechte en goede bacteriën in de darmen. Dit kan een darmontsteking verklaren.

Wat doet een stressvolle situatie met je hoofd?

Normaal gesproken zijn de effecten die ontstaan door stressvol gevoel, zoals een sneller kloppend hart en een sneller ademhaling, van korte duur. Houdt de stress langdurig aan, dan kan je hierdoor overspannen raken en zelfs een burn-out krijgen. Door langdurige stress werken bepaalde hersengebieden niet zoals het hoort, soms kunnen ze zelf beschadigen.

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

Het eindstadium van een lange stressvolle periode is een burn-out. Tijdens een burn-out heb je last van geestelijke en lichamelijke uitputting. Het is een psychisch probleem, maar je voelt het ook duidelijk in je lichaam. Vaak ontstaat een burn-out door een combinatie verschillende spanningen, bijvoorbeeld werkstress en spanningen in de privésfeer.

Naast overspannen zijn en een burn-out hebben, kan er een angststoornis opspelen of zelfs de aanleiding zijn voor psychotische klachten. Om deze mentale gevolgen te voorkomen of te verminderen is het belangrijk om hulp te zoeken bij een professional. In eerste instantie kan je zelf proberen het stressgevoel te verminderen.

Zelfs een darmontsteking door stress?

Onze hersenen en darmen staan continue met elkaar in verbinding door middel van het autonome zenuwstelsel. Er is de hele tijd een uitwisseling van signalen tussen de twee organen, daarom kan je last krijgen van je darmen tijdens een stressvolle situatie. Je kan bijvoorbeeld last krijgen van misselijkheid, maagzuur, diarree of juist verstopping. Ook is een darmontsteking of een andere darmaandoening een mogelijk gevolg van langdurige spanning.

Bij het prikkelbaredarmsyndroom is de functie van je dikke darm verstoord. Het werkt niet meer naar behoren, ondanks dat de structuur normaal is. De meeste mensen hebben in stressvolle periodes meer last van het prikkelbaredarmsyndroom. De helft van de klachten bij deze aandoening zijn te herleiden tot stress.

Wat kan ik doen om te ontstressen?

Probeer naar oplossingen te zoeken die het gespannen gevoel kunnen veroorzaken. Denk bijvoorbeeld na over wat je energie geeft en wat juist veel energie kost. Waarover maak je je zorgen en op welke momenten ervaar je veel stress? Schrijf je gedachten op of praat erover met iemand die je vertrouwt.

Daarnaast zijn er nog vele andere dingen die je kan doen om te ontstressen. Zoek naar iets wat bij jou past, dit zal dan ook een beter effect hebben. Yoga, mediteren en mindfulness kunnen ervoor zorgen dat stress vermindert. Dit kan je op elk moment, op elke plek doen. Houd je meer van wandelen of sporten? Beweging vermindert het stresshormoon, maar ook een goede nachtrust is belangrijk. Neem bij een aanhoudend gespannen gevoel contact op met de huisarts.

Hulp bij burn-out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Veelgestelde vragen

Als jij last hebt van een gevoelige buik, kan je dit goed merken tijdens een stressvolle situatie. Je kan verschillende klachten ervaren die vaak weer weggaan als de stressvolle situatie voorbij is. Bijna iedereen ervaart lichamelijke klachten bij een stressvolle situatie, zoals misselijkheid en buikpijn.

Veel mensen herkennen de buikpijn wel die ontstaat als ze zich gespannen voelen. Het is dan ook niet gek dat jij ook wel eens last hebt van een stressvolle situatie. Misselijkheid, obstipatie of juist diarree, een gespannen gevoel in je buik en hogere maagpijn, het zijn allemaal symptomen die bij buikpijn die veroorzaakt is door stress horen.

Vaak ervaar je klachten als buikpijn, diarree met bloed en slijm, een opgezette buik, misselijkheid, gewichtsverlies en koorts. Dit zal per persoon verschillen en misschien heb jij slechts last van een paar van deze symptomen. Vaak gaan de klachten van een darmontsteking vanzelf over. In enkele gevallen is een behandeling wel nodig.

Bij stress gaat er minder bloed naar de darmen. Hierdoor vertragen de darmfuncties, met als gevolg dat je verschillende klachten kan krijgen. Noradrenaline, een stresshormoon, zorgt onder meer voor een tragere spijsvertering. Dit kan effect hebben op zowel de darmen als de maag. Veel mensen hebben dan ook last van buikpijn tijdens een stressvolle situatie.

Bronnen

  1. Darmklachten.nl – gevonden op 10-06-2022
    Pagina op darmklachten.nl
  2. Iberogast.nl – Buikpijn bij stress – gevonden 10-06-2022
    Pagina op ibergogast.nl
  3. Ncbi.gov – Does stress induce bowel dysfunction? – gevonden op 10-06-2022
    Link op pagina van Ncbi.gov

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.