Liever assertiever dan burn-out! Word assertiever, voorkom een burn-out
Liever assertiever dan een burn-out!

Liever assertiever dan een burn-out!

Liever assertiever dan burn-out! Voorkomen is beter dan genezen! Veel mensen hebben het over ‘assertief worden’ of  ‘assertiviteit‘. In dit artikel de uitleg waarom je liever assertiever dan burn-out kunt zijn.

Wat is assertiviteit?

Assertief reageren houdt het midden tussen sub-assertief en agressief reageren. Wanneer je sub-assertief reageert dan ben je vooral bezig de goede vrede te bewaren en de relatie met de ander zo goed mogelijk te houden. Daarbij komen jouw eigen belangen en behoeften zeker niet op de eerste plaats. Een agressieve manier van reageren heeft veel meer het uitgangspunt “ikke ikke ikke, en de rest kan stikken”. Met die houding krijg je overigens wel veel mee gedaan, maar daarmee maak je zeker geen vrienden. Bij een assertieve manier van reageren heb je zowel oog voor de ander als voor jezelf; je komt op voor je eigen behoefte en belangen en hebt tegelijkertijd ook oog voor de relatie met de ander. Een andere omschrijving van assertiviteit is: registreren van eigen gevoelens, behoeften, grenzen en meningen en deze vervolgens respectvol communiceren bij de juiste persoon.

Assertiviteit: Registreren van eigen gevoelens, behoeften, grenzen en meningen en deze vervolgens respectvol communiceren bij de juiste persoon

Gevoelens uitspreken, hulp vragen, NEE zeggen, feedback geven en je behoefte uitspreken zijn allemaal vormen van assertief gedrag. Vaardigheden die niet voor iedereen vanzelfsprekend zijn.

Waarom is assertief zijn zo moeilijk? Liever assertiever dan burn-out

Vooral de angst voor de mogelijk negatieve reactie van de ander op jou. Die angst zit ons bewust of onbewust in de weg om datgene uit te spreken wat je eigenlijk zou willen zeggen. Want stel dat de ander je vervolgens niet meer aardig vindt of zelfs boos op je wordt? Dat zou toch verschrikkelijk zijn? Daar moet je toch niet aan denken!? Of juist wel?

Het bedenken van dat doemscenario over de negatieve effecten op jouw assertieve reactie doe je niet bewust. Het is een reflexmatige en geautomatiseerde manier van denken geworden, mogelijk door een aantal negatieve ervaringen die je hebt opgedaan met assertief reageren. Vanuit een of meer negatieve reacties in het verleden heb je mogelijk afgeleerd altijd en overal gewoon je mond open te doen.

Hoe helpt een sub-assertieve manier van reageren je aan een burn-out?

Wanneer je het iedereen naar de zin wilt maken en wanneer anderen willen ‘pleasen’ je 2de natuur is geworden, dan is het natuurlijk heel moeilijk om een verzoek van een collega, vriend of kennis te weigeren. Grote kans dat je werkzaamheden alsmaar toenemen en je steeds minder tijd meer hebt voor jezelf en om te ontspannen. Het ontwikkelen van een burn-out ligt dan logischerwijs op de loer.

Grenzen stellen aan anderen en aan jezelf

Grenzen stellen en NEE verkopen is een van de assertieve vaardigheden om jezelf te beschermen tegen overbelasting. En niet alleen grenzen stellen aan je werkgever, je collegae of in je privé-situatie, maar soms ook aan grenzen stellen aan jezelf. Hiervoor is het van belang goed te blijven voelen wat voor jou een optimale belasting is in plaats van een maximale belasting. Even een piekbelasting kun je wel aan, zeker als je daarna kunt ontspannen en herstellen. Maar als je te veel en te lang maximaal belast dan overvraag je je eigen energiereserves.

Hulp vragen helpt Assertiever worden

Wanneer je voelt dat het allemaal wat (te) veel wordt, dan is het niet meer dan logisch om hulp in te schakelen. Dat kan praktische hulp zijn, maar ook informatieve hulp of emotionele hulp. Misschien vind je hulp vragen een teken van zwakte: in dat geval vormt die opvatting van jou een belemmerende overtuiging. Ga dan eens in gesprek met anderen over wat zij vinden van iemand die hulp vraagt en mogelijk helpt dat gesprek je om je eigen zienswijze te veranderen. Die andere kijk kan je vervolgens helpen wat vaker om hulp te vragen. En dat kan je heel veel werk besparen.
En om je even op gang te helpen met omdenken: door hulp te vragen geef je de ander de mogelijkheid zich prettig te voelen. Want een ander helpen / een plezier doen geeft de meeste mensen een fijn gevoel. Dat gevoel gun je die ander toch ook?

Liever assertiever dan burn-out

Het goede nieuws: sub-assertiviteit is niet aangeboren maar aangeleerd gedrag. Dus je kunt ook leren om assertiever te reageren. Door assertieve acties voor te bereiden en uit te voeren kun je vrij snel ontdekken dat de wereld gewoon door blijft draaien als jij een keer grenzen stelt, hulp vraagt of een andere assertieve vaardigheid toepast. Deze positieve ervaringen in de praktijk zijn essentieel in het veranderen van je overtuigingen en angsten die je nu mogelijk belemmeren. Wij helpen je graag in dit proces met die voorbereiding en het zetten van stappen.

Bekijk onze aanpak: Assertiever worden en minder stress ervaren

Over de schrijver

Door

JC Furster

op 6 April 2018

Zijn er nog ergens assertiviteitstrainingen die je kan doorlopen? Tegen een aannemelijke prijs

Door

Han Baeten

op 8 April 2018

Ja, die zijn er. In welke regio woon je? Dan kan ik je mogelijk verder helpen.

Reactie plaatsen

Cookies