Cookies
Gratis ebook + Checklist (Zo herken je een burn-out)

Page content

article content

Vitamine B12 tekort door stress: Hoe kan dat?

Vitamine B12 tekort door stressThuis houdt het gekibbel van de kinderen maar niet op, op het werk oefent je leidinggevende druk uit dat het werk zo snel mogelijk moet worden uitgevoerd en daarnaast lijkt het alsof ineens iedereen tegelijk iets met je wil afspreken. Je slaapt de laatste tijd slecht en bent al moe bij het opstaan. Ongetwijfeld vraag je je af waarom je de laatste tijd minder kunt hebben. Maar misschien denk je niet zo snel aan een tekort aan vitamine B12. Kan het zijn dat je gestrester bent door een tekort aan vitamine B12? Of heb je een tekort aan vitamine B12 door stress?

Waar is vitamine B12 voor nodig? Vitamine B12 stress

Vitamine B12 is een belangrijke vitamine voor de aanmaak van rode bloedcellen. Daarnaast hebben we deze vitamine nodig voor een goede werking van ons zenuwstelsel en voor het omzetten van voeding in energie. Bovendien draagt vitamine B12 bij aan een goede werking van ons immuunsysteem en beïnvloed deze onze gemoedstoestand.

Vitamine B12 in stresssituaties

In stresssituaties heb je een grotere behoefte aan vitamine B12. Er is meer vitamine B12 nodig voor de aanmaak van hormonen en neurotransmitters. In stresssituaties worden hormonen zoals adrenaline, noradrenaline en serotonine in grote hoeveelheden vrijgemaakt, waarbij de vitamine B12-voorraad aanzienlijk wordt gebruikt. Als je een te lange tijd in een stressvolle situatie verkeert, kun je dus een tekort aan vitamine B12 krijgen.

Bovendien kan de juiste hoeveelheid vitamine B12 helpen om stress terug te dringen, omdat deze vitamine een gezonde functie van het zenuwstelsel motiveert. Wanneer het zenuwstelsel goed werkt, produceren de bijnieren niet zoveel cortisol, het hormoon dat geproduceerd wordt in tijden van stress.

Wat zijn de gevolgen van een vitamine B12 tekort?

Een tekort aan vitamine B12 in ons lichaam heeft een groot effect op het psychisch welzijn en kan stress en angst veroorzaken. Dr. Rajaprabhakaran Rajarethinam, psychiater aan de Wayne State University School of Medicine schreef: “Depressie, dementie en mentale stoornissen worden vaak geassocieerd met een tekort aan B12 en het bijbehorende vitamine B folaat.”

Ook een Fins onderzoek dat werd gepubliceerd in BioMed Central (BMC), toont een verband aan tussen het niveau van vitamine B12 en het vermogen van een patiënt te strijden tegen depressiesymptomen. Degenen met een hoger niveau van vitamine B12 in hun lichaam leken beter om te gaan met hun depressie.

Hoe krijg je voldoende vitamine B12 binnen? Vitamine B12 burn-out

In principe krijg je je dagelijkse behoefte aan vitamine B12 binnen als je een gezond en gevarieerd voedingspatroon hanteert. Veganisten en vegetariërs lopen een groter risico op een tekort aan vitamine B12, omdat de meeste vitamine B12 in dierlijke producten zit. Het is belangrijk dat zij deze vitamine via andere producten binnenkrijgen, zoals tofu, sojamelk en ontbijtgranen.

Als je om een andere reden een ernstig tekort aan vitamine B12 hebt, zou je een wekelijkse injectie van vitamine B 12 kunnen krijgen of dagelijks een voedingssupplement B12 kunnen slikken. Maar het is in zo´n situatie altijd verstandig een arts te raadplegen.

Bovendien kun je leren hoe je met de stressvolle situaties van de dag moet omgaan, zodat deze niet je gezondheidstoestand beïnvloeden en de hoeveelheid van deze belangrijke vitamine in je lichaam verlagen.

 

Vitamine B12 tekort oplossen

B12 Burnout handig

De beste manier om een vitamine B12 tekort te voorkomen is het veranderen van je leefstijl. Hiervoor heb je onder andere een verandering van gedrag nodig. Kun je hierbij hulp gebruiken?

Ons motto is:

“Vooruitgang gebeurt niet door te zitten en te luisteren maar door te ervaren en te doen”

Onze aanpak is gebasseerd op doen. Niet zitten en luisteren. We houden ervan je te helpen alles wat je leert in de praktijk te laten toepassen. Niet alleen voor nu, maar ook in de jaren die voor je liggen

Bekijk ons aanbod voor:

 

Vitamine B12 tekort

 

 

 

Ruud Meulenberg
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen)Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen.Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).

Comment Section

4 reacties op “Vitamine B12 tekort door stress: Hoe kan dat?


Door Jeanet op 10 oktober 2018

Ik had ook vitamine b12 tekort en ook een burnout of dit toevallig was of echt combinatie geen idee heb een jaar injecties gehad nu slik in al jaren extra b12 tabletten


Door Ruud Meulenberg op 17 oktober 2018

Soms is het best een kip-of-ei verhaal inderdaad. Als je veel hebt aan de tabletten, kun je ze gebruiken natuurlijk!


Door Lia op 12 oktober 2018

B12 tekort, vit D tekort en ook nog eens de overgang hebben mij zo vermoeid gemaakt dat ik in een burnout ben beland met ernstige neurologische klachten


Plaats een reactie


*