arrow_drop_up arrow_drop_down
Vitamine B12 tekort door stress - Hoe kan dat?

Vitamine B12 tekort door stress - Hoe kan dat?

Vitamine B12 tekort door stressThuis houdt het gekibbel van de kinderen maar niet op, op het werk oefent je leidinggevende druk uit dat het werk zo snel mogelijk moet worden uitgevoerd en daarnaast lijkt het alsof ineens iedereen tegelijk iets met je wil afspreken.

Je slaapt de laatste tijd slecht en bent al moe bij het opstaan. Ongetwijfeld vraag je je af waarom je de laatste tijd minder kunt hebben. Maar misschien denk je niet zo snel aan een tekort aan vitamine B12. Kan het zijn dat je gestrester bent door een tekort aan vitamine B12? Of heb je een tekort aan vitamine B12 door stress?

B12 Burnout handig

Waar is vitamine B12 voor nodig?

Vitamine B12 is een belangrijke vitamine voor de aanmaak van rode bloedcellen. Daarnaast hebben we deze vitamine nodig voor een goede werking van ons zenuwstelsel en voor het omzetten van voeding in energie. Bovendien draagt vitamine B12 bij aan een goede werking van ons immuunsysteem en beïnvloed deze onze gemoedstoestand.

Vitamine B12 in stresssituaties

In stresssituaties heb je een grotere behoefte aan vitamine B12. Er is meer vitamine B12 nodig voor de aanmaak van hormonen en neurotransmitters. In stresssituaties worden hormonen zoals adrenaline, noradrenaline en serotonine in grote hoeveelheden vrijgemaakt, waarbij de vitamine B12-voorraad aanzienlijk wordt gebruikt. Als je een te lange tijd in een stressvolle situatie verkeert, kun je dus een tekort aan vitamine B12 krijgen.

Bovendien kan de juiste hoeveelheid vitamine B12 helpen om stress terug te dringen, omdat deze vitamine een gezonde functie van het zenuwstelsel motiveert. Wanneer het zenuwstelsel goed werkt, produceren de bijnieren niet zoveel cortisol, het hormoon dat geproduceerd wordt in tijden van stress.

Wat zijn de gevolgen van een vitamine B12 tekort?

Een tekort aan vitamine B12 in ons lichaam heeft een groot effect op het psychisch welzijn en kan stress en angst veroorzaken. Dr. Rajaprabhakaran Rajarethinam, psychiater aan de Wayne State University School of Medicine schreef: Depressie, dementie en mentale stoornissen worden vaak geassocieerd met een tekort aan B12 en het bijbehorende vitamine B folaat.”

Ook een Fins onderzoek dat werd gepubliceerd in BioMed Central (BMC), toont een verband aan tussen het niveau van vitamine B12 en het vermogen van een patiënt te strijden tegen depressiesymptomen. Degenen met een hoger niveau van vitamine B12 in hun lichaam leken beter om te gaan met hun depressie.

Vitamine B12 burn-out

Hoe krijg je voldoende vitamine B12 binnen?

In principe krijg je je dagelijkse behoefte aan vitamine B12 binnen als je een gezond en gevarieerd voedingspatroon hanteert. Veganisten en vegetariërs lopen een groter risico op een tekort aan vitamine B12, omdat de meeste vitamine B12 in dierlijke producten zit. Het is belangrijk dat zij deze vitamine via andere producten binnenkrijgen, zoals tofu, sojamelk en ontbijtgranen.

Als je om een andere reden een ernstig tekort aan vitamine B12 hebt, zou je een wekelijkse injectie van vitamine B 12 kunnen krijgen of dagelijks een voedingssupplement B12 kunnen slikken. Maar het is in zo´n situatie altijd verstandig een arts te raadplegen.

Bovendien kun je leren hoe je met de stressvolle situaties van de dag moet omgaan, zodat deze niet je gezondheidstoestand beïnvloeden en de hoeveelheid van deze belangrijke vitamine in je lichaam verlagen.

Gerelateerde artikelen

Hulp bij burn-out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Innerlijke vrede

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Jeanet
Door

Jeanet

op 10 October 2018

Ik had ook vitamine b12 tekort en ook een burnout of dit toevallig was of echt combinatie geen idee heb een jaar injecties gehad nu slik in al jaren extra b12 tabletten

Ruud Meulenberg
Door

Ruud Meulenberg

op 17 October 2018

Soms is het best een kip-of-ei verhaal inderdaad. Als je veel hebt aan de tabletten, kun je ze gebruiken natuurlijk!

Lia
Door

Lia

op 12 October 2018

B12 tekort, vit D tekort en ook nog eens de overgang hebben mij zo vermoeid gemaakt dat ik in een burnout ben beland met ernstige neurologische klachten

Ruud Meulenberg
Janneke
Door

Janneke

op 6 November 2019

Kan twee kanten op werken maar er kan ook een onderliggend probleem zijn, zoals de verloren tweelinghelft. Die zijn sterk op de ander gericht, waardoor meer kans op stress en nemen voedingsstoffen en vooral B12 slechter op. Eet zelf paar keer per week vlees, voor de rest meestal vis maar red het niet zonder zuigtabletten.

verheyen rita
Door

verheyen rita

op 18 November 2020

verlies je ook gewicht bij een b12 te kort

Ruud Meulenberg
Door

Ruud Meulenberg

op 19 November 2020

Dag Rita, een b12 tekort is een uitputting, en vraagt daarmee meer energie. Er is waarschijnlijk geen rechtstreeks verband (iig niet bij mij bekend) maar een indirecte oorzaak zou goed kunnen (er is een relatie bijvoorbeeld tussen afvallen en stress)

Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burn-out tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies