Vitamine B12 tekort door stress - Hoe kan dat?

Vitamine B12 tekort door stress – Hoe kan dat?

Vitamine B12 tekort door stress: Thuis houdt het gekibbel van de kinderen maar niet op, op het werk oefent je leidinggevende druk uit dat het werk zo snel mogelijk moet worden uitgevoerd en daarnaast lijkt het alsof ineens iedereen tegelijk iets met je wil afspreken.

Je slaapt de laatste tijd slecht en bent al moe bij het opstaan. Ongetwijfeld vraag je je af waarom je de laatste tijd minder kunt hebben. Maar misschien denk je niet zo snel aan een tekort aan vitamine B12. Kan het zijn dat je gestrester bent door een tekort aan vitamine B12? Of heb je een tekort aan vitamine B12 door stress?

B12 Burnout handig

Waar is vitamine B12 voor nodig?

Vitamine B12 is een belangrijke vitamine voor de aanmaak van rode bloedcellen. Daarnaast hebben we deze vitamine nodig voor een goede werking van ons zenuwstelsel en voor het omzetten van voeding in energie. Bovendien draagt vitamine B12 bij aan een goede werking van ons immuunsysteem en beïnvloed deze onze gemoedstoestand.

Vitamine B12 in stresssituaties

In stresssituaties heb je een grotere behoefte aan vitamine B12. Er is meer vitamine B12 nodig voor de aanmaak van hormonen en neurotransmitters. In stresssituaties worden hormonen zoals adrenaline, noradrenaline en serotonine in grote hoeveelheden vrijgemaakt, waarbij de vitamine B12-voorraad aanzienlijk wordt gebruikt. Als je een te lange tijd in een stressvolle situatie verkeert, kun je dus een tekort aan vitamine B12 krijgen.

Bovendien kan de juiste hoeveelheid vitamine B12 helpen om stress terug te dringen, omdat deze vitamine een gezonde functie van het zenuwstelsel motiveert. Wanneer het zenuwstelsel goed werkt, produceren de bijnieren niet zoveel cortisol, het hormoon dat geproduceerd wordt in tijden van stress.

Wat zijn de gevolgen van een vitamine B12 tekort?

Een tekort aan vitamine B12 in ons lichaam heeft een groot effect op het psychisch welzijn en kan stress en angst veroorzaken. Dr. Rajaprabhakaran Rajarethinam, psychiater aan de Wayne State University School of Medicine schreef: “Depressie, dementie en mentale stoornissen worden vaak geassocieerd met een tekort aan B12 en het bijbehorende vitamine B folaat.”

Ook een Fins onderzoek dat werd gepubliceerd in BioMed Central (BMC), toont een verband aan tussen het niveau van vitamine B12 en het vermogen van een patiënt te strijden tegen depressiesymptomen. Degenen met een hoger niveau van vitamine B12 in hun lichaam leken beter om te gaan met hun depressie.

Vitamine B12 burn-out

Hoe krijg je voldoende vitamine B12 binnen?

In principe krijg je je dagelijkse behoefte aan vitamine B12 binnen als je een gezond en gevarieerd voedingspatroon hanteert. Veganisten en vegetariërs lopen een groter risico op een tekort aan vitamine B12, omdat de meeste vitamine B12 in dierlijke producten zit. Het is belangrijk dat zij deze vitamine via andere producten binnenkrijgen, zoals tofu, sojamelk en ontbijtgranen.

Als je om een andere reden een ernstig tekort aan vitamine B12 hebt, zou je een wekelijkse injectie van vitamine B 12 kunnen krijgen of dagelijks een voedingssupplement B12 kunnen slikken. Maar het is in zo´n situatie altijd verstandig een arts te raadplegen.

Bovendien kun je leren hoe je met de stressvolle situaties van de dag moet omgaan, zodat deze niet je gezondheidstoestand beïnvloeden en de hoeveelheid van deze belangrijke vitamine in je lichaam verlagen.

Gerelateerde artikelen

Hulp bij burn-out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Similar Posts

10 Comments

  1. Ik had ook vitamine b12 tekort en ook een burnout of dit toevallig was of echt combinatie geen idee heb een jaar injecties gehad nu slik in al jaren extra b12 tabletten

  2. B12 tekort, vit D tekort en ook nog eens de overgang hebben mij zo vermoeid gemaakt dat ik in een burnout ben beland met ernstige neurologische klachten

  3. Kan twee kanten op werken maar er kan ook een onderliggend probleem zijn, zoals de verloren tweelinghelft. Die zijn sterk op de ander gericht, waardoor meer kans op stress en nemen voedingsstoffen en vooral B12 slechter op. Eet zelf paar keer per week vlees, voor de rest meestal vis maar red het niet zonder zuigtabletten.

    1. Dag Rita,

      een b12 tekort is een uitputting, en vraagt daarmee meer energie. Er is waarschijnlijk geen rechtstreeks verband (iig niet bij mij bekend) maar een indirecte oorzaak zou goed kunnen (er is een relatie bijvoorbeeld tussen afvallen en stress)

  4. 12 jaar lang B12 te kort
    maandelijks injecterie
    opeens veels te hoog b12
    nieuwe HA
    dit was niet opgemerkt door mijn vorige HA..
    heel vreemd, daar de intrinsieke factor bij mij niet scheen te werken en ik vegetarisch eet.
    wát zou er aan de hand kunnen zijn.
    bij de internist werd ik niet wijzer…., deze verwees mij terug naar de HA.

  5. Ik kwam hier terecht naar aanleiding van tintelingen bij een familielid (80+). Ik vond het een heel heldere, goede pagina. Blij met de verwijzing naar B12. Ik spuit al maanden 2 maal per week B12, ondanks tegenwerking van de HA, en ben héél blij met de effecten.
    Na tientallen jaren maagzuurremmers, soms maanden in extreem hoge dosis, plus leeftijd, hielp het jarenlang slikken van uitstekende tabletten helaas niet. Verwijzing naar de noodzaak van B12-injecties op oudere leeftijd, na gastric bypass of ontlastingsstoma, lijken mij wel ook van belang.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *