Brandend maagzuur is een pijnlijk, brandend en warm gevoel in je slokdarm. Maar liefst 20% van de Nederlanders heeft weleens last van brandend maagzuur, wat bekend staat als ‘het te vaak terugstromen van de maaginhoud in de slokdarm’. Met andere woorden, je lichaam heeft bij brandend maagzuur door stress moeite om eten te verteren, waardoor je regelmatig moet overgeven en spugen. Niet door teveel maagzuur, maar juist door een tekort aan maagzuur. Dit leidt tot overgevoeligheid in je maag en zure oprispingen. Teveel of te lang last hebben van brandend maagzuur, kan zelfs leiden tot slokdarmkanker. Des te belangrijker om grip te krijgen op je voedingspatroon en stressklachten die je maagklachten beïnvloeden. Lees dus in dit artikel de belangrijkste stress oorzaken en oplossingen tegen brandend maagzuur!

Hoe werkt maagzuur?

Maagzuur is een spijsverteringssap dat wordt aangemaakt door het slijmvlies in je maagwand om voedsel te verteren. Doordat maagzuur een zeer hoge zuurgraad heeft, is het een onmisbaar onderdeel in je spijsverteringsstelsel, want het maagzuur breek je eten op in kleine deeltjes en het doodt voedsel bacteriën. 

Wat is brandend maagzuur precies?

Brandend maagzuur ontstaat niet door teveel maagzuur, maar juist door een tekort aan maagzuur. Met als gevolg dat je voeding minder prettig verteert en langer in je lichaam blijft vastzitten. Daardoor gaat je voeding gisten en rotten, waardoor de druk op je maag toeneemt en je lichaam minder aminozuren aanmaakt. Dat is nadelig, want aminozuren versterken juist je immuunsysteem, zijn van belang voor het herstel en de opbouw van spiermassa en spelen een rol in het voorkomen van een depressie. Door de verslechterde spijsvertering gaat de slijmvlieslaag ter hoogte van de maagwand verdunnen, waardoor ook je maagwand sneller geïrriteerd raakt. Dit geeft je een branderig gevoel in de maag.

Bij brandend maagzuur voel je je slokdarm continu branden of proef je een zure smaak in je mond. Dit komt doordat je slokdarm niet hetzelfde slijmvlies heeft als in je maag, wat leidt tot de meest voorkomende brandend maagzuur klachten en symptomen

  • Een pijnlijk, branderig gevoel achter je borstbeen, vlak boven je maag. Dit kan aanvoelen als een drukkende pijn op je borst die kan uitstralen naar je rug, hals of schouderbladen. Soms wordt de borstpijn zelfs verward met hartklachten, maar dit is niet het geval.

  • Een geïrriteerde keel, waardoor je last hebt van heesheid of continu hoesten. Dit komt door de zure maaginhoud die regelmatig omhoog stroomt tot in je keelholte.
  • Obstipatie, waarbij je een moeizame stoelgang hebt door de verstopping je darmen. Hierdoor ervaar je een pijnlijk gevoel bij de ontlasting vanwege je inspanningen bij het persen.

  • Opboeren, oftewel boeren, is het ontluchten van je maag via je slokdarm en mond tijdens het eten, drinken of praten. Door de maagontluchting ontspant je sluitspier tussen de slokdarm en maag zich. Vervolgens komt de lucht vrij via je slokdarm en mond.

  • Oprispingen vinden plaats als overtollig maagzuur uit de maag omhoog komt en in je slokdarm en mond belandt. Zodra tussen je maag en slokdarm je sluitspier verslapt is of als je maag teveel maagzuur aanmaakt en onvoldoende beschermend slijmvlies heeft, krijg je last van slokdarmproblemen vanwege een te hoge zuurgraad.

  • Slikklachten, waarbij je het gevoel hebt dat er een brok in je keel zit. Met een brokgevoel heb je langdurig het gevoel dat er iets vast blijft zitten in je keel, terwijl je in werkelijkheid niets in je keel hebt. Toch heb je telkens de neiging om je keel te schrapen, te kuchen of extra vaak te slikken. Dit staat ook wel bekend als het ‘globusgevoel’. 
  • Een slechter gebit, want het maagzuur tast je tanden en kiezen aan zodra het maagzuur terugstroomt naar je mond. 
Brandend maagzuur door stress - wat zijn de oorzaken en oplossingen?

Hoe kan stress zorgen voor maagzuur?

Stress vergroot de kans op brandend maagzuur, omdat je lichaam en geest onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Hoe meer stress je ervaart, des te meer je maag- en darmklachten kan voelen die je een geïrriteerd en ongemakkelijk geven in je slokdarm. Gelukkig ligt de nadruk op ‘kan’, want één op de vijf mens heeft last van brandend maagzuur. Stress leidt dus niet altijd tot brandend maagzuur. 

Alle overweldigende emoties die je voelt door stress spelen ook een rol, want wordt het je allemaal teveel op je werk, met je bedrijf of in je relatie? Ervaar je drukte, spanning, onrust en haast in je leven? Onverwerkte en onderdrukte pijn en verdriet kan je maag- en darmklachten vergroten, waardoor het des te belangrijker is om je stress de baas te zijn met gezonde anti-stress gewoontes!

Andere oorzaken van brandend maagzuur

Naast stress zijn er meerdere oorzaken die leiden tot een pijnlijk, brandend en warm gevoel in je slokdarm: 

  • Een verhoogde druk op je maag belemmert de werking van je sluitspier tussen de slokdarm en maag. Dit komt door ouderdom, overgewicht, zwangerschap, roken, te weinig ontspanning en te strakke kleding om je lijf.

  • Een middenrifbreuk, waarbij je middenrifspieren te ver uit elkaar wijken met als gevolg dat de bovenkant van je maag gaat uitsteken boven je middenrif. Hierdoor sluit de doorgang van je slokdarm naar je maag niet zorgvuldig af, waardoor het maagzuur naar boven stroomt. Als je pech hebt, moet je daardoor regelmatig overgeven na het eten, bij het bukken, tijdens het liggen of als je meer drukkende pijn op je borst voelt.

  • Een verkeerd voedingspatroon vergroot je kans op brandend maagzuur. Te gehaast eten zonder écht aandacht te hebben voor je maaltijd of te veel eten in korte tijd, kan erg vervelend zijn. Dit kan je mogelijk ’s nachts wakker houden. Helemaal als je zware maaltijden neemt vlak voordat je naar bed gaat of onrustig eet zonder goed te kauwen. Dus ben je er wel bewust van hoe en op welke tijdstippen je eet?

  • Pittig, vet, sterk gekruid of gefrituurd eten verstoort je spijsvertering. Let er op dat je ook zo min mogelijk suikers of snelle koolhydraten nuttigt. Net zoals het eten van volle zuivelproducten, uien, pepermunt of citrus- en peulvruchten.

  • Koolzuurhoudende frisdranken, koffie of alcohol kunnen door het brandend maagzuur leiden tot een onaangename geur en smaak in je mond. Dit kan beschamend onsmakelijk zijn als je je omringt met anderen. Ook fruitige sappen, zoals sinaasappelsap of grapefruitsap, veroorzaken mogelijk brandend maagzuur.

Hoe kan ik brandend maagzuur door stress voorkomen?

Stress verminderen staat gelijk aan het verminderen van maag- en darmklachten, dus het is tijd voor ontspanning. Zowel fysiek, emotioneel en mentaal. Jezelf opladen is het antwoord om meer stressklachten te voorkomen, die anders het brandend maagzuur in stand houden. Want om het tekort aan maagzuur in je lichaam aan te vullen, heb je de neurotransmitter ‘acetylcholine’ nodig die je lichaam alleen aanmaakt bij innerlijke rust en ontspanning.

Acetylcholine is een stofje die ervoor zorgt dat je hersenen communiceren met je zintuigen en spieren. Er zijn twee functies: prikkels overdragen naar je spieren en je geheugen verbeteren, zodat je soepel, creatief en proactief kan omgaan met veranderingen. Zelfs onder druk als je een deadline hebt of spanning voelt voor een belangrijke afspraak. 

Hierbij geldt: hoe meer stress je voelt, des te meer dit leidt tot een acetylcholine tekort en indirect een tekort aan maagzuur. Met als gevolg een branderig gevoel in je slokdarm. Des te belangrijker om leefstijl aanpassingen door te voeren met ontspanningsoefeningen om juist je stress de baas te zijn.

Alleen door een gebrek aan stressmanagement schieten gezonde slaap-, eet- en beweeggewoonten er helaas sneller bij in. Dit verstoort de maagzuurproductie. Zo laat je je steeds meer verleiden door ongezonde voeding met teveel suikers, vetten en koolhydraten. Ook heb je moeite met in slaap vallen of doorslapen als je ‘s nachts wakker ligt. Of er ontbreekt een gezond sportritme als fysieke uitlaatklep tegen maagklachten, want door beweging neemt je flinke hoeveelheid stresshormonen af.

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

Een snelle oplossing tegen brandend maagzuur

Overvalt het brandend maagzuur je en wil je zo snel mogelijk een oplossing tegen je maag- en darmklachten? Maak je geen zorgen, want hieronder lees je 9 snelle praktische oplossingen

  • Ben je aan het sporten en krijg je spontaan last van brandend maagzuur? Luister je naar lichaam signalen, stop direct met sporten, ga rechtop staan en ontspan je buikspieren, want door aangespannen buikspieren neemt anders de druk op je maag toe. Vermijd sit-ups en buikspieroefeningen. 
  • Lig je wakker in bed met brandend maagzuur? Leg een extra dikke kussen onder je schouders terwijl je op je rug ligt, zodat je maag lager ligt dan je slokdarm. Dit voorkomt dat het maagzuur naar boven stroomt richting je keelholte en mond.

  • Draag je te strakke kleding, waardoor je meer pijn op je borst voelt? Doe een knoopje los indien mogelijk of doe je riem minder strak. Zo voorkom je een verkeerde bloedsomloop of dat je sluitspier verstoort raakt.

  • Met kauwgom maakt je lichaam meer slijmvlies aan. Dit kalmeert je lichaam tegen een branderig gevoel en het voorkomt dat het maagzuur omhoog stroomt.

  • Eet een lepel vol met droge havermout vlokken, desnoods met een klein beetje water om de havermout beter door te slikken. Dit vermindert snel je brandend maagzuur.

  • Drink kleine porties kraanwater, want water verdunt je maagzuur met als positief gevolg dat het maagzuur beter doorstroomt in je spijsverteringsstelsel. Grote glazen water raden we af, want juist bij een overvolle maag leidt dit oprispingen.

  • Verse muntthee met honing, gember thee, venkelthee of kamille thee verzacht je maagklachten.

  • Creëer een gezonde balans in de maagzuurproductie met fruit als appels, bananen, en peren. Of groenten als broccoli, groene bonen of asperges.

  • Rauwe honing ondersteunt je maag- en darmstelsel, want het stimuleert de werking van je alvleesklier. Doordat honing plakt en kleverig is, creëer je een beschermlaag over je maagslijmvlies. Zo daalt het aantal zure oprispingen.
Maagpijn door stress – Wat doet stress met mijn buik?

De oplossing voor alle stress symptomen

Voordat we stilstaan bij de stressgerelateerde oplossingen tegen brandend maagzuur, is het waardevol om te beseffen dat onderstaande stress symptomen en klachten bijdragen aan een pijnlijk, branderig gevoel in je slokdarm: 

Wat sowieso geen lange termijn oplossing is, zijn maagzuurremmers als pijnstillers tegen brandend maagzuur. Maagzuurremmers verlichten je maagklachten tijdelijk doordat ze de aanmaak van maagzuur blokkeren. Maar eerlijk gezegd lossen maagzuurremmers niet op langere termijn de dieperliggende oorzaak op van je brandend maagzuur door stress. 

Neem je alsnog maagzuurremmers? Let op dat je maximaal 14 dagen maagzuurremmers mag slikken en het liefst bouw je de inname langzaam en geleidelijk af. Wees je ervan bewust dat maagzuurremmers de maagzuurproductie belemmeren, terwijl er al sprake is van een tekort aan maagzuur in je lichaam. Dit kan juist je maagzuur klachten verergeren, het is schadelijk voor je nieren en je kan door maagzuurremmers bijwerkingen krijgen als een tekort aan vitamine B12, te weinig magnesium, misselijkheid, overgeven, buikpijn, diarree of infecties in je maag-en darmstelsel. Zelfs kan het leiden tot meer somberheid of depressieve klachten

De oplossing tegen stress bij brandend maagzuur zijn gezonde ontspanningsoefeningen, zoals yoga, meditaties en mindfulness waarmee je jezelf energieker maakt en stress loslaat. Naast dat yoga-oefeningen ontspannend zijn voor je lichaam, verbindt yoga je ook met je geest. Yoga betekent letterlijk ‘verbinden’ en is een mix van lichamelijke, meditatie, ademhalings- en concentratieoefeningen. Door mindfulness leef je bewuster. Je staat meer stil bij ieder moment. In plaats van dat je geleefd wordt, beleef je bewust in kalmte de dag. Daardoor voel je je minder opgejaagd en gehaast, omdat je minder prikkels ervaart. Ideaal voor minder stress en brandend maagzuur!

Hulp bij burn-out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Koolzuurhoudende dranken, zoals cola, helpen je maag bij het verteren van voeding. Juist door het hoge zuurgehalte van frisdrank breekt het je eten op in kleine delen, zodat je spijsvertering makkelijker doorstroomt. Hierdoor kan je het brandend maagzuur loslaten. Wel goed om te weten is dat cola niet altijd helpt bij iedereen. Test het voor jezelf uit, want cola kan ook juist je misselijkheid en maagklachten verergeren.

Ja, stress kan galblaasklachten veroorzaken door een tekort aan gal of juist door een toename van gal. Stress verstoort de aanmaak van vitamine D mede door het stresshormoon cortisol, wat leidt tot een magnesiumtekort en dus galstenen.

Door stress en een tekort aan maagzuur blijft je voeding vastzitten. De verslechterde spijsvertering zorgt voor extra druk op je maag en slokdarm. Ter hoogte van de maagwand gaat je slijmvlieslaag ook verdunnen. Zo raakt je maagwand sneller geïrriteerd en dit geeft je een branderig gevoel in de maag.

Blijf niet te lang rondlopen met pijnlijke en brandende maagklachten. Heb je al 2 à 3 maanden last van brandend maagzuur? Maak een afspraak bij je huisarts. Gelukkig duurt brandend maagzuur over het algemeen slechts een paar dagen of hooguit een paar weken. Met gezonde leefstijl aanpassingen en ontspanningen kan je je maag- en darmklachten mede door stress al flink verminderen!

Bronnen

  1. Heel – Brandend maagzuur door stress? De oorzaken op een rij – Gevonden op 09-12-2022
    Link naar de pagina op Heel
  2. Newstart – Wat je kan doen tegen maagzuur door stress – Gevonden op 09-12-2022
    Link naar de pagina op Newstart
  3. Zorgwijzer – Brandend maagzuur – Gevonden op 09-12-2022
    Link naar de pagina op Zorgwijzer
  4. Thuisarts – Ik heb lang last van mijn maag of maagzuur – Gevonden op 09-12-2022
    Link naar de pagina op Thuisarts

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *