Een piekerstoornis kenmerkt zich door overmatige bezorgdheid en voortdurend piekeren (zonder dat daar een goede aanleiding voor is). Deze stoornis kan erg vervelend zijn, gelukkig zijn er ook een aantal dingen die je hiertegen kunt doen. In dit artikel bespreken we de kenmerken van een piekerstoornis, wat de gevolgen zijn en welke behandelopties er allemaal zijn.

Wat is een piekerstoornis?

Een piekerstoornis, ook wel gegeneraliseerde angststoornis genoemd, is een stoornis die zich uit door oncontroleerbaar piekeren. Natuurlijk voelt iedereen zich wel eens bezorgd, dus als je een middagje aan het piekeren bent, dan betekent dit niet gelijk dat je last hebt van een piekerstoornis. Maar als je merkt dat je voortdurend over onbelangrijke dingen aan het piekeren bent, dan kan het verstandig zijn om deze symptomen in de gaten te gaan houden. Mogelijk heb je dan namelijk inderdaad last van deze gegeneraliseerde angststoornis. En je bent niet de enige: ongeveer twee procent van de mensen heeft last van deze stoornis (en vrouwen hebben er gemiddeld iets vaker last van dan mannen).

Heb ik een piekerstoornis?

Er bestaan verschillende oorzaken voor een piekerstoornis. Zo is bekend dat angststoornissen deels erfelijk zijn. Zijn er veel mensen in je familie die aan een angststoornis lijden? Dan is de kans groot dat jij hier ook gevoelig voor bent. Verder kan een heftige gebeurtenis deze stoornis triggeren. Ook kan een periode van langdurige stress ervoor zorgen dat mensen een angststoornis ontwikkelen.

Gratis e-book:
zo herken je een burnout
(Inclusief checklist)

Voorkom dat je energiereserves definitief leeg raken en je in een ernstige burnout belandt met alle gevolgen van dien. Met dit e-book leer je de symptomen tijdig herkennen.

e-book-symptomen-burnout

Pieker je veel en denk je dat je mogelijk aan deze stoornis lijdt? Mensen die van tenminste drie van de volgende klachten last hebben worden over het algemeen gediagnosticeerd met een piekerstoornis [2]:

Officieel wordt er pas van een echte gegeneraliseerde angststoornis gesproken als iemand langer dan zes maanden symptomen vertoont.

Wat zijn de gevolgen van een gegeneraliseerde angststoornis in het dagelijks leven?

Een piekerstoornis kan grote gevolgen hebben voor je dagelijkse leven. Je voelt je continu bezorgd en je hebt moeite met ontspannen. Vaak hebben mensen met een piekerstoornis hierdoor ook last van slaapproblematiek, wat weer tot vermoeidheid en stress kan leiden, zodat er een vicieuze cirkel ontstaat.

De zorgen en angsten van mensen met een piekerstoornis kunnen over alles gaan. Bijvoorbeeld over geld, relaties en gezondheid. Maar ook over kleine dingen, zoals een onbelangrijk voorval op werk of een opmerking van een vriend, kan eindeloos gepiekerd worden. Vaak wordt er zelfs óver het piekeren gepiekerd.

Maak jij je zorgen over je piekerstoornis

Het is voor mensen die aan deze stoornis lijden erg lastig om de zorgen en angsten onder controle te houden. Zelfs als iemand rationeel gezien weet dat de angsten nergens op gebaseerd zijn, lukt het meestal nog niet om het piekeren te stoppen. Meestal voelen mensen met deze stoornis zich dan ook voortdurend opgejaagd en rusteloos.

Omdat het hier om een gegeneraliseerde angststoornis gaat, kunnen er ook angstgerelateerde fysieke klachten ontstaan. Mensen die last hebben van deze stoornis hebben bijvoorbeeld vaak last van overmatig zweten, duizeligheid, misselijkheid, hartkloppingen en benauwdheid.

Welke behandeling helpt bij mijn piekerstoornis?

Een piekerstoornis kan dus grote consequenties voor je dagelijkse leven hebben. Als je aan deze stoornis denkt te lijden, kan het daarom verstandig zijn om zo snel mogelijk hulp te zoeken. Er zijn gelukkig verschillende soorten behandelingen beschikbaar, waarbij zowel therapie als medicatie erg effectief kunnen zijn.

Therapie opties bij een piekerstoornis

Vaak is therapie een goede optie voor een angststoornis. Zorg er hierbij voor dat je naar de juiste therapeut wordt doorverwezen, het liefst eentje die zich specialiseert in angststoornissen. Tijdens het eerste gesprek zal de therapeut meer zicht op je stoornis proberen te krijgen, vervolgens kan hij of zij de juiste behandelvorm uitkiezen.

therapie en medicatie zijn hulpmiddelen bij de strijd tegen een piekerstoornis

Vaak wordt er bijvoorbeeld cognitieve gedragstherapie aanbevolen bij angststoornissen. Hierbij worden je (angstige) gedachtes onderzocht en wordt er gekeken of deze vervangen kunnen worden met meer realistische en gebalanceerde gedachtes. Ook kan de therapeut ontspanningsoefeningen aanbevelen.

Hoe helpt medicatie bij een piekerstoornis

Als therapie niet effectief is, of als de angststoornis erg heftig is, dan is medicatie natuurlijk ook nog een optie. Vaak zal medicatie worden gecombineerd met therapie of met andere behandelingen. Er zijn veel soorten medicatie tegen angststoornissen beschikbaar, maar sommige medicatie is erg verslavend of geeft zware bijwerkingen. Om deze reden is het altijd verstandig om goed met je arts te overleggen voordat je aan zware medicatie begint.

Leg uit dat je last hebt van een gegeneraliseerde angststoornis en kijk vervolgens samen wat de opties zijn. Je arts zal je kunnen vertellen welke dosis je precies moet innemen en voor hoe lang. Ook kan de arts je tijdens dit proces monitoren om te kijken naar de effectiviteit en naar eventuele bijwerkingen.

Wat kan ik nu al doen aan mijn piekeren?

Therapie en medicatie kunnen beide erg effectief zijn bij een piekerstoornis, maar er zijn ook een aantal dingen die je zelf al kunt doen:

Zorg voor routines in je dagelijkse leven

Mensen die last hebben van angst, hebben vaak het gevoel de grip op hun leven te verliezen. Het creëren van routines kan helpen om een gevoel van controle terug te krijgen. Ook kan het bijdragen aan je fysieke gezondheid. Probeer bijvoorbeeld iedere dag op dezelfde tijd naar bed te gaan en op dezelfde tijd weer op te staan (ook in het weekend). Zorg er verder voor dat je driemaal per dag op een vaste tijd eet. En probeer door middel van werk, hobby’s en andere activiteiten een vaste structuur in je dag en je week aan te brengen.

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

Leef zo gezond mogelijk

Zorg ervoor dat je genoeg beweegt. Het is klinisch bewezen dat beweging helpt tegen stress en angst. Het beste kun je dagelijks buiten gaan sporten, zo krijg je ook nog daglicht binnen (daglicht helpt ook tegen stress en daarnaast bevordert het je slaapkwaliteit). Probeer verder gezond en gevarieerd te eten en voldoende te slapen.

Geen alcohol, koffie en drugs

Als je last hebt van een angststoornis, is het niet aan te raden om alcohol of drugs te gebruiken. Ook kun je beter geen koffie (of energiedrankjes) drinken, de cafeïne kan namelijk de symptomen van angst verergeren. Zeker als je bijvoorbeeld last hebt van hartkloppingen, nervositeit of een opgejaagd gevoel, kun je de koffie het beste laten staan.

Ontspanningsoefeningen

Probeer met regelmaat actief te ontspannen, bijvoorbeeld door iedere dag vaste ontspanningsoefeningen te doen. Yoga en meditatie kunnen hier goed bij helpen. Overweeg bijvoorbeeld eens om een yoga-cursus te nemen. Ook kun je ervoor kiezen om gebruik te maken van online yoga-lessen of apps voor begeleide meditatie. Daarnaast kan het helpen om ademhalingsoefeningen te doen. Deze ademhalingsoefeningen kun je bijvoorbeeld uitvoeren vlak voordat je naar bed gaat, zodat je ontspannen kunt gaan slapen. Maar het kan ook verstandig zijn om enkele ademhalingsoefeningen paraat te hebben voor momenten van paniek of extreme angst. Door gebruik te maken van diepe, trage buikademhaling kun je het stressniveau in je lichaam vaak erg effectief verlagen.

Houd een dagboek bij

Door het regelmatig bijhouden van een dagboek, krijg je meer inzicht in je eigen gedachtepatronen en in je emotionele staat. Ook kan het helpen om bepaalde zorgen van je af te schrijven.

Hulp bij burn-out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Veelgestelde vragen

Overmatig piekeren is het duidelijkste symptoom. Als je langer dan zes maanden last hebt van piekeren en zorgen, zonder dat hier een duidelijk aanwijsbare reden voor is, dan is er mogelijk sprake van een gegeneraliseerde angststoornis. Bel in dat geval je huisarts op voor verder advies.

De meeste piekerstoornissen kunnen effectief behandeld worden met therapie. Als de stoornis erg heftig is, kan het ook zo zijn dat de therapie gecombineerd wordt met medicatie. In sommige gevallen moet de medicatie permanent ingenomen worden, maar meestal kan er na verloop van tijd weer worden afgebouwd. Verder is het altijd verstandig om zelf zo gezond mogelijk te leven, regelmatig te sporten en om dagelijks ontspanningsoefeningen te doen.

Ja. Een piekerstoornis kan erg zwaar zijn voor degene die eraan lijdt (en vaak ook voor de mensen om hem of haar heen), maar hij kan gelukkig ook effectief behandeld worden. Het hangt natuurlijk van de heftigheid van de stoornis af, hoe snel je er weer vanaf bent. Maar in alle gevallen is het verstandig om hulp in te schakelen, het is zeker niet nodig om met deze stoornis te blijven leven. En hoe sneller je hulp inschakelt, hoe makkelijker je er over het algemeen weer vanaf bent (het doorbreken van oude, ingesleten patronen kost namelijk vaak meer moeite).

Als je medicatie overweegt, dan is het altijd verstandig om hier met een professionele arts of therapeut over te gaan praten. Een arts kan je goed adviseren over eventuele bijwerkingen en hij of zij weet ook welke medicatie geschikt is voor jouw specifieke situatie. Ook kun je met een arts kijken naar de verschillende therapeutische behandelingen die er mogelijk zijn voor je piekerstoornis.

Bronnen

  1. Thuisarts.nl – Ik heb een angst- en piekerstoornis – gevonden op 17-03-2022
    https://www.thuisarts.nl/angststoornis/ik-heb-gegeneraliseerde-angststoornis
  2. Parnassiagroep.nl – – gevonden op 17-03-2022
    https://www.parnassiagroep.nl/uw-probleem/angststoornis/gegeneraliseerde-angststoornis

Was dit artikel behulpzaam?

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.