Een proactieve benadering om verzuim te voorkomen als gevolg van langdurige stress en burn-out is in alle gevallen een zeer gezonde stap. Er wordt weleens gedacht dat banen per definitie stressvol zijn. Dit kan leiden tot de misvatting dat medewerkers die moeite hebben met stress, niet geschikt zijn voor hun functie. Echter, presteren onder druk is een vaardigheid die ontwikkeld kan worden, en het is daarbij cruciaal om te overwegen waarom we het normaal zijn gaan vinden om continu onder hoge druk te staan.

Hoewel het misschien aantrekkelijk lijkt om medewerkers aan te nemen die hoge werkdruk aankunnen en bereid zijn over te werken, wordt steeds duidelijker dat dit op de lange termijn nadelige gevolgen heeft voor zowel de werkgever als de werknemer. Bedrijven zien steeds meer de negatieve impact van stress en burn-out, die niet alleen het welzijn van medewerkers aantast, maar ook leidt tot verhoogd verzuim.

Door een werkomgeving te creëren die de nadruk legt op een gezonde werk-privébalans en stressmanagement, kunnen we verzuim effectief verminderen. Een cultuur waarin medewerkers zich ondersteund voelen en stress op een gezonde manier kunnen aanpakken, zorgt voor duurzamer en productiever personeel. Investeren in het welzijn van medewerkers is investeren in de toekomst van het bedrijf

Wat is een proactieve benadering?

Proactief zijn betekent heel concreet dat je vooruitkijkt en anticipeert op bedreigingen. Als je denkt aan burn-outpreventie kun je dus de gevaren en risico’s zien van situaties of factoren die meer stress veroorzaken. Het idee van een proactieve benadering is dat je de negatieve gevolgen van stress voor kunt zijn en dat je snel in actie komt als je stresssymptomen bij een medewerker herkent.

Voordelen van een proactieve benadering

De meest voorkomende oorzaak van ziekteverzuim zijn psychische aandoeningen. Veel medewerkers zijn langdurig ziek door overmatige stress, overspannenheid en burn-out. Hoe lang een burn-out precies duurt verschilt per persoon, maar gemiddeld is iemand met een burn-out 300 werkdagen ziek.

Contact opnemen?

In een orientatiegesprek kijken we, op locatie of online, samen naar de behoeften en mogelijkheden binnen het bedrijf. Onze ervaring is dat de combinatie van een frisse blik én onze jarenlange ervaring al veel nuttige inzichten kan geven.

De eerste kennismaking is altijd vrijblijvend.

inspiratie sessie ruudmeulenberg

Zo’n lang ziekteverzuim is niet niets. Het heeft grote financiële gevolgen voor het bedrijf wanneer medewerkers langdurig ziek zijn. De verzuimkosten van een werknemer met werkstress kan al snel oplopen tot 8.000 euro per jaar. En de jaarlijkse kosten voor een burn-out zijn maar liefst minimaal 60.000 euro per jaar.

Maar daarnaast wens je gewoon niemand een burn-out. Een burn-out heeft een grote impact op de gezondheid en het functioneren van de medewerkers. Het is daarom veel beter om te kijken wat je nu al kunt doen om burn-out te voorkomen. Voorkomen is beter dan genezen. En eigenlijk wil je niet alleen burn-out voorkomen, maar wil je overmatige stress voorkomen.

Gezondheid van medewerkers ondersteunen en faciliteren

Gezonde en fitte medewerkers hebben minder risico op werkstress dan medewerkers die een minder gezonde leefstijl hebben. Wat kun je doen om werknemers te stimuleren een gezonde leefstijl aan te nemen?

Bedrijfssport

Een werknemer die sport is fitter, productiever en minder vaak ziek. Sommige bedrijven moedigen daarom hun personeel aan meer te gaan sporten. Bedrijfssport betekent op een leuke en gezonde manier met je collega’s sporten onder professionele begeleiding. Je kunt bijvoorbeeld wekelijkse training aanbieden in de buurt van je bedrijf of je personeel met korting laten sporten.

Cursussen en workshops

Daarnaast is het belangrijk dat je medewerkers beter met stress leren omgaan en een gezonde leefstijl aannemen. In principe zijn medewerkers natuurlijk zelf verantwoordelijk voor een gezonde leefstijl, maar je kunt je medewerkers meer bewust maken door bijvoorbeeld leefstijlworkshops aan te bieden. En een cursus stressmanagement kan je medewerkers helpen vroegtijdig stresssignalen te herkennen en stress te verminderen.

Gezonde gewoontes

Een andere manier om de gezondheid van je medewerkers te ondersteunen is door ze aan te moedigen om gezonde keuzes te maken. Kunnen werknemer bijvoorbeeld gezond lunchen in het bedrijfsrestaurant? Is er ruimte voor ontspanning, zoals een wandeling tijdens de pauze? En moedig je medewerker aan om naar het werk te fietsen en vaker de trap te nemen.

Bedrijfsarts

De bedrijfsarts speelt ook een belangrijke rol in stresspreventie. Je hoeft medewerkers niet pas naar de bedrijfsarts te sturen wanneer ze overspannen zijn of een burn-out hebben. Een bedrijfsarts kan namelijk ook helpen om ziekte te voorkomen. Laat je medewerkers daarom weten dat ze met vragen over hun gezondheid en stressklachten bij de bedrijfsarts terechtkunnen.

Communicatie verbeteren

Open en eerlijke communicatie voorkomt veel stress en problemen. Toch is goed communiceren niet altijd even makkelijk. Iedereen is druk en gaat op in zijn eigen werk en daarnaast is er steeds minder face-to-facecommunicatie.

Duidelijkheid

Het is voor medewerkers belangrijk dat ze duidelijk weten wat er van hen verwacht wordt. Onduidelijkheid over het werk of miscommunicatie zorgt namelijk voor meer stress. Probeer daarom in de communicatie duidelijk, correct, volledig, beknopt en meelevend te zijn.

Communicatie verbeteren als proactieve benadering om burn-out te voorkomen

Toegankelijk en benaderbaar zijn

Wanneer je toegankelijk en benaderbaar bent, zullen medewerkers eerder bij je aankloppen als ze ergens tegen aanlopen of als de werkdruk te hoog is. Voelen anderen zich bij jou op hun gemak? Kom je uitnodigend op anderen over? Je kunt meer benaderbaar worden door anderen te groeten, aandachtig te luisteren en aan je lichaamshouding te denken.

Waardering uiten

We zijn geneigd om snel de fouten en tekortkomingen bij anderen te zien. En dat is eigenlijk jammer. Je kunt zo gefocust zijn op alles wat niet goed gaat dat je niet ziet wat er allemaal wel goed gaat. Wanneer je medewerkers weinig of geen erkenning voor hun werk krijgen, zullen ze minder werkplezier en meer stress hebben.

Geef complimenten

De meest voorkomende manier om je waardering te uiten is een compliment geven. Het lijkt iets vanzelfsprekends en eenvoudigs, maar over het algemeen zijn we erg terughoudend in het geven van complimenten. En dat terwijl een eenvoudig complimentje zoveel voor een ander kan betekenen. Probeer daarom gul te zijn in het geven van oprechte en specifieke complimenten.

Vier successen

In plaats van na een behaald succes gelijk door te gaan naar het volgende project, is het goed om stil te staan bij successen. Vier successen samen. Geef positieve feedback en uit je waardering over de behaalde successen. Op die manier voelen medewerkers zich gehoord en gezien, blijven ze gemotiveerd en hebben ze meer werkplezier.

Werkplezier vergroten

Medewerkers die plezier in hun werk hebben, ervaren minder stress en zijn minder vatbaar voor een burn-out. Daarnaast zijn ze gemotiveerder, productiever en effectiever en kunnen daardoor kwalitatief beter werk leveren. Wat kun je doen om het werkplezier te vergroten?

Werksfeer

Allereerst is het natuurlijk belangrijk dat je medewerkers in een gezonde, veilige en passende werkomgeving kunnen werken. Ze moeten hun werkzaamheden kunnen uitvoeren zonder fysiek of psychisch overbelast te raken. Vraag daarom regelmatig hoe het met ze gaat en wat er speelt op de werkvloer. Probeer conflicten op het werk zo snel mogelijk op te lossen.

Betekenisvol werk

Een goed salaris is echt niet het enige wat je medewerker motiveert. Voor veel medewerkers is het belangrijk dat ze het gevoel hebben dat het ertoe doet wat ze doen. Ze willen betekenisvol werk hebben. Hou je medewerkers daarom regelmatig op de hoogte hoe ze bijdragen aan de bedrijfsmissie en laat ze weten hoe het staat met de voortgang.

Persoonlijke bewegingsruimte

Ten slotte kun je het werkplezier bij je medewerkers vergroten door ze meer vrijheid te geven. Geef ze bijvoorbeeld vrijheid om zelf hun werk in te delen en hun loopbaan vorm te geven. Deze vrijheid en flexibiliteit geeft ze een gevoel van autonomie. Autonome medewerkers zijn vaak productiever en meer betrokken en ervaren daardoor minder stress.

Alert zijn op stresssymptomen (stress vroegtijdig herkennen bij medewerkers)

Wat nu als je je best doet om de gezondheid van medewerkers te ondersteunen en hun werkplezier te vergroten en je alsnog gestreste medewerkers hebt? Je hebt natuurlijk niet invloed op elk aspect van het leven van je medewerkers.

Je kunt bijvoorbeeld risico’s in je werkomgeving veranderen, maar je hebt geen invloed op de persoonlijkheid van je medewerkers. Sommigen hebben een sterker verantwoordelijkheidsgevoel, leggen de lat hoog voor hunzelf, werken hard of zijn perfectionistisch. Dat hoeven zeker geen negatieve eigenschappen te zijn, maar deze eigenschappen zorgen er wel voor dat ze sneller stress kunnen hebben.

Gratis: toolkit voor
werkgevers en HR

Deze toolkit bevat 7 praktische tools om stress vroegtijdig
te herkennen en verzuim te voorkomen.

Praktische toolkit

Krijg direct toegang tot deze omgeving,
speciaal opgezet voor leidinggevenden.

Als leidinggevende kun je je collega’s tegen zichzelf beschermen door alert te zijn en goed te kijken en te luisteren. Heeft een medewerker bijvoorbeeld met ingrijpende veranderingen te maken? Hoe is de werkdruk? Zijn er medewerker die veel overwerken en geen pauzes nemen?

Daarnaast kun je alert zijn op duidelijke signalen van stress. Is een collega de laatste tijd bijvoorbeeld snel prikkelbaar? Heeft hij vaker een slecht humeur, terwijl hij vroeger vrolijk en optimistisch was? Zie je dat iemand minder productief is of vaker klaagt? Zodra je ziet dat iemand last heeft van vermoeidheid en zich vaker ziekmeldt, is het belangrijk om in gesprek te gaan en passende maatregelen te nemen.

De eerste stap naar minder verzuim

De eerste stap in het terugdringen van verzuim is het herkennen van stress en hier als bedrijf open over communiceren. Door stress vroegtijdig te signaleren en bespreekbaar te maken, creëren we een omgeving waarin medewerkers zich veilig voelen om hun zorgen te uiten zonder angst voor stigma of repercussies. Dit opent de deur naar tijdige interventies en ondersteuning, wat de kans op langdurige uitval aanzienlijk verkleint. Transparantie over stress en het normaliseren van gesprekken hierover toont medewerkers dat hun welzijn een prioriteit is, wat niet alleen hun gezondheid bevordert, maar ook hun loyaliteit en betrokkenheid bij het bedrijf versterkt. Een proactieve benadering op dit gebied is essentieel voor een duurzame, gezonde en productieve werkomgeving.

Coaching aanbieden

Merk je nog steeds minder betrokkenheid bij een medewerker? Of is er nog steeds veel ziekteverzuim door stressgerelateerde klachten? Of vinden veel medewerkers het moeilijk om goed met de werkdruk om te gaan? Misschien is er dan meer nodig dan alleen een goed gesprek.

Veel bedrijven hebben voordeel gehad van een training speciaal voor bedrijven om stress terug te dringen en burn-out te voorkomen. Door coaching of training aan te bieden, kunnen medewerkers beter grip krijgen op stress en krijgen ze praktische tools en technieken om stress aan te pakken en hun welzijn te bevorderen.

Conclusie: Wat is een proactieve benadering van burn-outpreventie in de werkomgeving?

Een proactieve benadering van burn-outpreventie houdt in dat je er alles aan doet om een burn-out bij je medewerkers te voorkomen. Je probeert de negatieve gevolgen van stress voor te zijn door bijvoorbeeld de gezondheid van je medewerkers te ondersteunen en de communicatie te verbeteren.

Daarnaast zullen medewerkers minder stress hebben en minder risico lopen op een burn-out, wanneer ze meer werkplezier hebben en ze regelmatig een oprecht compliment over hun werk krijgen. Ten slotte is het belangrijk om alert te zijn op stresssymptomen en snel passende maatregelen te nemen wanneer je hevige stress of burn-outklachten bij een medewerker herkent.

Hulp bij burn-out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is simpelweg ontzettend lastig. De coaches van Meulenberg Training & Coaching begrijpen precies wat je doormaakt en weten hoe zwaar het kan zijn. Ze hebben dit vaak zelf meegemaakt! Met hun jarenlange ervaring en expertise staan ze klaar om jou stap voor stap te helpen aan een volledig herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching en verzuimtraining heb jij je leven lang plezier!

burn-out coach
Wij staan voor je klaar!

Veelgestelde vragen

Wanneer een collega erg vermoeid is, een opgejaagd gevoel heeft en last heeft van stemmingswisselingen, kan dat duiden op een burn-out. Je collega kan zich minder goed concentreren en zal minder goed kunnen presteren.

Medewerkers hebben meer stress op het werk wanneer ze niet de tijd en mogelijkheden krijgen om aan de eisen van de functie te voldoen. Anderen hebben werkstress vanwege conflicten op werk of ervaren weinig vrijheid als ze aan het werk zijn.

Je kunt overmatige stress en burn-out voorkomen door jezelf goed te leren kennen. Wanneer je je eigen valkuilen kent en weet wat jou stress geeft, kun je daar beter mee leren omgaan. Je weet dan wanneer je een stap terug moet doen en je kunt je grenzen beter aangeven. Daarnaast is het belangrijk om voldoende te bewegen en te ontspannen.

Een burn-out gaat niet vanzelf over en de duur van een burn-out verschilt per persoon. Maar met de juiste hulp kun je wel goed herstellen van een burn-out. Bij een actieve aanpak is de kans groot dat je binnen enkele maanden je normale bezigheden geleidelijk weer kunt oppakken.

Referenties

  1. hncbi.nlm.nih.gov – The Development of a Proactive Burnout Prevention Inventory – gevonden op 11/07/2024
    Link naar de pagina op ncbi.nlm.nih.gov

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *