Jezelf te verantwoordelijk voelen. Nadelen van oververantwoordelijkheid
arrow_drop_up arrow_drop_down

Jezelf te verantwoordelijk voelen. De nadelen van oververantwoordelijk zijn

Te verantwoordelijk voelen betekent dat je vaak denkt: “Het is toch idioot dat ik dit doe? Je hebt het gevoel dat jij degene bent die alles op moet lossen. Die verantwoordelijk is voor de sfeer, het lot van anderen en van de gezelligheid.

Een greep uit de zinnen die ik vaak hoor:

  • ‘Ik wil alles onder controle houden en zit daarom iedereen achter zijn broek aan’.
  • ‘Het lijkt wel of ik de enige ben die zich verantwoordelijk voelt voor het werk wat gedaan moet worden’
  • ‘Ik lijk wel gek, ik lig er ’s nachts wakker van, ik ben niet te genieten en het kost me veel tijd en frustratie!’
  • ‘Echt idioot! Want het is iedere week hetzelfde liedje’

Herken je die innerlijke strijd die je kunt voeren wanneer een situatie op de werkvloer niet zo gaat zoals jij zou willen? Wanneer blijkt dat wat voor jou normaal is, dit voor anderen volstrekt geen vanzelfsprekendheid is?

Hoge verwachtingen

Je frustreert je dat anderen hun afspraken niet nakomen, niet doen wat ze zeggen, hun deel niet op tijd aanleveren of gebrekkig communiceren (zeker wanneer zaken anders lopen als gepland). Met name in een multidisciplinaire werkomgeving, zoals de (bouw-) technische branche, komt dit maar al te vaak voor. Verklaar jij jezelf ook tot idioot? Heb jij dan het gevoel dat jij de enige bent die zich zo inzet en zich zo verantwoordelijk voelt? Dat je keihard werkt met stressklachten tot gevolg? En in het ergste geval zelfs een burn-out?

Nadelen van jezelf te verantwoordelijk voelen Te verantwoordelijk voelen

Jezelf te verantwoordelijk voelen heeft nadelen. Je loopt ongevraagd de tuin te schoffelen van je buurman. Het kost je bakken energie, de ander zit er eigenlijk helemaal niet op te wachten (ik kan het zelf wel!) en het levert je helemaal niks op.

Je gaat ongevraagd de grens over van de ander, wat tot behoorlijk botte reacties kan leiden. Maar wat zou jezelf doen als iemand de hele tijd achter je aan zou lopen met de vraag of je iets al hebt gedaan? Een geïrriteerde reactie is waarschijnlijk het gevolg!

De oorzaak van oververantwoordelijkheid

Je wordt niet met een grote mate van verantwoordelijkheid geboren, die wordt in de loop der jaren gecreëerd en gevoed. De oorzaak is vaak een onderliggend patroon wat hieraan ten grondslag ligt:

  • bang zijn om te falen
  • angst voor kritiek
  • het graag goed willen doen
  • controle willen houden
  • perfectionisme
  • zaken niet uit handen kunnen geven
  • behoefte aan waardering
  • etc.

Zelfveroordeling

Dit alles kost je enorm veel energie, te meer omdat anderen niet harder gaan lopen wanneer jij aan ze gaat trekken. Maar de grootste energievreter is wel dat je een oordeel over jezelf hebt. Idioot toch? Juist daar zit een enorme weerstand op je eigen beleving en gevoel.

Kijk maar of je ze herkent, oordelen als:

  • Belachelijk dat ik dat doe en toch doe ik het…
  • Ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan!
  • Dat vind ik zo stom van mezelf…
  • Ik weet het wel, maar het is net of ik niet naar mezelf luister, raar hè?
  • Hierover kan ik echt zo boos op mezelf worden!!

” Echt, ik vind het van mezelf zo belachelijk, ik weet dat ik me hier niet druk om moet maken, maar toch doe ik het…”

Weerstand

Juist dit soort oordelen zorgen er niet voor dat je eigenwaarde en energie omhoog gaat. Sterker nog ze breken dit alleen maar af. Het is een weerstand op je eigen doen en laten. En precies die weerstand houdt datgene wat jij lastig of moeilijk vind juist in stand (zie ook filmpje over loslaten). Wil je de grote mate van verantwoordelijkheid loslaten, dan is loslaten van de weerstand die je hierop hebt stap 1. Bewust worden en doorbreken van je patronen is stap 2.

Mocht je hulp willen bij overbetrokkenheid, neem dan contact op

Over de schrijver
Jessie is burnout en stresscoach in de regio's Groningen en Drenthe. Zelf kreeg ze een burnout als gevolg van jarenlange overbelasting. Ze weet dus als geen ander wat het is om een burnout te hebben. Haar bouwkundige achtergrond, gecombineerd met een gedegen coachopleiding maakt haar een bijzonder prettig mens om mee samen te werken
trees

Door

trees

op 26 June 2018

Ik voelde me ook constant verantwoordelijk voor een zoon met een beperking er alleen voor staand vanaf zwangerschap. Ik een hersenletsel opgelopen en toch voor mijn kind blijven zorgen, terwijl ik echt heel veel vergat. Het heeft me bakken met energie gekost, en uiteindelijk ben ik door een traumatische gebeurtenis van mijn zoon in elkaar gezakt 10 jaar geleden. Ik merk dat ik nog steeds moeite heb met grenzen, mezelf op mijn kop geef, dat ik nog niet hersteld ben, nog kamp met lichamelijke klachten. Door jarenlange stress, spanning en ballen hoof houden, nog steeds niet weet hoe ik mijn lichaam kan ontspannen, nog steeds het uiterste van mezelf verg, ook al kan mijn lichaam niet meer. Hoe kan ik mijn uit de spanning in de ontspanning komen. Het lijkt wel een vastgelopen grammofoon die blijft doordraaien en zegt je moet je moet

Jessie Reitsema (coach MTC)

Door

Jessie Reitsema (coach MTC)

op 28 June 2018

Hoi Trees, dat is niet niks wat je zoal schrijft. Wat me begroot is dat je jezelf op je kop geeft. Als je alleen hier al mee zou kunnen stoppen… Langdurige doorgaan onder stressvolle omstandigheden kan veel impact hebben dat zich jaren erna nog uit. Lichamelijke klachten zijn niet fijn, maar vechten met wat er is kost je veel energie en levert nog meer spanning op. Hierdoor blijft die grammofoonplaat draaien. Wat ik lees roept bij mij ook moed op, zie je wat je allemaal goed hebt gedaan en mogelijk nog steeds doet? Wees wat minder streng voor jezelf. We kunnen het leven niet moedwillig veranderen, neem het zoals het is. Accepteer je klachten, dat het leven anders is dan je zou willen op dit moment. Daarmee zet je de plaat stil en kun je luisteren naar je lichaam. Om deze te kunnen ontspannen kan je regelmatig bewegen (wandelen of sjoggen), je zintuigen gebruiken (uit je hoofd) en ontspanningsoefeningen doen. Maar belangrijkste is dat je inziet waardoor jij spanningen ervaart, zodat je het bij de kern kan beetpakken en kan besluiten het anders te gaan doen.

Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burnout tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies